Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Hej!

Vårt tredje barn blir 6 veckor på torsdag. Vi har försökt standardmodella honom och i det stora hela går det bra. Då han är vaken är han till vår stora glädje oftast ganska nöjd. En vanlig dag ser ut ungefär så här:

06.45 Vaknar
08.30 Sova ute
10.30 Vaknar
12.30 Sova inne (vaknar ibland redan efter 45 min)
14.30 Vaknar
16.15 Sova ute
18.30 Vaknar
21.30 Somnar
00.30 Nattmål 1
04.30 Nattmål 2

Det mesta löper alltså programenligt, förutom det sista vakenpasset som blir för långt och gossen därmed övertrött. Första 1-1,5 h går bra, jag ammar med lite omskötsel däremellan. När det är dags för påfyllning börjar han krångla och orkar inte suga fram mjölken, utan skriker och vägrar bröstet. Då ger vi flaska (ersättning eller mjölk som jag pumpat ut dagen innan). Till en början suger han inte effektivt på flaskan heller, utan han måste bli ordentligt arg först för att orka äta sedan (solfjädern har konstigt nog den effekten när han inte är ordentligt mätt!). Vi måste alltså lägga honom emellan och låta honom bli lite upprörd för att han ska äta ordentligt och det här känns ganska märkligt. Hur kunde vi få ordning på kvällarna? Jag vet att ni brukar rekommendera en liten powernap men vet inte hur jag ska få till det. Gossen är ganska orolig efter att han ätit sig mätt på flaska också, vagning och napp fungerar så där.
Tar gärna emot tips på kortare nattmål också. Det ena brukar gå ganska smärtfritt, men det andra drar ut på tiden och brukar bli över en timme långt. Rummet är mörklagt, vi pratar inte och sköter blöjbyten så smidigt som möjligt, men han är rastlös och äter i flera repriser innan han slutligen somnar.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Grattis! Vet du, jag tror det hela kommer att börja lösa sig betydligt mera så fort han blir 8 v. Då kan man börja lära dem sova själva, de kan vara vakna lite mera och man kan införa ett första schema på typ 11+1,5+2+1,5. Får du inte till någon powernap på 5 min, så får du inte. Och behöver han skrika av sig lite för att kunna bli mätt så kanske det får bara ungefär så just nu. Du kan ju prova att pumpa ur av morgonmjölken och spara i flaska till kvällen, då kanske magen blir lite lugnare och morgon mjölken är MYCKET fetare. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Tack! Och tack för svar. :) Jo det brukar ju bli lättare där vid 2 månader, men ibland blir jag fundersam om vi går mot det sämre i stället för mot det bättre... Fick gossen att sova i bärsele ett par kvällar då vi gick ut på promenad. Lät honom sova 20 min, men kvällen blev lite väl utdragen. Ska pröva med bara 5 min nästa gång. Visste inte att morgonmjölken är fetast. Tack för det! Igår hade vi vår bästa kväll hittills så det tar sig. :) Jag är väldigt inriktad på att ge mat vid minsta pip och stilla överlevnadsångesten fortfarande, men det får man väl vara? :) Tycker det är lite svårt att veta när gossen är proppmätt då jag ammar, för han tar bröstet och suger i princip alltid förutom då han sover riktigt djupt.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av Tin »

Hej,
japp mer an 5 minuter stor schemat sa inte mer om kvallen.

Forstar inte denn mening riktigt:
han tar bröstet och suger i princip alltid förutom då han sover riktigt djupt.
Menar du att han somnar vid brostet?
Bast ar att skilja pa ata och sova. Sov inte pa tutten (mao mamma far vara valdigt uppmarksam och vacka vid minsta antydan till somna). At forst, och sen sover man. Blir det hullerombuller pa dessa tva aktiviteter, snuttates det och da blir man aldrig riktigt matt och sover aldrig riktig djupt. Men jag kanske forstod fel.

Mat vid minsta pip, tja saklart skall de inte vara hungriga, men foljer man SM punkterna sa ar ingen bebis hungrig. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Hej!

På dagen är det inga problem, gossen blir lugn och somnar efter mat och umgänge enligt standardmodellen. Men på kvällen är det annorlunda.

Igår lade jag honom första gången 21.30, då han varit vaken 2 h. Men han bökar och klagar utan att lugna sig, så jag tar upp honom och ger mera mat. Och han suger och äter. Det är så jag menar. :) Sen lägger jag honom igen och samma procedur upprepas ett antal gånger... Vid 23.00, då jag tänker att han omöjligt kan vara hungrig längre, får pappan honom äntligen att somna med hjälp av napp och vagning. Men då har han alltså varit vaken 3,5 h. :shock: Känns som att vi tar ett steg fram och två steg bak just nu.

Har också prövat med flaska på kvällen. Tänkte om han blir fortare mätt på den, men han har haft precis lika svårt att komma till ro då med. Så nu har jag kört med bara bröstet ett par kvällar och tidsmässigt räcker kvällscirkusen lika länge, men han hålls betydligt lugnare med bara bröstet än med bröst + flaska.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av mamaA »

Klassiskt kvällstrassel :wink: , precis som Tors mamma säger kommer det att ge med sig. Vid 2-månader brukar det lätta och man kan styra upp både dagarna och nätterna mer. Jag hade det så med min minsting, han kom inte till ro förrän 24 ibland medan jag ville lägga mig 22 :? men vid 2 månader kunde jag plötsligt lägga honom 20.00 och allt blev mycket lättare.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Jo vi har oxå vakat ända till midnatt vissa kvällar. :? Men tack för uppmuntran! Vi tar en dag i taget och hoppas att det vänder snart. :)
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Hej igen!

Gossen är nu 2 månader och 6 dagar gammal. Vid två månader tyckte vi att hans rytm var så fin att vi satte ett schema på direkten; 2-2-45-11. Vi hade några riktigt bra kvällar då vi fick honom i säng kring 8. De senaste dagarna har han dock kvällsstrulat igen. Det fina är att kvällsstrulet infaller mycket tidigare på kvällen nu, men hur som helst krånglar han med både mat och sömn och då håller ju inte schemat. De senaste dagarna har han skarvat riktigt ordentligt på den andra luren också. Nu undrar jag om det är för tidigt att sätta schema med tanke på att han fortfarande kvällsstrular :?:

h. Mia
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag hade nog hellre haft 1,5-2-1,5 på lurarna, tror han är lite för liten för att ha 45 på sista luren. Se scehmat som något som ni testar, sen spikar man det vid 3 månader, minskar pressen att lyckas :wink: . Håll ut!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Ja jag skulle också gärna ha 1,5-2-1,5 på lurarna. Problemet är att han vägrar sova längre än 45 min på sista luren. :roll: Tror att vi glömmer schemat nu tills kvällarna sitter, blir bara stressad av att försöka följa tider som ändå inte håller...
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av mamaA »

Hej!

Låter lite som vi hade det med lillebror, skillnaden kom när verktygen började ta när jag backade rejält strax efter 2 månader. När verktygen funkar får man till omsomnandet och schemat håller ju. Sista luren kan vara jätteknepig, jag har sett vissa som har två st 45 min lurar på kvällen, kan det vara något?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Tack för svar! :) Idag lät vi sonen "bestämma". Dagen började tidigt, 06.20. Sedan blev det fyra sovpass; knappt två timmar, en timme (här vagnade vi sista kvarten), 45 min och 45 min. Sovpassen kändes onödigt korta för min smak, men kvällen blev däremot den bästa på länge. Han var vaken ganska precis 2 h och somnade 20.45, knappt något skrik alls och ingen flaska behövdes utan det räckte med bara bröstet. Så ja, två 45 minuters lurar på slutet kan definitivt vara vår melodi! =D> Med fyra sovpass blir det ju en måltid mer och det kanske gör skillnaden?
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Hej igen!

Dags för liten uppdatering och några frågor kring schemafunderingar. Gossen är nu prick 2,5 månader gammal.

Jag har nu konsekvent gått in för flaska med tillägg (ca 100 ml) förutom amningen kvällstid. Det tycks fungera bra och han går numera och lägger sig varje kväll mellan 20 och 21. Vissa kvällar är riktigt lugna och fina, andra hinner han bli en aning övertrött men något skrikande är det inte längre frågan om. Hur kvällen går beror på när han vaknat och hur han ätit/sovit under dagen.

Vi har två riktigt fina nätter bakom oss; i natt sov han 21-08 med mat 05.30.
Natten innan sov han 20-08 med mat 01.30 och 06.00. Då ville han inte sova så långa pass på dagen i stället, men så blir det väl med tolv timmars natt. Egentligen skulle han bra kunna vakna 07 då resten av familjen stiger upp, men det går ju att korta av morgonen senare om och när det finns behov. Han skarvar alltid på långa luren och den fungerar sämst just nu.

I det stora hela går det bra, men variationerna i mat- och sovtiderna är rätt stora och ändrar snabbt. Därför skulle jag väldigt gärna börja strukturera upp dagen med ett första schema som vi verkligen går in för. Tänker att fasta tider kunde hjälpa honom att komma till ro på kvällen också. Vi bytte inomhusvagn till en läcker sak från 80-talet och han har börjat svara fint på vagningen.

:?: Är det för tidigt att införa 12-45-2-45? Jag tänker att detta är närmast hans egen rytm.
Alternativt 11-1,5-2-45. Han har aldrig riktigt kommit upp till det som åldersmässigt borde vara hans sömnbehov.

:?: Måste man ha även mattiderna med i schemat? Jag minns inte att vi skulle ha haft det med dom äldre barnen. Han äter fortfarande som en nyfödd: vä bröst+påfyllning, paus, hö bröst+påfyllning, paus, extraslurk innan läggning. Det känns som att han behöver och vill ha det så här.

:?: I samband med införandet av schema borde jag kanske gå in för att vara konsekvent med nattmålet också? Ett mål mat borde ju räcka. Är det bäst att ha väckning kl. 04 varje natt då?

Jag litar inte riktigt på att han klarar av att somna själv ännu, speciellt inte på kvällen. Då är jag snabb med att ta upp och ge mera mat om han inte lugnar sig på direkten. Det beror nog på att han krånglat med maten och kvällarna varit lite trixiga. Men jag jobbar på det och han har som sagt börjat svara fint på vagningen så jag tror nog att vi är på rätt väg.

Vad tror ni om mina schemafunderingar? Tacksam för svar! :)

h. Mia från Finland
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Vad härligt saker börjar stabilisera sig för er nu! :D

Några saker jag ändå vill påpeka, visst finns piggisar och tröttisar, men en sak med sovtiderna är att det är inte varje minut av schemat de skall sova utan de skall ha FÖRUTSÄTTNINGARNA!
en sak jag lärde mig på alla de år jag har hängt här och även känner AW är att vi är i. grunden samma som vi var på stenåldern, vi har liksom inte utvecklats så mycket att vårt sömnbehov har minskat, om du är med? Ändå kan jag avslöja att annas egna barn hade mer än 1 timme mer sovtid på schemat än vad vi har fått av henne som rekommendationer. :O

Så med det sagt var inte för snabb med att dra ner på sovtimmar i hopp om att lösa många problem. :D

Om jag var du varför inte ha ett 12-45-2-45-5/20 schema? eller 12-1,5-2-45 en tid? Ang mat på natten är det lite samma där, Anna säger att en 2 mån klarar 8 tim natt utan mat. Har du då 12 blir det 2 måltider exempelvis kl. 23 och 04,30 (om morgon skall vara 08). Vid 3 mån klarar de 10 tim natt och då har man antingen ett mål mat i sömnen kl. 22/23 eller vargtimmen 4.30 (om morgon är 08) De flesta brukar inte sova mycket mera än 3 (3,5) tim efter ett vargtimmesmål. :wink:

Ang. ersättning kan du även gå över till nr 2 där och se om den inte mättar en aning mera.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMia
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 29 jun 2017, 20:45

Re: Snart 6-veckors gosse som kvällsstrular

Inlägg av MammaMia »

Tusen tack för era svar TorsMamma, Tin och MamaA! :) Fantastiskt att detta forum finns!

Får jag ännu fråga angående maten; är det illa med tanke på framtiden att han somnar på extraslurken? För det gör han allt som oftast.

På långa luren vagnar vi när han skarvar, så där försöker vi nog lära honom att somna om själv. Jag tar alltså inte upp och ger mera mat då.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"