Knut

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Hej!
Jag har några fler funderingar, nu har vi kört på 12-45-1,5-45 ett tag och lilla älsklingen vill fortfarande vakna för tidigt på morgonen ( får alltid väcka honom vid lurarna). Han vaknar ofta först kl 05 och somnar då om med ramsa. Vaknar sedan vid 06 och är ofta ganska nöjd och somnar ibland om med ramsa. Vi startar alltid dagen kl 07 och det är jag som bestämmer när vi startar dagen. Har ni någon tanke vad det tidiga mornarna kan bero på? Han är trött vid luren kl 09 men upplevs som pigg vid 12 och 15:30 ( vilket är bra så han inte blir övertrött )

Vore så tacksam för svar !

Kram Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Knut

Inlägg av mamaA »

Hej!
Hur låter han när han vaknar för tidigt på morgonen? Är han arg, ledsen, glad?Verkar nästan som han väntar på ramsan då? Kanske bara ramsa vid o5 och sen Mozart från 06 [-( ..på morgonen ska man ju verkligen göra så lite så möjligt för att ge intrycket att det fortfarande är natt. Kan det vara så att han hör er eftersom ni sover i samma rum? Pappa går inte upp vid den tiden på morgonen? Har ni skärmat av runt hans säng så han inte ser er?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Hej!
Han är oftast ganska nöjd, ligger och småpratar för sig själv. Inte arg eller ledsen. Vi har som ett tält runt hans säng så att han inte ska kunna se oss men Johannes går ju upp vid 06 för att åka till jobbet... Men om några veckor satsar vi på att han ska sova i sitt rum i huset. Hur tycker du jag ska göra? Se över lurarna? Agera på annat sätt på morgonen?

Kram Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Knut

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vad händer om ni gör ingenting alls på morgonen? Blir han arg eller somnar om själv? Har ni provat?

Skulle gissa att det andra uppvaket är för att pappa går upp då. När ska ni flytta? Lurarna är det inte mycket att göra åt, möjligvis korta sista luren till 20 min runt 7 månader men jag tror ändå inte det är det som är problemet utan snarare vanan att vakna vid en viss tid som ställer till det.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Hej!
Jag ska testa i morgon och återkommer! Han kommer nog somna om själv om vi inte gör något skulle jag tro. Vi har besiktning den 5/12 så efter det någongång flyttar vi in. Så skönt det ska bli!

Jag känner också att det kanske är en vana han har och att det kanske blir bättre när han får ett eget rum och inte hör när Johannes går upp och så. Sen kanske han tycker det blir tråkigt att vakna om inget speciellt händer?

Kram Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Hej igen!
Vi testade att inte göra något i morse och han somnade om efter 25 minuter. Han låg då i sängen och pratade glatt för sig själv, låter ganska gulligt. Det kanske kan vara så att det kommer bli lugnare för honom när vi flyttat till huset och han fått eget rum.
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Knut

Inlägg av mamaA »

:thumbsup:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Hej igen!
Nu behöver jag lite hjälp igen, det är så att min lilla älskling verkligen har börjat protestera vid den sista luren, ibland kan han protestera i 45 minuter ( hela em luren) Jag försöker avvakta och ramsar sparsamt. Han är nästan sju månader och nattsömnen funkar toppen, vaknar sällan för tidigt och skulle han göra det somnar han om själv efter en stund. Vi behöver inte ramsa. Jag har försökt att promenera med honom den sista luren men han har mycket svårt att komma till ro ändå. Och sedan är det så att vi håller på flytta/bygga det sista p vårt hus så jag har tyvärr inte möjligheten att promenera dagligen med honom den luren. Det är som mycket nu kan man säga. Hur hade ni gjort? Jag väcker honom efter 45 respektive 1,5 timmar de andra lurarna så det funkar bra.

Sen en helt annan sak, har ni upplevt att era barn är ledsna vid bilåkning? Han gråter alltid.när jag kör bil och jag tycker mig ha testat det mesta, ej varma kläder, leksak att leka med, ljust bak ( måste sitta bak pga krockkudde), musik mm men han är alltid mer eller mindre ledsen. Så tråkigt. Något tips?

Kram Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Knut

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det blir lite mycket med en 45 min lur på em, korta ner den till 20 min ( + 10 min insomningstid) tänker jag, det är ju strax dags att plocka bort den helt om ca en månad ändå. Somnar han inte så gör han inte det men han får chansen att vila lite i alla fall.

Mina barn har inte alls gillat att åka bil som små, det som hjälpte ( mycket med storebror och lite med lillebror :wink: ) var att byta till bilbarnstol nr 2 vid 6 månader, de gillade inte babyskydden alls, provade tom olika modeller. De kan sitta mer upprätt i den stora stolen och se bättre ut.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Tack snälla fina för svar!
Jag ska testa det, idag sov han 30 minuter på em så det kanske är lagom . Från 8 månader hur såg ert schema ut då?

Vad bra att det hjälpte! Vi har faktiskt igår beställt en bilstol nr 2 så nu hållet jag tummarna att det blir bättre. Han är väldigt nyfiken av sig så det kan nog hjälpa.
Kram Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Knut

Inlägg av mamaA »

Ja, du #-o , jag kommer inte ihåg om vi bytte till 2 lurar vid 8 el 9 månader med lillebror. Antingen 12-45-1,5-20 eller 12-45-2 vid 8 månader. När man tar bort sista luren förlänger man lunchluren för att de ska orka hålla sig vakna det sista långa vakenpasset. Det blir inte mindre sömntimmar men fördelningen av sömnen gör stor skillnad.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Tack snälla för svaret! Det fungerar bra för oss med tre lurar än så länge och 12 h natt, så vi kör på så ett tag till. Men nu har jag en annan fundering, jag har en grinig och gnällig pojke på dagarna nu och jag är så osäker på hur jag ska hantera det. Vill gärna att han ska kunna leka själv. Det går bäst på.morgonen då kan han sitta en stund och leka men sedan är det gnälligt resten av dagen tycker jag tyvärr. Försöker låta honom vara med och göra hushållssysslor och så och då kan han vara nöjd men om jag sätter ned honom för att leka själv blir han snabbt gnällig. Upplevet att han är frustrerad, kanske för att han inte tar sig fram krympande ännu? Och han.börjar gråta så fort förälder hamnar utanför synfältet. Vad ska jag göra? Det blir ganska krävande att vara hemma hela dagarna med en gnällis. Han äter bra och sover hela sina lurar nu.
Kram Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Knut

Inlägg av TorsMamma »

Hej, han närmar sig 8-mån ångesten. Läs om det i Barnaboken så tror jag du kommer förstå. Du kan också använda sökfunktionen här och läsa mera om det. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Hej!
Alltså så bra med era svar! Tack och ursäkta världens senaste svar.
Vi har kört på 3 lurar fran till nu och det har gått fint, nu undrar jag dock om det börjar bli dags för 2 lurar istället. Han har lite svårare att somna om kvällen nämligen, inget jätteproblem men tänker att det ändå är dags.
Jag inne på 12-45-2 eller 12-1,5-1,5, vad tror ni blir bäst?
Det är ju skönt om han får sova lite rejälare när han bäl sover tänker jag. Han är väldigt trött på förmiddagen och piggare på eftermiddagen. Pigg och aktiv pojke som kryper omkring så det ryker.

Schemat skulle då kanske kunna se ut såhär
07 Vakna, välling.
09-09:45 sova
10 gröt eller liknande
12 lunch
13-15 sova
16 middag
19 välling, sova

Eller
07 vakna , välling
09-10:30 sova
11:00 lunch
1300 mellis
13:30-15 sova
16 middag
19 välling, sova

Vad tror ni?
Vore även tacksam för era bästa tips att få bebis att sova i vagn längre stunder?
Kram Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Knut

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
ett vanligt schema ar 12-45-2 sa kor pa det du. Som du sager ar det harligt att fa in ett rejalt sovpass efter lunch.
Jag skulle daremot lagga lunchen narmare langsovet, grot och lunch ligger for nara samt man vill lagga sig infor langsovet proppis sa man inte vaknar i en skarv. Ett alternativ ar ju att vakna kora valling och ha en andra frukost fore det korta sovet med grot (om det ar hungrigt) sa kan man bara ha ett litet snacks vid 10 (om det behovs) sa man inte pajjar lucnh hungern.
Sen skulle jag lagga middagen narmare 5 eller tom sa sent som 6.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"