45 minuter-inte mer...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Frejsmamma
Inlägg: 61
Blev medlem: tis 21 sep 2010, 12:18
Ort: Stockholm

45 minuter-inte mer...

Inlägg av Frejsmamma »

Hej!

Vi har fått tillökning i familjen. Lilla Mirja som nu är 5 veckor. Vår store kille, 4 år är kurad enligt konstens alla regler, och den här gången tänkte vi försöka få Mirja att sova bra från början (och inte vänta tills 6 mån som vi gjorde med Frej).

Jag försöker hålla mig till SM men problemet är att hon trots att hon sover på mage i vagn bara vill sova 45-minuters lurar och är trots ihärdigt vagnande svår att få att somna om. Hon somnar till nån minut, kanske 5, men vaknar sen, och så kan det hålla på i dryga timmen om man orkar hålla ut så länge. När hon bara sover 45 min orkar hon heller inte vara vaken så länge, dessutom är hon liksom inte vrålhungrig och följden blir att jag ammar en gång i timmen, vilket gör mig smått galen.

På nätterna sover hon bra, 4-5-6 timmar först och sen 3-4 så där är jag nöjd. Men nu är frågan ska jag stå och vagna henne i 1-2 timmar bara för att hon ska lära sig eller hur kommer jag ur denna cirkel?

En annan fråga:
När jag promenerar med henne i vagn somnar hon på 1 sekund, så det har blivit lösningen på kvällarna när hon inte riktigt vill komma till ro inne. Men! Larmet funkar ju inte när man går. Hur nojjig ska man vara? Jag kollar till henne var 5e minut typ, men har hörts att risken är lite så länge vagnen är i rörelse? Borde jag vända henne på rygg när hon somnat in? Hur gör ni?

Tack för svar!
Kram
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"