Amning nattetid för 7 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Jag hänger nog inte med...rinner ut när han somnar... men du lägger väl honom vaken på dagen och då har han ju svalt ersättningen och rapat så överskott kommit upp i så fall, eller?
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Jag var nog otydlig. Jag menar att när jag ger honom mat på natten så äter han först girigt, sen somnar han och jag byter blöja och försöker mata mera. Då somnar han och har flaskan kvar i munnen. Då ligger ersättningen kvar i munnen och rinner ut när jag lägger honom på mage i sängen. Det var inte meningen att det skulle bli en lång tråd om en slarvig mening men det jag menade var att jag födelser få i honom mer men det är omöjligt när han stensomnade mitt under matning.

Jag har låtit min syster mata honom idag för att jag inte ska föra över min oro på honom. Men nu innan läggdags fick han i sig 150 ml. Det kändes gott!
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Ok :wink: då är jag med. Somnar han mitt i matningen är han nog inte så hungrig, oroa dig inte för det. Använder du verktygen något? Jag tänker att när man ätit på natten oavsett mängd så klarar man ett pat timmar till innan det är mat igen. När jag ammade i början så åt min minsting alltid bara från ett bröst I MAX 10 min (vägrade mer) , så 40 ml behöver du inte oroa dig för, egentligen ska ju måltiderna på natten bara vara en snabb påfyllning för att klara natten inte fulla mål.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Jag använder mig av tillrättaläggandet, solfjädern, buffning ska börja med ramsa.
Har börjar lägga Johannes kl 20 istället för 22 och han har somnat runt 20.15-20.30. Igår fick han i sig 150 ml innan han somnade och åt bara typ 40 ml inatt.

Jag har räknat på dygnsmängden och det varierar mellan 650-850 ml. Förstår inte mönstret. Det känns som att han suger ok i början men tröttnar/inte gillar smaken. Kan hans magsäck blivit mindre?

I torsdags åt han 200 ml men sedan dess har 150 ml varit största målet och då har det tagit typ 60 min med en lång paus emellan. Ofta äter han 60-90 ml.

Har mailat Bvc och hoppas att de kan svara på om det finns andra sorter av mjölkfri ersättning som han kanske gillar bättre
Johannes 2016-12-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej Cillasillensill,

Vill du vara snäll och försöka gå in under kontrollpanelen (allra högst upp på sidan i höger kant) och skriva in en signatur med bebis födelsedatum i så kan vi som inte läser hela tråden 3 sidor bakåt ge lite bättre och anpassade råd. :D

jag funderar på om det är dags att byta napp på flaskan till en större storlek, inte ovanligt att man har just de problem du beskriver med för liten napp och de måste suga för mycket. De blir liksom lite "flasklata".

Går han upp i vikt som han skall. Sover i några timmar i sträck utan att vakna och vara hungrig, skulle jag inte stirra mig blind på mängden mat. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Tycker du att jag ska använda storlek 3 på Dr Brown? Jag har storlek 2 nu och har läst att nummer 3 är från 6 månader men kanske värt ett försök.

Jag la in en signatur, bra med påminnelse!
Johannes 2016-12-26
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ramsan använder man inte som verktyg förrän vid fyra månader, man kan däremot börja smyga in två fraser vid läggning vid 3 mån men man använder den inte när han vaknar till. Nappstorlek är individuellt så man får testa sig fram..

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Nu är vi inskrivna på Borås lasarett då Johannes bara åt mindre och mindre. Varje måltid var en kamp, något är galet. Han har sond och fått i sig 135 ml var tredje timme samt 70 ml extra vid 04 då han inte blev mätt. Stor skillnad mot 40-90 ml innan... hoppas på klarhet under dagen
Johannes 2016-12-26
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Så jobbigt att det blev sjukhus men bra att hjälpen kom i tid och ni är i trygga händer. Hoppas att allt ordnar sig till det bästa och att Johannes får må så bra det bara går.

Många kramar från oss här på forumet så länge!!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Hej!

Det har varit en orolig vecka men nu börjar det ordna upp sig.

Jo det går upp och ner. Logopeden varit här idag igen. Hade analyserat filmen ifrån igår. Det är helt enkelt så att Johannes har svårigheter att suga. Det innebär att han kan suga en viss tid sen blir han trött. Därför var det viktigt att han fick sond när han tröttnade.

Matsituationen får inte bli jobbig och kopplad till negativa upplevelser. Alltså får han suga i max 15-20 min och sen avbryter man. Ibland får han i sig allt, ibland får man ge i sonden. Han mår bra och går upp i vikt, är pigg och frisk i övrigt.

Idag har ronden varit här. Det tänker ta bort sonden innan vi åker hem i eftermiddag. Han har ätit ungefär 100 ml i ett svept nu så de är inte oroliga för att han inte får i sig mat. Det tänker att det är normalt att han äter mer ibland och lite mindre ibland. Så gör barn inget barn äter lika mycket varje måltid. Han är nöjd och glad. Vi får permission idag och ser allt bra ut imorgon skriver vi ut oss via telefon.
Johannes 2016-12-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Skönt ni fått lite ordning på det hela och får åka hem. Ett tips, nappstorleken är bara en "rekommendation" och det kan vara läge att överväga en större nappstorlek på flaskan. Det tar dem någon vecka att lära sig svälja undan lite fortare men brukar gå bra.

Ta det lugnt nu när ni är hemma igen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Logopeden sa tvärtom, att han kväljer sig och måste hosta när han får en för stor storlek på napp. Fick byta ner till nummer 2 istället för 3 som jag haft hemma.
Vi är på permission och ska ringa avdelningen i eftermiddag. Johannes äter och säger till när han är hungrig men äter små mål. Ska se vad de säger om detta.
Johannes 2016-12-26
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Vi är tillbaka på sjukhuset då johannes hade gått ner i vikt 150 G på de två dagar vi var hemma på permission. Han hade inte heller varken kissat eller bajsat. Så nu har de sondat upp honom igen och han äter det han kan på flaska och resten får han i sonden.
Han äter typ 60-90 ml själv och han får 130 ml varje gång. Nu hade han gått upp lite igen så på rätt väg.
Men de ska göra många fler undersökningar på honom imorgon då de förra veckan mest ville se om det löste sig av sig självt men det gjorde det inte. Får se vad de hittar. Ingen hållbar lösning att äta mindre och mindre. Hoppas slippa sonden men just nu gör den mig trygg.
Han har även blivit snuvig så jobbiga nötter på sjukhuset men massvis av koksalt.
Johannes 2016-12-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av TorsMamma »

Krya på er, ta det lugnt och som du säger, just nu har ni en lösning. De kommer nog på något. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cillasillensill
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 20:44

Re: Amning nattetid för 7 veckors

Inlägg av Cillasillensill »

Johannes har fortfarande sond men äter lite i flaskan varje måltid innan jag sondmatar honom. Han får 165 ml per månad det vill säga 150 ml vatten och 5 mått mat. Och på nätterna äter han två gånger, vid klockan 00-01 och sedan 03-03.30. Han sover bra mellan 19:30 och midnatt, somnar sedan om för att vakna och äta en gång till. Men sen är det kört, ifrån 04:30 ungefär och framåt till 06:30 så bara hand stökar och gruffar och grejar, men är inte vaken utan gör allting i sömnen. Det är som att man trycker på en snoozeknapp. Det går 10-20 minuter då han ligger stilla och sover innan han börjar sprattla igen. Finns det några knep hur man får honom att sova. Jag brukar stoppa in nappen, buffa, hålla solfjäder men sedan ge upp och lägga honom i famnen i min säng. Men det fortsätter fram till 06.30 då det är morgon och han vaknar. Tips? Någon som känner igen sig?
Johannes 2016-12-26
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"