Lillebror J

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Lillebror J

Inlägg av SanOsc »

Hej,

Lillebror J föddes i januari, stor och välmående.
Hade det lite tufft i början (jag) o anknytningen har fått jobbats på. Storasyster (-11) älskar sin lillebror och är högst delaktig i hans vardag. :heart: han fick sin första tand för några dagar sedan och fler känns på väg.

Standardmodellerad från start och det togs emot med glädje (från alla inblandade? :) )
När han var drygt 3 månader infördes riktig mat på schemat, vilket behövdes mer än väl tack vare sin storlek - svalde 240ml ersättning varje mål och ändå inte "knockad".
Riktig mat o han sov hela natten utan min inverkan =D> Han sover i sin egen säng men dock i vårt rum, har fundering på att nu flytta ut honom.

Vi fick en vändningscirkus i samband med 3-månaders gränsen. Denna håller i sig fortfarande om ön lite mildare. Runt 3,5månad började han debattera varje natt. Han är en debattör av högsta rang (även dagtid). Han har börjat jollra mitt i vargtimman ca 05.20 varje natt ](*,)
Han vänder sig o jollrar o jollrar o jollrar. Om ingen uppmärksamhet går det över till ledsen efter ett tag o jag har INGA verktyg att ta till för att lyckas nu. Jag vänder honom o han vänder tillbaka... Vad ska jag göra? (Jag har försökt med husljud, buffning o Mozart)
Grundregeln är ju att inget händer på natten. Men enligt honom hönder ALLT o vi fattar ingenting ](*,) :-k

Vårt tänkta 4-månaders schema ska vara:

7 GOD MORGON
7.30 1 port gröt + ersättning 180ml
8.45-9.30 Sova 45min
10.30 1/2 burk mat + ersättning 180m
11.30-14 Sova 2,5h
14.30 1/2 port gröt/1/2 burk mat + ersättning 210m
16-16.45 Sova 45min
18 200ml välling
19 nattslurk + sova

Men såhär blir det nuförtiden:
05.20 vakna
6 frukost :oops: 8-[
8-9.30 Sova 1,5h
Sen som det tänkta schemat...

What to do :?:

/ SanOsc
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Re: Lillebror J

Inlägg av SanOsc »

Hej igen,

Tänkte jag skulle förtydliga lite efter mitt inlägg igår.

Min gosse är världens gladaste unge. Han njuter av livet på ett sätt som är helt underbart. Han stormtrivs med livet. :heart: På dagarna sover han lurarna utan problem, på mage i sin spjälsäng. Om vi är på resande fot kan långluren spöka. Men som andragångsförälder till AW-barn vet jag att det är inte hela världen, det rättar till sig för min unge kan sova (på dagarna :oops: ).

Funderade på social delaktighet där jag inte tyckte jag var så ordentlig, men insåg sen att jo.... Han är ju med. I tvättstugan, vid diskmaskinen osv. Kanske kan jag bli liiiite bättre på detta. Utomhus är vi, men kan nog bli bättre på det också.

04.20
vaknar lillebror och jollrar så in i bängen. Jag tänkte jag skulle köra en ny strategi - PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Efter ett tag glömmer jag min strategi, går upp o vänder tillbaka honom på mage, ger en superkort solfjäder och sätter på dammsugar-videon på telefonen. :oops: ](*,)
Han somnar om gott.
06.00
Vaknar och kör joller-refrängen, gärna med stigande verser. Strategi? Den är bortblåst. Går upp och vänder honom o sätter på dammsugaren på telefonen. Han somnar om.
06.20
Samma igen. Vänder dock inte honom. Bara på med dammsugaren. Han somnar om.
06.52 vaknar han och vi gör gd morgon.

Jag behöver hjälp!! :( Jag behöver samma attityd som jag har på dagen. Men den kan jag inte få om jag inte vet till 100% hur jag ska gå tillväga. Jag behöver verkligen er hjälp. [-o<
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror J

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Jag är en aning feberpåverkad här men ska försöka komma med något klokt svar :wink: .

Vid vändningar gör man så att man ingriper INTE förrän liten ber om hjälp och det kan ta sin tid. Du väntar alltså tills han skriker, DÅ vänder du honom och ramsar sen. Om han är fyra månader nu kan du börja jobba in ramsan vid läggningar först om ni inte börjat med den än. Jag tror att eget rum också är en god idé så blir du inte frestad att ingripa lika ofta. Jag vet att vissa använder husljud på tidiga morgnar men jag anser att på natten händer ingenting så då är det tyst.

För att göra det svårare att vända sig kan du lägga kuddar och ihoprullade täcken/filtar/handdukar under madrassen längs med så att han ligger i en smal ränna. Det brukar göra det svårare att vända sig. Min minsting blev inte helt stoppad av det men det blev ändå betydligt färre vändningar per natt.

Hur är det med mörkläggningen förresten? Så här års blir det ljust tidigt och pyssel i vargtimmen beror ofta på att det kommer in ljus. Det ska vara så kolmörkt att du inte ser handen framför dig. Tänk på att det ofta kommer in mycket ljus runt dörren oxå. Min lille är ju snart nio månader så han har eget rum som han haft sen han var fyra månader och jag mörklägger fönstret med folie och maskerinstejp, sen pappskiva lika stor som fönstret med handdukar runt om och sedan en mörkläggningsgardin utanför dörren som jag hänger på två spik i dörrkarmen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Re: Lillebror J

Inlägg av SanOsc »

Hej igen,

Tack för ditt svar!

Lillebror blev flyttad till eget rum med en väldigt bra mörkläggning (inte riktigt 100). Hade folie i dotterns rum ett tag också när vi kämpade med tidiga mornar men vi provar utan folie först och hoppas det fungerar.

Första natten med eget rum vaknade han en gång o jollrade, jag hörde men slumrade vidare och när missnöjet växte gick jag in och vände tillbaks honom på mage och sedan sov han över klockan (jag stängt av den av misstag) så 20 över sju väcktes jag av att han låg o pratade och den äldsta dottern låg o pratade med sig själv på sitt rum och väntade på klockan :lol:

Natt nummer 2 i eget rum var också ett uppvak och samma där, vände och allt var bra och han sov tills klockan ringde.

Vi jobbar vidare och hoppas på att det snart är över med denna vändningscirkus, jag skulle vilja få sova hela nätterna. Jag är bortskämd med det och vill dit snarast möjligt igen :oops:
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Re: Lillebror J

Inlägg av SanOsc »

Fint med nytt forum! Bara för info till er ( vet inte vem jag ska säga det till) länkarna har slutat fungera tex under vanliga frågor o svar efter hemsida bytet (ni kanske redan tänkt på det...).

//SanOsc
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillebror J

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det låter ju som bra framsteg, eget rum gör gott för föräldrarnas sömn :D . Jag håller med om att man är bortskämd med att sova utan barn som stör om nätterna, jag tyckte de första fyra månaderna med lillebror var tortyr för att jag inte fick sova som jag brukade :wink:

Öva vändningar på dagtid så han lär sig att rulla tillbaka själv. Jag tyckte det var bra att göra i vår stora säng, där det var mjukt och plats att rulla på.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"