Prematur schemadags?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

Hej!
Helt ny på det här med rutiner och schema överlag, men vi har kört på en nattrutin nu senaste veckan. Verkar funka bra det i alla fall!
Sonen är prematurfödd, föddes 29+1 29/7 men var egentligen beräknad 12/10. Så han är 4 månader okorrigerat men 1,5 månad korrigerat... Hur ska jag tänka med Standardmodellen?
När det gäller mat, ja hm. Vi ammade i början, men det var ju mest pumpande och sondmatning fram tills han var nästan fullgången. Sen kämpade vi i några veckor men det funkade aldrig helt, han blev inte mätt så nu äter han bara ersättning. Spelar sorten roll? Har haft problem med att han tar i massor och blir sur och arg men inte bajsar och när han väl bajsar är det liksom inte ens hårt så det är ju inte förstoppat, ändå har bvc rekommenderat rapsolja (1 tsk), i varje flaska. Finns det inget bättre eller ska jag bara ta bort oljan helt och se till att sluta stressa över bajset? Han verkar ju vara himla hungrig med på nätterna för det blir både två och tre matningar innan vi går upp vid 07.
Som det ser ut nu orkar han vara vaken ungefär 1-1,5h i taget... Lite svårt att sova långa stunder på dagen ibland men förmiddagen brukar vara riktig tröttmössa.
Hur som helst, vad ska jag tänka på, kan någon hjälpa mig med ett eventuellt schema om det är dags för det, hur ska vi göra med smakisar och hur fort vågar man öka på när det gäller sånt? Bvc är inte med på noterna att prematurer ska ha när de är 4 mån okorrigerat så henne håller jag ganska mycket utanför det... Vad ska man tänka på för Verktyg och vad behöver jag läsa på?
Behöver verkligen en fungerande vardag för mig eftersom mannen jobbar i Kina i långa perioder så jag är oftast ensam dygnet runt.
Sen, aktivering av bebis. Vad ska man göra? Vi kan ju inte vara med på babyrytmik och sånt tyvärr på grund av infektionsrisken...
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej och välkommen, kära Jennie 1993 :P

GRATTIS till lilla älsklingen, som hade så bråttom till världen! Vilken välsignelse att allt gick bra O:) Jag förstår att det har varit en tuff tid för er alla.

Nu är han i alla fall född ordentligt, hur gammal han nu än ska föreställa :P så nu är det precis som du säger högst på tiden med "en fungerande vardag".

Vad jag förstår är du en i dessa dagar ovanligt ung förstagångsmamma, barnet är rejält för tidigt fött, mannen befinner sig på andra sidan jordklotet av och till och ditt förtroende för BVC är inte så stormande, om man säger. Då behöver du hjälp, stöd och ledning och en vän att hålla i handen :heart: Det är förstås Barnaboken jag tänker på.

Jag skrev den bok jag själv skulle ha velat ha, och hade behövt ha, när jag fick mitt första barn 19 år gammal och inte hade en aning om någonting. Jag skrev den nio barn senare. Som du förstår blev själva barnen mitt "universitet", och speciellt det första, eftersom jag ingen erfarenhet hade alls. (Och inte precis några kunniga släktingar som hängde på låset.) Det jag först och främst lärde av henne var något jag burit med mig sedan dess:

:arrow: SE PÅ BARNET.

Vilket är precis vad du gör, i all enkelhet, när du exempelvis ifrågasätter rapsoljan, som du inte tycker han verkar behöva. Vad är poängen, frågar du dig, och slår huvudet på spiken: "... ska jag bara - - - sluta stressa över bajset?" ja, det är precis vad du ska. Hur mycket BVC än säger till dig att du visst ska blanda rapsolja i flaskorna, och hur mycket jag än säger till dig att du inte alls behöver blanda rapsolja i flaskorna, är det din egen inre röst av övertygelse, intuition, magkänsla, sunda förnuft - vad vi nu än sätter för namn på det som gör dig förmögen att SE PÅ BARNET - just ditt barn, just du som just hans mor - som du ska lyssna till. Och den rösten varnar för STRESS, vilket mycket riktigt är det absolut sista både mor och barn behöver.

Vilket för oss till tumregel nummer två:

:arrow: Inte leta bekymmer där inga finns!

Det hindrar ju inte att du kan behöva lite praktisk kunskap också, så du vet vad du kan göra i stället för det du instinktivt säger nej till - som t ex att ge ett par skedar katrinplommonpuré om och när du vill hjälpa lilla magen på traven, när du sett att det verkar behövas. Eller att vissa små Skräp bajsar bara en gång i veckan, utan att ha något ont av det, medan andra små Skräp gladeligen brukar bajsa både tre och fyra gånger om dagen. (Sådan praktisk kunskap dräller det av i Barnaboken. I den aktuella upplagan, den från 2008, har jag själv gjort registret, så att man ska kunna hitta lätt som i värsta uppslagsboken :wink: ) Orolig behöver man inte - och SKA man inte - bli förrän om och när ens egen inre larmcentral blinkar rött. Den är mycket pålitlig, för den är din egen, inifrån, ingen annans, utifrån.

Till det praktiska, alltså:

Standardmodellen kan du införa på stört. Det kommer inte att gå på räls från första början, men man har den som riktmärke och håller tiderna. "Bruksanvisningen" finns detaljerad i Barnaboken, ålderstadium för ålderstadium. Boken är tjock, men hela första halvan handlar faktiskt enbart om första året. Man ska kunna se till inte bara vad som är utan också vad som väntar. På så vis undgår man att fastna i fällan "så-som-det-är-nu-kommer-det-alltid-att-vara". Det kommer det inte. Allt förändras, särskilt små barn :P

När du nu inför Standardmodellen, börja från efter smekmånaden, skulle jag föreslå. Den har ni haft. Börja med kapitlet "Tre veckor". Låt honom vara en månad i tre veckor. Förstår du? Låt honom sedan vara två månade gammal i tre veckor. Sedan fortsätter du så. Han får vara tre månader i tre veckor, fyra månader i tre veckor, och så vidare, fram till ettårsdagen. Som du då kan fira den 29 juli utan att knappt komma ihåg att han varit rejält prematur :P

Vad gäller maten skulle jag dock hasta framåt i programmet och ge honom matigare ersättning/välling redan inom ett par veckor, fastän vi då räknar honom - enligt nystarten ovan - som bara månadsgammal, i SM-teorin. Och så skulle jag samtidigt införa fruktpuréer att ges till två av målen, före flaskan.

Vill säga i sammanhanget att man inte ska tro att han ligger efter i alla avseenden, bara för att han hade så bråttom ut ur magen! Tvärtom har han skaffat sig ett försprång. Hans syn till exempel är mycket mer utvecklad än hans "jämnårigas", de som föddes fullgångna den dagen han skulle ha fötts. Han mötte dagens ljus mycket tidigare, pupillerna drog ihop sig och synen började arbeta, medan "kompisarna", kvar i sina magmörker, var blinda som kattungar. Det är väl trevligt att tänka på? Han ser bättre! Och det är inte det enda. Magen kom också igång mycket tidigare och är därför mognare. Du kan lugnt ge honom "smakisar" så mycket du vill.


Aktivera, undrar du :?: Ingen och ingenting kan aktivera honom bättre än han själv därhemma :P Ge honom förutsättningarna, bara. Varav den främsta kallas rörelsefrihet. Ta av honom sockorna - fötterna och tårna är också redskap, precis som de små händerna :!: - lägg honom på mage på plant, lagom varmt underlag och låt honom röra sig framåt, till vilket står hans medfödda strävan (precis som hos oss alla, i både bokstavlig och bildlig bemärkelse). Fresta hans utomordentliga syn med ljus och färgglada saker bra bortom räckhåll. Ge honom hög, glad musik under arbetet!

Världens bästa babyrytmik, skulle jag säga :P

LYCKA TILL, lilla stora mamma!


:heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

annawahlgren skrev: Till det praktiska, alltså:

Standardmodellen kan du införa på stört. Det kommer inte att gå på räls från första början, men man har den som riktmärke och håller tiderna. "Bruksanvisningen" finns detaljerad i Barnaboken, ålderstadium för ålderstadium. Boken är tjock, men hela första halvan handlar faktiskt enbart om första året. Man ska kunna se till inte bara vad som är utan också vad som väntar. På så vis undgår man att fastna i fällan "så-som-det-är-nu-kommer-det-alltid-att-vara". Det kommer det inte. Allt förändras, särskilt små barn :P

När du nu inför Standardmodellen, börja från efter smekmånaden, skulle jag föreslå. Den har ni haft. Börja med kapitlet "Tre veckor". Låt honom vara en månad i tre veckor. Förstår du? Låt honom sedan vara två månade gammal i tre veckor. Sedan fortsätter du så. Han får vara tre månader i tre veckor, fyra månader i tre veckor, och så vidare, fram till ettårsdagen. Som du då kan fira den 29 juli utan att knappt komma ihåg att han varit rejält prematur :P

Vad gäller maten skulle jag dock hasta framåt i programmet och ge honom matigare ersättning/välling redan inom ett par veckor, fastän vi då räknar honom - enligt nystarten ovan - som bara månadsgammal, i SM-teorin. Och så skulle jag samtidigt införa fruktpuréer att ges till två av målen, före flaskan.

Vill säga i sammanhanget att man inte ska tro att han ligger efter i alla avseenden, bara för att han hade så bråttom ut ur magen! Tvärtom har han skaffat sig ett försprång. Hans syn till exempel är mycket mer utvecklad än hans "jämnårigas", de som föddes fullgångna den dagen han skulle ha fötts. Han mötte dagens ljus mycket tidigare, pupillerna drog ihop sig och synen började arbeta, medan "kompisarna", kvar i sina magmörker, var blinda som kattungar. Det är väl trevligt att tänka på? Han ser bättre! Och det är inte det enda. Magen kom också igång mycket tidigare och är därför mognare. Du kan lugnt ge honom "smakisar" så mycket du vill.


Aktivera, undrar du :?: Ingen och ingenting kan aktivera honom bättre än han själv därhemma :P Ge honom förutsättningarna, bara. Varav den främsta kallas rörelsefrihet. Ta av honom sockorna - fötterna och tårna är också redskap, precis som de små händerna :!: - lägg honom på mage på plant, lagom varmt underlag och låt honom röra sig framåt, till vilket står hans medfödda strävan (precis som hos oss alla, i både bokstavlig och bildlig bemärkelse). Fresta hans utomordentliga syn med ljus och färgglada saker bra bortom räckhåll. Ge honom hög, glad musik under arbetet!

Världens bästa babyrytmik, skulle jag säga :P

LYCKA TILL, lilla stora mamma!


:heart: O:) :heart:
Hm, alltså är jag nästan dum som försöker införa någon form av schema nu? Behöver så himla mycket en struktur! Vill ju också kunna se till att faktiskt få äta på dagarna...

Sen det här med fruktpuréer? Bara frukt och mängd, hur ofta, varje dag eller bara två gånger om dagen i en dag och sen hoppa över en? Helt oerfaren och vill ju inte köra ihop det ännu mer för hans mage. Dock har jag redan börjat blanda ut sista ersättningen han får innan läggdags med 25% välling. Funkar finfint, sover fram till 03-04 och sen går vi upp vid 07.
Annars går han ju nu ungefär på schema, sover tre gånger om dagen vid ungefär samma tidpunkter, bara att han sover lite olika länge. Hur kan man väcka dom och verkligen hålla dom vakna?
Relativt ung får man väl säga att man känner sig iaf! Fem generationer hinner vi ju med i släkten och har två generationer äldre som helt daltar och har sig. Nu ska dom med på tåget också om de någonsin ska vara barnvakter...

När ska man börja tänka på det här med att sova hela nätter, ramsa och att vagna?
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av annawahlgren »

Jennie1993 skrev: Hm, alltså är jag nästan dum som försöker införa någon form av schema nu? Behöver så himla mycket en struktur! Vill ju också kunna se till att faktiskt få äta på dagarna...
:D Nejnej :!: Det var jag som tog i från tårna, bara :lol: Jag missförstod din fråga.

Här är ett schemaförslag:

Natt 19 - 07; 15 tim sömn/dygn.

Äta: 7-8 tillägg/välling, ca 200 g
Sova: 8.30 - 9.15 fm-lur 45 min
Äta: 9.30 - 10.30 halv eller hel burk fruktpuré eller mosad banan + tillägg/välling (100-150 g) alternativt gröt (ca 1,5 dl)
Sova: 11.30 - 13 middagslur 1,5 tim
Äta: 13.30 - 14.30 "lunch", halv eller hel burk matpuré, halv eller hel burk dessert + tillägg/välling (ca 100 g) som måltidsdryck efter maten
Sova: 15.30 - 16.15 em-lur 45 min
Äta: 17 - 18 "middag", samma som lunch, eller gröt (kanske riktig havregrynsgröt med smör och med tillägg som mjölk), 1,5-2 dl inalles, fruktpuré eller katrinplommonpuré därtill
Nattslurk: 18.30 välling, ca 200 g
Sova: 19
Nattmål ca 03 eller 04 vid behov (ca en månad till), tyst och i dunkel 20 min, en halvtimme högst, ca 150 g. Somna om. Du kan lugna med lite vagnande eller några varv buffande, men fastna inte. Gå hellre fram och tillbaka, om du förstår. Somna om ska han få göra själv.

Försök hålla honom vaken 2 tim i samband med varje mål. Det klarar han inte alltid till en början. 1 tim 45 min är absolut minimum. Tänk på att:

:arrow: Slumrar han till eller somnar under pågående "mål" (mattimme+vakentid) vaknar han till respektive vaknar precis lika mycket och ofta under luren sedan.

På eftermiddagen och till kvällen har han som du ser lite längre vakenpass på schemat. Då är det sannolikt att du får bjuda på en 5-minuters, kanske t o m två (inte fler per dag). Sådana små "powernaps" schemalägger man inte utan de kommer, bara - lilla barnet kan somna var som helst, när som helst, och då lägger man ner lilla vederbörande, på filt på golvet, i soffan, var det nu passar (övervakat). Och så håller man koll på klockan. EXAKT fem minuter ska det vara, varken mer eller mindre =D> Barnet blir som nytt, och man kan fortsätta där man var.

För att hålla vaken:

:P Skratta, busa, lek :!: Att kittla små revbenen rejält med barnet platt på rygg är både effektivt och populärt.

:P Visa världen :!: Håll upp barnet ordentligt, undvik den förslöande potatissäcksmodellen över axeln.

:P Vräk på ljus och ljud :!: Lägg att åla och kräla med bara fötter etc (se "världens bästa babyrytmik" ovan!).

För att låta sova gott:

:P Lägg att sova på mage :!: (Som på prematur/neonatalavdelningarna på sjukhusen.) Utan kudde - vik ett extralakan och stoppa om runt huvudänden - men med larm, som varnar för eventuella andningsuppehåll.

:P Låt honom sova lättklädd :!: Body är perfekt. Undvik fängelsepyjamas med obekväma knappar och fötter.

:P Stoppa om filt eller täcke lite hårt och stramt runt sidorna på madrassen :!: Det känns skönt för lilla kroppen.

:P Säg godnatt som vanligt men dra på fyra gånger efter varandra i ett svep :!: Med rösten glad och rytmisk, modell stampa-takten (eller rentav sjungande) har du snart ramsan där.

:P Häng inte kvar vid vagn / säng :!: Gå till annat. Helst till "annat" som hörs :-({|=



:heart: O:) :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

Åhh vad kul! Tar schemat rakt av och nu j*klar ska vi laga barnmat! :D
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av annawahlgren »

:D

:thumbsup:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

Okej, två dagar in på rutinen...
Bajs prat nu då... Han har fått mat/fruktpuréer och nu har det såklart helt ändrat karaktär och är mer fast i korvar och förut var det ju mer typ nötkräm... Något jag kan göra för att fortsätta låta det vara lättbajsat? Han har ju inte klagat men det var såhär det började förra gången också innan vi började med oljan...
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av annawahlgren »

:D Brassa på med katrinplommonpuré :idea: Nu när det äts "riktig" mat kan han behöva en hel burk om dagen, tills saker och ting, dvs magen och hela matsmältningsapparaten, vant sig. Då räcker det med en halv, och sedan bara lite då och då.

"Han har ju inte klagat", skriver du - så gör inte det, du heller :wink: :lol: Kom ihåg:

:arrow: Inte leta bekymmer där inga finns.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

Nej men klaget kom dagen efter... Körde ner en massa katrinplommonpuré i gröten igår! Gjorde effekt i alla fall så det funkar ju :D
Infört en måltid helt.. Men funderar på det här med vätska till, han måste ju dricka även till gröt eller hur?
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, som jag också föreslår i schemat jag gjorde: till både lunch och middag :idea:

Du kan förstås också ge baby-fruktjuice. Kan späs till tunn med kokt, avsvalnat vatten, om man vill.

Och du kan ge vatten enbart (kokt och avkylt, som sagt).

Komjölk bör du däremot vänta med två månader till!


O:) :heart: :sleep:


PS Och du - är det så att lilla älsklingen, nu när det är en sådan ordning på torpet, vill plundra sparbössan och ge ett bidrag på en femhundring eller så till Skrammelbössan som tack för hjälpen (Plusgiro 59 65 80 - 1), så inte kommer jag att försöka hindra honom :lol:

Det är helt frivilligt, förstås :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

Jahapp så mycket för att man hade ordning. Schemat är kaos, han gäspar redan efter 1 timmer på morgonen. Somnar oftast 08:15 om inte så är han fruktansvärt kinkig och vägrar sova 08:30...
Läggdags blir oftast 18 istället för 19. Det funkar ju för han sover fortfarande till runt 04 ('är inte sådär supernoga med den tiden), vaknar, äter och somnar om. Sen går vi upp för dagen 07. Sover lunch och kväll längre än 1,5 timme samt 45 min. Vad gör jag för att ändra på det här eller är det bara så att han behöver extra sömn just nu?
"lilla" killen väger numera 4990g, så han borde ju klara sig utan nattmålet snart? Tänkte att det kanske vore dags att uppdatera schemat och försöka få bort nattmaten när jag ändå har uppbackning av mannen hemma nu i december?
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av annawahlgren »

Jennie1993 skrev:Tänkte att det kanske vore dags att uppdatera schemat och försöka få bort nattmaten när jag ändå har uppbackning av mannen hemma nu i december?
:D Det blir väl alldeles utmärkt :wink:

Försök då hålla tiderna och "spika" ett schema, sätt upp det synligt för alla hjälpande händer (och ögon) nu :!: Virrar man med lurarna på dagarna, får man räkna med att nattsömnen blir virrig den också :shock: Tyvärr.

Trenätterskuren för slopande av nattmål har du i Barnaboken, som arbetar förebyggande :idea:

SHN-kuren har du i boken Internationella Sova hela natten, om du/ni vill göra en regelrätt kur (4 dygn+uppföljningsvecka) :idea:

Båda finns här i bokshoppen för en billig penning (fliken Böcker).


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

Tog nya tag i dag och lite mer jävlar anamma från min sida. Men han orkade att vara vaken hela tiden från maten 09:30 till 11:30 :shock: :shock: :shock:
Jag är så förvånad! Schemat är uppskrivet på whiteboarden i hallen, och nu fasiken alltså! Nu ska det sitta.
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av annawahlgren »

:D Så ska det låta :wink: :lol: Lite jävlar anamma vill vi ha :mrgreen:

=D> :P =D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Prematur schemadags?

Inlägg av Jennie1993 »

Här händer det grejer! Schemat har inte spikats.... Han sover oftast lite mer dagtid än enligt schemat men har också sovit konstant hela nätter två gånger i rad nu. Hinner oftast somna redan vid 18:30 och sover fram tills 06:30. Har absolut ingen aning om vad jag gjort som "orsakat" detta men skönt är det! :D
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"