Lillasyster lilltroll

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Ylvispylvis »

Låter underbart!! Men du är ju proffs också! ;)

Ha schemat i bakhuvudet under semestern och sätt det helt och hållet när du kommer hem tycker jag. Skönt att inte få panik över schemat när ni ändå kanske inte kan ge de perfekta förutsättningarna till liten, tänker jag. 12 h natt brukar funka fint på en del bebisar, bara du har nattmål så är det ingen fara!

Kram och njut av livet och semestern!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Hej

Nu har vi varit hemma i 3 veckor och lika länge har vi haft ett schema. Det går väl si så där. Hade gärna hadt lunchluren senare men då är det skol och dagishämtning.. Känns som det är för kort tid mellan lur 1 och lur 2..

Kvällsläggningen spökar en hel del och hon har svårt att komma till ro för natten. Jag vill att hon ska somna 19 men oftast blir det vid 20:30. Tar upp när hon vaknar och ammar en slurk till. Vi vagnade kväll 1-4 utan att "det tog" så sen antog jag att hon är hungrig och behöver äta fler slurkar på kvällen innan hon kan somna djupt?!?

Nätterna är bra, hon äter 2-3 gånger, b1 blöjbyte b2 läggs i vagn och somnar snabbt om.

Maten går bra och hon är en glad och lättsam bebbe.

Schemat

07:00 god morgon
08:45-09:30 lur 1
11:00-13:00 lur 2
15:30-16:15 lur 3
19:00 god natt
Fri amning på natten men hon vaknar nästan jämt kl 01 och 05

Hon helammas förutom någon strögång då hon fått en flarra

Lägger vi vargar i sängen på kvällen när jag tar upp när hon inte lyckas somna för natten?

Lunchluren blir ofta för kort..

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Det var visst förkylningen som hindrade lilltroll att sova gott. Nu när honr frisk somnar hon gott kl 19 och sover fint fram till nattmålet. Hon sover faktiskt även bra på dagen nu.

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av lgh140 »

Skönt! Så bra att följa din tråd och påminnas om allt sånt som glömts bort under åren :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Go kväll!!

Tiden går så fort och lillan har redan blivit 5 månader och 1 vecka :shock:

Vi tog bort vagnen för ett tag sen och införde ramsa och snutte. Det har gått rätt bra :x

Mat har vi oxå börjat med. Lillan får frukt till frukost + amning. Rotfrukter + amning till middag samt en flaska till kvällsmål. Hon är väldigt skeptisk till fast föda och det är väldigt små portioner hon accepterar så det blir en hel del amning.

Hon äter 2 gånger på natten en gång kl 22:30 där pappan ger henne ersättning samt en gång runt 3 där hon ammar. Frukost ska vara 7 men blir ibland 6 eller 6:30.

Dagarna rullar på med dagis skola sporter och lekparker. Lillan hänger på.. Tyvärr blir det lite slajdande på tiderna ibland.. : :cry: :oops:

Hennes natt är 19-07 vilket är samma som bröderna.
Lur 1 är kl 9:15-9:35 vilket är i cykelvagn på väg hem från fsk.
Lur 2 är kl 11-13

13-13:30 äter hon och kl 13:35 måste vi springa till dagis och skola för att hinna.

Hur lägger vi lämpligen upp ett bra schema för en 5-månaders? Behöver hjälp..

När var det man tog bort nattmålen och i vilken ordning?

Borde vi ha 2 eller 3 lurar nu när hon är 5 mänader? 3.e luren krånglar ofta men samtidigt blir hon trött utan den #-o :?:

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av mamaA »

Hehe, nattmålen tog man bort vid fyra månader :wink: . Man brukar ha ett vid tre månader och sen ta det sista vid 4 månader. Jag hade plockat bort det första som nr ett och sedan ganska raskt det andra. Jag plockade själv två nattmål på en vecka vid 3,5 månad och vips blev bättre nätter för min lille krånglare. Vi kämpade med fast föda men det gick utmärkt ändå och så här i efterhand tänker jag att jag kunde nog taggat ner med maten för han sov gott ändå :wink: . Vår väg in med maten blev Ellas kitchen klämmisar med blandat fruktpuré och rotfrukter, det var det enda som accepterades i början och sen fasade jag så småningom in egen sötpotatispure med en klick klämmis överst.

Tre lurar gäller till 8-9 månader, 12-45-2 eller 1,5- 45 borde funka i en eller två månader till tror jag, sen drar man ner sista luren till 20 minuter.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av lgh140 »

Vår lillis är ju 3,5 mån nu och har 12-45-2-45. Syrrans barn på 5,5 mån har 12-45-2-20. Tror du den rytmen funkar? Att sen få till det med allt runt om är ju inte lätt.. Minns att jag körde långluren först ett tag med tjejerna för att det skulle gå ihop. Då sov de typ 10-12 och sen 45 min vid 15. Men det måste ha varit vid 6-7 mån tror jag. Vi har 2h vakentid alla pass utom det sista och det går allt bättre att ta oss till förskolan i vaket tillstånd, antingen i bärsjal eller uppbullad i vagnen. Hur ser det ut för lillasyster?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Tack Frida och MamaA :heart: och ursäkta att tacket kom så sent.. :shock:

Nu är lillan 7 1/2 månad gammal. Hon är en otroligt alert tjej som märker ALLT som händer och är väldigt känslig. Hon har ålat sen hon var kanske 6 månader, kryper sen en månad tillbaka, pratar och reser sig upp mot saker.

Dagarna löper på fint med aktiviteter, dagis- och skolhämtning/lämning och annat som hör vardagen till med barn. Bäbisen äter numera glatt vanlig mat tre gånger om dagen och ammar i övrigt.

Hon sover fortfarande tre gånger om dagen vilket jag funderar på att ändra på. Hon har nämligen börjat vakna upp kl 6 varje morgon coh det går INTE att få henne att somna om igen. Funderar om det är på grund av att vi har 3 lurar :?: Samtidigt kan jag inte lägga lurarna på något bra sätt på grund av skolhämtning vilket gör att lur två måste sluta kl 13.. Från 13 till 19 där natten börjar är det ju väldigt lång tid.

Så här ser schemat ut just nu

07:00 Frukost ( amning plus gröt)
09:00 - 09:20 Sova
10:30 Lunch (vanlig mat)
11:30 - 13:00 Sova
13:00 Mellis (amning)
16:00 - 16:20 Sova
18:00 Middag (vanlig mat)
18:30 Nattslurk (amma)
04-(ish) nattmål

Natten är alltså 12 timmar men blir numera bara 11 timmar..
Vi vill verkligen att hon ska sova fram till 7 som resten av familjen.

Har testat att ramsa, husljud, såklart även inget, samt att amma till sömns etc. Det enda som kan funka är att ta en promenad (kul att promenera kl 6 i januari... :shock: :evil: :roll: )

Borde jag göra om schemat? är det för mycket sömn kanske? eller är det på grund av 3 lurar? eller bara en utvecklingsfas kanske?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej det är inte för mycket sömn med tanke på att du har kortat både fm och em-luren vilket är ganska ovanlig, man brukar oftast ha 12-45-1,5/2-20 fram tills man byter till två lurar, MEN det närmar ju sig 8 månader och då brukar man gå över till två lurar. Jag hade dock plockat bort nattmålet först, det behöver hon ju verkligen inte längre och att ha kvar det kan ha sina inverkningar på ramsan och morgonuppvaket. Det kan ju också vara så att fm-luren är för kort och hon nu vaknar tidigare att hon blir för trött och inte hinner vila tillräckligt.... :wink: ...ja, det är svårt att veta.

Allra bäst hade varit att plocka bort nattmålet och få ramsan i riktigt järngrepp och gå över till två lurar. Problemet är som sagt att fm-luren är 20 min för det kommer inte att räcka nu. Får du väcka efter 20 min eller vaknar hon av sig själv? Det kan ju bli aningen svårt att förlänga om hon vaknar själv, inte omöjligt :mrgreen: , men lite mer jobb. Det klassiska två lurar schemat blir ju svårt, 12-45-1,5/2. När är ni tillbaka från hämtningar? Kan hon sova i bilstolen (accepteras ju inte av alla :wink: )?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Hej
Tack för snabbt svar

Hon sover väldigt gärna 45 min lur 1. Jag får alltid väcka. MEN (och det är ett stort men) om hon sover 45 somnar hon intr på lunchluren som är redan 11:30.. Det kan ta henne 30-40 min att somna (har testat). So er hon 20 min lur 1 somnar hon på 10 min på lur 2. Kan ju heller inte senarelägga lunchluren för prick 13:30 måste vi åka hemifrån för att hinna till både fsk och skola. Mellan 13:00-13:30 äter hon mellis för att stå sig hela hämtningen.

Hon sover glatt i både vagn bil cykelvagn och säng men det blir rätt bökigt för vi är ofta borta på saker (träning utflykter mathandling etc). Svårt svårt

Ramsan har inte använts så mycket för det har lixom intr behövts. Hon gillar nästan amltid att bli lagd och därför har ramsan inte arbetats in. Självklart säger vi den när vi lägger men ja den har ju inte KURATS in :roll:

Hon är verkligen ingen trötter utan en riktig piggelin så jag får alltid lägga scheman som är i underkant, annars ligger hon vaken jätte mycket. Och det trots att hon rör sig jätte mycket och är väldigt motorisk..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av lgh140 »

Har du testat att köra långturen först? Alltså rytmen 12-1,5-45. Minns att det passade så bra när tjejerna var små, i övergången till två lurar. När lämnar ni på morgnarna? Skulle hon kunna sova typ 10-11:30 och 14:30-15:15? Fixar hon att vara vaken så länge på morgnarna?

Och de där tidiga morgnarna minns jag så väl. Hade inte du samma problem med lillebror? Jag har för mig att vi diskuterade strategier och minns att det tog flera månader innan mina småtjejer tillslut sov till väckning #-o
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Mm ja det vore kanske en tanke, ska fundera lite på det

Jo herre gud vilken misär med Joars mornar. Som en liten klocka vaknade han varje käkla morgon prick kl 6 oavsett vad jag gjorde. Till slut ställde vi in en sulky som vi bäddade och lade ett lakan över. Sen fick han sova där varje morgon mellan kl 6 och 7 med hjälp av vagning *suck*. Sen helt plötsligt sluyade han bara när han var runt året precis som dina. Skumt..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

God morgon!

Länge sen nu men allt har flutit på så fint att jag inte ens behövt logga in här :D
Lillgris är nu 19 månader gammal och en mycket kavat och bestämd liten fröken. Hon är snabb, glad, bestämd och väldigt aktiv, allt ska gå fort annars blir hon direkt uttråkad. Böcker kastas åt fanders om vi läst dem fler än 3 gånger och pussel måste bytas ut redan efter en vecka :shock: Väldigt snabb helt enkel. Allt har gått så bra på alla sätt TILLS att jag började jobba för 6 veckor sedan. Lilla fröken tycker INTE om detta och har protesterat i högan sky. Pappan står som fallen från skyarna och vet inte vad han ska göra då storebröderna inte alls protesterade på detta sätt när han gick på föräldraledighet.

Nu till problemet, hon vaknar varje natt och ropar och ropar på mig, hon är arg och ledsen fram och tillbaka och vill att jag ska krama och pussa på henne och lugna henne. Detta har hon gjort nu i över 6 veckor. Det är rätt tydligt att hon saknar mig och vår närhet på dagarna.. men vad ska jag göra? jag behöver jobba nu och pappan behöver få vara hemma med barnen.

Hon sover
19-07
12-13:30

äter rätt ok men inte allt vilket hon såklart heller inte behöver göra
frukost oftast yougurt och smörgås
lunch helt vanlig mat
mellis vid 14.30 som oftast är frukt nötter och smörgås
middag helt vanlig mat
kvällsmål lite varm mjölk och en banan

Hon delar rum med mellanbror som som tur är sover igenom hennes nattliga protester.. :shock: :D
Mörkt svalt rum, inga konstigheter, spjälsäng med en liten snutte, ingen napp, torr blöja vid läggning efter ett långt och skönt bad

vi busar och gosar på kvällen med böcker och närhet och pussar och en massa bus

JAG FÖRSTÅR INTE PROBLEMET.....?!?!?

hoppas ni hittar nåt, är lite desperat på sömn nu, är på nytt jobb och är svintrött helt enkelt med svarta ringar under ögonen, kan ju inte vara uppe hela nätterna, hon är ju inget spädbarn längre

kram på er
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av mamaA »

Hej!

Oj då, en liten förtrotsare har ni visst bestämt :lol: ! Det jag undrar är hur du bemöter henne på natten? Är det bara ramsan och husljud som jobbar eller går du in i rummet?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

haha jasså? kan de förtrotsa i denna ålder? minns inte att grabbarna gjorde det men så är lillflickan av en annan karaktär också, mycket mer bestämd och så..

Jag hade nog inte varit inne hos henne en enda gång på kanske 8 månader tills detta började. Först trodde jag att hon var sjuk och då går jag alltid in och lugnar och lägger mig på en madrass bredvid barnets säng. Men efter tre nätter kom aldrig någon sjukdom, sen tänkte jag att det var tänder, men inga tänder kom. Sen slutade jag gå in och körde med ramsan som fungerar bra på dagen och kvällen men sämre på natten. Ibland funkar den, ibland inte. Oftast kastar hon ut snutten ur sängen och i dessa lägen fungerar inte ramsan alls. Är hon bara orolig men håller i sin snutte så tycker jag ramsan tar fint.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"