Alma 11 augusti -helammning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Nu är jag här igen, det tuffar på efter mjölkstockningar och elände och rutiner börjar sätta sig mer och mer.

För tillfället äter lilla damen en gång per natt, omkring 3 men vaknar gärna minst en gång till och gymnastiserar, inte till sina föräldrars stora förtjusning, nappen har också etablerat sig som en life saviour (undras hur jobbig den blir att ta bort sedan).

Dock har vi lite funderingar kring dagschema. Som det ser ut är planen att ha 12-45-2-45 med natt 19.30-07.30 men än så länge klarar damen inte av att vara vaken mer än 2 timmar på något pass så det går inte att införa än. Istället kör vi någon halvvariant där natten är ca 11.5 timmar och den första luren försöker jag hålla till 1,5 timme, men den vill gärna bli 2 eller om hon får bestämma 2,5. Sedan en 2 timmars och sist en 45 min som dock ofta är lite skakig.

Jag har svårt att väcka i rätt cykel vilket nästan alltid resulterar i ledsen bebis som tar tid på sig att vakna och ibland nästan gnäller ett helt vakenpass för att hon liksom inte riktigt lyckas bli riktigt vaken. Det gör framförallt pappan ovillig att väcka henne och känns ju inte så kul för mig heller. Testade att inte väcka utan låta henne bestämma dagslurarna för ett par dagar sedan men det slutade med 2,5, 2,5 och 1 vilket i sin tur ledde till att hon körde ett 1,5 timmars träningspass mellan 04:45 och 06:15 för att sedan somna om och sova till 07:30, inte så populärt eftersom vi båda inte somnade om efter 04:45, uppstyrning krävs alltså.

Det är inte helt ovanligt, även om det blivit färre, skarvar, vilka sedan tar ett tag att somna om och sedan gör att hon vill sova längre. Hur väcker man egentligen på ett bra sätt med glad istället för ledsen bebis?

I övrigt njuter vi i fulla drag, igår hälsade vi på fåren från bärsjalen utåtvänd, Det kanske är för tidigt men hon är så extremt intresserad av allting så att vara inåtvänd får henne bara att somna eller skrika. Utåt är melodin då pratar hon och pekar och tittar som bara den, men blir snabbt trött såklart och tar sig gärna en extralur om man inte vaktar.

Hur är det egentligen att ha ett schema som är mer en riktlinje än helt fast? Funkar det när man kört SM från början? Eller är det att be om problem framöver?

Hon sover i vagn på dag och natt men den börjar bli trång, byta till spjälsäng innan hela nätter och eget rum? Är det någon som har erfarenhet av det?

Tack på förhand!
/Elin och Alma
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka. 12-45-2-45 brukar man ju vid 3-4 mån och vad jag förstår är hon inte 3 mån än utan har dryga veckan dit. Att styra upp just nu tycker jag i så fall kan vara typ 11+1,5+2+45+20 (om du nu behöver 4 lurar) Annars är ju 11+1,5+2+1,5 det klassiska.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Tack för tips!

Vi försöker sätta ett schema men det är svårt och nätterna har faktiskt ballat ur litegrann. Lilla damen envisas med att vakna nästan på minuten 23.45 efter att ha somnat 19.30. Några gånger har vi faktiskt lyckats fylla på med ersättning till natten och nu kan hon nappflaskan på sina fem fingrar, det betyder dock inte alls att det fungerar att faktiskt äta kvällsslurk. Oftast blåvägrar hon, tar gärna flaskan i munnen men petar bara runt med den och spottar ut 90% av ersättningen. Som mest har vi lyckats få i henne omkring 50ml, men det har inte haft någon som helst inverkan på sömnen.

Efter dessa kvällar har jag insisterat på att vi inte äter klockan tolv och då har vi strulat i vagnen i omkring 1 timme innan hon somnar om och har då sovit till omkring 2.00. De kvällar hon enbart ätit bröstmjölk har det inte känts bekvämt utan då har jag tagit upp och ammat. Då sover hon sedan till omkring 4-5.

Inatt vaknade hon dock redan klockan 21.30, vrålarg, tog 30 min att få henne att somna om och fick ta till napp för att hon skulle lugna sig.

Dessutom föredrar hon, oavsett om hon ätit en eller två gånger på natten att vakna omkring 6, idag var det 05.10, igår 06.00, trots att hon åt klockan 04.00 (men då lyckades jag få henne att somna om till 07.30 wohoo) men det går sällan, hon ligger och hoar och åmar sig och pruttar och fixar, ibland bajsar hon också och då är det ju rätt kört.

Vad ska man egentligen ha för plan här? Hon kan dricka ur nappflaska men vill absolut inte ha ersättning (eller urpumpad brösmjölk) om hon själv får välja utan det blir en strid nio ggr av tio och oftast äter hon inget alls. Hon ammar på dagarna men är ju så intresserad av allt möjligt annat så det är rätt meckligt och trist att mata, när hon vänder på huvudet i tid och otid och glömmer att hon fortfarande har bröstvårtan i munnen (aj!!) eller släpper när mjölken sprutar för att något spännande hände och både hon och jag blir dränkta.

Ska man ha is i magen, ge henne mat 2 ggr/natt, kanske med bestämda tider till matindroduktion? Eller ska jag envisas med att man bara äter en gång? Jag får ju som mest sömn när jag matar 2 ggr, för hon tar så sjukt lång tid på sig att somna om och de gungas och fixas innan hon tillsut kommer till ro.

Jag känner mig lite villrådig, ingen av mina tidigare barn vaknade på det här sättet med så mycket åsikter som hon. Hennes röst bär genom märg och ben och oftast är hon vrålarg blandat med ledsen.

Jag försöker mata på som en galning på dagen, men hon vill inte längre ligga och mysa utan äter på 5-10 min ett bröst och vill sen inte ta det igen, jag brukar antingen ge det andra direkt eller byta och fixa och sedan erbjuda igen, oavsett så äter hon med god aptit och tycks tömma brösten rätt effektivt. Hon tackar dock i princip alltid ja till påfyllning efter 45 min.

Hon blir 14 veckor i morgon, fredag. Grötintroduktionen känns nära förestående men hon har ju så sjukt känslig mage som det verkar. Bajsar fortfarande minst 2ggr/dag, oftast efter varje ammning och det är sjukt löst och ganska slemmig, ibland med en tydlig grön anstrykning. MIna två äldre barn har bajsat ca 1 g/vecka vid den här åldern. Hon pruttar sjukt mycket också och väcker ofta sig själv av det.

Annars är hon inte någon gnällig bebis, men extremt bestämd, ska ha allt, har man henne i knät när man äter slänger hon sig över tallriken och försöker dra ner den på golvet, leksaker tar hon och biter aggressivt i och blir vansinnigt arg när hon inte får tag i det hon sträcker sig efter, eller om det inte går riktigt som hon tänkt sig. Ligger hon på mage försöker hon åla sig framåt och blir arg när det inte funkar och på rygg försöker hon sätta sig upp, med hyfsat resultat. Hon kan sitta själv med lite stöd så hon inte ramlar åt sidan, men bär upp rygg och huvud i sittställning.

Tips mottages så gärna, så gärna!
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Kanske ska tillägga att hon inte är missnöjd vid bröstet, alltså hon släpper inte och skriker eller så utan vänder bort huvudet och vill inte ta tag igen efter ett tag, dock kan det funka att växla lite mellan för att lura i henne lite till, men det fungerar bara ett par ggr. Hon är sällan gnällig på dagen utan fyrar av leende efter leende. Vaknar inte och äter på dagen utan kan vänta 1, ibland 1,5 timme efter att hon vaknat innan hon blir hungrig. Det gör det lite svårt att få in en kvällslurk då hon lägger sig 19.30 och måltider startar på ungefär dessa tider: 7.30 eller 8.00 beroende på när sista målet var på natten, 11-11.30, 15-15.30 samt 17.30-18. Har hon startat en måltid 18 och lägger sig 19.30 går ju kvällsslurken liksom bort. Här har vi både testat flaska först, i mitten och sist (om man tänker sig att hon ska ha både fullt SM mål och kvälsslurk blir det ju tre matningar). Startar man med flaska kan man få i henne lite, men då äter hon sedan sämre vid bröstet, tar man flaska sist tvärvägrar hon och i mitten går det kanske 30% av gångerna. Ingen gång hon fått ersättning har hon sovit längre än med amning.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av mamaA »

Gah, hela mitt svar försvann precis :---) . Nåja, jag tänker så här:

Dags för matintroduktion och sen ETT nattmål vi 04. ryck nappen också då det verkar som den stör mer än hjälper, hon ska inte vakna för något utom mat helst nu ju. Att bajsa ofta betyder inte att man har problem med magen nödvändigtvis, min äldste bajsade efter VARJE måltid, dag som natt :lol: men hade inga problem alls med matintroduktionen utan älskade verkligen när han fick smaka mat. amning och flaska var han måttligt intresserad av. Det man är rädd för är ju att de ska bli förstoppade så det verkar du ju inte behöva oroa dig för. Kanske kan du testa något grönsaksmos istället för gröt annars, sötpotatis brukar vara populärt, glöm inte att ta rejält med smör i.

Att vakna på natten är oftast en dålig vana, vår lillebror tyckte att två nattmål var alldeles utmärkt och att han skulle styra tiderna #-o . Han åt bra på natten så jag vågade inte plocka bort dem först för jag var rädd att han skulle vara hungrig då...men när jag gjorde det strax efter 3 månader då jag var desperat efter att sova så började jag med ett nattmål. Resultatet: Han fortsatte att vakna med somnade om med buff och fick äta vid 04 och var inte ett dugg hungrig på morgonen ändå. Jag tog då bort nästa nattmål med samma resultat. DÅ ryckte jag nappen också och sen fick vi slut på uppvaken [-o< . Allt på en gång hade ju varit smidigare men kontentan är att det var vana(ovana :mrgreen: ) som fick honom att vakna och inte hunger. Lillebror är nu tre år och lika bestämd fortfarande, världens goaste pussgurka men när han blir arg så vet hela huset det :lol: . Alla barn är olika, du har uppenbarligen fått ett nu med stark personlighet. Det kan vara utmanande men man gör likväl på samma sätt, gränser och kärlek, bara att de behöver ÄNNU tydligare gränser och gärna behöver testa dem 150 gånger innan de är övertygande om att man menar det man säger #-o :mrgreen:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Tack för fint svar! Du har helt klart rätt! Fick dessutom beviset inatt. Vaccin igår och då slog lillan till med ett yttepytteuppvak klockan 23, som krävde 1 minuts insats. Sen vaknade hon 03.30!!! Och var såklart inte hungrig på morgonen;) synd bara att jag var vaken med värkande och läckande bröst från 01.30;).

Handlade lite barnmat igår, och bestämde att vi ska börja nästa helg när hon är 3,5 månader. Men kunde såklart inte låta bli när det fanns hemma och hon åt några teskedar med stor förtjusning av banangröt.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av mamaA »

Hej!
Bara till att tuta och köra då :mrgreen: ! Många här börjar vid 3 månader då barnen helt enkelt är hungriga då och kräver mer mat. Med min äldste kom vi upp i hel portion gröt på en vecka och då var det jag som bromsade, inte han :lol: . Det kan vara bra att ge kartinplommon eller päronpure också för att vara säker på att magen hänger med.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Tack igen <3
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Tin »

Hej hopp
kan bara bekraftelseramsa foregaende talare.

Mat funkar fint vid din lillas alder, katrinplommon mos till varje mal. Enkelt att gora sjalv. BVC vill att man skall ge endast nagra skedar, men de flesta har pa forumet later bebis bestamma sjalv dvs gillar man mat sa far man mat.
Mina har alskat mat fran dag ett (utom just potatis) och snabbt tagit riktiga portioner. Och magen blir matt, sovet blir langt, rutiner blir enklare att halla nar matandet gar fortare. Bebis glad och mamma glad. Vi startade ocksa vid runt 3.5 manaders strecket.

Om liten verkligen inte vill ha kvalls slurken sa ar det ok. Da har man fatt sa mycket mat under hela dagen att man ar nojd. Fortsatt bjussa daremot, huxflux ar de inne i en vaxtspurt och vill ha massor.

Och att vara intresserad av omgivningarna ar en klassiker vid denna aldern, gar det att lagga ett skynke pa? Eller sitt sa det bara ar en vagg for henne att titta pa. Sen maste man ju inte ata ersattning/flaska, min tvaa gjorde aldrig det, och inte valling heller - det gar bra det med. Sarskilt om man har sma matvrak, de ar nojda med mat liksom. Man kan ju har grot som kvalls slurk eller bananmos eller aggrora. Natta maten kan man ju amma tills man rycker de malen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Tack kära ni! Dock går det inte alls enligt planerna här tyvärr. Damen är inte speciellt intresserad av mat och har inte, trots att vi testat i en hel vecka nu, lyckats komma på hur man äter ordentligt. Det går att stoppa in skeden och hon sväljer litegrann men hon är inte speciellt entusiastisk även om hon inte direkt vänder bort huvudet. Och hon spottar fortfarande ut det allra mesta. Har testat mango och päronpure samt lite gröt. Känns lite sådär när hon liksom inte riktigt gillar det, allting annat stoppar hon ju i munnen och hon sitter nästan själv så det har inte med det att göra. Allt jag spillar suger hon gärna på också men hon är som sagt inte speciellt intresserad av själva matandet eller ätandet.

Kände därför att jag behövde backa och har nu skippat gröten i några dagar och bara gett ett par teskedar fruktpure omkring lunch. Dock har hon plötsligt, tackat ja till flaska två kvällar i rad, vilket dock inte det minsta påverkar hennes nattsömn. Hon vaknar som en klocka fem i tolv och blir vrålarg och ledsen när jag försöker buffa (har bytt till spälsäng för vagnen kändes för liten). Sedan är hon måttligt intresserad av mat men vaknar likväl vid 4 igen och äter litegrann. Sedan vill hon gärna vakna tidigt, idag 05:20. Då fick jag lyfta upp henne och lägga henne i vagnen för att söva henne igen (sov då till sju). De två tidigare dagarna har hon ätit 00.00 och 03.30, då har hon sovit till ca 06:40 så hon sover längre när hon ätit tidigare.

Dessutom har vi en åttaåring som hostar halv ihjäl sig och en tioåring som är lättväckt och vaknar av bebisskrik så det är lite svårt att behålla lugnet när hon blir vansinnig. Inatt startade jag buffning när hon vaknade 23.55 men gav upp efter 20 min och ammade, då äter hon som hon aldrig sett mat i ca fem min, sedan blir jag sittande med snuttande bebis i 35 min till som suger lite halvhjärtat så att det tar eviga tider att få igång utdrivningsreflexen.

Jag och min pojkvän börjar bli väldigt slitna, till saken hör att jag också föreläser på en kurs på universitetet så jag behöver ha lite klart huvud.

Läser på nätet och skräckhistorier kring att börja med mat för tidigt, innan bebis är redo. Men hittar liksom ingen fakta eller forskning. Bara dumheter om smaksensationer från 1177. Vad är det för knäppt påhitt. Och på familjeliv låter det ju som att man tar livet av bebisen om man startar innan sex månader.

Som ni kanske hör är attityden lite halvkass just nu. Första natten med spjälis var ju grym, det var då hon sov åtta timmar i streck. Men sedan har det mest varit ganska kasst. Att hon vaknar så tidigt gör det också rätt svårt att hålla schemat på dagen. OCh när jag söver om blir allting rätt sent. Hon är ju dessutom så sjukt trött på kvällen så det blir bara 2 timmar vaket sista passet, är det det som ställer till?

TIder jag försöker hålla är följande:

natt 19-07 (äter ca 7.30)
sova 45 9.15-10 (äta 11)
sova 12-14 (äter ca 15)
sova 16-16.45

Blä känner jag just nu. Hur peppar jag mig att fixa detta? Hon är extremt bestämd överhuvudtaget. Ska gärna göra allt själv och har en röst som både räcker och blir över. Rullar både från rygg till mage och tillbaka och greppar och stoppar allt i munnen.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av mamaA »

Hej!

Som du själv säger så sitter problemet i din attityd så den får vi fixa till :D . Storasyskon med hosta - skål med kokande vatten över grovhackad gul lök vid sängen(luktar inte gott så kanske vänta att sätta in till han/hon somnat). Storasyskon som är lättväckt - stor nog för öronproppar :wink: ? Tänk så här att du tar tre nätter till att få bebis på banan med sovandet, är det verkligen så illa att bli störd i sömnen tre nätter om man slipper det sen?!

Det enda min yngste ville ha i matväg var Ellas kitchen klämmisar, han var inte matsugen alls tvärtemot storebror men det var absolut inget hinder för att plocka bort nattmål vid 3 månader(alla :mrgreen: ) så skjut matvargen också :-D . Med 20 minuters buffning hoppas jag verkligen att du menar innehållande pauser? Knepet för att lyckas är ju verkligen att buffa sparsamt. Jag höll på i 45 minuter första natten med minstingen men han gav sig till slut. Det gäller bara att man själv är envisare än dem och envis är jag definitivt :wink: ! Förstår inte alls hur jag har kunnat få så envisa barn :mrgreen: .

Varför inte testa en sån där smaknapp som man stoppar in frukt och grönsaksbitar i där de suger i sig smaken, kanske kan vara en bra början tills hon övat upp sväljtekniken.

Så, upp på banan igen och få verktygen till att funka, ETT nattmål och ta det lugnt med maten :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag fyller på. Om hon tar flaskan finns ju inget som hindrar att hon även dricker välling 2-3 ggr/dag om du ammar resten. Det finns något som heter BLW prova att söka på det. Eftersom hon stoppar allt i munnen kan jättestora bitar med exempelvis broccoli med massa smör på vara något att suga på. Och som mamaA säger, klämmisar, smaknapp.

Ang. buffning här är en teknikfråga också. Man måste ha lite rätt svung på det hela. Öva på något annat än bebis och få in den ordentligt. Borde lugna det mest upprörda barn förhållandevis fort. MEN INTE SÖVA!

Så läs mamaA svar, det är super! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej,

Tack igen för ert fina engagemang! NI är fantastiska.

Nattens facit är nedslående, en timme höll jag på med att få henne att somna om, hon vaknade redan klockan 23 denna kväll trots att hon somnade något senare än vanligt (eller pga det kanske?). Så jag tänkte att hungern kan ju bara inte vara enorm endast 3,5 timmar efter hon åt. Så det blev buffning (såklart inte non-stop utan slutar så fort hon tystnar och avvaktar) men hon bara skrek och skrek i en timme. Då gav jag upp och erbjöd ammning i en lugn och tyst stund, åt två minuter och somnade, sov sedan till 03.45 då hon åt med god aptit.

Så ni har ju så rätt, hon måste inte äta, men hon är så envis och skriker så sabla högt så man blir galen! Känns inte heller ok att "plåga" både henne och mig så länge utan jag ger ju upp efter ett tag. Inser att jag nog har noll erfarenhet av detta och att mina andra två varit "enkla" barn ;) Får nog definitivt träna på tekniken. Mitt första barn sov bara i spälsäng på natten så jag trodde jag kunde buffa, men tydligen inte. Hon är bara arg och upprörd och ålar omkring. Hon kan dessutom vända sig åt båda hållen så det sysslar hon med också vilket ställer till det en del när man vill att hon ska ligga still.

Jag var inte på BLW sidan och där känner jag igen mig, för mig har matintro inte alls varit lika med att vänja av med bröstet, jag ammade min första i 14 månader och andra i 10, båda slutade på eget initiativ och båda började med mat vid 4 månader. Från ca 8 mån ammade jag bara morgon och kväll men det var inga som helst problem utan mysigt för oss båda. Så det är min tanke nu också. Ingen av mina andra två har därmed druckit välling, för mig är idén att dricka mjöl konstig, jag föredrar gröt och bröstmjölk som dryck, känns mer logiskt. Tänkte att det skulle funka med denna lilla tjej också.

Igår åt hon faktiskt lite mangopuré med rätt god aptit och det mesta svaldes, så hon kanske börjar komma på tricket. Dock är hon 15 veckor i morgon, vi startade alltså mat vid 14 veckor (för tidigt?) och känns fortfarande tidigt med gröt och speciellt gluten? Läste någon forskningsrapport som rekommenderade att vänta till 17 veckor men inte längre än 26?

Länk här: http://www.lakartidningen.se/Functions/ ... leId=19285

Igen, tack fina ni!
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av mamaA »

Det är ju inte gluten i risgröt eller havregröt mer än möjligtvis enstaka spår :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Tin »

Hej,
haller med, havregrot och risgrot funkar fint.
Det finns ingen sarskild alder for mat som ar sa precis att en vecka hit eller dit spelar nagon roll. Var lugn i det, gillar de sma mat, ge dom mat. Ha mycket fett i och katrinplommonmos vid varje mal.

Jag ammande ocksa till 10 manader morgon och kvall, och mat daremellan. Funkar finfint sa lange liten vill.

Och vet du, vi far alla bakslag om natten, det ar med bakslagen som bebis lar sig. Om det inte blir fel ibland (uppvak, grat, forvirring) sa far vi ju inte chans att styra skutan ratt som foraldrar. Sa andra mindsettet vid uppvak till "yes, nu jaklar har jag chansen att visa ledning". Sen sats DAGTID pa MASSOR med mat sa du kan vara trygg i din attityd om natten.

Kor pa. Hejja.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"