Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Hej alla glada!

Min lille son föddes 7 maj och är standardmodellad från start. Mitt lilla problem som snart kan bli mitt stora problem är att herrn från början varit galet snuttig och, trots min starka önskan om att slippa, behövde napp. Han sover som det är nu:
-Natt mellan ca 21-strax efter 07. Mat någon stans mellan 01 och 02, samt mellan 04 och 05. Vid kvällsläggning och under natten behövs ingen napp med undantag för vargtimmen. I hans fall stökas det rätt mycket från en timma efter mål 2 och en dryg timma framåt för att sedan vara lugnt sista timmen. Här behövs MÅNGA nappinstoppningar.
-Vakentid 1 brukar inte gå att göra längre än 1,5 timma. Sen sover man ca 2 timmar.
-Vakentid 2 brukar kunna dras ut till närmare 2 timmar, sedan sover man 2-2,5 timmar.
-Vakentid 3 ca 2 timmar, sen sova 2 timmar. Denna lur är den minst lättsovna, d.v.s. han vaknar till ganska många gånger.
Ätningen sker enligt SM under 1-1,5 timmar. Under daglurarna är nappen mycket populär.

Mina frågor: Nu när jag lyckats hitta vårt andningslarm tänkte jag gå över till magläge från sidoläge i babynest. Är det för tidigt att buffa/vagna bort nappen? Blir det överdos att ge sig på att dra ned till ett nattmål samtidigt? Ska jag försöka lägga ett schema redan?

Vad tycker ni erfarna kurare/föräldrar?

Tack på förhand!
/Maria
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit!! :D

Grattis till sonen! :heart:

Jag tycker att du verkar vara en synnerligen erfaren och förståndig mor själv så jag har egentligen inte så mycket att säga. Mer än att jag önskar att jag hade kunnat chilla ännu lite mer i början med de små, de växer ju så det knakar och det svåra är att hinna njuta av den där första tiden. Men det är absolut bra att ha en rytm (som du ju har) redan nu även om jag brukar råda de flesta att vänta till två månader med att försöka spika schema. Personligen har jag tyckt att det snarare är tre månader som är startskottet på det verkligt punktliga schemat även om jag börjat sträva ditåt mycket tidigare. Vagning/buffning kan du använda redan nu på en proppmätt gosse om du vill men det går nog jättebra att få bort nappen senare också, vid säg 3-4 månader. Lägga på mage är ju en bra start för bättre sömn.

Jag har aldrig tagit bort nattmål vid en månad men där gör vi olika. Såhär i sommarljuset skulle jag dock se över mörkläggningen redan nu, vargtimmen och ljuset gör det onödigt svårt att somna om efter 4-målet tror jag. Kolsvart i sovrummet är en god vana!

Kram så länge!

/Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Hej och tack för återkoppling!

Ja, det där med att slappna av och njuta är extra svårt när man vet hur viktigt det är att hamna rätt från början... Men jag lovar att jag ska föröka!!
Mörkläggningen är så bra den kan bli, vi har persienner och mörkläggningsgardin med sidokanaler. På morgonkvisten smiter det ju alltid in lite ljus hur man än gör... Nattmålet får väl tas bort när jag märker att han inte är så hungrig vid ena tillfället??...

Tack för att du kunde läsa mellan raderna och gav mig "tillåtelse" att chilla lite! Det behövdes...

Kram och tack!
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Ylvispylvis »

Härligt att höra att mina fantastiska råd kom till användning! :mrgreen: :shock:

Skämt åsido, vi finns här när du behöver det och några veckor går så fort! Fortsätt leda med varsam hand och med målet i sikte så kommer det här att styra upp sig så småningom. Inför inga galenskaper naturligtvis. Gör ditt allra bästa med mörkläggningen (det finns en hel tråd om saken och massa kreativa lösningar att läsa på forumet!) Det betalar sig!!

Nattmål gör man så olika med, känns det ok som det är skulle jag köra på det ett tag till. Sedan om em-skarven börjar bli hopplös kan du korta em-luren och lägga tidigare för natten, men vi bollar gärna när den dagen kommer.

Njut vidare så hörs vi igen!

Kram!
/Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :)

Hur går det för er nu?
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Hej igen!

Tack för omtanken, det har gått bra! Vid tvåmånadersgränsen ungefär styrde han själv upp att bara äta en gång per natt vid 03-rycket. Nu är han nästan 4 månader och har sedan ett par veckor börjat strula på nätterna. Hans systrar gjorde likadant. Min kropp har aldrig lyckats hänga med vid 3-månaders ökningen, så jag har förstärkt med lite ersättning vid lunch och middag. Största problemet är nog nappen gissar jag, så om ett par veckor planerar jag en liten minikura där herrn ska få flytta in i eget rum, sluta nattätandet och bli av med nappen... Han är fortfarande ganska snuttig på dagarna och jag funderar på om man kan ta bort nappen bara i samband med sovande, eller om det blir förvirrande?? Nu blev det fler frågor...;-)

Tack igen!
Kram, Maria.
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av mamaA »

hej!

Nappen måste bort helt och hållet, tro mig jag lät min äldste ha den kvar alldeles för länge :oops: . Lillebrors ryckte jag vid tre månader liksom nattmålen, tog tre dygn sen var den glömd - såååå skönt!

Får han smakisar? Det låter nämligen som han är HUNGRIG och då behöver man riktig mat för att kunna sova gott.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Hej och tack för svar!

Smakisar är på gång! Men jag försöker tanka med ersättning. Han äter så det så att säga rinner över åt båda hållen... Kräks en del och bajsar typ tre gånger om dagen. Han får bröstet+ersättning till frukost, ersättning till lunch, bröstet till mellis, ersättning till middag och bröstet till nattslurk. Och jag trugar en hel del... ;-). Kan han ändå vara hungrig??

Ok, så nappen får ryka på heltid med andra ord... Det är nog min tanke också.

Ha det gott!
/Maria
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :)

Ja, jag tror också att han skulle uppskatta lite fastare föda! Små herrar kring 4 mån är ofta hungriga och äter hutlösa mängder om de bara får chansen är min erfarenhet. Nuförtiden säger ju allt fler "experter" också att det i Sverige inte alls är fel att börja med smakisar från 3-4 månader om bebisen vill. Och har du ändå övergett helamningen ser jag ingen anledning att inte börja med käk också!

Bröstet fortsätter du att ge förstås, antingen som förrätt eller efterätt. Ger du efteråt varje gång är chansen /risken större att han slutar amma fortare så där väljer du själv hur du vill göra. Akta dig för mjölkstockning om han är snabb att öka matportionerna bara!! Jag har ammat vidare och erbjöd nog bröstet först, sedan mat och sedan bröst igen. Bästa tips om du vill behålla amningen är att inte erbjuda vatten utan ha amning som enda dryck ett tag till. Morgonslurken brukar hänga kvar längst så ett annat tips är att ha den som morgonmys och fyll sedan på med en andra frukost (gröt eller så) efter typ en timme. Det hjälper schemat också tycker jag!

Minikur när han äter lite mer låter toppen och naturligtvis rycker du nappen i samma veva!

Kram och sov snart så gott! :)

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Vad gäller amningen har jag inga skrupler om avveckling egentligen, vi får se vad lille herrn vill. Ska byta ersättning tror jag. Han kräks ofta utspritt över hela dagen på Hipps. Ska testa NAN trots en del betänkligheter angående tillverkaren... Imorgon blir det nog lite sötpotatis med mycket osaltat smör... Ska försöka sätta ett datum och skicka iväg sambon och de andra barnen och köra. Sambon och min "inte väcka alla kl 05"ångest är de största vargarna... Fortsättning följer!
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
bra plan bade med maten och med varg skjutningen.

Smakisar forresten - vad ar det for ett pahitt, os in bara sa mycket som liten vill ha och badda med katrinplommon pure sa lilla magen hinner med. Manga barn inklusive mine egna var uppe i stora mangder mat efter bara ett par dagar, sa gott var det tyckte de sma matvraken.

Och vad galler sambon och "vacka de ovriga", absolut. Skicka ivag dom bara. "Set yourself up for success."

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Minikur planeras för start imorgon då resten av flocken är utflugna över helgen.

Schema ser just nu ut som följer:
7: godmorgon, bröstet+ersättning
8:30: sova 45 min
Ca10-10:15: matsmakis +ersättning
11:30: sova 2 timmar
13:30: bröstet+gröt och/eller banan
15:45: sova 45 min
16:30: ersättning
bad
18:30 nattslurk från bröstet
19: godnatt!

Är man barn nr 4 får man en massa social delaktighet under hela dagen, så det har jag inte skrivit in på schemat!

Jag uppdaterar inom några dagar!
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Toppen med minikur! Jag tipsar om att förutom morgonmjölken lägga in en "andra frukost" vid ca kl 8 (många ger typ gröt då) och på så sätt kunna skjuta fram lunchen till typ 11 och mellis 14, middag 17. Blir lite mer "normala" mattider då. Så har vi gjort, men det är såklart helt frivilligt. Passar det dig och liten med dessa förhållandevis tidiga mattider så kör på det! Fördelen med mat nära sov är ju också att man är heeelt säker på att liten är mätt och belåten.

Attitydmössan på, ska bli spännande att följa minikuren! Köööör! :)

Kram
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Dags för en liten uppdatering såhär två nätter in i vår mi n ikur. Sammanfattningsvis vill jag nästan inte kalla det en kur. Han sov ju rätt bra redan innan, men blev lite störd av nappen och mitt sällskap i rummet...

Första natten tog insomningen ca 10 min med ett par trevliga remsor och en bekräftelse. Uppvak vid 02, räckte med ramsa på 4 verser. Vid 03 tar jag upp honom för nattmålet, som jag bestämt mig för att ha kvar tills han käkar lite mer mat. 05:30 vaknar han, mem somnar om på en ramsa. 06:10 ger jag en pangramsa. Han snackar, gnisslar och är tyst om vartannat. Blir ett par påminnelser, men han somnar inte. Jag plockar upp honom i en lugnare stund 6:45 och gör glad morgon.

Daglurarna gick över förväntan. Två omgångar vagning under långluren, annars sov han.

Kväll två somnar herrn på 3 min utan påminnelser! Börjar snutta väldigt ljudligt på fingrarna vid 03:30, så han får sig en nattmacka. Hungrig! En ramsa vid 05:30, en ramsa vid 06:10. Somnar om 20 min, sen snack till 07:45 då jag återigen utnyttjar marginalkvarten när han fortfarande är på glatt humör. Nu sover han första luren. Nappen verkar redan mer eller mindre glömd och han verkar sova bättre utan mitt stökande i rummet.

Jag återkommer säkert om det börjar strula!

Tack för hjälp och stöd!
Kärlek,
Maria och lille Simon
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av TorsMamma »

Härligt! Ifrågasätt nu inte den goda sömnen. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"