Son nr 3 Charles, SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av Jennie1993 »

I slutet på januari kom han så äntligen, den stora trean som inte blev prematur som de andra två utan snarare gick över tiden och vägde in på fina 4490g (jag som var så rädd för ett barn över 4kg).

Har lite funderingar som har dykt upp nu när allting börjar stabilisera sig. Charles blir två veckor imorgon och jag har äntligen klickat hem ett andningslarm, den här gossen gillar inte att sova på rygg à la BVC rekommendation så nu ska vi köra mage! Men visst kör man utan kudde även upp i åldern då?

Sen det här med att ta sig ut, vågar man störa en bebis som redan sover med att klä på mer kläder? Jag känner mig lite låst eftersom jag inte haft bebis såhär "ung" på hemmaplan innan...

Längre fram sen kommer även de stora grabbarna att vara hemma, hur attans ska jag lyckas hantera när alla tre vill ha/behöver ha uppmärksamhet samtidigt? Någon som har några bra knep på hur man får en klättergalning att sluta klättra och en 2.5 åring att lyssna på regler? Jag är lite vilsen...

Hej hopp på er mitt i vabbruari!
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! Grattis!!

Har ropat på några supermammor till dig men svarar så länge. :D Barn som sover på mage behöver inte någon kudde förrän säg 1-1,5 år eller så. :wink:

Ang. bebis som sover, kan du inte lägga bebis och sova i vagnen llätt påklädd med extrafiltar och rejäl åkpåse redo? Så när du skall ut rullar du bara ut vagnen, lägger på filt och stänger åkpåse typ? Eller än hellre lägga bebis ute redan från början om du vet att ni kanske vill ut?

Ang. bröderna rekommenderar jag att du läser om deras ålder i BB. samt längre bak i kapitlet "fostran om man så vill" kan vara värt. Men ja, dessa herrar skall ju vara UTE och klättra i skog och mark, så ut med er. Bebis hänger med utan problem .

Regler på en 2,5 åring är ju liksom inte riktigt applicerbart riktigt än.... Utan "Leda, visa, lära, hjälpa" är ledorden fortfarande.

Vart klättrar man? I parken!
Vart får man slå? På kudden...

Sist, glöm inte socialdelaktighet (läs i BB) detta kommer ge er struktur och ordning hemma. Har man annat och göra hittar man inte på så mycket bus. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av Acnaib »

Hej Jennie!

Va roligt med en liten älskling till! STORT grattis!
Vi fick också en liten en i Januari, men i början av månaden! Också en liten pojke! Så nu har vi fyra barn i familjen. En som är åtta, en som snart är sju, en som snart är 1,5 och så minstingen som är 6 veckor i morgon! :heart:

Jag förstår din känsla av att det kan kännas övermäktigt med flera små hemma. Vet att jag fick lätt panik när maken skulle gå tillbaka till jobbet när vi fått älskling nr 3. En bebis hemma, en i skolan och en som gick 8h/veckan på förskola -bara för att lämna flocken lite. (Nu skriver jag som om du har läst i BB och förstår vad jag syftar på. Du får hojta till om det blir otydligt :) )
Jag var så orolig för hur det skulle gå. Grät nästan av ovissheten. Men det löste sig! Såklart var det inte bara ljusrosa dagar, men i det stora och hela gick det jättebra. Nu är jag hemma med två små och två stora i skolan och det funkar utmärkt! Man får tänka ut vilka stunder på dagen som är mest "kritiska", villa som funkar sämst och lägga upp en strategi för dem. För oss är det lunchen. Både 1,5-åringen och bebis vill äta samtidigt och ingen kan vänta. De svälter visst ihjäl båda två samtidigt om jag inte utfodrar dem med en gång :P Då får man lägga upp en liten strategi och hoppas och be att allt ska gå vägen! :) Det gör det oftast och efter lunchen när de två sover kan jag andas ut och inse att jag faktiskt tog mig igenom lunchen - igen! :thumbsup:

En kär forumvän till mig har skrivit en så fantastisk tråd. Själv hade hon fyra små barn när hon skrev tråden och jag kan hämta massa matnyttigt tänk ur den. Tror den kan passa dig med, nu när de andra pojkarna kommer hem och du kanske känner dig vilsen. Läs den! Den är bra! Speciellt punkt 9. är full av massor av syskon-tips! :thumbsup: \:D/

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779

Ang. Kudde. Vår plutt som är ca 1,5år nu har fått kudde. Han ville ha en när han såg att systrarna hade en, och då var han runt året, kanske liiite yngre. Han sov sällan på den i början, men den skulle vara där. En liten platt kudde. Nu sover han på den oftare - även om han gärna flyttar runt i sängen och minst lika ofta missar att lägga huvudet på den :lol:

Ang. att klä på bebis som redan sover. Du har fått ett så fint svar av TorsMamma. Vi gör som så här hemma. Vet vi att vi ska ut med vagnen under ett sovpass så lägger vi bebis att sova ute hela passet. Vi klär honom i underställ (enbart), sockar och mössa. Läggs på fårskinn i vagnen (nåt annat som håller värmen underifrån i vagnen funkar lika bra - fleecefilt kanske?) Sen lägger vi filt och täcke över (så mycket som behövs för dagens temperatur. Skulle vi mot förmodan då inte gå iväg, eller jag av annan anledning behöver få in vagnen med sovande bebis, så kan jag lätt ta bort täcke filtar etc. som jag lagt ovanpå. Mössan drar jag av försiktigt - då kan bebis sova lika bra inne. :)


Stor kram!
:heart: Bianca :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av Jennie1993 »

Svarar lite snabbt via mobilen, tusen tack för era fina svar!

Sova i vagnen gör han ju redan så förstår inte hur jag inte tänkt den tanken innan med filtar (det är ju så vi brukar göra när vi går ut)...

Hur hittar man orken att gå ut? Det är väl där skon klämmer mest, jag blir mest svettig av tanken på att "behöva" gå ut med alla tre själv när ingen lyssnar när vi är inne. Katastroftankar delux med bilar, olyckor osv!

Vart hittar jag bra luzernte förresten? Har ett amningste hemma från weleda men tror inte det är samma sak... Vill gärna amma men släpper kraven på det om de tar över för mycket tid för oss. Jag måste ju kunna fokusera på alla tre inte bara yngsta!
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jo, Weledas te är jättebra för att öka mjölmängden, funkade för mig i alla fall! Ta sig ut utan katastrof, tja tvillingvagn med ståbräda(finns ju sån med sittstol) kanske? Sele på alla :mrgreen:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av Acnaib »

Jennie1993 skrev: Vart hittar jag bra luzernte förresten? Har ett amningste hemma från weleda men tror inte det är samma sak... Vill gärna amma men släpper kraven på det om de tar över för mycket tid för oss. Jag måste ju kunna fokusera på alla tre inte bara yngsta!
På hälsokost. Jag köper mitt amningste från minimundus.se (förlåt för reklamen :roll: ) Funkar fint för mig. Men rent luzernte finns på hälsokost. Weledas innehåller inte Luzern. Har det teet också, men gillar inte smaken. :roll: :lol:

Jennie1993 skrev:Hur hittar man orken att gå ut? Det är väl där skon klämmer mest, jag blir mest svettig av tanken på att "behöva" gå ut med alla tre själv när ingen lyssnar när vi är inne. Katastroftankar delux med bilar, olyckor osv!
Jaadu... Jag vet faktiskt inte. Man får bara bestämma sig att gå ut. Har ni trädgård? Stanna i den om det är bilar och grejer runtomkring. Man kan upptäcka mycket där med. Och bebis behöver inte ha någon promenad direkt.
Vill du gå till lekpark eller likande, så frakta barnen i vagn dit - som mamaA skriver, syskonvagn och ståbräda. Sen kan ni upptäcka lekparken.
Gå ut behöver inte betyda stora utflykter och långa promenader. Bara vara ute och räkna myror eller måla snön med vattenfärg duger fint :) :heart:

Kram igen!
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av Jennie1993 »

Syskonvagn och ståbräda finns! Tyvärr ingen trädgård eftersom vi är kvar i vår lilla tvåa till lägenhet... Seg bostadsmarknad här.

Raptips? Måste man rapa? Herrn här är svår, riktigt svår...
Stackarn verkar ha blivit lite snuvig med, bara att amma på nu då!
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av lgh140 »

Hej och grattis till trean!

Nu vet jag ju inte var du bor, men när mina tre var små tyckte jag också det var en kamp att komma ut, särskilt på vintern... men vi tog oss alltid ut minst en gång, oftast två. Detta eftersom det blev bråk annars :roll: När vädret var okej gick vi till lekparken. Samma varje dag. En tur till affären de flesta dagar och nöjesåkte buss ;) Skogen var svår med tvillingvagn och ståbräda och vagnen var livlinan när det blev för mkt bus nära trafikerade vägar eller då mitt tålamod tog slut.

Angående rapar så har jag alltid bara hållit bebis upprätt en stund. Kom det ingen rap då så fick den komma senare. Eller kräks lillebror mkt? Annars tänker jag att det kanske inte finns så många rapar helt enkelt :)

Lycka till med alla tre! Och Nancys tråd som Acnaib länkade till är ju helt underbar när det känns tungt ibland. Tar bort mycket av pressen att vara en "bra mamma".
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av Jennie1993 »

Inte så mycket kräks så det finns nog inga rapar då!

Andningslarm, har vi någon bra tråd om det? Som jag fattade av bruksanvisningen på det jag köpte verkar det bara gå att sätta i blöjkanten, på magen. Men får det samma funktion om dom då sover på mage?
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vet inte hur de larmen funkar för magsovare, det är ju kanske inte så skönt att sova på :? ? Vi brukar rekommendera de larm som är en eller två plattor som man lägger under madrassen typ Babysense, smidiga och låg strålningsrisk.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av Acnaib »

Tror inte de är riktigt tillförlitliga, de man sätter i blöjan! Du behöver ett som du lägger under madrassen i sängen/vagnen. Babysence är riktigt bra tex.
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av Acnaib »

Missade att mamaA svarat redan, sorry :)
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av Jennie1993 »

Men hur funkar de plattorna när bebis sover i vagn dagtid? Han sover ju i vår säng men i babynest just nu och i en vagga annars (vet inte om de får plats med andra ord...), får kolla upp och återkomma!
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av Acnaib »

Du får med två plattor och en "enhet" man hänger på vagnen eller spjälsängen eller vaggan.
Vi har en platta i en vagn och en platta i en annan vagn. Sen flyttar vi enheten beroende på vart han sover. Det är lätt gjort!
Plattorna är gjorda att passa i vagnar oxå. Men du kan inte ha dem under ett babynest om ni har babynestet i er säng. För larmet kommer då registrera er andning oxå och på så vis vet den inte om barnet slutar andas.
Har du babynestet i en spjälsäng så borde det funka fint att ha en larmplatta under det.
Jag tror du ska överväga att låta bebis sova i vagnen även nattetid, så kan du vara säker på att larmet gör sitt jobb :)

Kram
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Son nr 3 Charles, SM

Inlägg av Jennie1993 »

Acnaib skrev:Du får med två plattor och en "enhet" man hänger på vagnen eller spjälsängen eller vaggan.
Vi har en platta i en vagn och en platta i en annan vagn. Sen flyttar vi enheten beroende på vart han sover. Det är lätt gjort!
Plattorna är gjorda att passa i vagnar oxå. Men du kan inte ha dem under ett babynest om ni har babynestet i er säng. För larmet kommer då registrera er andning oxå och på så vis vet den inte om barnet slutar andas.
Har du babynestet i en spjälsäng så borde det funka fint att ha en larmplatta under det.
Jag tror du ska överväga att låta bebis sova i vagnen även nattetid, så kan du vara säker på att larmet gör sitt jobb :)

Kram
Eller så flyttar vi över honom till vaggan (låsbar så den står still) och jag får tillbaka platsen i sängen! :)

Några bra tips mot magsjuka? Har äntligen kunnat få i nig lite vätska men hela förmiddagen har spenderats vid toaletten, allting kom upp oavsett vad det var. Hur "skyddar" man Charles mot att få det? Jag är nummer tre att få det och tyvärr är mannen kvar. Hoppas han klarar sig för han är jobbig att ha sjuk!
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"