Lillasyster lilltroll

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jodå förtrotsen brukar börja vid 1,5, båda mina små envisa herrar har dragit igång då. När min älste som snart är sju år började på förskola vid 1,5 års ålder började han att vakna och skrika på nätterna vilket aldrig i princip hänt innan. Jag gick in och kollade och stoppade om för jag tyckte synd om honom :shock: och så höll vi på i tre veckor tills jag insåg att han bara skulle fortsätta vakna tills jag slutade gå in. Ramsan fick jobba rejält istället och ja det blev några ilskna nätter men sen la lugnet sig igen.

Du säger att ramsan tar bra om hon har snutten men inte på natten o.s.v. Ramsan ska ta alltid oavsett så det säger mig att den behövs jobbas in rejält för den sitter inte riktigt. Tappar man snutten får man vara utan tills man lär sig att hålla kvar den/inte kasta iväg den. Jag tror att det behövs några riktigt rejäla ramsdiskussioner med en riktig JAPP DU SKA SOVA HELA NATTEN MINSANN-attityd :mrgreen: . Det är INTE synd om henne för att du jobbar och hon ska vara hemma med pappa och alla behöver ha attityden av självklarhet till detta, pappa också. Jag har som sagt en del erfarenhet av envisa barn, storebror trotsade från 1,5-6 år och lillebror är lika envis OCH har dessutom ett rejält humör och det bästa sättet att få en fungerande tillvaro är att ha en attityd av stål och verkligen visa att man vet vad man gör annars testas det till förbannelse.Fasta rutiner under dagen med pappa också underlättar också liksom mycket social delaktighet och utevistelse som du säkert redan vet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av Nat »

Tack tack
Bra med pepp, ibland behövs det

Hur var det sömnrekommendationerna såg ut för barn 1 1/2 år till 2 år? Hon sover12 + 1 1/2, när ska det minskas ner? Har helt glömt
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster lilltroll

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du drar ner på middagsluren till 45 min när behovet visar sig, dvs när hon börjar vakna tidigare på luren/inte somnar snabbt på kvällen/vaknar för tidigt på morgonen. Brukar vara dags runt 2 års ålder men det är ju individuellt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"