Maglägets underverk och några frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av Avocado14 »

Hej!

Jag är helt ny på detta forum, och stolt mamma till en liten pojke på 3 månader. :)

Jag har länge varit sugen på att köra Sova-hela-natten kuren på min lille son, eftersom nattsömnen - och dagsömnen dessutom varit lite strulig med många uppvak. De första månaderna av min sons liv har vi gått och burit och kånkat och vyssjat en liten en som har varit väldigt svår att "lägga ner" i sängen. På dagarna har han oftast vaknat så fort vi lagt ner honom i sängen, och till nattsömnen har det väl gått lite bättre, men oftast har vi fått ha honom sovande PÅ oss i miiiinst en timme innan det kanske har gått att lägga ner honom.. Snacka om jobbigt! Sen har nätterna fortsatt med uppvak minst varannan timme och framåt morgontimmarna ännu oftare med massa snuttning vid bröstet.

Är inte övertygad ännu ifall vi ska köra kuren, och svårare blir det tror jag också att övertyga min man! Nu har jag i alla fall fått övertalat honom till att börja lägga lillen på magen när han sover, och vilken förändring det har blivit!

Vi började på några dagslurar, och plötsligt SOV han ju direkt vi la ned honom (han har somnat i famnen) men några gånger har jag även lyckats få honom att somna genom att bara lägga ner honom i rättan tid och så buffa på rumpan. Vi har en dagsrutin som ser ut ungefär såhär:

7.15 gomorron
9.15-10.00 sova
10.00 vaken med lek och mat
12.00-14.00 sova i vagnen
14.00-16.00 mat och lek
16.00-16.45 sova
18.30 behövs oftast en liten tupplur på ca 15 min
19.30 sova för natten

Så har vi dessutom nu sedan någon vecka börjat lägga honom på magen på nätterna, och de första nätterna sov han definitivt direkt längre pass på nätterna direkt. (Första natten sova han fem timmar i sträck och jag trodde att min lycka var gjord! Det visade sig dock vara effekten av en vaccinering... hihi... snart gick han tillbaks till vanliga uppvak efter 2 eller som mest 3,5 timmar.)

Men det som är skönast med magläget är att vi slipper det här "vågar vi lägga ner honom nu" som vi har gått med tidigare, nu vet vi att han sover vidare när vi lägger ner honom! Och som sagt, ett par gånger har jag lyckats med konststycket att inte ens bära honom till sömns, utan söva honom i sängen med buffning.

Livssituationen har definitivt blivit så mycket bättre sedan han började sova på mage! Jag slipper dagens oro över om jag får någon sekund för mig själv att gå på toa (!) eftersom jag inte vet om lillen kommer att behöva sova "på" mig.

Nu till mina frågor!

1. Jag har läst att man kan "smyga" in ramsan vid 3 månaders ålder - exakt vad betyder detta? Och vilken effekt får det senare, slipper man ev. kura barnet eller måste jag göra det ändå... I nuläget kan han ju absolut inte somna själv, utan endast genom att bäras - eller möjligen buffas i sin säng.

2. Jag har kunnat buffa honom till sömns några gånger, men har ju förstått att i själva kuren så ska man bara buffa tills han är lugn. Några gånger har jag prövat att buffa honom och göra solfjäder och ramsa och gå ut enligt kuren - men då vaknar han bara mer av det om han redan har somnat! Det enda som har funkat är att buffa honom tills han sover helt och sen smyga ut. Några tips här? Ska jag vänta tills han är 4 månader och så verkligen köra hard-core kur?

Mycket tacksam för svar! :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av mari »

Välkommen hit!
Ja visst är magläget fantastiskt.
Det låter som ni är på rätt spår.

Svar på dina frågor i korthet hoppas någon kan svara mer utförligt.
Jag tycker att du ska öva mer på buffningen och läsa i trådar om hur man gör med buffningen.
Ramsningen och solfjäder låter som överkurs för dig just nu.

Sedan tycker jag att du ska köpa sova hela natten boken som Anna Wahlgren skrivit och läsa den om och om igen tills den sitter.
Vad du än beslutar dig för var ordentligt påläst och odla attityden av självklarhet. :D
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och varmt välkommen hit! :D

Magläget ÄR bäst!! :D

Du kommer inte att ångra dig om du kurar, jag lovar! Men oavsett vilket så håller jag med Mari om att Sova Hela Natten är en investering (dessutom tämligen liten :wink: ) som är otroligt god!! Även om du inte ens kurar kommer den att hjälpa dig. Men när du läser den kommer du nog känna dig lugn med att lura också, om det behövs. :wink:

Sedan kan jag bara säga att schemat ser bra ut, 12-45-2-45 är ju det klassiska 3-mån schemat som är helt suveränt! Dock skulle jag rekommendera att lägga tidigare för natten i stället för att ge en sen tupplur. Det är ingen fara att lägga för natten 18.30 om du tar upp honom 7.15. Tvärtomkan det ge bättre sömn, så var d för oss iaf.

Ett annat tips för god sömn är att hungern brukar tillta runt 3 mån så fundera på om du vill införa smakisar snart. Vi började vid 3,5 mån och det var såå poppis och inte en dag för tidigt!! :shock: =P~ :D

Kram och lycka till!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen, kära Avocado14 :P

Du fick vänta lite länge på svar (om jag kan läsa datum rätt) men nu fick du två fina :heart: :heart: Jag lägger mig också i med några övergripande synpunkter :P

GRATTIS till lilla älsklingen O:) :heart:

Som är tre månader, säger du, inte fyra. Av ett tremånaders litet Skräp kan man inte begära 12 tim obruten nattsömn. 10 tim är riktmärket. Kan i praktiken gärna bli 9, eftersom en klassisk variant är läggning för natt kl 19, nattmål kl 4, sova vidare till 7. Vid fyra månader vagnar eller buffar man så bort nattmålet kl 4 och får då 12 tim natt.

SHN-kuren har jag utvecklat till hjälp för sömndepriverade barn (och dito föräldrar) som en kur, ett botemedel - den rättar till saker, "kurerar", när skadan är skedd och sömnbristen svår. Den ska inte sättas in förrän tidigast när barnet är fyra månader.

SHN är ingen metod. Metoden heter Standardmodellen. SM beskriver en modell för spädbarnsvård som man kan följa rakt av från andra eller tredje levnadsveckan (då den så kallade egentliga födelsen infaller). Följer man SM, behöver man inte kura. (Är ingen sjuk, behövs ingen medicin :wink: ) Då går man - barnet - från 6 tim natt vid en månads ålder till 8 vid två månaders ålder till 10 vid tre månaders ålder till 12 timmars sammanhängande nattsömn vid fyra månaders ålder.

Sammanfattningsvis kan man säga - jag alltså, som skrivit böckerna i fråga :lol: - vad gäller sömnen:

:arrow: Barnaboken säger: Gör så här, så slipper du problem.
:arrow: Internationella Sova hela natten säger: Gör så här, om du redan dragit på dig problem!

Det här kanske du tycker är onödigt vetande :roll: som du inte bett om, men jag vill särskilja begreppen för dig för att du inte ska hemfalla åt en otålighet som jag redan tycker mig se hos dig, och som är både onödig och fel :!: Otålighet - kan också kallas (början till) stress - är det absolut sista både mor och barn behöver.

Följ SM, åldersstadium för åldersstadium - den mest överblickbara beskrivningen / vägledningen har du förstås i Barnaboken - så kommer den lille att ta sig sina långa goda, sammanhängande nätter alldeles naturligen. De oundgängliga förutsättningarna, själva "skelettet" i SM, kan skalas ner till tre:

1. Mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat.
2. Sova på mage.
3. Tillräckligt med obruten vakentid på dagarna.

Det är härligt att läsa din beskrivning av hur magläget innebar en metamorfos =D> Och du kom på det själv - inte bara av att tassa in här på vårt forum och läsa om kuren, ska du veta. Du visste det redan innan, instinktivt och intuitivt. Du visste att små barn ska "sova groda". För vad gjorde du från början, när du skulle hjälpa honom i ro att sova och inte orkade gå runt och bära på honom längre (som när han låg i magen)? Jo, du la honom "på" dig - på mage. Du la honom inte på rygg på dig, eller hur? Sa den skeptiske barnafadern något om det? - "Nej, för sjutton, vänd på honom, han ska ju ligga på rygg!" Det sa han inte, eller hur. Han visste precis som du att magläget var det rätta, självklart och naturligt, och vem bekräftade det för er, bägge två :?: Lilla barnet. Som somnade.

Och på mage i lilla sängen kunde han också fortsätta sova. Inte på rygg. Där är sovpassen i regel antingen 20 min eller 45 min i stöten. Oron väcker. Hur lugnt sover en sköldpadda på sitt skal? Eller en groda på rygg? En skalbagge, som förtvivlat sprattlar med alla sina ben men inte kommer runt?

Magläget är sömnbefrämjande.
Ryggläget är sömnförsvårande.


Så enkelt är det och har aldrig varit annat :thumbsup:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av Avocado14 »

Tack ska ni ha för era svar, alla tre!

Sanningen är den att jag har läst "Internationella Sova-hela-natten"-boken, men ännu inte Barnaboken. Jag fick Barnaboken i present efter att vår son var född och har helt enkelt inte haft orken att börja läsa, varje ledig minut har gått till att bara vila! :) Och det är väl antagligen "för sent" vid det här laget, jag har förstått som du skriver Anna att standardmodellen är en metod och Sova-hela-natten en kur.
Nu är vår lille pojke 4 månader om ca en veckas tid, och då tänker jag att det måste bli kur om något ska göras.

Jag har fått övertalat min man att lägga vår son på magen nu när han sover (tack vare en liten kamera vid spjälsängen så vi kan se att han andas/inte ligger med ansiktet ner i kudden), vilket är väldigt härligt speciellt på dagslurarna (han ligger ju ner i sin egen säng och sover!).

Men, natten är fortfarande uppstyckad av många uppvak där det bara är bröstet som gäller för att somna om. Ja, alternativet är väl att gå upp och bära omkring och vagga honom men det är jag vid detta laget alldeles för trött för att göra. I perioder tycker jag ändå att det funkar bra, ibland känns det jobbigt!

Och det är väl detta som är mitt problem - jag är inte helt övertygad om att vi behöver kuren ändå, och jag har ju läst om attityden av självklarhet som en av de viktiga hörnstenarna när man ska genomföra den! Har jag inte den självklarheten så känns det ju dumt att ens "försöka" - som du Anna ju också skriver att man inte ska! Så det är lite av en ond cirkel...

Jag ska fundera vidare, men vill ändå tacka dig Anna för några "brottstycken" ur Barnaboken som har hjälpt mig mycket under min sons första månader, bl.a. vad det gäller sov/vakentider, och dina avsnitt om amning som jag har läst här på hemsidan.

Tack ska ni ha och Gott Nytt År!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av annawahlgren »

:P TACK för varma ord och GOTT NYTT ÅR :lol:

Om du nu skulle ha vägarna förbi en dag som denna... Ville mest uttrycka min uppskattning, papperen är klara nu inför en eventuell kur! Som jag med nöje ska följa och som inte alls behöver bli så besvärlig som du befarar nu. Inte alls besvärlig, vill jag påstå!

Och så ville jag hojta - jag blev lite nervös när jag läste om kudden, och näsan i kudden :shock: inte ska han ha kudde :!: Ta bort den, snälla, genast! Ersätt med ett "draglakan", dvs ett trevikt (långt) örngott eller barnlakan, vikt alltså som en servett men mycket längre än en servett, så att ändarna räcker ett bra stycke in under madrassen på ömse sidor. Då får du ett slätt och stadigt, plant underlag för lilla ansiktet. Dreglar han och saglar, viker du lätt fram en ny torr sida eller "drar" (därav namnet draglakan - sjukhuspersonal vet!) fram en torr avdelning på tyget nästefter det blöta/fuktiga.

Jag antar att kudden inte är livsfarligt tjock och mjuk så att den verkligen skulle kunna täppa till andningsvägarna, en sådan skulle ni aldrig våga använda, eller hur [-X Över er tunna platta lilla kudde (som jag förmodar den är) orkar han säkerligen lyfta huvudet och hålla andningsvägarna fria. Kvävningsrisk eller inte tycker jag ändå definitivt att ni ska ta bort den! Den fyller ingen som helst positiv funktion nu. Den är bara till besvär. På plant och slätt, omstoppat underlag kan han vända huvudet från sida till sida mycket enklare, och dessutom utan att skrynkla till något örngottstyg som sedan kan hamna i veck under hans kind. Det är skönare.

:arrow: Vill man åstadkomma en tydligare nivåskillnad, så att underlaget att vila huvudet på nästan blir som en tunn, platt kudde, väljer man lämpligen ett vuxenlakan ur sitt välsorterade linneskåp :mrgreen: och viker det till ett draglakan av ca 20 cm bredd vid huvudänden. Mycket att stoppa om - måste göras slätt det också :wink: (Och alltihop låter betydligt krångligare än det är! Gör det, bara, får du se! Draglakan är SÅ praktiskt. Man slipper byta om i sängen efter varenda liten uppstötning och barnet slipper skrynklor.)

Kameran är bra! Spännande och kul! Men använd den till att njuta anblicken av honom, inte till att hindra honom från att klia näsan :!: Andningslarm har ni förstås redan :?:

Små barn kan inte styra sina rörelser något vidare. Eller alls. Er lilla älskling har inte ens klart för sig att hans händer tillhör honom. Än mindre vad man - han - skulle kunna använda dem till. Som att klia näsan med, exempelvis. Näsan kan klia förskräckligt. Hur gör man, om man av någon anledning inte kan klia den med fingrarna? Man gnuggar den mot något.

Nyfödda och späda barn lägger ofta, ofta näsan rätt ner i underlaget och vänder upp den vackra, ofta rödlätta, nackgropen i vädret. Detta ska INTE förhindras :!: När de är färdiga med vad-det-nu-är, lägger de huvudet åt sidan fridfullt. Stör ej :P :lol: :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av Avocado14 »

Oj, där skrev jag visst utan att tänka, "amningshjärna" snackar man ju om...
Nej, vi har ingen kudde till vår lille son, har aldrig haft. Det jag menade var "ansiktet ner i madrassen"... men så skrev jag kudde trots att vi inte har någon!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av Avocado14 »

Vi får se om det blir någon kur här, jag kan nog säga att det jag "fasar" mest för är den där eventuella första buffningen som kan vara 45 minuter enligt boken... Det tolkar jag som ett barn som ligger och skriker i upp till 45 minuter - innan det tystnar och slappnar av i kroppen, har jag förstått det rätt? Just nu tycker jag att det är jobbigt att låta min son skrika i 1 minut, så där måste nog jobbas upp lite mer vilja från min sida...

Numera buffar vi vår son ibland när vi lägger ned honom (då han somnat i famnen) och han ev vaknar till lite när han blir nerlagd. Då kan det hjälpa med lite buffning - men ibland väcker det honom bara mer, så det får man känna av lite.

Men jag kanske kan få fylla på med några frågor angående buffningsteknik och tillrättaläggande:
- Vår son vill gärna lägga huvudet både till höger och vänster när han sover - också när man buffar märker man ibland att det blir "fel sida" för honom ibland. Om man ska kura, är det väldigt viktigt vilken sida huvudet ligger åt?
- Om han börjar byta sida på huvudet mens man buffar (trots att man håller den ena handen uppe vid huvudet/halsen/ryggen) ska man då låta honom hålla på med det och bara fortsätta buffa, eller ska man göra paus och göra "tillrättaläggandet" igen?

Som sagt, ibland när buffandet bara väcker vår son mer, då spänner han precis hela kroppen och bara gråter och skriker... det är just detta som jag har svårt att se mig själv kunna "buffa mig igenom"... Därav min brist på självsäkerhetsattityd!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av Avocado14 »

Glömde också detta - tack för nyårshälsningen och GOTT NYTT ÅR själva! :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för det - både för nyårshälsningen och icke-kudden (puh!) :lol:

Bekymra dig inte. Det är inte precis så att man SKA kura små barn :mrgreen: Kuren finns där om och när situationen blivit fullständigt ohållbar och alla är förbi av sömnbrist , ett av de värsta tortyrmedel människan har uppfunnit. Är det så illa i er familj? Är det så illa alls?

Det är inte heller så att små kurbarn SKA skrika i 45 minuter :mrgreen: (Tyvärr har svenska språket bara ett och samma ord för alla läten - utom joller, som struphuvudet tillåter först vid ca en månads ålder - som ett litet barn kan ge ur sig: SKRIK. Det är fattigt!)

En regel som däremot håller i de flesta väder är denna:

Inte leta bekymmer där inga finns.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av Avocado14 »

Vilket oväntat svar jag fick! :) Här trodde jag att du skulle försöka övertala mig till att kura min son. Men, det kanske är så att du anar att jag är lite svårövertalad.

Vi får se hur det går, men jag börjar känna mer och mer att något måste göras, vi kan ju inte bära vår son till sömns hur länge som helst - han blir ju tyngre och tyngre. I natt hade vi en "bra" natt där han "bara" diade 3 gånger mellan kl. 19.30 och 6 på morgonen...

Sedan vi började med smakportioner har det dessutom varit en tendens med att vakna tidigt på morgonen (5.30 - 6) för att han måste bajsa (!) känns lite onödigt! Men det är ju svårt att göra något åt och går nog över tänker jag.

Magläget behåller vi, första delen av natten, men han sover fortfarande halva natten bredvid oss i sängen och då blir det gärna på sidan.

Är det möjligt att få svar på de frågorna om buffningen? (Om man ska lägga honom till rätta igen om han "vrider och vänder sig" mens man buffar?)

:)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej igen, kära Avocado14 :P

Här kommer lite kött på just era ben, om man säger:
Avocado14 skrev: Numera buffar vi vår son ibland när vi lägger ned honom (då han somnat i famnen) och han ev vaknar till lite när han blir nerlagd. Då kan det hjälpa med lite buffning - men ibland väcker det honom bara mer, så det får man känna av lite.
Precis. Kunde inte ha sagt det bättre själv :wink: :lol:
Avocado14 skrev:- Vår son vill gärna lägga huvudet både till höger och vänster när han sover - också när man buffar märker man ibland att det blir "fel sida" för honom ibland. Om man ska kura, är det väldigt viktigt vilken sida huvudet ligger åt?
Med tillrättaläggandet - armarna upp, benen ut, huvudet åt sidan - vänder man huvudet bort från en själv, åt vilket håll det nu därmed blir. Med tillrättaläggandet signalerar man till lilla barnahjärnan att nu är det dags att sova, all aktivitet upphör, plafs! ligger barnet platt och stilla. "Aha", tänker då hjärnan, "vi sover tydligen redan?" Man överlämnar barnet åt sömnen, som ju är barnets egen - och bryter kontakten genom att vända huvudet bortåt. Det är tanken :idea:
Avocado14 skrev:- Om han börjar byta sida på huvudet mens man buffar (trots att man håller den ena handen uppe vid huvudet/halsen/ryggen) ska man då låta honom hålla på med det och bara fortsätta buffa, eller ska man göra paus och göra "tillrättaläggandet" igen?
Nej, tillrättaläggandet görs bara en gång per vakenperiod, om du förstår vad jag menar. När man alltså lägger /ner/ barnet att sova.

Och alla små älsklingar brukar dra ner armarna och upp benen innan man hinner blinka :mrgreen: Och vända på huvudet så fort man så att säga släpper det. Man buffar på ändå. (Om det nu är det man håller på med.)
Avocado14 skrev:- - - ibland när buffandet bara väcker vår son mer, då spänner han precis hela kroppen och bara gråter och skriker...
Ja, så kan vi ju inte ha det :lol: Se ditt eget första citat ovan och mitt svar!


O:) :heart: :sleep:


Till alla med tack på förhand: Skrammelbössan kvider 8-[ Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna med en liten peng! PG 59 65 80-1
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av Avocado14 »

Tack så mycket för de svaren! Bra att få veta det om tillrättaläggande!

I går hade vi ett litet "genombrott" som fick mig lite att tro att kanske man kunde kura ändå... Han vaknade vid 22-tiden efter att ha sovit från 19.30 ungefär - då prövade jag att buffa honom, trots att jag vanligtvis brukar ta upp honom ur sängen vid det läget och lägga honom till bröstet för att få honom att somna om.
I alla fall - denna gången spände han sig i hela kroppen och skrek som vanligt men när jag bara fortsatte och fortsatte med buffningen så blev han faktiskt avslappnad och lugn och somnade nästan efter ett tags gråtande! Däremot kände jag att jag "störde" honom med buffningen - eller vande honom så att säga, för han vägrade att somna själv när jag slutade buffa. Så jag gav upp efter många försök - där han somnat men vaknade så fort jag slutade buffa - och tog upp honom ändå. MEN det jag ville komma till var att jag upplevde att buffningen faktiskt fick honom att slappna av om jag bara höll på nog länge. :)

Dessutom detta med att han numera får gröt och annan mat - att han är jättemätt på kvällarna, det gör sovandet så mycket lättare.

Får jag fråga en sak till vad det gäller kur?
- När man buffat honom lugn, avslappnad i hela kroppen som jag har läst i boken. Detta borde bli ganska nära sömn för vår son tänker jag, men ändå inte tills han somnar, som jag förstått det. Då ska man säga ramsan samtidigt som man går därifrån. Jag föreställer mig att min lilla plutt då skulle börja gråta direkt, samtidigt som jag säger ramsan och går. Men då går man ut och väntar ett tag, och hör hur gråten utvecklar sig - är det riktigt förstått? Och går in om han gråter/skriker riktigt mycket?

Det är för övrigt intressant hur jag plötsligt de senaste dagarna, han är 4 månader och 3 veckor nu, börjat verkligen känna att han är mogen för att "lära" sig saker om sömn. Vi har ju burit honom till sömns, vaggandes väldigt i famnen, och de senaste dagarna har jag lyckats få honom att somna utan "vaggning" - i går kväll till och med utan att jag gick fram och tillbaks i rummet, jag stod nästan still på samma plats! Låter väl patetiskt men för oss är det ett framsteg. :)

Tacksam för svar. :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Ja, nu börjar det låta som att både han och inte minst DU är mogna för en kur! :wink: Nu gäller det att få Attityden helt på plats, han både KAN och VILL sova, och få kommunikationen att fungera mellan er. Alla verktyg, även buffning, syftar enligt vad jag kan förstå till att kommunicera med barnet på ett sätt barnet förstår. Lugn, Trygghet och Säkerhet, "här är det tryggt och skönt att sova och jag håller vakt utanför (inne i rummet gör vakten ingen nytta [-X )!" Safari-allegorin kan man inte läsa nog många gånger, tycker jag. :D

För mig innebär en kur inte något misslyckande, vi "minikurade" vår son trots att vi kört SM från början bara för att riktigt sätta 12h-nätterna och få in ramsan på rätt sätt (kommunikationen du vet). Det var varken jobbigt för oss eller sonen. Vi har dock aldrig haft några konstigheter för oss vid nattning eller på nätterna (bära, samsova, stå i rummet, hålla handen, etc) så för oss gick det förhållandevis enkelt. Men OM du bestämmer dig för en kur så kan jag lova att både du och liten kommer lära er ett och annat! :wink: Och att ni båda kommer få en underbar sömn! :sleep: Möjligheten finns då att starta en tråd inne på kurforum där de riktiga kurexperterna huserar och hjälper dig (Anna finns även där, hoppas jag!). Detta inte sagt för att skrämma iväg dig från oss på Späda och Små, förstås!! :wink:

Nu tror jag dock att det börjar bli dags att ta ett beslut, bestämma hur du ska agera, sätta ett datum och köra!! Liten behöver tydlighet, inte velighet. Passa på innan du hamnar i buffningsträsket! :shock: :lol:

Hoppas det här inte blev för mycket övertalning, beslutet är självklart DITT och ingen annans. Men Attityden ska putsas till oavsett!! 8)

Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Maglägets underverk och några frågor

Inlägg av Avocado14 »

Tack för det svaret. Ja, jag kanske är lite på fel forum - borde gå in på kurforumet och läsa mer där tror jag!

I alla fall - kanske det blir av - vi har faktiskt satt av en vecka i mars då min man har ledigt, då vi hade tänkt flytta in hans spjälsäng till eget rum. Igår lät till och med min man positiv till att köra kuren då. Vår son gråter sig ju många kvällar + dagslurar till sömns i vår famn + uppvak där han gråter om han inte får bröst - så egentligen, varför är det bättre än att det kanske blir en del gråt första nätterna på en kur, om det leder till att han sen får sova nätterna igenom. Ska definitivt läsa på mer i SHN-boken och mer här på forumet, sen kanske jag startar en tråd om det blir kur!

Och jag tycker också att Safari-historien är väldigt bra. :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"