Tips sömn på dagen vid 3 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Hej Tin!

Tack för ditt svar, jättefint att alltid få lite råd på vägen. Jag håller med om att det verkar vara närmare till hands att ta bort eftermiddagsluren trots allt då min son alltid är tröttare på morgonen.

Jag har en till fråga bara, om vi tar bort eftermiddagsluren om ett tag, när är det lämpligt att lägga lunchluren? Idag sover han 12:00-13:30 men som du skriver kanske man vill senarelägga den något? Vilken tid rekommenderar du i så fall?

Stort tack!

Kram
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Om du går in under "kontrollpanel/signatur" och fyller i när bebis är född blir det lite lättare och hjälpa dig. :wink:

Nu vet jag inte när du har natt, men du skulle nog kunna skjuta på luren till 13.00-14.30 utan större problem. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Hej!

Hade missat att jag fått svar, tack så mycket! Har uppdaterat min signatur nu hoppas jag :). Min son sover natt mellan 19:15-07:15 så jag tror att någonstans runt 13:00 för lunchsovningen skulle vara jättebra om ni tror det passar med nattsömnen? Vi har faktiskt börjat få lite trassel med lunch och eftermiddagssömnen nu så det är absolut dags att testa nytt schema!

Tack och kram
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag är av uppfattningen att man behöver en 2 timmars långlur när man går över till två lurar för att orka med kvällen. Då skulle du kunna lägga långluren 12.30-14.30 så blir sista vakenpasset 4.45 (ska vara minst 4-5 timmar). Det brukar vara lite gnälligt på kvällen de första veckorna men det brukar passera på 3 veckor :wink: . Självklart kan du även ha luren 12,45 eller 13.00, det beror på hur mycket vakentid man bestämmer sig för att ha.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag kopierar och lägger in samma som jag just sa:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn
• Nio, tio och elva månader: ca 14 tim/dygn.

jag är inte på något vis emot en 2 tim långlur. En av anledningarna vi säger lite olika är att 7+8 mån är en så otroligt olika tid för alla. En del måste ha 2 lurar och då är en 2 tim middagslur ett måste. Har man 3 lurar till runt 8,5-9 mån så skall ju sömnen ner och då vid 9 mån går man ner till 2 lurar. Har man då 12+45+1,5 ligger man ändå 15 min plus på schemat och brukar fungera. Det enda jag har som mantra är, barnen skall inte sova varenda minut som schemat säger, de skall ha FÖRUTSÄTTNINGARNA. De kan gott ha lite extra egentid att ligga och fula på, man kan även ha sista luren på 7+8 mån den tredje på 20 min, men många sover inte alls, vissa 5 min andra dagar kanske alla 20. Men det viktiga är förutsättningarna.

Så man stirrar sig inte blind på varenda minut, man har ett avslappnat sätt att se på det hela och att barnen får en paus, en vila, en tid för sig själv. Oavsett! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Tack för era båda svar!

Vi har testat att ta bort en lur nu med nytt 12-45-1,5 schema (sova 12:45-13:00) men som en av er skrev så har han varit väldigt trött sista timmarna innan han går och lägger sig. Dessutom vill han gärna sova 1,5 timme på förmiddagen nu också så det har varit väldigt svårt att väcka honom efter 45 min, han har alltid vaknat av sig själv efter 45 min annars på förmiddagen. Jag antar att vi ska fortsätta och testa ett tag till för att se om det blir bättre? Tycker det är lite "svårt" att se honom så trött och gnällig just nu..:?
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Hej igen,

Hoppas ni har möjlighet att ge ett till råd gällande vår schemaändring. Som jag skrev i tidigare inlägg så sover vår son jättedjupt på förmiddagsluren och det är nästan omöjligt att väcka honom efter 45 minuter. Han vill sova 1,5 om vi nte väcker honom. Å andra sidan även om vi väckt honom efter 45 minuter på förmiddagen så vill han endast sova 45 minuter på lunchen sedan också. Eftersom han är så stor nu så går det inte att få honom att sova vidare då, han är klarvaken och sätter sig eller ställer sig upp i vagnen (där han alltid sover på dagen i mörker). Är det ok att vända på schemat och köra 12-1,5-45 istället eller blir det dumt för framtiden? Har någon haft samma problem och hur gör ni om dom vaknar efter 45 minuter i den här åldern? Är fundersam kring varför det blev såhär nu när vi ställde om då lunchsovningen funkat jättebra under många månaders tid. Vi har testat att ge lite mer mellanmål innan lunchsovningen också men det verkar inte hjälpa. :

Tack!!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av Tin »

Hej,
kan du skriva ut hela schemat? Dvs tidpunkter for sov, nar liten ater och hur mycket, lattare att se monster da.

Glom inte en forandring i schemat tar en liten stund att satta sig, och det spelar roll hur du agerar vid ev uppvak.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Hej!

Schemat ser ut enligt nedan, allt funkar bra men fortfarande sover han som bäst 1,5 på förmiddagsluren och 45 min på eftermiddagsluren. Vi skulle nog hellre se att han sover 45 min på förmiddagen och 1,5 på lunchen men det är svårt att få honom att sova vidare på lunchen då han ställer eller sätter sig upp i vagnen, är pigg och glad (även om vi väcker honom efter 45 min på förmiddagen). Så ge gärna tips baserat på schemat nedan om det är något vi kan tänka på. Har skrivit inom parentes vilka sovtider vi skulle vilja ha. Vår son äter i princip bara mat om det är i bitar och han får äta själv så vi fyller på med ersättning efter varje måltid så mycket som han behöver.

07:15 Godmorgon, flaska 240 ml, egenlek och påfylling flaska (ca 08:00)
09:15-10:45 Sova (helst 09:15-10:00)
10:45 Mat (t.ex. omelett, paj, frukt) och flaska 30-120 ml
13:30-14:15 Sova (helst 12:45-14:15)
14:15 Mat (t.ex. fiskpinnar, potatis, frukt, mellisklämmis) och flaska 30-120 ml
17:30 Mat (t.ex. gröt, smörgås, smoothie) och flaska 30-120 ml
19:00 Välling ca 120 ml
19:15 Godnatt

Tror ni det blir problem på sikt om vi fortsätter med 12-1,5-45-12?

Tack!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av Tin »

Hej,
de allra flesta har en kort lur pa morgonen 45 min och en langre lur efter lunch och det stammer ju in med det schema ni kommer ha vid ett ars strecket da ni bara har en lur kvar.

Men ja det ar lite laskigt att andra och korta en lur som det sovs gott pa ;), vi vet. Vi har alla varit dar.
Det ar daremot vart det.

Tricket ar att se till att liten ar proppis for lunch luren, sa lagg lunchen sa nara lunch sovet det gar istallet for 10.45. En proppis liten vaknar inte efter 45 minuter. Se ocksa till att det ar massor med fysisk aktivitet mellan de tva lurarna sa liten ar skont trott i kroppen. Sen har du mellis efter langluren istallet sa liten klarar sig till middag.

Lagg i morkt rum och ramsa om det vaknas. Och var envis, ta inte upp forran schemat sager sa om det skulle vaknas. De lar sig fort att luren inte ar slut. Pa med attityd mossan och kor bara. Glom inte att allt tar 3 dagar och lite uppfoljning.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Hej!

Tack för jättebra svar. Vi lade om matschemat helt förra veckan efter din rekommendation, nu blir det frukost 08:45, lunch 12:00, mellis 15:00 och middag 17:30. Jag får fortfarande väcka lillen till liv på morgonluren (efter 45 min) men lunchsovningen på 1,5 timme har fungerat jättebra efter att vi ändrade matschemat. Vad skulle vi göra utan er:)!

Kram
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av Tin »

Hej,
vilken underbar lasning. Vad fint det gar for er.

Ja, den dar morgon luren tror man ju aldrig att man skall kunna komma att ta bort for de sma trottmossorna. Och sen en vacker dag sa somnar de inte och har bara en lunchlur. Da ar man stor :heart:.

kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Hej igen,

Jag har några frågor som jag antar blir mina sista i det här forumet för små barn upp till ett år:)

1. Vår son har precis passerat ett år och vi har tagit bort förmiddagsluren då han inte verkade behöve båda längre. Dock har vi håll kvar lunchluren i princip samma tid som förut, 12:30-14:00. Vår son bli väldigt trött framåt lunch och nästa för trött för att äta sin lunch innan han ska sova. Så jag undrar om ni rekommenderar att ha lunchluren tidigare på dagen när man bara har en lur? Vad brukar vara en bra tid och håller man kvar den tiden framöver? Han går fortfarande upp runt 07:00 och äter lunch vid 11:45. Om han ska sova tidigare måste vi nästan lägga lunchen efter sovningen.

2. Det har hänt vid flera tillfällen senaste veckorna att vår son vaknar runt 06:30 istället för 07:15 som har varit tiden då han vaknat i princip sedan han var några månader gammal. Detta oroar mig som är väldigt morgontrött:). Finns det något att göra åt den saken? Han lägger sig 19:15 så om han inte sover till ca 07:15 får han egentligen lite för lite sömn på totalen. Det är jättemörkt i rummet så det kan inte vara vårljuset som stör. Bör vi lägga honom senare på kvällen istället? Eller har det med mat eller annat att göra tror ni?

3. Vår son är en liten matvägrare. Han är extremt kräsen med mat och vi kämpar med att få honom att äta ordentliga portioner oavsett vad vi ger honom. Därför har vi hittills fyllt på lite med flaska mitt på dagen för att vara säker på att han får i sig tillräckligt. Hur tänker ni kring det? Ska vi sluta med flaskan på dagen eller ska vi fortsätta ett tag till? Påverkar maten fortfarande sömnen eller är den tiden förbi?

Stort tack och kram
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Skall försöka svara. :D

1. Jag personligen skulle nog lägga lunchluren säg kl. 12.00 och ha lunch typ 11.15 eller 11.30. Mera normala tider för de flesta som går upp kl. 07.00. :wink:

2. jag tror ärligt inte det kommer lösa sig med att du lägger senare, det är vanligare att man lägger tidigare för ju tidigare man lägger dem, desto längre sover de. Glöm inte att om 1 vecka så går vi till "sommartid" och då kommer du ändå ha 19-07 och han kan gå upp tidigare. Min erfarenhet är att små barn har liksom "sommartiden" inbygd. Så försök hålla ut och anpassa då. Se ändå över mörkläggningen kl. 12.00 mitt på dagen är mitt tips. Ser du handen är det ör ljust.
För att sova gott om natten måste man ha rätt förutsättningar, dessa är rutiner, mat, sömn och arbete (socialdelaktighet och rörelse) Se till att han faktiskt har ordentligt med socialdelaktighet (läs om i BB!) och att ni är ute i skog och mark där han faktiskt RÖR sig 1 tim fm och 1 tim em.

3. Läs gärna om 1 åringen i BB, där skriver också Anna om att de flesta 1 åringar också drar ner väsentligt på maten vid 1 års ålder. DE kan ju liksom inte öka vikt i samma takt som de gjorde första levnadsåret. Tänk "förutsättningar" en 1 åring är inte spädbarn längre. Gillar man inte det som serveras till lunch kanske man får en mellis som man gillar desto mera osv.. Men försök att inte mata oftare än 3,5 tim. Äts det dåligt av maten kan man ju avsluta med flaska, du har ju ändå 30 min för en hel måltid. Se till att ni har ett bra 1-års schema nu. Det skall vara riktig frukost, lunch, mellis, middag och kvällsslurk. Flaska kan avsluta måltiden om ni vill som måltidsdryck typ.
En sak jag märkte på min son vid 1 år var att han gillade aldrig barnmat med "klumpar" då fick han kväljningar. Men om jag puréade extra med stavmixer och gav plockmat på sidan om gick det strålande. Kanske kan vara något att prova?

Börja tänka ordentligt långsiktigt nu, 1 års schemat håller ju 1 år, hur är det tänkt att saker skall fungera närmaste året? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Tips sömn på dagen vid 3 månader

Inlägg av emmasofia »

Hej!

Kom på att jag aldrig svarade och återkoppling på dina fina råd! Hursomhelst så gick det superbra. Vi justerade tider för lunchmat och sovningen är 12:00-13:30 vilket är perfekt och känns som ett bra schema för en längre tid. Vi kollade mörkläggningen igen, investerade i mörkläggningstyg och kardborre och det gjorde susen. Numera sover vi alla gott till 07:15 igen:). Vad gäller maten så fyllde vi på med flaska ett tag men nu har vi slutat med det men det går bra ändå. Vår son är dock extremt kräsen med maten fortfarande men precis som du har erfarenhet av så är det bara plockmat som gäller och kanske soppa eller något som är slätt. Men väldigt få saker ändå som han äter... vi får kämpa vidare:)

Stort tack och kram!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"