Knut

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Tack för svar Tin!
Bra input. Kanske såhär då?

07:00 Vakna, blöja, välling.
09:30-10:15 Sova
10:30 Lunch
13:15 Mellanmål
13:30-15:30 Sova
17:00 Middag
18:45 Pyamas och välling
19:00 Sova
Kram E
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Knut

Inlägg av Tin »

Hej,
ja eller kanske snarare:

07:00 Vakna, blöja, välling.
8:00 Grot (rejal frukost)
09:30-10:15 Sova
12:00 Lunch (riktig mat)
12:45 Snack/banan sa man ar proppis, kan hoppas over
13:00-15:00 Sova
15:30 Litet mellis
18:00 Middag (riktig mat)
18:45 Pyamas och välling
19:00 Sova

Upp till dig, jag gillar att ha lunch och middag pa riktiga lunch/middag tider med resten av familjen. De primara maltiderna skall vara frukost, lunch och middag med mycket och riktig mat och endast snacks emellan pa mellis typ banan/avocado/leverpastej etc. Mycket mat ar en stor barnmatsburk eller samma mangd hemgjort.

Kann efter vilket som passar er bast.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Pigga bebisar?
Min pojke har ni länge sovit klockrena 12-timmars nätter, 19-07. Vaknar inte innan. Han äter väldigt bra. Är pigg och glad för det mesta.MEN det är svårt att få honom att sova längre lurar! Har kämpat på länge men får inte till det.

Vårt schema.
07:00 Vakna och välling.
09-09:45 Sova (sover bäst denna lur och jag får nästan alltid väcka honom)
11:00 Lunch. Mycket mat.
12:50 Välling
13:00-15:00 Sova ( sover aldrig då länge trots tappra försök, har max sovit 1,5 h)
16:00 Middag
19:00 Sova

Vi försöker avvakta när han vaknar,ramsa sparsamt, har kolsvart rum, går in och lägger ned utan att göra en sak av det när han ställer sig upp i sängen. Han har inga problem alls att somna men sover inte tillräckligt länge Justera schema? Finns det bebisar som helt enkelt inte går att få att sova längre stunder? Längre luren på fm?Har jobbat med detta sedan han föddes känns det som.
Sporadiskt kan han sova längre stunder och så tänker jag att det håller på att ge med sig och sen samma sak, 45 minuter.
Känner mig uppgiven nu. Snälla hjälp.
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Kanske ska jag promenera med honom i vagnen för längre sömn?
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Vad tror ni om somna i vagnen och vaknar han tidigare så promenerar jag en sväng?
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Knut

Inlägg av Tin »

Hej,
vissa barn sover gott i vagn, om det sovs pa mage. Andra inte alls. Men mina vaknade oftare i vagn an i spjalis. Plus att du blir ju "fast" och maste prommenera. Sa bara for att det ar i en vagn betyder det inte att man sover langre menar jag.
Lite kontroll fragor:
- sover pa mage med larm?
- i morkt rum?
- skratt till godnatt pa alla lurar?
- mycket fysisk aktivitet, 1 timme utevistelse fore lunch luren?
- social aktivitet?
- husljud i huset vid sov?
- rutin vid uppvak?
- nar det ats lunch hur mycket och vad ater han?

Vi kan borja dar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Knut

Inlägg av TorsMamma »

Hej, han fyller ju snart 9 mån och då 9-11 mån kan det vara värt att dra ner långluren till 1,5 tim. Och ja, jag kan hålla med om att om han sover på mage i vagnen och vaknar för tidigt kan det vara värt att börja promenera så han lär sig, men inte hur länge som helst. Annars är rådet att man har långlur i sängen, kolsvart sovrum och svalt när de är så här stora.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

Tin skrev:Hej,
vissa barn sover gott i vagn, om det sovs pa mage. Andra inte alls. Men mina vaknade oftare i vagn an i spjalis. Plus att du blir ju "fast" och maste prommenera. Sa bara for att det ar i en vagn betyder det inte att man sover langre menar jag.
Lite kontroll fragor:
- sover pa mage med larm?
- i morkt rum?
- skratt till godnatt pa alla lurar?
- mycket fysisk aktivitet, 1 timme utevistelse fore lunch luren?
- social aktivitet?
- husljud i huset vid sov?
- rutin vid uppvak?
- nar det ats lunch hur mycket och vad ater han?

Vi kan borja dar.

kram Tin :heart:
Hej!
Jag tänkte mer att promenera tills han kommer in i att sova längre stunder.
-Han sover lite hur som helst, är väldigt rörlig i sängen då han sover, ibland sover han på mage, ibland sida och ibland rygg. Beroende på hur han själv rör sig.
,-Han sover i ett helt mörkt rum som är svalt.
-Check på skratt till godnatt.
-Vi brukar var ute och gå i skogen med pulka på fm, annat förslag? Han har så svårt att röra sig själv med overall och all snö.
- Social aktivitet, städ och tvätt och sysslor med mig. ---Träffa vänner och familj.
-Husljud i den dock ej musik, kanske skulle testa det?
- När han vaknar avvaktar vi först och går in och lägger till om han står upp( ramsar sparsamt utanför dörren).
- Han äter minst en burk mat och efterätt i form av banan eller annan frukt och vatten.

Mvh Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
emeliegustafsson
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 20 jul 2017, 11:47

Re: Knut

Inlägg av emeliegustafsson »

TorsMamma skrev:Hej, han fyller ju snart 9 mån och då 9-11 mån kan det vara värt att dra ner långluren till 1,5 tim. Och ja, jag kan hålla med om att om han sover på mage i vagnen och vaknar för tidigt kan det vara värt att börja promenera så han lär sig, men inte hur länge som helst. Annars är rådet att man har långlur i sängen, kolsvart sovrum och svalt när de är så här stora.
Så kanske 45 minuter på fm och 1,5 h eftermiddag?
Jag ska testa det.

Ja, precis tänker så han kommer in i att sova längre stunder. Vi har hittills mest haft långluren i säng i kolsvart, svalt rum. Så svårt att få till det här med.lurarn. Känns tufft för det tar så mycket energi nu. Det blir ju trötta.gnälliga kvällar innan.läggdags pga kprta sovstunder.
Mvh Emelie
Älskade lilla pojken föddes 170509
Älskade lilla flickan föddes 190913
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Knut

Inlägg av Tin »

Hej,
myket later kanon, men sitta i en pulka blir ju ingen trott av. Visserligen ar det ju kampigt med overallen men sta mot en sten eller klatterstallning eller hasa over nat eller sta/ga medans man haller mammas hander. Vet inte hur avancerad han ar med krypa/ga men jag hade en vinter filt (lammull pa ena sidan och vttentat pa andra) som jag lade framfor en sten/lekplats klatterstallning sa att liten fotter var varma men man fortfarande kunde klattra lite. Eller bara sta och halla i nagot. Sen far man gora resten inne, med lite mer rorelsefrihet.

Ocksa vanligt med moxart som musik under en daglur, dra pa mozart pa paddan utanfor litens rum t ex. Det blir som sovmusik och kan hjalp till i skarvarna att lagga en ljudmatta som signalerar sovdax.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"