Lillebror A:s SM-tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av mamaA »

Härligt, bra när de små tar positiva initiativ :mrgreen: !

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Nu har lillebror blivit 3 månader. Har aldrig träffat en gladare unge tror jag. Han är som ett solsken i princip hela dagarna :D . Han fullkomligt tokälskar sin storasyster som nog är den roligaste i hela världen :D . Men andra barn kan vara skitläskiga......speciellt om de skriker :shock: .

Nu har vi ju kört ett tag på det klassiska 3-månadersschemat, fick dock korrigera mattiderna något eftersom han inte hann bli tillräckligt hungrig mellan målen. Ibland skarvar han på långluren, men somnar snabbt om när man petat in nappen igen. Nappen ja.....just nu är den ganska praktisk att ha när det ska sovas, men jag vet ju att det kommer en dag då den till slut stör mer än den gör nytta och då ryker den. Detta är dock inte något jag ser fram emot direkt...har ju blivit ganska bekväm med att inte behöva verktyga just någonting :roll: . Har dock börjat smyga in ramsan nu så att den känns igen när det är dags att börja använda den som verktyg.

Nätterna har fungerat väldigt bra med ett nattmål runt kl 3.30. Men för ungefär en vecka sedan började han vakna tidigare och hojta. Petar jag in nappen så kan han somna om till det är dags för nattmål, men kan även vakna en eller två gånger till innan dess. Detta tolkade jag som att det börjar bli dags för mera MAT. Så nu har vi börjat med lite smakportioner. Hittills har han fått smaka banan, risgröt och päron/katrinplommonpuré. Banan och risgröt var inga konstigheter tyckte han, men päron/katrinplommonpurén var väldigt konstig....den smakade ju lite surt :shock: :lol: . Han har ännu inte fått in tekniken riktigt så vi har inte kommit upp i några större mängder. Magen hänger än så länge med bra, så vi ökar på mängderna i sakta mak. Hoppas dock att han börjar gilla katrinplommon snart för jag vill ju inte att han ska bli hård i magen. Risgröten får han på morgonen (med en klick osaltat smör i) och tänker mig att den så småningom även ska ges till kvällen.

Just nu får han ersättningen först på morgonen. Borde jag kanske börja ge gröten först så att han äter mer av den? Eller borde jag vänta lite till med det eftersom han är så liten ännu? Kommer inte ihåg hur jag gjorde med storasyster....där började jag dessutom med mat först när hon var drygt 5 månader om jag minns rätt.

Kram :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Nu måste jag beklaga mig lite för ovanlighetens skull :roll: :wink:

Lillebror är ju en liten kräkis. Inte så att han kräks stora mängder, utan han småkräks väldigt lätt. Detta har ju gjort att han inte kan spendera hela dagarna på magen som jag egentligen skulle vilja. Vissa dagar är bättre än andra, men ofta får jag byta hans body 2-3 gånger om dagen. Nu när han blivit större och mera med så somnar han ju inte heller på två röda längre utan ligger ofta och bökar en liten stund innan han somnar. Detta ökar risken för kräks i vagnen och det händer ganska ofta nuförtiden att jag måste ta upp, tvätta av honom och byta draglakanet innan han kommer till ro och somnar. Detta händer även ibland om han skarvar på långluren #-o . Börjar bli skapligt less på allt kräks nu. När sjutton går det över? Någon som har erfarenhet av detta?

Jag hoppas ju att det ska bli bättre när han får mer fast föda, men vi har blivit tvungna att backa lite med smakisarna för att magen började krångla lite :( .

Kram :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Sarisparis »

Hej Norahsmamma, välkommen tillbaka och grattis igen till Lillebror :heart:

Har skummat din tråd och hoppas att du inte har några men av bröstbölden, lät ju verkligen inget vidare :shock:

Kräkisar :roll: :lol: Min minsting var lite så vill jag minnas och jag fick planera magpass som jag planerade mat och sovstunder. Alltså lägga på mage innan mat så att det inte fanns så mycket att kräkas upp. Det blev ju inte mycket magtid som jag hade önskat, men bättre än inget och inte i en kräkpöl :roll: :lol:

Tänk på att hålla honom upprätt när han äter och gärna en bra stund efteråt så att det inte kommer upp och irriterar matvägarna. Det kommer ju att gå över, kanske snabbare än du anar.

Kul att ha dig här igen :heart:
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Hej Sarisparis! Och tack! Det känns bra att vara tillbaka här och kul att se att du fortfarande är kvar :D :heart: :heart:

Den där bröstbölden ja :roll: , den försvann efter den där omgången med slang och antibiotika. Men efter det var jag helnojig så fort brösten spände lite. Tappade liksom all glädje i att amma :( . Tog beslutet att gå över till ersättning, och visst var jag ledsen över det i några dagar, men jag har inte ångrat det beslutet alls :) .

Jo, det där med magläget ja....jag gör också så att han får ligga på mage innan mat. Och som du skrev....bättre det än inget :roll: :D

Tack för tipset att håla honom upprät vid matning. Dock kommer hans kräkor inte alltid i direkt anslutning till mat, utan de kan komma lite närsomhelst tyvärr. Hoppas verkligen att det ger med sig snart. Jag ser fram emot att inte alltid behöva ha en trasa redo på axeln :wink: :lol:

Kram :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Sarisparis »

Norahsmamma :heart:

Ja, jag minns fortfarande euforin den kvällen jag insåg att jag hade samma tröja som jag tagit på mig på morgonen och att den var alldeles alldeles fläckfri :lol:

:heart:
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Lillebror A:s SM-tråd

Inlägg av Norahsmamma »

Ja, jag minns fortfarande euforin den kvällen jag insåg att jag hade samma tröja som jag tagit på mig på morgonen och att den var alldeles alldeles fläckfri :lol:
Den dagen ser jag också fram emot :lol: :heart:

Nu börjar ju 4-månadersdagen närma sig med stormsteg. Vi har gjort stora framsteg med maten och lilleman äter nu riktig mat till lunch och sedan en stor portion gröt till middag. Allt med en extra klick smör förstås 8) .

Nu är det ju tänkt att vi ska sätta hela nätter snart. Det är mycket möjligt att han skulle sova över nattmålet själv eftersom jag väcker honom för detta. Det är ju också dags att börja använda ramsan som huvudverktyg (har sagt den vid läggningar i drygt en månad) och här skulle jag behöva lite uppmuntran. Det är återigen kräkningarna som gör att jag vacklar lite inför att införa ramsan. På natten känns det inte som något problem, men vid skarvar på långluren så blir det nästan alltid ett byte av draglakan på grund av kräks. Känns inte helt ok att börja ramsa bort skarvar när de nästan alltid beror på detta #-o .Han är dessutom aldrig ledsen när han vaknar i skarven utan hojtar mest till för att han har kräkts. Hur bör jag tänka här? Ska jag avvakta till han blivit så stor att han slutar kräkas? Han somnar ju alltid om fint efter draglakansbytet....dock alltid med hjälp av napp :? .

:heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"