2 månader schema fundering

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Tin »

Hej,
och glom inte att aven schema andringar kan ta lite tid att satta sig, sa att liten vaknar tidigt trots andring ar inget att bry sig om.

Fokusera pa ditt schema, lita pa tim antalet och foka pa ditt agerande vid uppvak istallet. Din attityd verkar pa topp, bra jobbat.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Hur länge dröjer det innan man märker av nån effekt av schemaförändring? Uppvak vid 06.10 idag... Hon är lite ledsen utan ligger och tjötar! Ramsade när hon började tjöta men har inte gjort nåt annat... Nu är klockan 6.38 och nu börjar hon bli missnöjd....
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Skrev detta innan jag såg ditt svar Tin, tack. Minns inte hur det var. Är 4 år sen sist :)
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Tur att jag själv är utvilad och pigg... Uppvak igår, 5.30. mumlade nåt, jag ramsade, sen tyst. Väckte 07.00. yes! Nu är vi på gång tyckte jag! upptäckte bajs vid blöjbyte. grymt att somna om med bajs i rumpan ändå! Idag uppvak 5.40. tjötade i 35 minuter. Blev sen arg. Dammsugaren sattes igång. Gjorde morgon 6.45. Tröttttt tjej... La henne 8.15 för hon pallade inte mer. Då vaknar hon när vi går till förskolan i förtid. Suck.
När jag skulle ge henne lite extra sov på lunchluren vaknade hon av sig själv i rätt tid. Em luren skrek hon på och krävde buffning för att till slut somna. I morgon tar vi nya tag....
Strategin är pangramsa vid första tjöt, dammsugare vid argt gråt. Men glad som en lärka är hon och rullar runt hela tiden. Vakentiden spenderas på mage för det mesta och hjälper mig med sysslor :)
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Jag har gett upp tanken om väckning vid sju. Det vakas tidigt varje morgon. Igår morse redan 4.40! Hon somnar liksom inte om. Ligger och tjötar och sjunger. Är tyst om vartannat. Jag önskar hon blev ledsen i alla fall så jag kunde göra något. Hon får en pangramsa men tycker inte den tar. Hon blir tyst men sätter snart igång igen. I morse var jag inne efter att hon varit vaken i 40 minuter. Kollade blöja och solfjädrade och buffade. Så fort jag slutade blev hon upprörd så till slut gick jag bara ut till slut. Hon var tyst och gjorde enskilda skrik och tyst mellan. Gjorde morgon 6.50. jag har då låtit henne sova tidigare på fmvilan och längre helt enkelt. Min filosofi är att det löser sig tids nog... Hon har "själv" ändrat schemat till 2 h långvila och 20 min emvila. Det verkade passa bättre. Annars var hon helt slut och somnade i förtid. Emvilan vaknade hon själv efter 20 min av 45 så det blev bara en övertrötthet... Jag bevarar en rytm och är inte petnoga med exakta minuter på schemat och tycker det funkar bra. Det är ändå inom marginalkvart eller halvtimme.
När det är en bra morgon vaknar hon ca. 6.15-6.25. då får hon sova 45 min första vilan.
Jag går inte in i onödan på morgonen. Det är tänder på g och hon är väldigt aktiv .. vet inte vad mer jag kan göra än hoppas att det löser sig.
Hon äter mat o efterrätt och ammas.... Tips och råd mottages tacksamt!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av lgh140 »

Det där med tidiga morgnar känner jag tyvärr mycket väl igen. Mitt bästa råd är att härda ut - det blir bättre. Jag har tillslut pangramsat och sen gått och lagt mig igen med öronproppar och försökt sova. Inget annat har ändå funkat. Det har gett med sig efter ett par veckor (månader när de blivit äldre..) Sen såklart beckmörkt, massor av mat, lagom med sömn osv, men du verkar ju ha stenkoll på allt :) Lycka till med tålamodet!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Kan inte trycka in öronpropparna tillräckligt haha... Hör det gulliga jollrandet ändå...
Ja det finns ju de som har det värre. Detta är ju lyxigt ändå... Hon är så nöjd med livet så det gör mig verkligen ingenting. Hon klarar av sömnbristen bättre och bättre ju äldre hon blir och är glad ändå. Och jag känner mig så lycklig och tillfreds med :)
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!
Nu var det ett tag sen, hon har hunnit fylla 1, är glad och nöjd och utvecklas. Det tog ett tag men de tidiga mornarna försvann, och allt var frid och fröjd tills jag började jobba den 2a maj. Efter ett par dagar började de tidiga uppvaken igen. Det varierar från 05.30-05.55.
Natten är 18.30-06.30. hopplöst när det ändå är 40-45 min kvar av natten . Hur 17 ska man få henne att somna om så att jag ska kunna väcka?? Pangramsat vid första pip. Efter en stund stegras klagan och sen blir det ledsamhet. Har då ramsat igen och hon har blivit tyst men, efter några minuter börjar hon igen. Hon ropar mamma, pappa, och bökar runt. Ställer sig upp ibland. Ibland har hon bajsat, ibland inte.
Hon väcker storasyster också :(
Aptiten har gått ner lite men vi matar in så mycket mat som går. Hon är väldigt aktiv. Tankar?
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Hur ser schemat ut nu för tiden? Vad äter hon? Hur ser socialdelaktigheten ut? Utevistelse? Mörkläggningen? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!
Det är natt 18.30-06.30
Frukost 7, mackor och gröt
Lunch 11 hemlagad mat och plockgrönsaker, ibland duger grönsakerna ibland inte
Sova 1.5 12-13.30 (vaknar efter 1.5 av sig själv)
Mellanmål 14.30 gröt/frukt och macka/liknande
Middag ca 17.15 burkmat (äter sällan upp allt)
Bad sen, och välling ca 18.10. ca 270 ml.

Hon började vägra vanlig gröt så jag köpte pulvergröt. Äter inte upp allt alltid heller. Idag fick hon blodpudding till mellanmål och det gillade hon.

Mörkt som natten är det... Hon hjälper till med diskmaskin och tvätt, gillar att vara ute. Vi är ute 2 ggr om dagen, långa pass.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Det är normalt att aptiten avtar runt året, tillväxten planar ju ut lite. Första året 3 dubblar barnet födelsevikten på ett ungefär. Det fortsätter ju tack och lov inte hela livet :wink: därför är det naturligt att aptiten också avtar. Erbjud som vanligt och börja inte rucka på mattiderna! Gillar hon smör är det ju mättande att ha smör på plockmaten eller erbjuda bröd och smör. I perioder kan ju maten vara lite enformig, även med större barn. Jag erbjuder det jag vet att barnen gillar men slår inte knut på mig själv för att anpassa till alla. Tycker hennes matintag låter helt normalt.

Många barn reagerar på förändringar med att sömnen blir svajig. Så att hon börjar ropa och vakna tidigare när du precis börjat jobba, ser jag som högst naturligt.
Så!:
*Gör precis som ni gjort, kolsvart rum, pangramsa och ingen trafik in.
*Attityden av självklarhet för att förmedla att ni har koll på läget och allt är bra.
*Var lugna i att detta kommer att gå över. Hon har alldeles ypperliga förutsättningar för att sova. Men barn är ju som människor är mest, frågar och undrar. Där har ni en stor uppgift i att stå för lugnet!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!
Tack för svar! Eftersom det verkligen skedde i samband med att jag började jobba så måste det vara som du säger.
Hör och häpna, idag fick vi väcka henne 06.30. detta har inte hänt på en evighet.... glad som en lärka hela dagen! typiskt nog hade inte sambon hämtat väckarklockan vi skulle få av svärisarna, jag tänkte införa den nu. hade varit ypperligt tillfälle! Det är nog bara att vänta ut de tidiga mornarna som förra gången... Jag sa till sambon att smöra mackorna extra och hälla i ordentlig med olja i maten.
Man vet ju att det ordnar sig tids nog , det räcker ofta med ett snabbt inlägg här för att tankarna ska hamna på plats. Tusen tack!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 2 månader schema fundering

Inlägg av Tin »

Hej,

tankte bara fylla i att visst ar det lustigt hur man reagerar pa att de plotslig inte kraver samma mangder mat. Det forsta aret har liksom gatt ut pa att ge dem sa mycket mat det bara gar, assa borjar de vagra ata mer. Inte utan att man blir orolig. :)

Men allt ar precis som det ska. Ettaringar vaxer inte lika mycket och behover sadeles inte lika mycket mat.

Vart att minnas ar dock att nar de sma "gives you a curve ball", ar det absolut viktigaste att vara precis som vanligt. Det kommer komma manga sadana stunder framover, men du ar redo. Samma med de dar envisa tidiga mornarna: pangramsa och vackarklocka. Det funkar! Var trygg i det och jobba vidare med samma konsekventa budskap till liten.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"