Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Ok, då har vi stött på lite patrull..
Unge herrn har tagit sig ovanan att fälla ner huvudet och dra upp rumpan och plöja sig upp i spjälsängen så att han ligger utmed huvudänden i spjälisen. Han lägger sig där på rygg utan att få med sig något täcke. På kvällen ligger han således och snackar väldigt länge, då ryggläge generellt brukar vara snackläge... Men det har jag bjussar på då han ändå är nöjd och gått in 10 minuter efter han somnat och lagt tillbaka honom där han ska vara. Problemet är att han gör samma sak under natten och har extremt svårt att komma till ro och somna om på bara en ramsa. Han somnar inte om förrän jag går in och lägger till rätta, men det blir ju en väldig trafik... Särskilt känsligt i vargtimmen förstås! Har ni några tips?? Vi tränar flitigt både vändningar och ålning på dagtid...;-)
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
ni gor det enda ratta, trana pa vandning massor dagtid sa han kan vanda tillbaka sjalv. Vandningscirkusen (sok pa forumet) far nastan alla besok av vid nagon tillfalle och stannar nan vecka innan den drar vidare. Det gar fortare an man tror, var valdigt forstiktig med trafiken utan se det som ett tillfalla att verkligen cementera ramsan.
Se ocksa over morkklaggningen, det ar ju mycket roligare att vanda runt om man kan ligga och titta pa saker i rummet.

Vad fint det gar for er.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Hej igen och tack!

Mörkt är det! :-).

Han har svårt att somna om utan att vändas. Han kan från rygg till mage på dagtid, men inte på natten... Det här med att smyga in och vända och låtsas som ingenting; gäller det även vakna barn eller bara redan sovande??
Ska jag ge honom en ramsa och vänta på att han somnar och sen vända även mitt i natten? Detta tar en väldig tid...

Tack igen!
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Känner att osäkerheten om hur jag ska agera på natten riskerar att släppa in en massa vargar....
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Hur kommer det sig att han kan vända sig på dagen, men inte på natten, tror du? :) :wink:
Kan jag stå på huvudet på dagen, kan jag det på natten också, vill jag lova :lol: 8) Nå, allvarligt talat. Här gäller det att ha is i magen. Du hör att han vaknar. Snackar han hade jag inte gjort någonting. Missnöjd- man kan pangramsa. Jag har gått efter regeln att jag kan vända honom EN gång när han gapar efter det. OM det hjälper. Tar det två minuter och han har vänt sig igen (eller kanske tom innan du lämnat rummet :roll: ) finns det ju ingen mening, om du förstår vad jag menar.

Kanske lite rörigt men såhär menar jag:
1. Vaknar han och snackar- ingen åtgärd.
2. Jagar han upp sig, ramsa svar.
3. Blir det förskräckligt sorgligt kan man överväga att vända honom. Men då brukar jag tänka så här "Hm, jag har en vändning på mig.. jag bjuder bara på en. Så, kanske jag kan avvakta lite..."

Plötsligt har han somnat! Är han inte så lättväckt kan man ju titta in och se om han ligger på rätt håll så att säga. Om inte annat lär du märka om han kan sova så eller han vaknar igen tio minuter senare pga ryggläget. Då kan det vara läge att vända när han somnat. Det där är en fråga om feeling!

Viktigast är strategi! Då lugnar sig vargarna :wink: Frågar du, frågar han! :lol:

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Jo, han kan vända sig på dagen! Även när jag lagt honom ikväll visar det sig... ;-). Han la sig i vanlig ordning glad och nöjd, snackade 10 min eller så. Jag går in 10 min senare och hittar honom på mage, men ovanpå täcket med huvudet åt fel håll, dvs mot fotändan... Stoppade ner honom under täcket och skrattade lite för mig själv.

Jag ska nog försöka spara på vändningarna för krislägen, alltså när ramsan inte gör jobbet och jag hör att han ligger galet. Det brukar höras lite bufflande mot väggen, så man vet liksom... Jag hoppas ändå att det snart vänder efter kvällens trendbrott! Första gången på många dagar jag hittar honom i något annat läge än på rygg utmed huvudänden!

Tack för allt stöd! Det är ovärderligt!
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Tin »

Hej,
vilken underbart svar av blvandemamma. Dar har vi ju strategin. =D> =D> =D>
Och det kanns som om cirkusen avvager att dra vidare i ditt svar redan .......

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Ja, cirkusen drog vidare och natten till idag sov han sin första 11,5 timmars natt! Inte ett pip förrän det började snackas 06:27...

Vi hade innan vi drog igång modifierat schemat något:
06:30 morgon+ bröstet
07:30 ersättning
8:00 sova 1,5 h
10:30 lunch (mat+ersättning)
11:30 sova 2 h
14:00 mellis (bröstet+gröt)
15:45 sova 45 min
16:30 middag (mat+ersättning)
18:30 nattslurk
19:00 godnatt!

Nu närmar sig 5 månadersstrecket och sovtider ska kortas ned en aning. Tänker mig att korta mer eftermiddagsluren, då han ändå aldrig sover mer än 25-30 min effektiv tid då. De andra lurarna gillar han skarpt! Kanske bör jag flytta fram de andra lurarna en bit??
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Mitt heta tips ang. schemat är att du kortar fm luren till 45 min och sen lägger 15 min tidigare, då har du perfekt med sovtid på schemat. :wink: På så sätt kan du behålla tiderna.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Hej och tack för svar!

Låter bra, men som sagt missar han i princip alltid 15 min på eftermiddagsluren, men det kanske styr upp sig!

Ha det fint!
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Tin »

Hej,
vad skont att cirkusen drog vidare till en annan stad. :D

Vet du, det styr alltid upp sig, med saker ledning fran de omma foraldrarna sa styr det alltid upp sig.
Sista luren kan vara knivig for de sma att komma till ro pa, men kor pa bara. Liten har forutsattningar for 45 minuter, men kanske inte tar sig det varje dag. Vi kan inte sova at dom.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Mariapiraya
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 13 jun 2017, 10:20

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Mariapiraya »

Tack Tin, Torsmamma och Blivandemamma! Har jag glömt någon?? I så fall; tack till er också!

Känns som vi är på banan efter hel natt nr 2!

:-({|= :-({|= :heart: :heart: :sleep: :sleep:

Puss på er!
Mamma till flickebarn födda -01, -07, -10 och gossebarn född i maj -17.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Styra upp standardmodellad 5-veckors.

Inlägg av Tin »

\:D/ \:D/ \:D/

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"