Amning nattetid för 7 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

En liten reflektion, du har middagsluren väldigt sent! Vaknar man 6.30 borde nästan en 2 tim lur börja runt 11. Då kan lunch vara runt 10 istället tills ni drar ner på dagssömnen?

Jag hoppas ni har dörr till rummet och stänger den helt. :wink:
Ang. ljus som kommer in från dörrar. Vissa hänger skynken framför dörren också, jag klarade mig på att rulla ihop en handduk och när jag gått ut ur rummet skjutsa fram den till springan under dörren, så blev det svart. Detta gjorde ärligt talat ALL skillnad för oss i denna ålder! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Jag har tidigarelagt sovstunden till 11.30. Det har gjort skillnad på kvällen. Det har blivit mer stabilt men det tog tid efter sommartiden.
Och att han fortfarande är sjuk och hostar så att han väcker sig själv hela tiden. Får ha tålamod och se till att han blir frisk först innan jag utvärderar mera.
Johannes 2016-12-26
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Så bra att det gav resultat. Hur har det gått nu?

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Hej!
Nu sover han återigen 18.30-06.30 typ. Ibland somnar han senare eller vaknar tidigare men somnar själv som vanligt och är glad när han vaknar.
Var en tuff period med var säkert en kombination med omställning till sommartiden samt lång och seg sjukdomsperiod
Johannes 2016-12-26
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Ylvispylvis »

Härligt att höra och fint jobbat!! :)

Kram!
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Hej
Nu är det obalans igen. Johannes är snart 18 månader.
Schema är (utopi just nu)
06.30 vakna
9 mellanmål
11 lunch
12-13.30 sova
14.30 mellanmål
17 middag
19 sova

MEN han vaknar 05. Och vissa dagar 06 isch någongång 06.30 men oftast 05. Spelar ingen roll vad jag gör, han somnar inte om.
Och han är svår att lägga. För ett tag sedan var han super trött vid 18.20-18.30 men nu är det fullt ställ. Lägger honom 18.45-19 och sen tar det lång tid för honom att somna. Han är inte trött.

Har provat att dra ner på sömnen på dagen. Om han vaknar 05 så får han sova 11.30 1,5 timme. Vaknar han senare får jag inte honom att somna före 12. Då blir 1,5 timne för mycket. Han får helst inte sova efter kl 13, då kan han inte somna.

Vad ska jag göra? Dra ner mer på sömn på dagen?
Vi går inte upp även om han vaknar 05. Sista tiden har jag gått in och lagt mig på golvet i hans rum, annars skriker han som en galning. Men jag säger inget, tänder inte och går inte upp före 06.
Johannes 2016-12-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej ursäkta lite sent svar, varit bortrest. :D

Så jag tror du behöver läsa på ordentligt om 1,5 åringen och om förtrots, det är detta ni har nu, inte behov av mindre sömn om man säger.

Det viktiga här är att det verkligen är KOLSVART i sovrummet om natten, du skall verkligen på riktigt inte kunna se din hand framför dig om du går in kl. 12.00 och stänger dörren. :wink:

Sen hänger resten på mat, social delaktighet här, det är en jättenyckel. En 1,5 åring måste också vara ute och röra sig minst 1 tim FM och 1 tim EM, inget vagnåkande längre.

Att ha 11,5 tim natt och 1,5 tim dagssömn är redan det i underkant så dra verkligen INTE ner på sömnen. Risken är snarare att han är övertrött och därmed speedad. Se om du kan få i honom lite banan innan läggning med turkisk yoghurt exempelvis så kanske han också sover lite längre.
:arrow: Se till att ni faktiskt HÅLLER schemat oavsett, med max marginalkvarten, inget annat. Att ha "ensamtid" i sängen och inte sover varje minut av schemat tar vi liksom inget extra för. :D
Sista tiden har jag gått in och lagt mig på golvet i hans rum, annars skriker han som en galning.
Hur tänker du här? Detta är ju liksom inte riktigt förenligt med barnaboken på något vis. Han är i "förtrotsen" han ställer just nu STORA frågor och ni svarar med "vi vet inte hur något skall gå till, vi måste nog dutta lite med dig för säkerhets skull".
Läs läs läs om förtrotsen, och se till att komma upp på banan igen. Man sover om natten, på natten sover alla som grisar, inget annat. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

1) Har läst om förtrots och det stämmer med alla stora känslor som han uttrycker
2) Kan inte få becksvart då någon idiot till arkitekt tyckte att fönstret blir bra utan gardin. Ändå lyckats få dit en duschdraperistång med mörkläggningsgardin plus en handduk för art få mörkt, men då kan man inte öppna... och att det finns två fönster utvräk vardagsrummet där jag satt kartong för att mörklägga och har stängd dörr. Men inte blir det beckmörker inte
3) Har alltid haft stora problem med mat (sond nästan 1 år) erbjuder alltid banan eller klämmis innan läggdags. Vägrar gröt och välling
4) Vi är ute eller på öppna förskolan varje dag och han går och går och kastar stenar. Mängder av energi i den lilla kroppen.
5) Jag är ensamstående och kämpar på med attityd. Han hatar ramsan och blir galen när den används på natten. Kör den vid läggning. Bara gått in och lagt mig på golvet två ggr. Nu är vi på semester och han har sovit 1,5 på dagen och bättre på natten. Får se hur det blir 3 veckor i Spanien i juli...
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Mörkläggning kan vara knepigt, det bästa är tyg på kardborre rakt på fönsterramen och sedan en mörkläggningsgardin utanpå. Finns tyg och kardborreset till bra pris på tex stoff o stil, tror det går att köpa online. Går även att använda sopsäckar som man fäster på fönstret med att spraya vatten på fönstret, lite jobbigt att behöva putsa fönstret varje dag bara :wink:. Bra lösning när man är på semester dock, går bra med folie också.

Alltså ramsan GÖR dem arga, speciellt under trotsen INNAN du har övertygat totalt att det är den som gäller. Min 3,5 åring blir vansinnig av den för närvarande då han under våren har vaknat till om kvällarna ibland och haft skrikfest av diverse anledningar MEN efter att ha konsekvent använt den tar det nu ca 15 min innan han somnar om istället för 1-1,5 timme. Han är en extremt envis ung man som testar allt till 200% :wink: . Ditt mål är inte att få honom tyst utan att acceptera att det är ramsans budskap som gäller - lägg dig ner och somna om - att ligga i hans rum är därför lönlöst för det leder till ännu mer testning och att processen tar ännu längre att få honom att ta ramsan.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Är på semester och har använt folie, helt super!!! Synd att det ser så trist ut igen utsidan bara
Johannes 2016-12-26
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Hur vet man att det är dags att korta ner sömnen på dagen?
Johannes har svårt att somna och det blir bara värre och senare.
Han har börjar förskolan och det går bra med sömn och mat. Oftast blir han väckt av de andra barnen efter 45-60 min men märker ingen skillnad hemma hur länge han sovit på dagen. Funderar på att dra ner till 30-45 min, tips?
Johannes 2016-12-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag skulle gissa att det största problemet för er är att han börjat på förskola.... Detta är ju inte Anna W särskilt förtjust i och inte jag heller vid så ung ålder, men mycket vanligt.

Så det lättaste sättet att lösa det på är att ni drar ner långluren till säg 45 min och sen lägger 30 min tidigare på kvällen så han får 12,5 tim natt.

Man brukar inte gå ner till 45 min annars förrän de fyllt 2 år i alla fall. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Jag hade också drömt om att vara hemma lite längre med honom men är ensamstående och dagarna räckte inte till.
Han är på en liten förskola med 17 barn och 4 pedagoger, en åldersintegrerad 1-5 förskola. Han trivs där och jag jobbar 80% och hämtar kl 15 varje dag. Lönen måste in.
Får ha en dialog med pedagogerna och se om han behöver sova längre där men lite kortare hemma. Var oförberedd på detta då han i onsdag sov som vanligt på lunch med tors, fre, lör vägrat sova lunch. Aldrig varit ett problem tidigare, är hemma och vab då han r lite förkyld.
Johannes 2016-12-26
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"