Amning nattetid för 7 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Åh förlåt

19-07 sova
7 frukost (nu sond)
9.15 sova 45
10.30 mat
12.30-14 sova
14 mat
17 mat
18.45 mat (nu sond)
19.00 sova

Han har somnat bra två kvällar men sover 2-3 timmar sen vaknar han och gallskriker i 1-3 timmar.
Johannes 2016-12-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här skulle jag gissa det är 8-mån ångesten som spökar, denna kan du läsa mycket om i Barnaboken samt om du söker här på forum. Det viktigaste är att när världen är i gungning måste mamma och pappa vara stabila och veta ÄN mera vad de gör och varför. Här gäller att ni till varje pris lugnar honom I sängen, ta inte upp. Måste ni av någon anledning fixa med något görs det i sängen och än hellre när han somnat och sovit 10 min.
Ni ligger en aning i underkant på sömnen, egentligen borde ni ha 15 min till men det är svårt. Så oavsett, bli inte frestade att dra ner på sömnen, ni skulle med fördel kunna prova att lägga honom 15 min tidigare på kvällen, detta kan gynna sömnen för hela natten. Kanske även upp till 30 min.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Jag har lagt honom vid 18.30 dvs 30 min tidigare men han sover bara till 05.30-06-15. En gång till 06.55 och en gång till 06.30 men annars vaknar han alltid tidigare. Väldigt sällan får jag honom att somna om trots verktygen.
Johannes 2016-12-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu är jag inte riktigt säker på att jag hänger med. Tipset att lägga 15-30 min tidigare fick du av mig för 5 dagar sen. Vaknar han nu fortfarande efter 2-3 tim och skriker? Vaknar han även kl. 5.30 dessa 5 dagar? Vad gör du då? Du säger "trots verktygen" vilka verktyg, vad gör du?

Nu får du nog beskriva mera i detalj vad ni gör, hur rummet ser ut om natten, är dörren stängd, är det KOLSVART? osv... :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Skrik och uppvak på nätterna har upphört efter ca 3-4 veckor. Så nu somnar han vanligtvis vid 18.30 men vaknar 04, 05 och runt 06. De första brukar han somna om själv eller behöva lite buff i rumpan och en ramsa. Men vid 05.30 och framåt är det inte lönt utan han får ligga och greja tills jag hör skillnad på ljuden och han vill komma upp. Oftast kan han ligga 20-30 min själv. Somnar aldrig om när han vaknat efter kl 05.

Det är kolsvart i rummet. Mörkläggningsgardin och tidig morgon gör det svart.

Jag använder buff, solfjäder och ramsa.

På dagen sover han första luren i vagn på promenad och den långa i sängen. Annars sover han bara 30-40 min vilket är för kort. Lite tråkigt då jag blir låst hemma tills efter långlur.
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Han har sond fortfarande? Hur påverkar den på natten? Måste du in i hans rum på natten på grund av sonden) Han är ju egentligen så pass stor att buffningen borde vara utfasad och ramsan ska göra jobbet. Om det går att lösa med sonden hade jag annars rekommenderat att kura honom för att verkligen få bukt med hans tidiga uppvak och etablera ramsan för det känns inte som att verktygen funkar riktigt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Jag har ökat mängden mat på dagen, en hel burk per matning och ett extra mellanmål (frukt) innan långturen på dagen.
Nu sover han bättre både dag och natt utan uppvak men vaknar runt 05-06 ändå.
Han har fortfarande sond så matar när han sover en ibland två ggr. Det är kämpigt men jag stretar på.
Johannes 2016-12-26
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Tin »

Hej,
ja lat maten ta over, och sleva pa tills liten satter stopp.
Ju mer mat det gar in desta mindre behover du anvanda sonden, och ga in pa litens rum om natten.

Men jag haller med TorsMamma, hur gor ni?
Laggdax 18:30 forstar jag.
Uppvak ofta vid 4a, hur agerar ni da? Spring pa litens rum? Vilket verktyg? Mat?
Uppvak vid 5, hur agerar ni da? Spring pa litens rum? Vilket verktyg? Mat?
Ar han vaken nar ni matar via sonden?
Om han inte somnar om efter 5, tar ni upp och gor morgon da fore morgon vid 6:30?
Vad hande nar ni lade tidigare? Hur manga dagar gjorde ni det? Allting tar en vecka.
Minikur later kanon, men da skall ju ingen matning ske nattetid, nar har ni tankt sluta nattmata?

Fundera och aterkom sa hittar vi nog en losning.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Han äter inte så bra just nu men sondar innan han somnar och det gör han vid 19 numera. Han somnar själv och snabbt. Jag sondar innan jag somnar vid 22 för att säkra upp natten.
Han vaknar till vid 4-5 men brukar somna om själv, jag gör ingenting. Undantagsfall lägger jag honom tillrätta och ramsar. Jag upplever dock att ramsan ofta gör honom lite förbannad
Mat har han inte fått på natten sedan han var 4 månader. Han äter inte själv på flaskan och sonda skulle bara väcka honom mer eftersom det tar tid och meckigt
Nu har han sovit till nästan 06.30-06.45 flera dagar. Han får ligga och prata med sig själv och jag tar upp när han ger upp.
Jag är ensamstående så bara jag, ingen annan.
Johannes 2016-12-26
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Tin »

Hej,
och vilket enastaende jobb du gor, hejja. =D>
Jag skrev ni av bara farten, ber om ursakt for det. :oops:

Sa har tolkar jag det. Du sondar honom i somnen vid 22, han ar inte medveten att du matar honom. Dvs liten forvantar sig inte mat om natten. De senaste natterna har varit bra, nar han vaknar tidigt sa gor du ingenting. Och det ar jattebra, det sista verktyget pa listan ar just "ingenting", sa om det funkar sa ar det det stralande. Da ar du ju redan vid malet och gor alla ratt.

Funkar inte detta daremot och uppvaken blir fler och fler sa ar losningen en kurning precis som mamA foreslar. Da jobbar man in ramsan som verktyg. Vaknar man efter 4a skall det handa INGENTING, kurade barn far en pangramsa (om det behovs) och sen knapptyst enligt Anna. Tror du att kura skulle funka att genomfora for er, ar attityden pa plats? Da far liten lara sig var ramsan betyder och du har ett verktyg pa tidiga uppvak.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Uppdatering

Johannes har blivit av med sin sond (9 december) efter ett klipp av bakre tungbandet i Oslo (12milimeter). Utan hjälp hade han aldrig kunnat lära sig äta själv.

Så, nu har vi lugna nätter och bättre vardag. Han har fyllt 14 månader och sover 12 timmars.

Bra för er att veta att man ibland kan behöva kolla tungbandet. Finns mer info http://www.tungband.se/
Johannes 2016-12-26
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Ylvispylvis »

Underbart att höra!!

Ja, tungbandet brukar vi ju nämna ibland men typiskt nog har vi väl missat det i just denna tråd...tråkigt att sjukvården också missat det!!

Men härligt som sagt att ni får sova allihop och inte minst ÄTA också! =)

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Nu har vi fått ett bakslag på sömnen efter omställning till sommartid. Johannes brukade sova 18.30-06 ibland 06.30 men nu är det 05.15-05.30 de senaste dagarna och är svår att lägga på kvällarna. Jag har minskat sömnen på dagen med 30 min men ingen effekt. Tips?
Han får ligga i sin säng och babbla tills jag tar upp honom för jag vill inte gå in och visa att det är morgon. Vad ska man göra?
Johannes 2016-12-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej, så herren är 15 mån nu? Hur ser schemat ut för er? Utevistelse? Social delaktighet?

Hur är mörkläggningen om du går in i hans sovrum kl 12.00 mitt på dagen, ser du handen framför dig då efter 4-5 min där inne?

Just denna ålder är extremt känslig för ljuset på morgonen har jag märkt, så se över mörkläggningen igen för säkerhets skull. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Ja han är 15 månader
Schemat är

06.30 vakna
07 frukost (hans sämsta mål)
09 mellanmål
11 lunch
12-14 sova
14.30 mellanmål
17 middag
18.30 godnatt

Vi är alltid ute på förmiddagen eller eftermiddagen, hänger på öppna förskolor eller med vänner och mormor

Jag har försökt dra mer på sömnen på dagen men nu är han super förkyld så behöver sin sömn.

Mörkläggningsgardin funkar på kvällen men på morgonen kommer solen från andra hållet genom dörren och där blir svårare. Bor i en lägenhet med STORA fönster som kommer bli svåra att mörklägga

Får hoppas att detta berodde på omställning till sommartiden...
Johannes 2016-12-26
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"