Alma 11 augusti -helammning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

SOm vanligt tack för fint svar, var nog vad jag behövde höra. Inatt vaknade hon 23, men vi är på landet så hon sover i vagn, gungade några drag och och somnade om till 00.50, då ammade jag, matvargarna har inte helt lagt sig så jag tar det piano, men snart nog når vi nog 03.30 som jag tänkt som mattid, äter hon 4 är hon inte hungrig på morgonen och tycks vakna tidigare av någon anledning än när hon äter omkring 3. Har hänt att hon ätit klockan 2 också och sovit till morgonen så det ska nog gå bra.

Tack för pepp!!
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Tin »

Hej,
bra jobbat.

Tankte slanga in ett till tips, det far inte bli en vana att mamma kommer och drar i vagnen nar man vaknar till :shock: . Det kan latt bli sa att nar man vaknar om natten (for att vakna det gor bebisar precis som vi vuxna) sa lar man sig att mamma kommer och duttar istallet for att ha lart sig att bara vanda lilla huvudet och somna om sa blir det ju knas. Fundera pa den. :wink:

Sa fort du tar bort natt matningarna blir detta enklare att driva saklart da det da aldrig hander nagot annat om natten an omsomning.

Hejja, och njut av landet.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej,

Ja den känns som ett hägrande problem helt klart. Vaknade 22.50 inatt, somnade om, vaknade 23.10, somnade inte om trots att pappan var uppe och försökte buffa. Ammade, vaknade igen 02.30, kändes helt orimligt så jag försökte buffa men får helt enkelt inte till det, hon blir bara arg. Slutade med att jag la henne i vagnen och sövde på det sättet istället. Somnade om 03.30, lyfte upp och ammade 03.50, blev väckt 07.20 på morgonen. Åt klockan 08.00, då var hon hungrig.

Hur länge ska man egentligen ignorera henne på natten? Hon är ljudlig, och blir rätt snabbt arg eller ledsen. Känns konstigt att inte göra något alls då.

I övrigt så har hon lärt sig åla nu;)
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hur mycket är massor med mat? Jag ammar men har börjat med gröt vid femsnåret på eftermiddagen. Hon äter inte en hel smakportion enligt förpackningen dock. I övrigt är det bara ammning, ungefär 3,5 timmar mellan. Hon äter dock oftast båda brösten i mer eller mindre ett svep ( mellan 15-30 min) med lite pauser för att göra annat. Jag kan ge ett och vänta 45 min innan nästa också utan problem men då känns det som det blir så tätt till nästa. Och hon äter ju ofta på slutet av sin vakentid. Matintro har inte påverkat bajsfrekvensen nämnvärt, mins3-4 ggr/dag. Dock inget på nätterna på sista tiden. Mattider alltså ca 7.30, 11, 15, (17 gröt, amning en stund senare) och 19.

Hur mycket är egentligen massor med mat? När kan jag lita på att hon är tillräckligt mätt för att sova?
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag skulle säga att jag tror att hon är mätt nog att sova, era problem handlar mer om att ni har en envis dam och inte har fått buffningen att ta. Självklart blir hon arg av buffningen (min minsting var minst sagt ARG på sin mamma :mrgreen: när jag lärde honom att sova hela natten ) men det är tills den tar och poletten trillar ner. Öva, öva,öva på nallar, varandra etc tills ni känner er säkra och då bestämmer ni er helt enkelt för att genomföra att plocka bort nattmålen och buffar tills hon ger sig och somnar om själv. På tre nätter är grovjobbet gjort så länge man är konsekvent.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej!

Nej jag tror inte heller maten är problemet, inatt vaknade hon 22.30, avvaktade ca 10 min men sen kändes det som hon fastnat så pappan gick in. Men så fort han tar på henne så blir det psykbryt nummer ett och sedan är hon igång i nästan en timme innan hon tillslut somnar igen. Aldrig egentligen ledsen, snarare fly förbannad och svär så det osar. Jag tog över efter 10 min och hade lite större framgång, men fortfarande ömsoms lugn, ömsoms vrålarg. När hon somnar så har jag inte buffat utan snarare "varit där" bara för det känns fel att låta henne vara helt själv när hon är så frustrerad. Hon sover ju i eget rum nu eftersom spjälsängen inte får plats i vårt rum. Men det tycks inte spela roll för i vårt andra boende har hon fortfarande sovit i vagnen i vårt sovrum (har större vagn där) men samma hysteri vid ungefär samma tid.

Hon öppnar aldrig ögonen utan har bara munnen öppen och skriker rakt ut.

Man känner sig fullständigt värdelös som inte kan lugna henne, och frågorna hopar sig såklart (anar vargar) men jag kände mig helt säker på att hon inte var hungrig, hade ätit nästan en hel smakportion gröt plus smakat lite sötpotatis (succe!!) vid lunchen.

Av de senaste 10 nätterna har hon gjort på detta sätt alla utom en, natten till igår, då vaknade hon och åt 00.20. Inatt somnade hon om straxt efter 23, och vaknade igen 01.40 så det är inte hunger, det är något annat som får henne att skrika som en tok ca 2-3 timmar efter hon somnat. OCh det startade som sagt för ca 10 dagar sedan.

Vi fattar verkligen noll?!?
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Kanske ska tillägga att på dagslurarna har vi backat totalt, lägger henne, oftast nöjd och går ut eller lägger över mörkläggningen på vagnen (hon sover både i vagn eller i sängen). Hon blir rätt snabbt ilsken och håller på och grejar högljutt mellan 5-15 min men somnar sedan helt utan åtgärd. Har senaste tiden inte märkt av några skarvar alls, utan får oftast väcka henne när luren är slut, eller så vaknar hon och jollrar.

Så på dagen behövs varken buff eller vagning eller någon åtgärd överhuvudtaget.

Enda möjliga hinten jag har är att många kvällar är hon extremt trött, nästan medvetslös när hon läggs, enda undantaget som jag kan komma på är just den natten när hon inte vaknade. brukar sova mellan 16-17 ungefär (lägger vid 16 somnar vid 16.15, väcks efter 45 min). Lägger sig sedan vid 19.30 (ofta lite tidigare eftersom hon är så trött och somnar vid bröstet hela tiden).

Jag lägger henne dock aldrig sovande, utan hon somnar själv men hon är verkligen sjukt trött, typ så man får "rapa" för att hålla henne vaken på väg uppför trappan. Slocknar typ direkt. Kan det ha med vaknandet att göra eller är det något vi helt enkelt får genomlida tills det slutar? Typ dags att skaffa öronproppar?
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det spännande är när man börjar "Lyssna" och titta på signalerna. När jag började verkligen lyssna och titta och höra, märkte jag exempelvis att små bebisar när de vaknar på natten och är hungriga har ett "HÖ, HÖ, HÖ" ljud för sig. Nästan som ett harklande ursäkta mig, kommer maten snart. Om man inte hör detta, då börjar de skrika.
Men när min son vaknade och skrek med ögonen stängda betydde det oftast att han var trött och ville bli omsövd/vaggad duttad. Om jag då inte gjorde detta fortsatte han precis så som du beskriver!
Det var när jag insåg att jag hängde runt som den "ängslige" kyparen som han aldrig fick någon ro att somna om. Det är här ramsan kommer in och då började fungera. Det blev till slut en betingad reflex.
Han var runt 3 mån, jag flög in i sovrummet, lade med ett POFF, tillrätta läggning ut med ramsan. INGET mera. Efter ett par veckor hade han själv positionen av tillrättaläggning i luften och så fort han vaknade och jag sa ramsan la han ner huvudet och lugnade sig.

Ibland vill man som förälder vara där och lugna och dutta och fixa allt för att de skall kunna somna om. Men då blir det just så jobbigt som att gå på restaurant där man har en ängslig kypare som hela tiden hänger runt bordet och frågar om allt är bra, var mer kan jag göra osv... Man ställer mer frågor än man besvarar. :wink:

Så fundera på om det inte är dags att införa en ramsa och lite mera lugn. Läs gärna om "Safarin" på hemsidan under SHN fliken. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Ja precis! Hon vaknar med ett helt annat ljud när hon vaknar av hunger, en slags hummande eller ehande som om hon redan åt typ. Inte alls som detta. Vår plannför natten är faktiskt att gå in snabbt och visa att vi är i närheten och sedan gå ut igen och se om hon reder ut det själv. Vi hjälper ju ingenting med att stå där och greja.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Hur går det för er?

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Tack för att du frågar! Hyfsat får väl vara svaret :)

Maten går ganska bra, hon tycker att det är väldigt roligt att gegga, inte sådär överväldigad av att svälja och faktiskt äta på riktigt dock, väldigt mycket spottas ut direkt igen fortfarande. Ett bekymmer som jag tycker är också att hon inte gärna vill amma om hon ätit innan, så jag vet inte hur mycket mer mat det blir totalt. Har börjat amma innan matande för hon petar gärna med mat även fast hon ammat. Ger någon smak vid lunch, innan långa sovet, och gröt vid 17.30 ungefär. Då vill hon dock inte amma vid den tänka kvällsslurken 19.00. Äter nästan en hel "smakportion" gröt enligt förpackningen, alltså på 1/2 dl vatten så inte supermycket. JAg gjorde ett försök att blanda gröt på BM men det funkade inte alls, hon gillade den mer men efter ca 1 min så löstes den liksom upp och blev bara som valling typ. Så nu har jag fått återgå till att blanda med vatten.

Nätterna är nog rätt hyfsade, efter en del insisterande (men vi fixade inte att stoppa trafiken ;) utan det slutade med att vi satte hjul på spälsängen!! För buffning var bara katastrof, har hon slutat vakna mellan 22-00. Några nätter sov hon till 03.30, men de senaste två har hon vaknat vid 01.00 då har jag varit inne och lugnat men även fast hon lugnar sig så arbetar hon snabbt upp sig igen ibland efter fem min, ibland efter 20. Så jag har matat vid 01.30 två nätter i rad. Den första åt hon väldigt hungrigt, medan inatt var det svårt att få i henne något alls nästan. BÅda gångerna har hon dock sovit till morgonen då, eller nja hon har vaknat vid 06.20 men somnat om efter en del gnölande (på egen hand i morse) och vi har fått väcka 07.30!!! Gnölandet växlar mellan uppfodrande och väldigt nöjt, inte alls den ledsna eller extremt arga rösten hon har där mitt i natten.

Så egentligen skulle hon väl klara sig utan mat på natten, fortfarande äter hon 08:00 på morgonen, hon är inte alls speciellt hungrig när hon vaknar. Men jag fixar inte att ignorera eller ramsa på natten när hon är så uppbragd, tror inte ens hon skulle höra mig faktiskt för hon är väldigt högljudd. Båda mina andra har ju fått 12 timmar först vid 5 månader, och hon är ju knappt 4 så det känns ok, men det vore ju najs om hon kunde sova lite längre första passet. Nu är det ju i princip 6.5 plus 5.5 och eftersom jag är uppe längre än 19.30 så vore det najs att få mata vid 3 istället för innan 2. Men jag har nog helt enkelt för många vargar för att fixa det.

Tanken är att kanske köra ett slutaätapånattenrace på jullovet, vad tror ni?

När kan man börja ersätta mål förresten?

SÅhär ser det ut nu:

sova 19.30-07.30
mat och vaken till 09.15 (amma ca 08:00 en gång båda brösten, tömmer inte båda)
09.15 sova 45
mat och vaken (ammar ca 11, och därefter mat, hittills har hon smakat sötpotatis, majs, avocado, äter ca 1/2 dl, kanske lite mer)
Sova 12-14
Mat och vaken 14-16.15 (ammar ca 15, båda brösten senaste dagarna har hon bara velat ha ett, kör inte påfyllning efter en timme för då blir det så tight inpå nästa mål)
16.15 sova 45
17-19.30 mat och vaken (här brukar jag ta upp typ i sömnen och amma direkt klockan 17 för att hon ska få i sig lite och för att inte tappa produktionen) sedan gröt ca 17.30, en smakportion knappt. bada amma (har inte velat utan rycker bort huvudet eller biter mig när det rinner till)

På alla pass, inklusive kvällen somnar hon helt ovaggad, 2 minuters nattning. Daglurarna brukar vara gnölande i upp till 7-8 min men kvällen brukar hon somna utan ettt pip. Sedan vakna med skrik 01.00-01.30, väldigt svår att lugna och vaknar om och om igen, nattamat vid 02.00 eller strax innan. FÖrutom denna uppvakning brukar hon inte göra ett ljud ifrån sig förren efter 6 och då har hon två morgnar som sagt somnat om på egen hand, då vaknar hon inte alls med skrik.

Så hyfsat?

/E
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Inatt var det igång igen, vaknade vid 00 och höll igång i drygt en timme innan hon somnade om. Jag blir faktiskt lite oroad, det är inte hunger det är klart men något stör henne, varför skriker hon annars i över en timme? Kan det vara törst? Hon var varm igår.

Matade 04, då hade hon inte vaknat efter att hon äntligen somnade om efter klockan 01, känns inte bra att hon skriker så länge. Och att det upprepas med jämna mellanrum.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Tin »

Hej,
vet du det ar lite slingrande i borjan, liten ar ju bara 4a manader. Att man gnolar lite en natt hander. Kanske satt en rap fel. Magknip kanske. Lugna och somna om. En gang ar ingen gang, tva ganger ar en vana. Egentligen ar det just erat agerande vid ett uppvak som ar det viktigaste.

Tar man sa mycket BM som din lilla gor brukar man ej behova vatten, men bjussa garna pa lite vatten vid de maltider du serverar mat.

Jag vet att manga har kurat vid 4a manader, men jag vantade ocksa till 5,5 innan jag minikurade och fick 12 natt utan mat. Innan dess hade jag vargar gallande om liten hade atit tillrackligt mycket. Och det gick ju bra det med. Nar jag val tog bort nattmalen sa var jag lugn och trygg, utan vargar. Gor som du vill, kann dig inte pressad. Var redo sa du kan leda tryggt.

Nykeln ar att jobba pa maten pa dagtid, att ga fran snutt atande till rejala prtioner, en smakportion ar inte en rejal portion. Och BM ar inte mat. Ar du med? Sa lagg all fokus dagtid pa matandet sa kommer du en dag kanna dig redo for natten.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Elinu
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 10 sep 2017, 16:49

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Elinu »

Hej,

Tack Tin! SÅ skönt att läsa andras reflektioner. Liten vaknade samma tid nästan exakt tre nätter i rad men inatt har det varit lugnt igen. Testade att byta matning, alltså gröt på dagen, mat på kvällen för just gröten verkar få hennes mage att tjorva lite. Har velat ta det lugnt med storleken eftersom vi började så tidigt men du har nog rätt i att det bara är att köra på. Magen har faktiskt inte blivit hård någon gång än så länge (peppar peppar) utan hon bajsar minst en gång per dag. Märkligt hur intresserad av bajs man blir med bebis ;)

Senaste natten hon vaknade var hon inte ledsen, utan höll mest låda och vände sig flera gånger i drygt en timme, säker skoj för henne men lite plågsamt för oss som hålls vakna av hennes pladdrande. Då hade hon inte ätit gröt på kvällen så kanske har magen något med saken att göra. Då höll vi i alla fall trafiken till ett minimum och det behövdes ingen vagning för att lugna alls även om vi var inne ett par vändor när hon lyckats kila fast i vändningscirkusen och blev ledsen.
Kaspian 2007-11-03 minikurad mars -08
Cera 2009-06-28 SM från början (helammad till 4 mån, sov första 12 timmar natten vid 5 mån)
Alma 2017-08-11 SM från början
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Alma 11 augusti -helammning

Inlägg av Tin »

Hej hej,
oj vilken lugn och trygg attityd du hade i ditt svar. Harligt att lasa.

Pladdras det pa mycket i sangen kan du ju kora oronproppar :shock:, jag menar liten far val ha sitt privatkliv och pladdra pa utan att vara ledsen och komma till ro sjalv. Kanon, men trist om alla andra vaknar.
SKulle pladdrandet overga till ledsen kan jag lova att du hor aven med oronproppar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"