Ottos tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Ottos tråd

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Nu var det 5 år sedan jag höll till för egen del, på späda och små. Men nu har han kommit, vår 4:a. En rejäl kille på över 4 kilo kom 15 dagar över tiden. Hujedamej vilken start vi fick. Igångsättning när jag var precis helt slut och komplikationer på det. Kanske berättar jag mer om det en dag när jag gått vidare och kan se tillbaka med lite distans.

Otto matas helt med ersättning, detta är helt nytt för mig. Därför försöker jag hitta trådar om detta, kanske någon här som gjort samma och kan tipsa lite? Eller någon som vet bra trådar att läsa för inspiration? De andra har jag helammat och med flaska uppstår andra frågor. Jag har gett Sempers lemolac och tyckte den var jättebra. Han blir mätt, den luktar som bröstmjölk och bajset ser inte helt motbjudande ut, som bröstmjölkbajs typ :lol: :lol: Han har hela tiden haft plitor i ansiktet och lite på kroppen. Jag har trott att det varit hormonplitor eller möjligtvis värmeplitor. Både bvc och min väninna som är bvc-sköterska har tittat på det och ingen blir klok på vad det är. Men vi bytte, på Bvcs inrådan, till NAN Ha. Tycker plitorna blivit mycket bättre, men är de värmeutslag kan de ju flytta sig så det går inte heller riktigt att utvärdera. Vi har bara haft den i två dygn men fyyy va bajset luktar :shock: och helt grönt är det! Minns att jag inte alls gillat NAN innan, men då har jag bara gett de andra barnen en "Tors nattmacka" och har därför inte så stor erfarenhet av just olika typer av ersättning. Vad anser ni om de olika märkena? Finns det skillnader på fabrikaten?


Han har själv visat att standardmodellen funkar alldeles utmärkt redan från start, vilket gjorde att vi haft väldigt lite strul, han har ätit och sovit fint, vaken 1 timme, sova 2. Först när han blev 5 veckor orkade han vara vaken längre. 1,5 timme snittade han då och kan göra även nu, vissa dagar blir det vaken hela vakentiden men oftast orkar han 1,5 eller 1 timme och 45 minuter. Däremot är han är skarvare av RANG. Försöker ta det med ro. Han både somnar själv och somnar om själv. Just nu sover han dock på sidan då han är snuvig och har svårt att komma till ro på magen. Men han fixar det ändå :D

Annars tycker jag att livet flyter på bra de flesta dagar :D Otto blir 7 veckor idag och är något av en varannan-dag-bebis. I går var han klarvaken varenda pass och svår att söva. Gav upp och matade på extra några pass vilket resulterade i en fin natt, enkelt att mata och natta om. Vet inte om det berodde på nya ersättningen eller ökningsfasen vid 7-8 veckor. Men idag är han helt slut och orkar knappt hålla de där små brevinkasten öppna :lol: 8) Vi började med schema redan vid 5 veckor, passar oss väldigt bra. Men har varit mer flexibel att ge och ta av timmarna när han varit så liten. Det märks så tydligt när det är hungern som kniper och då trattar jag i istället för att vagna om. Men oftast funkar vagningen klockrent. Utom klockan halv 6 på morgonen 8) Man kan sätta klockan efter honom. Han har inget som helst kvällstrassel. Han tar den stunden på morgonkvisten istället när hans kära mor knappt vet vad hon heter... :lol: så då korvar jag ner honom i min säng, trycker in nappen och hoppas på det bästa :lol: :lol: det får funka ett par veckor till, tills jag tröttnar :wink:

Trodde jag hade fler funderingar än det här med ersättningen. Men de kommer säkert!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Ottos tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och grattis till lillen :D

Om du inte redan hittat den här tråden så är det en bra tipstråd vid flaskmatning http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=25102

Angående de olika ersättningarna så tror jag att du helt enkelt får prova dig fram till vilken som passar bäst för just ditt barn. När min tjej var liten och vi gav tillägg så funkade bara NAN för hon kaskadkräktes av Semper. För lillebror (som har helflaskmatats från ca 2 mån) var det tvärtom. Han kaskadkräktes av NAN istället :roll: . Till honom ger vi Semper lemolac eftersom han är en liten kräkis som småkräks ganska ofta. Bajset har visserligen varit åt det gröna hållet för det mesta, men han har mått bra så vi har inte brytt oss så mycket om det :mrgreen: . Vi provade att gå över till Hipps ersättning då vi fått den rekommenderad som snäll mot magen och att det var den ersättning som gav mest amningslikt bajs. Men då började han kräkas mer igen så vi fick backa tillbaka till lemolac igen. Så.....summan av kardemumman :lol: Av de små erfarenheter jag har så tror jag att det är skillnad på de olika märkena och att det är individuellt hur barnen reagerar på dem.

Kram
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Ottos tråd

Inlägg av blivandemamma »

Tack för svar :D bajset med NAN luktar ärligt talat som avlopp och det känns ju inte så najs :roll: :lol: men jättebra med dina reflektioner! Har nog bara tänkt att det bör vara ett generalsvar som funkar för alla :lol: så är det naturligtvis inte.

Sett Tez tråd om flaskmatning, tack! Hade liksom velat bolla lite tankar om flaskmatning rent generellt, någon som vill berätta lite tips och tricks, tankar och hur det var för dem. Tez är väl inte aktiv på forumet längre? Och Nancy är ju inte heller kvar :roll:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Ottos tråd

Inlägg av Norahsmamma »

bajset med NAN luktar ärligt talat som avlopp och det känns ju inte så najs
Nej, det låter ju inte så trevligt :roll: :lol:

Jag var också novis på helflaskmatning när jag beslutade mig för att sluta amma. I början tyckte jag att det var lite trixigt med alla flaskorna och pulvret och särskilt när man hade att göra med en liten parvel som var jättehungrig och ville ha mat NU :lol: . Jag tyckte att det gick smidigast när jag hade måttat upp pulvret i en pulverdoserare och bara kunde hälla i flaskan snabbt. Vi skaffade oss också en vattenkokare som värmde vattnet till 40 grader så slapp vi trixa med att få till rätt temperatur. I början använde vi oss av kokat vatten som vi hade i kylen, men sen blev vi lata och tog vatten direkt från kranen och värmde upp :mrgreen: . På natten har vi lagom varmt vatten i en termos så går det snabbt att blanda ihop en flaska när det är så dags. Samma sak när man ska åka iväg någonstans och det behöver matas.

Jag var först lite orolig att det skulle bli för meckigt att hålla på med ersättning. När man ammar har man ju alltid maten redo så att säga :D . Men jag tycker faktiskt att det har gått väldigt smidigt. Jag tänkte att det är ungefär som när de blir större och man ska fixa puréer och sådant när de ska äta. Och när jag tänkte så, så kändes det inte så meckigt längre :lol: .

Hur gör ni och hur tycker du att det fungerar? Alltid intressant att höra andras tankar och erfarenheter :D
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Ottos tråd

Inlägg av blivandemamma »

Åh Tack Norahsmamma! :D Jag missade nog sammanhanget att du faktiskt helmatat med flaska! Sorry om jag uppfattades som lite nonchalant och ville prata med någon annan :lol: jag förstod helt enkelt inte bättre :roll: :wink: Vilka bra tips! Skall införskaffa den där pulverdoseraren. Menar du en sån vanlig som finns på ica med olika fack som man kan använda vid utflykter typ, för välling bland annat? Smart! angående vattenkokare, går det inte snabbare med micro? Är inte 40 grader lite för varmt? Jag tänker fingervarmt och hellre lite mindre än 37 grader då än mer?

Nattetid har vi haft den eminenta strategin att maken gör ersättning och jag matar :lol: så han har blandat mm. Men han har å andra sidan varit hemma tills nu (jag har varit sjukskriven). Och nu har han börjat jobba. Han somnar som en sten samtidigt som han lägger sig igen men jag hade nog tyckt det varit schysstast om han fick sova nu när jag själv börjar komma in i rutiner och gärna vill fixa detta själv. Då kan jag dessutom lämna över en helgnatt till honom med gott samvete :wink: Rekommenderar du någon speciell termos? Alla håller ju inte vart så många timmar....

Har ni vagnat bort nattmål vid 2 månader? Otto sover 20-07 och jag ger honom i sömnen 22:30 och sen infaller nattmålet runt 4. Men jag tycker det är lite meckigt innan dess vissa nätter. Den där nappen... som han nog inte behöver (somnar oftast utan den...) men skall jag vagna bort nattmål, och tycka det är värt det, vill jag ju inte ha en massa uppvak sen under natten innan och efter själva nattmålet. Och det får jag kanske ändå tills man inför hel natt?! Jag har aldrig vagnat bort nattmål innan, tagit allt på ett bräde vid 4 månader då jag varit för trött för att orka vagna bort innan... Men nu tror jag ju båda klarar och behöver det. Om det är värt det vill säga?! Vad säger ni?
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ottos tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag har också flaskat vår lillebror mestadels sedan han var 3 veckor och jag håller med om pulverdoserare. Jag har en från Nuk som är tre separata burkar som man sätter på varandra, de tycker jag är bra, sen finns det ju sådana som är delade som en triangel men det tyckte jag var lite meckigare. Jag satte en remsa med maskeringstejp på flaskorna inför natten när vi hade två nattmål så jag visste hur mycket vatten jag skulle hälla i. Ikeas termos fungerar utmärkt, den höll till båda nattmålen om man först värmer upp den en gång med kokhett vatten och låter stå en stund och sen fyller igen. Micro eller vattenkokare har jag inget av det utan tyckte att induktionshällen var så snabb så det funkade utmärkt på dagarna.

Har du ett barn som svarar på vagning/buffning så är det alla idé att plock bort nattmål men nyckeln är ju just att få dem att acceptera verktyget. Nappen är ett otyg om den verkligen inte behövs så varför inte rycka den och vagna bort nattmål i samma veva?!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Ottos tråd

Inlägg av lgh140 »

Grattis till fyran! Och hoppas du återhämtat dig nu :| Flaskmatning har jag inte så stor erfarenhet av då jag mest har ammat, men vagnat nattmål har jag gjort. Då hade jag två bebisar och det var klart värt att försöka synka dom, men fy sjutton vad kämpigt det var - inte alls så lätt som Anna beskriver det :P Denna gång tänkte jag testa fria nattmål och hoppas bebis förlänger natten själv. Men å andra sidan finns det ju dom som lyckas jättebra att vagna bort mål. Tänkte du dig 04-målet då? Jag provade iaf att ta bort påfyllningen vid läggdags och Hedvig vaknar vid ungefär samma tid ändå. Sover alltså längre men jag själv får tyvärr inte dra nytta av det.. Snurrigt inlägg detta inser jag, tur du fick bättre råd av mamaA ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Ottos tråd

Inlägg av blivandemamma »

Haha, Lgh140, jag förstår precis hur du menar! :D Men å andra sidan kan du ju lägga dig tidigare och på så vis få fler sömntimmar, så drar du ju faktiskt nytta av det :wink:

Jag måste ju egentligen ha kvar 04-målet. Så grejen är ju egentligen inte att ta bort ett mål, inser jag nu. Jag tänker nämligen behålla 22:30 målet. Den dagen han sover över 04-målet och vaknar typ 05, är det dags att ta bort det... Om man nu inte vill ta bort allt på ett bräde, verkar ju smartare... Snark... Alltså som sagt, det är nog snarare att han har uppvak på natten förutom själva nattmålet, som jag vill ta tag i. Och ja, verktygar jag med nappen istället för vagningen så säger det sig ju själv egentligen varför han fortsätter vakna... Så tänker jag att han är ju jätteliten när det gäller just nappen! Men... det är ju väldigt bra att han kan somna, tom utan vagning eller buffning, själv i vagnen utan napp. Både nattetid och dagtid. KANSKE kan skarvar natt/dag just för att han får nappen ibland och jag håller på å hattar... Ni hör. Här bedriver jag någon slags diskussion för mig själv... :lol: :lol: så jag vet inte vem som är mest förvirrad, lgh140 :lol: 8)

Skall kolla på pulverdoserare och termos, TACK mamaA för dina smarta tips. Tar alla rakt av :heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ottos tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag plockade ju bort nattmål eller dvs flyttade fram tiden för nattmål med vår äldste från han var två månader, han var en riktig sm-bebis och det var inte särskilt svårt alls. Lillebror tänkte jag ta det lite lugnare med och se om han fixade det själv och ja - han gick ner från 3 nattmål till 2 efter första månaden men sen blev det inte någon mer spontan borttagning som jag hoppats på, istället vaknade han ibland 12 istället för 01/02 som han brukade och det hjälpte inte med napp och buffningen tog inte, så bara att mata.

Till slut fick jag inse att bebisen kunde inte styra mig för jag fick en depression av att inte få sova ordentligt så vid 3 månader gjorde jag slag i saken och minskade på verktygandet rejält och DÅ började det fungera. Jag plockade bort ett nattmål och han var så klart arg men det gick över på 3 dagar, uppvaken fortsatte dock pga den ####nappen så då betämde jag mig efter en vecka att rycka nappen och samtidigt skippa sista nattmålet då han inte var speciellt hungrig då ändå. Tre dygn var tuffa sen var nappen glömd [-o< och jag undrade varför jag inte ryckt den tidigare! Han var då 3,5 månad och svarade sen bättre på buffandet och skarvade inte på nätterna och betydligt mindre på dagtid. När ramsan kom in i bilden blev det ännu bättre.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Ottos tråd

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Tack för svar. Har också historik av depression och sömnbrist så jag vet precis vad du menar.

Nu måste jag styra upp! Otto har schema sedan ca 5 veckor och det ser ut så här (han hade en extra lur på sista passet som en powernap, samt 2 timmars sömn på första luren innan)

6:30 morgon! Mål 1
8:00 Sova 1,5 timme
9:30 Vaken Mål 2
11:30 Sova 2 timmar
13:30 Vaken Mål 3
15:30 Sova 1,5 timme
17:00 Vaken Mål 4
19:00 Kvällsslurk
19:30 Sova natt
22:30 Kvällsmål, matas i sömnen
2-3:30 någonstans här infaller nattmålet

Problemen är 1! Nappen :lol: -han behöver inte den. Han somnar alltid utan nappen. Bökar, gnölar lite, ligger och pratar å somnar sen. Sällan han ens behöver några drag med vagnen. Han har inte speciellt stort sugbehov. Det ökar förstås när han är trött och det är då jag har använt den (när han är vaken). Också skarvar han. REJÄLT. Han kan skarva ibland 20, 45, 1,5 (vid långluren) och då har jag gett honom napp och vagnat. Det är jag trött på nu :lol: speciellt eftersom den ändå åker ut efter en stund igen. Vad håller man på med liksom? :roll: :lol: Så den måste bort! Antar att skarvandet kommer bli bättre då. Ofta upphör det ju.

Problem 2: Natten. Jag måste ta bort målet vid 22:30. Jag har haft det enda fram till 4 månader med alla barnen. Jävligt dumt inser jag ju nu :roll: det är de målet som vid 2 månader faktiskt måste bort. Mest av en anledning, med ännu ett nattmål (det vid 2-3:30) har jag ett barn som inte är hungrigt 6:30 :shock: bara jäkligt less på att det är natt och vill göra morgon :wink: Dessutom blir vargtimmen gnöligare. Han äter ju inte så bra då heller egentligen. Korvar mest runt. Så åtgärd 2 är: bort med 22:30 målet (första gången jag gör detta innan hel natt! Läskigt!)

Problem 3: Det problemet stavas mammas koma, då vid 4-5 :shock: :lol: . Då den alldeles för trötta modern stuvar ner ungen i sin egen säng emellanåt. Detta måste upphöra :lol: det är nämligen inte mysigt längre. Det lilla barnet fäktar med armarna, grejar med nappen, sover lite, brölar lite. Han är alldeles för stor för sånt här. Jag har som sagt inte varit helt noga innan 4 månader med mina tidigare barn. Styrt upp lite olika med olika barn. Här är ett tydligt SM-barn. Så det är väl dags att dra nytta av det :D

Så. Lite erkännande från en luttrad AW-mamma. Man lever faktiskt inte alltid som man lär hela tiden :wink:

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Ottos tråd

Inlägg av lgh140 »

Mycket skönt att höra vill jag säga :D Perfektion blir man bara stressad av ;)

Kör ba kör! Släng nappen, sluta ta upp och mata och pallra dig upp ur sängen (eller ställ vagnen precis bredvid - jag brukar sträcka ut handen och skaka i handtaget eller ruska lite med foten på hjulet när Hedvig vaknar till på morgnarna. Funkar iaf hälften av gångerna)! Det här fixar du och Otto på max tre dagar 8)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Ottos tråd

Inlägg av lgh140 »

Hur går det för Otto? Är ju nyfiken! ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Ottos tråd

Inlägg av blivandemamma »

Hej igen! Och förlåt lgh40, här blev det visst en paus på ett par månader! Jag har försökt reda ut saker lite för egen del så att säga men känner nu att jag skulle vilja bolla lite.

Jag är en sån som har lätt för att kura ungar (även mina egna) och allt har flutit på som sig bör med de andra. Men inte riktigt med Otto. Han ställer nya frågor som jag inte riktigt har svar på :roll: Han är 5,5 månader nu och vi började kura honom när han var nästan 4 månader. Trots att han är standardmodellerad från start så blev hans uppvak bara fler och fler. Han har vid något tillfälle sovit 6-8 timmar på egen hand men vaknade nästan alltid efter 3-4 timmar. Tack å lov är han VÄLDIGT glad för mat så där har vi kunnat öka så pass snabbt att han inte längre dricker ersättning. När vi började kura hade han redan då en rejäl matsedel :D

Nattningen har aldrig varit något problem! Han har alltid varit kvällstrött och har ALDRIG kvällstrasslat! Helt otroligt. Somnade runt 20 redan när han var ett par veckor. Nu ser schemat ut så här:

7. Morgon 270 ml välling. Ny blöja och ensamlek 30 minuter
ca 8 delaktighet vid frukost mm
8:45 sova 45 minuter
10:15 Mat. Minst 1 stor burk mat, helst hipps. En halv burk fruktpuré som efterrätt
oftast går vi ut här, eller gör ärende
11:30 sova 2 timmar
14. 270 ml välling (äter från 150 till alltihop)
15:40 sova 20 minuter. (extremt noga här att klockan inte får bli över 16)
17. Mat. Minst en stor burk mat, gärna hipps (blir ofta 1,5 burk) plus efterrätt
17:30 bada, hänga med brorsorna
18:30 270 ml välling och SENAST 19 sova (ligger och pratar länge om jag lägger honom efter 19 och sover lite mer oroligt, tolkar det som övertrött)

Vaknar sen aldrig innan 22. Ibland vaknar han när vi går och lägger oss. Jag gör oftast ingenting. Han kan ligga och vara sur en stund men somnar ofta om själv. Ska tilläggas att han sover i eget rum. Vi har varit lite veliga mellan spjälsäng och vagn eftersom han nyss varit förkyld och då behövde lite hjälp med vagnen ett par gånger för att somna om. Men nu är det spjälsängen som gäller då jag bestämt att han inte ska vagnas mer. Han KAN somna om själv. Efter 22 varierar det. Ibland vaknar han vid 24-01. Skriker han så pangramsar jag. Han tystnar. Sen kan det ta en stund. Han ligger och korvar sig, brölar till men verkar som han ska somna. Därefter kan han skrika upp sig igen och det slutar då ofta med att jag går in. Han är inte vaken (När han är vaken så ser jag med hela hans kropp att han ser mig liksom, han studsar av lycka :heart: ) men oftast ligger han på rygg då och jag bara vänder honom och ramsar mig ut. Han KAN vända sig tillbaka. Vi hade vändningscirkusen precis när vi började kura. Då struntade vi till slut i att vända honom och han somnade nästan alltid på rygg. dagtid rullar han på golvet och tar sig fram lite hjälpligt på det viset. Men är liksom inte vaken där på natten. Ibland kommer jag in och han ligger redan på magen och behöver alltså inte vändas. Och ibland vänder jag honom men han fortsätter bröla och ibland bli riktigt förbannad. Vanliga tider är som sagt 22, 00 eller 01, 03. Oftast bara ett tillfälle per natt, ibland 2. I natt var det vid 03 men höll på kanske 15 minuter. ibland tar det över 30 minuter innan han somnar om. Det är sällan han sover hela natten utan ett enda uppvak. Vi är rätt lata :lol: och sällan att vi ramsar mer än en gång och går in mer än en gång. Morgonen var också lite meckig innan, vaknade alltid 05-06 och var vaken länge men tycker det är bättre. Om han vaknar, somnar han oftast om. Kan ligga och prata från halv 7 på sin höjd.

Jag tycker att han är meckig :roll: :lol: bör han inte sova hela natten vid det här laget? Det har alltid varit nätterna som är de svåra med honom, dagslurarna är hur bra som helst. Han sover inte alltid sina 2 timmar där mitt på dagen men 8 av 10 gånger kanske. Har alltid sovit bra dagtid.

Är jag för otålig? Vad hade ni gjort/tänkt?
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Ottos tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Vad bra ni jobbar! När det gäller nätterna kan jag bara säga att jag känner igen mig i seeeg kurning med lillebror. Men till slut släppte det och han började sova stabilt, särskilt efter att em-luren hade kortats och sedan slopats. Jag har varit lite kluven med den där sena luren. Det är naturligtvis för tidigt att slopa den redan för er men plötsligt händer det! :)

Härligt att han äter bra, självklart fett i maten också? Du tror inte att magen ogillar den stora vällingmängden på kvällen och det ger korvig natt? Jag skulle kanske byta till något annat någon vecka och se om det gör skillnad.

Annars vet du säkert att 6-mån behöver extremt mycket fysisk aktivitet dagtid och större utmaningar och verkligen tas i bruk som ett "stort" barn (ja, du förstår vad jag menar) :) Jag fick de tipsen och behövde dem eftersom det nog är lätt när man har en större kille hemma också att den lille inte blir stor lika fort... ;)

Det var ett litet svar, hoppas det blir bättre!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ottos tråd

Inlägg av TorsMamma »

Halloj, håller med ylvispylvis, Lite extra fett i maten. Mera eller massor med ålträning på dagen! En utevistelse till på em vaken vore bra, kanske en hundprommenad? Men mer ålning skulle jag satsa på!

Ang uppvak, vänd honom inte, se till att det är rejält platt att han kan vända sig. Han är lite lat här och vant sig lite med vändningen eller titten ,han ropar er till sig. Ramsa omkull honom,,gå in när han sovit 10 min och vänd tillbaka honom när han sover. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"