Lillebror A:s SM-tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!

Nu har jag varit helt frånvarande från forumet i flera år. Norah blev stor och livet kom emellan och forumet hanns helt enkelt inte med :oops:
Är nu tillbaka på detta fantastiska ställe eftersom Norah har blivit storasyster till en liten lillebror. Eller så liten är han inte längre, en månad gammal och dryga 2kg tyngre än när han föddes :shock: , lillebror ska tydligen bli stor fort 8) .

Med storasyster fick vi aldrig till SM från start eftersom jag hade svårt att få igång en fungerande amning och allt mitt fokus hamnade på det. Med lillebror har amningen fungerat från start och mamma har varit mer avslappnad 8) . Lillebror är en liten tröttis som har mycket svårt att orka med vakenpass längre än 1,5 timme. Sover gör han oftast 2h i stöten, sällan längre (förutom på natten). Detta gör att vi brukar landa på 5 mål mat om dagen och två på natten. Förhoppningsvis kan vi minska det till fyra mål om dagen när tröttisen orkar vara vaken lite längre perioder.
Just nu ser våra dagar ut ungefär såhär:

07.00 vakna, äta, byta blöja, äta lite till
8.30-10.30 sova
10.30-12.00 äta, osv.
12.00-14.00 sova
14.00-15.30 äta, osv.
15.30-17.30 sova
17.30- 19.00 äta, bada, osv.
19.00-21.00 sova
21.00-22.30 äta, osv.
22.30 sova natt.
01 och 04 nattmål

Det börjar ju bli dags att ta bort ett nattmål. Men jag funderar på om jag ska avvakta ytterligare någon vecka tills han orkar vara vaken lite längre och då kanske orkar äta ännu mer på dagarna. Som det är nu så äter han x2 från bröst 1. När det börjar bli dags för bröst två är han oftast så trött att det inte blir ätet så himla mycket. Vad tror ni?

Kram :heart:
//Gabbi
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tror inte du behöver oroa dig för att han inte äter tillräckligt för att skippa ett nattmål, han sover ju sina lurar och får dessutom i sig fem hela mål vilket är fler än de flesta :D .

Två nattmål är helt ok för en så liten kille tycker jag dock, ett nattmål brukar man ha vid 3 månader. Det som sker härnäst är att förlänga natten, på så vis får ni längre sammanhängande sovpass också. Det brukar ske naturligt vid ca 2 månader, då brukar läggningen ske senast vid 20.00(11/12 timmars natt beroende på schema). Jag har upplevt det svårt innan dess att lägga tidigare. Visst kan du skjuta på nattmålet men då får du ju andra nattmålstider och de klassiska 01 och 04 brukar hänga med hela vägen.. :-k .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av mamaA »

och välkommen tillbaka så klart :oops: !
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Tack! :D

Här har vi fortfarande kvar samtliga nattmål. Inte långt efter att jag skrev förra inlägget drabbades jag av mjölkstockning #-o . Å hu vad jag jobbade för att lösa det problemet. Lyckades tyvärr inte, utan stockningen blev till en bröstböld som jag fick tömma på gynakuten. Inte nog med det så växte den på sig igen så nu har jag en slang :shock: i bröstet som jag spolar tre gånger om dagen (plus antibiotika :roll: ).

Stackars lillpojken har varit tvungen att följa med mig på mina äventyr till sjukhuset vilket ofta stört framför allt hans lur mitt på dagen. De dagar där vi kunnat vara hemma och ta det lugnt har allt dock flutit på bra. Det är så himla skönt att ha SM att falla tillbaka på [-o< .

Lillebror är fortfarande en liten tröttis som inte orkar vara vaken några 2 timmar om dagarna....inte ens på kvällen. Det händer att han somnar för natten redan kl 19, för att sedan endast vakna för en nattslurk kl 22 innan han gott sover vidare. På dagarna sover han oftast bra, men det händer att han vaknar i 45-min-skarven av gaser i magen. Oftast somnar han om själv efter det, men ibland behöver han lite hjälp på traven i form av några drag i vagnen.

På natten sover han bra mellan målen, men vid kl 5 börjar morgonböket. Då ligger han och bökar och stånkar och pruttar till och från ända till han vaknar vid 7-7.30 och ber om mat. Vad kan detta morgonbök bero på?

:heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen!

Nu har vi sedan några dagar tillbaka problem med morgonluren. Lillebror som nu är 6 veckor vaknar i princip alltid i 45-min-skarven och har sedan väldigt svårt att somna om. Är rädd att jag är på väg in i ett vagningsträsk här, för ibland får jag gå tillbaka och vagna flera gånger för att han vaknar till hela tiden #-o . Vill ju att han ska sova sina 2 timmar, åtminstone 1,5, men som det är nu så blir det sällan så. Han är inte ledsen när han vaknar i skarven, utan ligger mest och bökar men blir arg efter en stund om jag inte ingriper på något sätt. Försöker få i honom så mycket mat som möjligt under första vakenpasset, men tycker inte att han verkar lika intresserad av att äta på morgonen som han är under de andra passen. Ligger mest och bökar vid bröstet, sträcker på sig och fiser.

Ska jag fortsätta vagna för att få bort skarven så småningom, eller ska jag ta upp och påbörja nytt mål? Det senare känns lite tokigt eftersom det blir så tätt mellan målen då...

:heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Fortsätter på inslagen tråd här :lol:
Lillebror är en ganska cool typ, men har har lite svårt med sovandet. Nu skarvas det hej vilt här på samtliga dagslurar. Han sover max 45 min - 1 timme. Vagnar dessvärre på tok för mycket #-o , men oftast somnar han inte om för det. Han är inte hungrig när han vaknar (har vid några tillfällen erbjudit mer mat, men det har ratats). Det är svårt att få till någon bra rytm på dagarna när han inte sover de lurar han borde :? . Med storasyster hade vi 30-minuterslurar och snuttätande på dagtid till hon kurades vid 6 månader. Vill ju absolut inte hamna där igen :( .

På nätterna sover han bra mellan målen. Men även här har jag en fundering? Vissa kvällar somnar han för natten kl 19, men ibland vaknar han igen efter 45 min för ännu en vakenperiod på ca 1,5 timme. Hur bör jag tänka här?

När det gäller maten så har vi mer och mer övergått till ersättning. Han bökade för mycket vid bröstet för att bli tillräckligt mätt. Med flaska går det mycket bättre, men jag är för lat för att pumpa ur :oops: .

Tacksam för lite vägledning :oops:

:heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vagningsträsk - varning :shock: :mrgreen: ! Du har helt rätt i att han inte somnar om fast du vagnar mycket, det har nämligen motsatt effekt. För att få honom att somna om måste du vagna MYCKET sparsamt. Jag gjorde samma misstag med lillebror och det var inte förrän jag tuffade till mig som han slutade skarva :oops: .. Tänk att du vagnar 8-16 drag, sedan räknar du till MINST dubbelt så mycket innan du ingriper igen, varje vagningsomgång ska helst bli kortare och kortare men i alla fall inte längre och det ska gå längre och längre intervall innan du ingriper. Hänger du med :wink: ? Jag fick aldrig till vagningen så jag buffade i vagnen istället - funkar det också även om det är lättare i sängen :D .

Vid 2 månader kan man sätta en fast läggningstid men innan dess är det oftast någonstans runt 22 det hamnar. Får ni till 19 är det super men du kan låta honom styra lite någon vecka till.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Tack! :D
Jag behöver verkligen tuffa till mig :oops:

Jag funderar dock hur jag ska tänka om jag inte får honom att somna om? Som sagt så blir det ju så tätt mellan målen om jag tar upp och börjar ett nytt mål. Om jag istället låter honom ligga kvar i vagnen och ger förutsättningar för sömn i de två timmar som luren "borde" vara så blir ju vakentiden så lång ifall han inte somnar om och sedan ska ha ett vakenpass på det :?

:heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av mamaA »

Försök hålla mattiderna så gott det går, han vaknar ju inte för att han är hungrig. Det GÅR att få honom att somna om, det krävs lite jobb men du kommer att lyckas :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Tack för svar :D
Här kommer en liten uppdatering...

Vi har fortfarande uppvak efter 45 min på dagslurarna, men han börjar få lättare och lättare att somna om. Ligger dock och bökar en hel del i sömnen, men det gjorde han när han låg i magen också, så han är väl helt enkelt en bökare :lol: .
Vi har numera natt från ca 19.30-20 till 06.30-07. Jag väcker honom för ett mål kl 23 och sedan blir det ytterligare ett runt kl 03.30-04, så nattmålet kl 01 är numera ett minne blott \:D/

Vi har helt gått över till ersättning nu. Både jag och lillebror är mycket nöjdare så 8) .

:heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag hoppar in med ett: Hurra!! \:D/ Bra jobbat! =D>

Fortsätt så!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Tack Ylva :D

Nu har den lille herren passerat 2 månader. Sedan jag skrev sist har han haft en omgång feber i tre dagar. Stackars lilla plutten var så trött, så trött. Men glad kan man ju vara ändå tyckte han :lol: och äta kan man ju också göra fast man är sjuk, så vi red igenom den vågen galant 8) .

Vi håller nu på att spika ett schema. Men i ärlighetens namn så är det inte så mycket att spika egentligen, lillpojken har varit som en skalman länge nu. Även nattmålet kl 23 har vi plockat bort, så nu äts det bara en gång på natten \:D/ .
Våra tider ser idag ut såhär:

07.00 vakna, äta
08.30-10.00 sova
10.00 äta
12.00-14.00 sova
14.00 äta
16.00-17.30 sova
17.30 äta
18.45 kvällsslurk
19.00 sova natt
ca 03.30 nattmål

Han sover oftast sina lurar som han ska, men skarvar ibland. Framförallt första och sista luren kan vara lite knöliga, men somnar om gör han i alla fall oftast. Han är en lite udda bebis för han sover inte särskilt bra i bilen eller i rullande vagn :shock: så om vi varit på utflykt någon dag så har det blivit lite sämre med sömnen. Det har vi då oftast kompenserat med lite tidigare läggning för natten och sedan varit tillbaka på banan nästa dag.

Vi kämpar på med magläge under vakentiden här. Eftersom han är en liten kräkis så hinner han inte ligga på mage några längre stunder innan han ligger i en liten kräkis-pöl. Det är ju inte så att han kräks upp hela måltiden, men ändå tillräckligt för att det ska bli besvärligt. Det tråkiga är ju att han då hela tiden blir avbruten i sina "träningspass" eftersom mamman måste komma och torka upp och greja för att det inte ska bli kräks i hela ansiktet när man inte orkar hålla upp huvudet längre :roll: .

Överlag är dock vår tillvaro helt fantastisk :D . Och nu måste jag kila iväg och väcka bebis efter middagsluren :D

Kram :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Hoho....såg nu när jag läste inlägget igen att jag nog borde kapa sista luren med 45 min #-o :lol: . De gånger han sovit hela eftermiddagsluren så har vi nattat runt kl 19.30 istället för 19. De gånger han inte somnat om efter skarven har natten istället börjat kl 19. Nu när vi ändå ska "spika" schema kanske det är bättre att ha en 45-minutare på eftermiddagen.....sista vakenpasset blir ju lite kort annars :wink: :lol: . Alternativt ha natt från 19.30 till 07.00 istället. Nu blev jag lite velig....får nog freestyla någon dag till tills jag bestämt mig :roll: .

:D
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Sista luren är lite knepig med skarvande oftast så funkar schemat med en 45 minutare och sen 12 timmarsnatt så är det ju perfekt =D> . Jag tyckte själv att det var jobbigt att hålla på att verktyga bebis som alltid vaknade efter 45 minuter den luren så jag kapade också den :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen!

Här hemma rullar allt på. Jag har egentligen ingen fundering, utan skriver mest för att det är kul att gå tillbaka och läsa senare om hur vi hade det. Man glömmer ju så fort :shock: :D .

Häromdagen var vi på äventyr på Gröna Lund. Långluren skulle alltså sovas mitt i allt oväsen från diverse åkattraktioner och tjoande och tjimmande. Lilleman somnade redan i bilen på väg dit, så han såg ganska förvånad ut när han vaknade i vagnen två timmar senare och det var ett himla liv och sååå många människor :lol: 8) .

Det märks nu att han börjar närma sig tre månader för han börjar själv ge signaler att det är dags att justera schemat. Han är inte alls lika trött längre vid 8.30 när han ska sova sin fm-lur. Tar oftast 10-15 min för honom att somna där och sedan vaknar han oftast efter 45 min och har ytterst svårt att somna om. Han kan ligga och babbla och stånka till och från bra länge innan han somnar om en stund till och väcks kl 10. Detta gör att han lätt blir trött redan innan kl 12 när det vankas långlur. Det är nästan så jag tror att han varit inne på forumet och kikat på TorsMammas exempelschema för små 3-månadersbebisar, för han verkar tycka att det skulle vara ett alldeles ypperligt schema att följa :lol: . Så från och med imorgon kör vi på det klassiska 12-45-2-45-schemat :D .

07.00 God morgon, morgonskötning, mat (07.30, är inte så hungrig direkt när han vaknar)
08.45 Sova 45 min
09.30-11.30 Vaken, mat (11.00)
11.30-13.30 Sova 2 timmar
13.30-15.30 Vaken, mat (14.00)
15.30 Sova 45 min
16.15-19.00 Vaken, mat (17.00 + nattslurk 18.45), bad
19.00 God Natt!
04.00 Nattmål

Tycker kanske att det är lite för lite med 3 timmar mellan målen. Hade gärna haft minst 3,5 eftersom han äter ersättning, men jag vet inte riktigt hur jag ska få till det :-k .

Annars har vardagen gjort sitt intåg här hemma. Sambon har börjat jobba igen efter 2,5 månaders semester/föräldraledighet. Dottern började på dagis igår (som hon har längtat :D ). Nu är det jag och lilleman som ska försöka få dagarna att gå utan att ha en storasyster hemma som kan roa oss. Tur att man har så mycket tvätt att vika och disk att diska :lol: .

Kram :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"