Ottos tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Ottos tråd

Inlägg av Acnaib »

Hej vännen!
Hur går det för er nu? :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Ottos tråd

Inlägg av blivandemamma »

Men Bianca, vad du är söt! Har ju inte ens tittat till min egen tråd på länge!

Samma dag som jag skrev det där inlägget så slutade uppvaken nattetid :shock: och har varit borta sedan dess. Vad det någon som sa attityden? :roll: jag skulle väl bara förstå att han KAN sova. Och att det inte är svårare än så. Han är en extremt säker sovare! Han har nog inte vaknat en enda gång kvällstid, nattetid eller dagtid sedan då i slutet av januari.

Och den där sömnen behövs! Otto har en pipa som heter duga. Och han är otålig. På att lära sig, ta sig fram, underhållas och få mat snabbt. Annars används rösten. Emellanåt märker jag ju att jag själv är inte är lika taggad på delaktighet och inte lika kreativ som jag var med de andra tre. Det tog 5 år mellan trean och fyran och det märks! Jag har gått ifrån småbarnsstadiet och börjat få självständiga barn. Jag har varken orken eller lusten att gå tillbaka. Jag har gjort det där färdigt. Vilket ställer till problem. Den där krävande rösten som protesterar, gör ju det för att det finns utrymme. Tittade på bilder från när de stora var små nu i helgen. Jag satte dem i vasken med en morot, i tvättkorgen med tvätten, körde handen om handen i all evighet och levde liksom med barnaboken under kudden. Nu skall allting gå så fort. Allt skall städas, bakas och ordnas snabbt. Och helst för mig själv. Vilket ju inte går. Jag har fyra stycken som väldigt gärna vill vara med. Detta gör att jag begränsar mig. Gör vissa saker när barnen sover och andra (samma saker) när de är vakna. Vilket blir enformigt för alla. Så jag måste tänka om. Vidga mina vyer och se tillbaka till hur det var när jag levde mer i anda med barnaboken. Då hade jag inte så mycket intressen, så de svåra var ju att hitta det där som var livsnödvändigt för mig att göra med barnen och med dem vid min sida. Det där har jag nu. I oändlighet. Och ändå väntar jag mest på min tid för mig själv. Men jag ser det, är medveten om det och jobbar med det. Det är en början, ellerhur?!

Är det någon som vill inspirera med lite pepp, igenkänning och hur ni målar, tapetserar, städar, bakar och syr med bebisar och småbarn så tar jag tacksamt emot. Jag har liksom tappat stinget lite :)

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Ottos tråd

Inlägg av Acnaib »

Men Anna! :shock: Jag du varit en liten fluga hemma i vårt hem på sistånne??
PRECIS sådär är det här oxå. Freja och Ronja är stora 7 och 8år, rer sig själva och kan fixa den sociala delaktigheten "utan mig". Mata djuren, skala potatis, tvätta etc. Jag kan säga till dem, och de gör...
Men pojkarna... Satt även jag för ett litet tag sen och tittade på kort. Och precis som du säger. Barnen var med överallt och allt FICK ta tid. Och så lyckliga vi ser ut att vara på korten. Och det var vi! :heart:
Vi är visserligen inte mindre lyckliga nu. Men precis som din Otto så har även Franz här en pipa som heter duga. Och får inte han som han vill... :roll: Och flickorna är snabba att servera honom, på silverfat... :lol: :mrgreen: Han blir ju glad då! :roll:

Och snabbt ska det gå här... för mig alltså. Laga massa mat i förväg, när jag är ensam (barnen vilar etc.) så den kan värmas lagom till lunchen. Tvätta när barnen vilar, så, sy, städa... ja.. allt i princip när jag har tid för mig själv. Och jag har inte lite tid för mig själv. Otto (min) vilar 8.30-10:30, då har Franz ensamlek. Sen sover båda 12-14... Flickorna är i skolan. Så jag hinner ju en del och behöver liksom inte ta med dem i den sociala delaktigheten på samma sätt som jag brann för när flickorna var små. Ja, visst. Ibland är Franz med i tvättstugan, ibland tömmer han diskmaskinen, ibland dammsuger han. Otto är ofta med och ser på när jag exempelvis diskar bröstpumpsdelar etc... Men, nej, det är inte på samma sätt riktigt.

Vi får peppa varandra! :wink: :heart:

Kram
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Ottos tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Här är en till som verkligen känner igen sig i det där :oops: :lol:
Nu har jag visserligen bara ett barn sedan tidigare, men det blev 5 år som skilde dem åt. Norah (som nu är 6 år) var en ganska onöjd bebis med en nybörjarmamma, så där krävdes MYCKET social delaktighet för att hon skulle bli nöjd. Detta resulterade dock i en väldigt självgående tjej vid tidig ålder. Så nu när tvåan kom så var man ju så van vid det självgående. Almin är dessutom en mycket nöjd herre som för det mesta är ute på äventyr och utforskar själv LÄNGE utan att uttrycka något missnöje. Men på senare tid har jag märkt av att liten börjar bli större (efter 8-månadersångesten :roll: ) och börjar själv kräva att få hjälpa till mer, vilket han såklart får. Det är dock en omställning för mamma och pappa som så länge fått göra sakerna själva i snabbt tempo. Det kräver lite mer planering när lilleman ska vara med eftersom det tar längre tid och jag känner mig inte heller lika kreativ och påhittig den den här gången.

Exempel på vad Almin är med på:
- Ställa besticken i diskmaskinen
- Starta diskmaskinen (med lite hjälp av hand om hand)
- Hjälpa till att lägga kläder i tvättmaskinen
- Starta tvättmaskinen (hand om hand)
- Smaka på den nytvättade tvätten för att kontrollera så att den är riktigt ren :lol:
- Får egen trasa när det ska dammas
- Kontrollsmakar de nyskalade morötterna etc.

Mer avancerade än så är vi inte ännu, så vi får väl se hur det artar sig framöver.

Kram :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Ottos tråd

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Här händer det inte så mycket. :roll: Jag har inte förbättrat mig alls. Tvärtom :shock: Och nu har 8-månadersångesten gått in i sin pik-period om man säger... :roll: jag kan inte ens gå förbi Otto om han sitter på golvet och pillar med någonting, utan att han bryter ihop och sträcker upp händerna mot mig. Så jag tycker inte det är så roligt att göra saker hemma med barnen. För att det är så mycket skrik och missnöjdhet. Att sitta i knät eller gå promenad med vagnen eller åka bil funkar! Men hemma... och så vill man ju hinna med de andra barnen också. Samtala och fika. Vilket är mycket skrikigt det också. Även med ätbar muta.

Det blev mest gnäll från min sida här också. Så jag har inte så mycket att komma med, Bianca :wink: och Norahsmamma

:heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Ottos tråd

Inlägg av lgh140 »

Stor igenkänningsfaktor där! Lätt att fastna i gnällträsket... skillnaden här är att jag har varit dålig på det från början, så även de äldre barnen är i behov av mer social delaktighet än vi ger dom. Och nu börjar det ju bli svårt att få med dom på aktiviteterna #-o Men jag kämpar på och det tycker jag att du också ska göra. :mrgreen: Lycka till och pepp pepp pepp!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Ottos tråd

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Gnällkärringar är vi allihopa, allihopa :-({|= :lol: Ylvispylvis lyfte min gnällkärringstråd på Barnafostran häromsistens, den var värd att läsa igen!

Jag förstår precis hur du menar med att tappa stinget. När man är inne i det så flyter det på och när barnEN är små så är det ju faktiskt också den lättaste vägen, all ansträngning till trots. Men när kommit ur den perioden och sen får en bebis till och ska uppbåda all den entusiasmen och energin så kanske luften gått ur ballongen lite så att säga.

Vad säger du om att fuska? Ibland när jag är extra gnällkärrig så utnämner jag en arbetschef bland bröderna när det är dags för social delaktighet och låter dem hållas. Oftast går det bra 8) Kan tänka mig att dina stora killar skulle vara fantastiska arbetsledare för Otto - och med bra mycket mer tålamod och entusiasm än du när du har såna dagar. Eller kanske utöka ditt umgänge lite dagtid, inte vara ensam hemma med Otto hela långa dagarna tänker jag? Jag märker här att om vi håller oss för oss själva för länge så blir det mer friktion mellan alla och så är gnällkärringen snabbt på plats.

Och skippa det dåliga samvetet. Otto har en fantastisk sits, oavsett hur gnällig du kanske är vissa dagar. Fatta att hamna som nummer fyra hemma hos er! Lucky guy :heart:

Kram.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Ottos tråd

Inlägg av blivandemamma »

Alltså SarisParis PUSS! Du är underbar! Missat vad du skrivit och det är så att du fångar allt som kniper här. Från det sociala för mig till delaktigheten. Mitt i prick. Och som jag skrev när vi språkades privat nyligen så är det verkligen slåenade hur bra din tråd på Barnafostran passar mig!

Jag känner just nu att jag är själv i en liten jobbig fas. Vad skall det bli av mig, hur skall vårt liv se ut framöver, hur ska vi jobba/Dagis/skola mm. och då är det svårt att hitta den där riktiga motivationen att har hemmajobbet som JOBB utan att det skall kännas krystat. Men igår fick jag till eftermiddagen riktigt bra! Otto sover nu två lurar, långluren 12.30-14.30 vilket är SÅ skönt. Maken kommer sen 17 och då börjar kvällsbestyren. Detta innebär att när vi ätit gröt och fixat efter luren har jag 1,5 timmes jobb sen är det dags för matlagning. Så min bölkorv Otto :lol: :lol: som bara skriker på golvet just nu (även om jag gör sysslorna där), åkte upp i ergon på ryggen medan jag jobbade. Säljer retroprylar på instagram. Dessa skall sorteras, tvättas, fotas, prisas mm. Så det höll vi på med i 45 minuter. Jätteroligt tyckte Otto som såg allt. Sen upptäckte jag visserligen att han sugit på min ena hörsnäcka (lyssnade på en podd) och att den är för evigt förlorad, men det är en annan historia :lol: 8) :shock: sen körde vi tvättstugan och det var också poppis. Därefter mutade vi hejvilt med majskrokar och så fick liten sitta i diskhon i köket medan jag och Alfred gjorde mat. Mycket man kan smaka på där! Sista stunden blev på golvet. Då hade han minsann saknat sina leksaker :lol: även om hundarnas ben fortfarande är godast...

8)

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"