6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Janne-J
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 15:47

6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på natten

Inlägg av Janne-J »

Hej, känner att vi behöver lite stöd/råd hur vi skall hjälpa vår lilla-lillasyster på bästa sätt såhär i början av livet.

Såhär ser glada familjen ut:
Två vuxna med stort sömnbehov och mycket energi.
Tre barn där de två äldsta (3,5 år och 1,6 år) sover som stockar både natt och dag enligt hjälp från detta forum och BB [-o<
Alla är hemma hela dagarna, barnen går ej på förskola, mamman föräldraledig och pappan bonde (=jobbar hemma).
Lilla I sover på mage i vagn med larm dag som natt. Kört SM från start.

Vi börjar med det positiva:
Vår lilla I är frisk och toppenhärlig!
Lilla I sover bra på natten (somnar vid 21-22, korta nattmål vid 0/02 samt 04 vaknar/väcks 08)

Nu till våra bryderier:
Vi har svårt att hålla isär måltiderna för Lilla I. Hon har mycket gaser och tänker därför att det är extra viktigt att låta magen vila.
Vi försöker tänka vaken 1,5 och sova 2-2,5.
Lilla I sover sällan mer än 45 minuter i sträck på dagen och vi har hittills antagit att det beror på att hon är hungrig, tagit upp gett mer mat för att sedan fortsätta sova. Men senaste två veckorna har hon väldigt svårt att somna om efter påfyllning och somnar hon om sover hon väldigt ytligt, vaknar var 5:e/20:e minut. Tanke: Är hon för liten för att vagna över 45-skarven? Mat-mamma-oron ligger och gnager i bakhuvudet.
Vid varje måltid trugas det både med bröst och efterjagas med ersättning (sällan något mer än de droppar som självmant rullar in som kommer ner i magen), oftast äter hon bra direkt hon vaknar (max 20 min) men svårare att få i mer efter blöjbyte och/eller umgänge, så på något sätt förstår vi att hon kanske är hungrig efter 45 min?
Känslan är att hon är för trött för att äta och ibland på eftermiddagarna kroknar hon efter 30 minuter, då brukar jag ge henne 5 minuter sömn och försöka ge mat igen men oftast utan framgång.

Igår gjorde vi en nystart;
Fyllde mat så mycket det gick på morgonen och gick därefter ut på 2 tim promenad. Hon vaknade efter 45 men somnade om, sover därefter oroligt och vaknade så fort vi kom hem. Mat i mängder under 1,5 tim vakentid, ny promenad på 1,5 timmar och hon vaknade när vagnen stannade. Mat i mängder under 1 tim vakentid, 5 min sömn, försök till mer mat, sover 1 timme, vagnar och får till 20 minuter till. Massor av mat igen, bad och mys med syskonen, sover 1,15. Påbörjar nytt SM mål men hon är så trött att hon aldrig riktigt vaknar till liv förrän efter en timme men pruttar massor. Äter 30 min och sedan somnar för natten (21:30) och vaknar för nattmål 01:40 samt 04:30.
Långpromenader i all ära men med två små barn till är det inte hållbart som ni förstår.

Är jag för ivrigt över att hon skall sova längre pass på dagen? Hon är ju så liten så hon behöver ju sova längre tänker jag?
Svårt skilja på; fylla på eller bara skarv, hur ska vi tänka?
Nästa ökningsperiod är på intågande, hur skall jag urskilja den i vår 45-min värld?

Tacksam för alla tankar/råd/tips vi kan få.
J 131017 SM från 3 mån, succé
E 150712 SM från start
I 170407 SM från start
Janne-J
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 15:47

Re: 6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på na

Inlägg av Janne-J »

Janne-J skrev:Hej, känner att vi behöver lite stöd/råd hur vi skall hjälpa vår lilla-lillasyster på bästa sätt såhär i början av livet.

Såhär ser glada familjen ut:
Två vuxna med stort sömnbehov och mycket energi.
Tre barn där de två äldsta (3,5 år och 1,6 år) sover som stockar både natt och dag enligt hjälp från detta forum och BB [-o<
Alla är hemma hela dagarna, barnen går ej på förskola, mamman föräldraledig och pappan bonde (=jobbar hemma).
Lilla I sover på mage i vagn med larm dag som natt. Kört SM från start.

Vi börjar med det positiva:
Vår lilla I är frisk och toppenhärlig!
Lilla I sover bra på natten (somnar vid 21-22, korta nattmål vid 0/02 samt 04 vaknar/väcks 08)

Nu till våra bryderier:
Vi har svårt att hålla isär måltiderna för Lilla I. Hon har mycket gaser och tänker därför att det är extra viktigt att låta magen vila.
Vi försöker tänka vaken 1,5 och sova 2-2,5.
Lilla I sover sällan mer än 45 minuter i sträck på dagen och vi har hittills antagit att det beror på att hon är hungrig, tagit upp gett mer mat för att sedan fortsätta sova. Men senaste två veckorna har hon väldigt svårt att somna om efter påfyllning och somnar hon om sover hon väldigt ytligt, vaknar var 5:e/20:e minut. Tanke: Är hon för liten för att vagna över 45-skarven? Mat-mamma-oron ligger och gnager i bakhuvudet.
Vid varje måltid trugas det både med bröst och efterjagas med ersättning (sällan något mer än de droppar som självmant rullar in som kommer ner i magen), oftast äter hon bra direkt hon vaknar (max 20 min) men svårare att få i mer efter blöjbyte och/eller umgänge, så på något sätt förstår vi att hon kanske är hungrig efter 45 min?
Känslan är att hon är för trött för att äta och ibland på eftermiddagarna kroknar hon efter 30 minuter, då brukar jag ge henne 5 minuter sömn och försöka ge mat igen men oftast utan framgång.

Allt började väldigt bra men efter 3-4 veckor började strukturen ramla isär. Mamman som tror/trodde hon har/hade superkrafter började tappa ork efter några veckor utan mycket vila på dagen eller natten och började därmed svikta i att hålla ledningen för den lilla. Vissa dagar blev sömnen upphackad i 20minuters pass, påfyllning, svårt somna om för alla rapar hade inte kommit upp då stressen över att hon sov så kort bara blev större och större. Övertröttheten gjorde det svårt att somna och sova och den opositiva spiralen var igång, svår att bryta och mammans tårar bara fler och fler. Vagningen blev troligtvis lite för mycket då önskan att hon skulle sova blev större och större. Det krävdes en nystart tänkte vi.

Igår gjorde vi en nystart;
Fyllde mat så mycket det gick på morgonen och gick därefter ut på 2 tim promenad. Hon vaknade efter 45 men somnade om, sover därefter oroligt och vaknade så fort vi kom hem. Mat i mängder under 1,5 tim vakentid, ny promenad på 1,5 timmar och hon vaknade när vagnen stannade. Mat i mängder under 1 tim vakentid, 5 min sömn, försök till mer mat, sover 1 timme, vagnar och får till 20 minuter till. Massor av mat igen, bad och mys med syskonen, sover 1,15. Påbörjar nytt SM mål men hon är så trött att hon aldrig riktigt vaknar till liv förrän efter en timme men pruttar massor. Äter 30 min och sedan somnar för natten (21:30) och vaknar för nattmål 01:40 samt 04:30.
Långpromenader i all ära men med två små barn till är det inte hållbart som ni förstår.
Backat rejält med vagningen då vi kände att vagningsträsket troligtvis ramlats ner i av ren välvilja, och att somna själv = klara ut skarvar själv?

Är jag för ivrigt över att hon skall sova längre pass på dagen? Hon är ju så liten så hon behöver ju sova längre tänker jag?
Svårt skilja på; fylla på eller bara skarv, hur ska vi tänka?
Nästa ökningsperiod är på intågande, hur skall jag urskilja den i vår redan nu upphackade sömnvärld?

Oj vad långt det blev, hoppas någon har ork att läsa och att det går att förstå hur vi har det och våra tankar.

Tacksam för alla tankar/råd/tips vi kan få.
J 131017 SM från 3 mån, succé
E 150712 SM från start
I 170407 SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: 6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på na

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Grattis till den nya bebisen!
Vill börja med att säga att vi här jobbar frivilligt. Ofta svarar vi redan samma dag, men ibland kan det dröja någon dag. Dock får alla svar. Det gäller bara att ha lite överseende med att detta är ett forum för föräldrar men också av föräldrar :D

Precis som du säger är det ju inte någon hållbar lösning med det här promenerandet. Snarare lär ju inte den lilla sig att somna själv och vänjer sig vid att vagnen skall rulla när det är sovdags.
Jag säger definitivt dags att vagna! Om du kommit av dig lite:

Läs gärna här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416

och den här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Det är lätt att bli ur gängorna av för lite sömn, det är vi nog många här som kan intyga. Jag förstår helt din känsla! Så jag tror, om jag får föreslå, att du behöver lite stöttning just i den biten. Kanske kan mannen ta en halvtimme/45-minuter om dagen så att du får dig lite sömn? Det kan göra underverk! Du ammar, matar klart och så bestäms det att barnet omöjligt kan äta mer! Kan inte din man alla turerna med sm så brukar det funka att bara instruerar vagningen och säga till när man kommer tillbaka. Så är det som vilken vakt som helst :D Lätt att man som kvinna tar allt och sen går på knäna. Förebygg! Då kan du också se den här situationen liten klarare och bygga på din attityd! Vi hjälper också till såklart.

Men styra upp, absolut! Jag tror att hon behöver klara besked, den lilla damen. Påfyllningarna gör det hela förvirrat. Dessutom har de en tendens att väldigt snabbt bli övertrötta de små liven. Har hon napp? De kan ju ha ett stort sugbehov i den där åldern!

Så: Styr upp! Vagna! Sov själv för att ORKA ta ledningen! Be om hjälp och ge instruktioner för att skutan skall kunna flyta utan dig emellanåt!

Kram,

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Janne-J
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 15:47

Re: 6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på na

Inlägg av Janne-J »

Hej Anna och tack snälla du för så snabbt svar!
Det blev ett extra inlägg för att jag försökte redigera mitt första inlägg men hittade inte någon redigera knapp, inte min mening att stressa er, sorry :oops:

Tänkte du på napp vid läggning? jag har testat det men den ramlar bara ut och skapar oro hos oss båda.

Du har rätt med att styra upp och ta hjälp, och så var tanken med nystarten, promenaderna var bara för att få en bra start och öka aptiten.
Gårdagen var lyckad med flera långa sovpass där hon somnade själv ibland med lite vagningshjälp.

Morgonen började inte så bra där hon hade otroligt svårt att somna, överkoncentration var inte möjlig ej heller för mycket vagning då båda barnen bajsade på olika toaletter och behövde olika hjälp ;). Kanske hann hon bli övertrött (vaken 1 h och såg inga trötthetstecken), hur skall jag tänka vid övertrötthet - finns det något annat än att sova som gäller och bara vara tydlig och hjälpa henne med måtta?
Ibland hinner hon bli trött innan jag hunnit fylla på mer mat och då lägger jag henne för att hon inte skall bli övertrött, kan jag fortfarande tänka att hon fått all mat hon behöver och vagna över skarvarna?

Klurigt att få kläm på de små såhär i början tycker jag, vill styra upp och hjälpa men samtidigt är hon så liten. Eller är det dessa tankar som stjälper oss :shock:

Otroligt tacksam för dina tankar och stöd, J
J 131017 SM från 3 mån, succé
E 150712 SM från start
I 170407 SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på na

Inlägg av Tin »

Hej,
jg visst ar de sma de sma liven iborjan, marginalerna till overtrotthet ar sma och man har inge somnreserver. Just darfor ar det andock viktigare att ni tar over ledningen och styr upp. Sa du kan vara lugn och trygg i att vagning, SM mal utan pafyllning, folja 1,5/2,5 rytmen ar det allra basta for litens somn och for mammas somn.

Kor bara.

Liten undran: somnar liten under SM malen, ater med slutna ogon? Aven om det bara ar en minut har och dar? Det staller till det rejalt i somn rytmen. Vack vack vack, i sa fall. Bort fran tutten, upp och snick snacka. Sen tillbaka pa tutten. Mina hade svart vid samma alder att halla sig vaken, samt om man dessutom har ett par syskon som vevar runt ar det latt att missa en liten tjuvsovare. Jag fick ha en kall vatservett tillganglig och styrka pa kinden eller pannan pa liten vid behov. :shock:

Annars ar det som blivande mamma sager, inga prommenader, vagnandet skall ta tar over. Fullt SM mal men kaffe och kaka. Truga, truga, truga. Massor med rap om lilla magen staller till det, ni ar ju just i perioden det kan vara lite kanslig. man far liksom locka ur raparna. Redan om ett par veckor till sa brukar magen och rapandet fungera battre.

Overtrotthet, ja folj rytmen helt enkelt. Forsta vakenpasset ar svarast. Malet ar att lagga INNAN overtrotthet. Hamnar man i overtrottheten sa blir det svart att somna och da far man hjalp, men med matta. Hamnar ni overtrotthet, utvardera om ni kan andra pa nat. Om du t ex marker att forsta vaken passet ar jattesvart, korta da ner SM malet (i tid) sa du anda hinner fa in hela maltiden innan du lagger istallet for att lagga utan ordentligt med mat.

Och skarvarna, ja ingen mer mat i skarvarna. Tva anledningar.
1. det smaats mest hela tiden, da blir man aldrig riktigt hungrig och lar sig aldrig vad proppmatt ar, det skall vara 3-4 timmar mellan malen
2. "om jag vaknar till i en skarv och piper till da kommer det mat" har hon lart sig nu, men vi vill ju att hon skall lara sig "om jag vaknar till lite sa somnar jag om igen"

En sak till, det har fixar ni......

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Janne-J
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 15:47

Re: 6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på na

Inlägg av Janne-J »

Tack snälla Tin för dina fina ord.

Det har styrts upp här hemma och lugnet har börjat lägga sig (iaf för föräldrarna ;)), lilla I sover längre pass och får måttlig hjälp i de skarvar som uppstår. Vi håller rytmen 1,5/2,5 men är inte benhårda på exakta minuter då livet ibland kommer emellan och resten av familjen också behöver en (när inte båda föräldrarna är hemma)

Du har såklart rätt Tin i att hon tjuvsover lite under maten :oops: , här får jag skärpa mig och väcka.
Ang trugandet så har jag trott att jag trugat men inser att det nog finns ytterligare en trugningsnivå... Hon är just nu inte jättepeppad på mina bröst och det är lite trugande bara att få henne till att äta så jag har nog tagit lättaste vägen att när hon väl fått grepp låtit henne ligga kvar även om de små ögonlocken åker igen då hon fortfarande sväljer. Inser att jag behöver börja truga tidigare i vakentiden, inte bara när hon börjar krokna för då är det för sent, hon orkar inte äta utan bara somnar. Att gå runt lite verkar hjälpa henne att vilja äta men det hojtas och flaxas en del. Jag tar ett mjukt men bestämt grepp om lilla flaxarmen och säger att nu ska vi äta vilket funkar efter ett tag. Har lite svårt att avgöra när hon inte vill ha mer för att hon är mätt eller bara för att hon inte vill ligga vid bröstet. Något tips här?
Under vakentiden är hon en nöjd donna, ligger på mage på matbordet med familjen om det är mattid och annars med när syskonen leker. Så hon verkar inte själv säga till att hon önskar mer mat vilket gör det ännu svårare. Jag vet ju att hon behöver mer mat än första slurken direkt hon vaknat. Kör på att truga och truga.
Hon är 7 veckor nu och jag inväntar ökningsperioden, då borde hon väl vilja ha bröstet?

Vid läggning så lägger jag henne (vaken men trött) i vagnen, lägger till armar och ben, lägger på filten. Drar något drag i vagnen och slår på larmet, sätter på lite musik och går därifrån. Hon hojtar sällan direkt jag lägger ner henne utan efter 5 minuter, jag låter henne hållas och hjälper henne enbart om hon verkligen ber om det. Ibland tar det 30-40 min för henne att somna, växlande hojt som hon löser själv och får hjälp av mig. Jag stressar upp mig för att hon inte somnar och att det tar så stor del av hennes sömnpass att somna in. Samma gäller att hon vissa sömnpass hojtar till typ var 20:e minut, inte att hon behöver hjälp men bara hojtar. Tänker att hon inte får så mkt sammanhållande sömn, eller kanske hojtar hon i sömnen? Kan jag göra annat än ge henne förutsättningarna att sova? Vissa pass somnar hon själv.

Förmiddagspasset förlängde jag till 1h15 min och hon har somnat själv både idag och igår och skarvat vid 1,5 timme - hejja!

Vi kör på och känner att det går framåt :)
J 131017 SM från 3 mån, succé
E 150712 SM från start
I 170407 SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på na

Inlägg av Tin »

Hej igen,
vet du hon kommer bli hungrigare nar hon inte far pafyllning, men det tar nagra dagar innan det satter sig. Ater hon med 3-4 timmars mellanrum (och SM maltiden tar 1.5 h max med social delaktighet emellan)?
Vid 2 manader kan du infora ett schema, da brukar det bli annu lattare att fa till maten och sovet. I tva manders schemat ar det mer uppstyrt pa klockslag istallet for en rytm och SM malet skall klaras av inom 1 timma. Manga tycker det blir enklare da.

Bra dar med att tjuvsovandet skall bort. Snutt atning pajjar maltiderna pa samma satt som snutt sovande pajjar sovet.

Titta pa Annas film om det "ömma järngreppet" sa ser du hur man kan fa koll pa flaxande armar, sen brukade jag nar liten verkade ointresserad, ta loss fran brostet, upp och rapa, assa ner igen till brostet. Joda, du ska ata mer. Mamma bestammer. Mamma leder. Da brukar det ga i lite till. :)

Ni gor alldeles ratt vid insomning, sa om du blir tjuvsovs polis sa kommer insomningarna bli annu enklare.

Hejja, kor sa det ryker.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Janne-J
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 15:47

Re: 6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på na

Inlägg av Janne-J »

Tack igen!

Påfyllning har hon inte fått sedan en vecka tillbaka och det är alltid minst 3 timmar mellan målen.
När hon vaknar är hon alltid hungrig och äter bra, det är påfyllning efter skötningen som är klurigare. Påbörjar målet tidigareän innan för att hon inte ska hinna bli för trött för att äta men det är verkligen en fight att få henne att äta och det är verkligen trugande på hög nivå från första droppen. Hoppas verkligen att hon fattar galoppen att hon sover bättre om hon bara äter lite till, för det är inte roligt för mamman heller.

Länkarna till verktygen eller filmerna fungerar inte, som om de länkas till felaktig adress?

Gör jag henne en otjänst genom att ha på musik vid insomningen/skarvar eller är det ok nu när hon är så liten bara för att hitta tryggheten i att somna själv?

Vi kör så det ryker ;)
J 131017 SM från 3 mån, succé
E 150712 SM från start
I 170407 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på na

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja, vi har haft lite problem med filmerna. Men här är en länk till Annas egen youtube kanal.
https://www.youtube.com/channel/UCOQUpG ... 9Nh9XY_6Qw
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Janne-J
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 15:47

Re: 6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på na

Inlägg av Janne-J »

Hej och tack för länken.

Damen i fråga är nu 2 månader och livet börjar stabilisera sig vilket är skönt för alla inblandade.
Skarvarna på dagen är färre och jag trugar så mycket det bara går och såklart väcker när hon tycker det blir för mysigt vid bröstet.

Nu har kvällsläggningarna börjat strula, det kan ta upp till en timme innan hon riktigt somnat in.

Såhär ser våra dagar ut på ett ungefär:

07 vaka
08 sova 2h
10 mat och umgänge
12 sova 2h
14 mat och umgänge
1530 sova 1,5h
17 mat
18 bad
19 extra slurk från bröst, dricker inte från flaska trots erbjudande
1930 sova

På dagarna somnar hon oftast själv, ibland kan ett drag eller skak i vagnen behövas men inte mycket mer. På kvällen däremot så ligger hon och vrider sig oroligt för att sedan hojta och därefter skrika upp sig. Jag vagnar kort (på samma sätt som på dagen) och hon svarar på det men efter 20 min börjar hon om och somnar inte om på riktigt för än 1 timme efter läggning, dvs 20:30.
Lägger jag henne för tidigt/sent för natten? Hungrig då hon är uppe så länge, får inte i henne mer utan hon somnar bara och jag får väcka väcka.
Har svårt få ihop tiderna då hon inte orkar vara vaken så länge på dagen, max 2h mitt på dagen.

På dagarna sover hon nere i dagsljus i vagn och på kvällen sedan några dagar tillbaka lägger jag henne i på övervåningen i sovrummet där det är mörkt och annan vagn. Tidigare lade jag henne dag som kväll i en hårdlift nere och bar upp den till sovrummet när jag skulle sova. Kan denna förändring göra så stor skillnad vid insomnandet eller bör jag tänka om sömnmässigt på dagen?

Tacksam för tankar och tips
J 131017 SM från 3 mån, succé
E 150712 SM från start
I 170407 SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på na

Inlägg av Tin »

Hejsan,
nar jag raknar sovtimmarna pa ditt schema blir det 17 h totalt. En 2 manaders skall ha 16 h.
Aven om hon i sjalva verket sjalvreglerar :) till 16 h genom att vara vaken en timma vid laggdag ar det battre att ha ett schema som ar narmare 16 h.

Sa, kanske nat i denna stilen vilket ger 16 h och 15 minuter:
11.5 natt, 1.5 h, 2.5 h och 45 min (detta funkade bast for oss men lite langre sov mitt pa dagen da var hon trottare om natten)
11.5 natt, 2 h, 2 h och 45 min

For att fa ihop timmarna ar det manga som forsoker dra ut pa det forsta vaken passet till 1.5 h. Aven om det ar kampigt sa gar det med mycket stimulans och bus.

Din rutin med sova i sovrummet skall inte spela nagon roll, men om du kanner att det stor din attityd sa kan du byta tillbaka. Jag skulle kora pa bara, mamma vet bast. Litens jobb ar att somna sjalv, mammas jobb ar att overtyga att det ar tryggt att sova.

Ang musik pa, om du vill, jag har alltid haft musik pa dagtid vid sov. Har inget med trygghet att gora utan bara att det later i huset, mao mamma ar upptagen. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Janne-J
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 15:47

Re: 6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på na

Inlägg av Janne-J »

Tack snälla du, Tin, precis vad jag behövde höra ;)

Här om dagen blev em-luren bara 45 min då vi var på språng och den kvällen somnade hon på 15 minuter så vi kör på kortare sömn på em och ev. justerar en halvtimme mellan fm- och lunchluren.

Å så attityden såklart :oops:

Nu kör vi!
Kram
J 131017 SM från 3 mån, succé
E 150712 SM från start
I 170407 SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 6v lilla-lillasyster, hjälp med dagarna, sover bra på na

Inlägg av Ylvispylvis »

Toppen!! :)
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"