Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, det är en god idé att lära sig att somna själv först för att sedan kunna somna om själv ,de två hänger ihop. Extraslurk innan läggning är bara de tre första veckorna sen ska man lära sig att somna själv, inte sövas av matenl så det skulle jag råda att ni slutar med direkt :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Hej!

Vi har kört 12-1,5-2-45 nu en tid, men fr.o.m. imorgon är det 12-45-2-45 som gäller. Gossen har strulat riktigt ordentligt på långa luren ett par dagar så det är nog dags nu. Han blir ju faktiskt 3 månader på fredag. :) Har justerat tiderna lite och så här blir det:

07.30 Godmorgon!
09.30 Sova ute
10.15 Vakna
12.15 Sova inne (Här hämtar vi på förskolan med bil; han brukar somna i bilen och så flyttar jag över i vagnen då vi kommer hem)
14.15 Vakna
16.30 Sova ute
17.15 Vakna
19.30 Godnatt!

Nu funderar jag på nattmålen. Kan vi vänta ett tag och se om han s.a.s. sover över av sig självt, eller borde vi ta bort det ena nattmålet nu i samma veva som vi inför schemat? Tror det bästa vore att ha nattmålet i vargtimmen kring 04-04.30. Men jag känner mig faktiskt lite skakig angående detta, vagningen sitter inte hundraprocentigt ännu och så är jag lite fundersam om jag får i honom tillräckligt med mat under dagen.

//Mia
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi brukar ju säga alla förändringar på en gång men känner du dig inte säker på verktygen så kör dagen först, attityden är ju betydligt bättre på dagen än mitt i natten :wink:

Jag hade lagt sista luren en kvart tidigare så att sista vakenpasset blir det längsta, det brukar vara bra lite längre vakentid just sista passet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Tack för tipset mamaA! Vi gjorde som du föreslog, även om jag var lite tveksam eftersom han varit en kvällströttis. Men det har gått hur bra som helst. :)

Ett par nätter har gossen ätit bara en gång, men oftast blir det två gånger. Det andra nattmålet infaller så sent som kring 06. Snart ska vi ta tag i den saken också har vi tänkt.

Jag undrar bara om barn som ammas har förutsättningar att sova lika länge som dom som flaskmatas? Vårt mellanbarn som flaskmatades hade vi stenkoll på hur mycket han åt, men nu har jag ingen aning förutom de 100 ml ersättning som gossen får på kvällen. Känns lite jobbigt för ett kontrollfreak att inte veta. ;)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja det är ingen skillnad på amning och ersättning, så länge de är mätta och belåtna och sover sina dagslurar(vaknar inte av hunger) så får de i sig tillräckligt. Det finns tre-månaders som kan sätta 12-timmars natt på endast amning så det är inga problem :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Hej!

Tack mamaA för ditt senaste inlägg! Det gav mig mod att höra att även bröstmjölk mättar, även om vi vid det här laget äter både puré och majsgröt med god aptit. :D

Bebis är nu 4,5 månader gammal. Vi har fyra hela 12 timmars nätter bakom oss. :D Lite gnöl har vi fortfarande som vi ramsar och/eller vagnar bort, men många uppvak fixar han redan helt själv.

5-månadersdagen närmar sig och jag undrar nu hur det vore vettigt att göra - ta bort en halvtimme sömn på middagsluren eller införa ett helt nytt schema? Hur brukar ett typiskt 5-månadersschema se ut :?:

//Mia
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

typiskt 5+6 mån schema är 12+45+1,5+45 :wink: Men byt inte förrän du har de rätta signalerna, det är inte födelsedagen som avgör utan barnet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Hej!

Är det vid 7 månader ungefär som den senare korta luren brukar falla bort och hur kan schemat se ut då?

Gossen är nu drygt 6 månader gammal så jag går händelserna i förväg, men jag gillar att vara väl förberedd. :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om behovet finns kan du korta den sista luren till 20 minuter vid 6-7 månader men den faller inte bort helt förrän vid 8-9 månader och då brukar man ofta förlänga lunchluren till 2 timmar också för att bebisarna ska orka med det sista nu långa vakenpasset(som ska vara 4-5 timmar)

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Tackar för detta MamaA! :)

Vi har nu kommit till den punkten då gossen (snart 7 mån) inte längre ryms att sova bekvämt på mage i vagnen på sina 2 st utomhuslurar. Hur tänker man då :?:

Endera lägger vi honom inne på alla tre lurarna, men då får han inte så mycket frisk luft.

Eller så lägger vi honom ute på rygg i sittdelen, med risk för att han som alltid sovit på mage blir förvirrad.

Eller så ställer vi en resesäng ute under tak, men så här vintertid känns det som ett blåsigt och kallt alternativ jämfört med den skyddade vagnen. Här på kusten blåser det för jämnan. :roll:

Tacksam för synpunkter! :)

Mia
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tyckte mig se en superfin vagn till salu under "barnasaker" kanske vore något. Eller en liggdel som blir helt platt är bra. Vissa köper gamla tvillingvagnar och lägger större barn i så de kan sova på mage. Alternativen är många. Läs runt lite. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Hej!
Gossen sov bra rätt länge och det var skönt, men… Han är nu 1 år och har börjat strula. Det började med att han inte somnade eller sov för kort på någon av lurarna. Efter en tid tog vi bort förmiddagsluren och nu har vi natt 19.30 - 07.30 och vila 12.30 - 14. Lillen har fått en dålig ovana och vaknar till, står upp i sängen och gallskriker. Ibland en gång per natt, ibland flera. Ramsan tar så där. Han sover oroligt och man kan inte längre gå in på kvällen och stoppa om honom. Jag gjorde det misstaget ikväll och det fick jag bittert ångra. På morgnarna vaknar han för tidigt och sedan blir han jättetrött redan innan luren. Jag brukar ge honom en 5-minuters om han somnar för tidigt.
Han är väldigt mammig just nu och det känns som att han reagerar med sömnen om jag är borta, om vi har barnvakt, om pappa lägger honom osv. Vi har nyligen slutat med kvällsamningen och han har just börjat gå, så det är mycket som händer. Vi har tänkt att det här är en fas som snart går över och litat stenhårt på den stabila grund vi byggt under så lång tid, men nu börjar jag snart misströsta. Strulet har pågått i några veckor och jag är rädd att det bara blir värre. Därför hoppas jag på några knep & knåp hur vi kunde vända trenden.

Kram,

Mia

P.S. Behöver tråden flyttas eller ska jag skapa en ny nu då han inte längre kan räknas in i kategorin späda barn och små?
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av Tin »

Hej
kanns som det ar back to basics om ramsan inte tar. Kanske en minikur for att satta ramsan igen.
MEn forst kolla chacklistan med handen pa hjartat.
Ar det backsvart i rummet?
Ar det massor med social delaktighet? Fysisk aktivitet?
Hur mycket ats det?
Slutat med kvallsslurk far han nagot annat da, macka/banan etc?
Skrattet till godnattet? Minst 15 minuter asgarv innan sov.
Hur agerar ni nar han vaknar om natten? Ingen trafik i rummet? Bara ramsa?
Hur agerar ni nar han vaknar tidigt? Ingen trafik i rummet? Pangramsa?

De sma far garna reagera nar saker ar annorlunda med barnvakter, resor osv men svaret fran oss vuxna skall vara den samma, samma trygga rutiner med ramsa som alltid. Nar vi vuxna borjar agera annorlunda, komma in i rummet, plocka upp, gora morgon tidigare da kommer det genast mer fragor fran barnet som under vad som i all varlden star pa.

Vi borjar dar.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"