Sigrids tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Åh, hoppas ni har kryat på er nu!! :heart: :heart: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Sarisparis »

SaraMilana skrev:Men det var inte igår när jag fick allting att löpa på fint som jag kände mig som mest nöjd med mig själv, utan idag. Idag när jag faktiskt lyckades skapa lugn i kaoset och jag hade två nöjda och mätta barn som sov lugnt innan sju. Nya friska tag imorgon!
Du är fantastisk! =D>

Hoppas halsflussen lämnat er ifred nu så att ni får chans på lite höstmys innan det blir dags för vintermys.

:heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Jag tänkte skriva en liten rapport men har egentligen inget att rapportera.. :-k Men det får man väl kanske ta som ett gott tecken. :lol:

Det känns som att vi här varit mer sjuka än friska senaste tiden. På kort tid har vi klarat av både influensa, halsfluss och en liten släng med magsjuka. Men Sigrid är den som klarar sig allra bäst. Sjukdomarna märks inte så mycket på henne förutom en väldigt snorig näsa. Den verkar inte störa henne när hon sover, bara lite när hon äter tror jag.

Sigtid verkar vara nöjd med tillvaron. Det är inte så ofta hon är missnöjd men då är det oftast lätt åtgärdat. Antingen har jag inte lyckats lägga henne i tid eller så är hon hungrig. Hon ligger gärna långa stunder på mage och spanar på resten av familjen eller har långa konversationer med polarna i babygymet. Ibland glömmer jag nästan bort henne. :shock:

Vi har ett ganska flexibelt schema som fungerar riktigt bra. Hon sover 12-2-2-1,5(-20), men ibland får jag lägga till eller dra ifrån om det skarvas väldigt mycket eller om hon inte går att hålla vaken på väg från dagis. Men det funkar fint det också, det kräver lite mer tankeverksamhet bara. 1,5 h vakentid verkar vara grejen.

Om en vecka blir Sigrid tre månader. Puréerna och gröten står redo och väntar på henne. Det ska bli roligt! :D Ungefär lagom när storasyster insett att maten ska vara på bordet och inte under... :lol:

Kram! :heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Sigrids tråd

Inlägg av lgh140 »

Även när allt går som smort är det härligt att läsa om Sigrid och ert liv :)

Hua för sjukdomar! De sitter i här med. Sån skillnad från första barnet - han var sjuk en gång sitt första år medan vi nu är inne på typ 6:e förkylningen på 3 mån :shock:

Ser fram emot att läsa mer om ert fina arbete, ibland blir jag nästan lite sugen på en till bara för att få användning av alla insikter från den första SM-resan :wink:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Igår kväll var Sigrid på 70-talsfest! Mamma och pappa skämdes lite på bussen i sina hippiekläder, men Sigrid sportade pyjamas och slapp bekymra sig över det. Det bjöds på 70-talsinspirerad mat och vi fick bland annat kir royale, småpajer, minipizzor, salladskål och picklade grönsaker. Till efterrätt päron med mintchoklad. Det bjöds även på 70-talsmusik, tävlingar, sånguppträdanden och dans. Och så ett härligt gäng människor med många glada skratt!

Men inte märkte Sigrid nåt av det här spektaklet. Hon sov sig igenom hela kvällen, fick en liten påfyllning när vi kom hem fram på småtimmarna och snusade sedan vidare. Vilken festprisse va! :lol:

\:D/ :-({|= :sleep:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Dumlekolan »

Åååå vad härligt med fest o galej :lol: :lol: och underbart att lillungen kan följa med! Hon sover nu, men vänta ni bara, snart vill hon dansa loss med er!! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Haha, underbart!! :lol:
Guud vad kul med 70-talsfest!! Blir sjukt sugen! Det får bli när jag fyller 40, nu har vi just haft 30-årsfest med pensionärstema. :P 8)

Lilla Sigrid verkar ju för övrigt ha ungefär världens härligaste liv! Inspirerande! =D> :heart:

Vi måste ta och ses nån dag snart tycker jag! Är ni friska nu? :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Tutan »

Vilken härlig vardag - och fest! \:D/ :thumbsup:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Tack kära ni för glada hejarop! :heart:

Irmasmamma - ja, vi måste absolut ses snart!! :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Idag fyller Sigrid hela tre månader! :-({|=

Jag tjuvstartade lite på tjuvstarten i veckan. Med smakisarna alltså. :roll: 8) Några dagar hit eller dit kan väl inte spela så stor roll tänkte jag som är rätt trött på flaskan. Jag märker direkt om jag trugat för mycket, då blir det högljudda protester. Men det är ju så svårt att låta bli när man vet att det skulle behövas ungefär det dubbla i magen! Det är lite nackdelen med flaskmatning, man ser ju så lätt exakt hur mycket som går ner i magen. Smakisarna verkar gå ner i alla fall. Roligt! Och jag har slutat truga. Skönt för alla.

Det är så roligt att Sigrid börjar vara lite mer vaken och social. Hon pratar och sjunger mest hela tiden och bjuder på många söta leenden. Bästa underhållningen står storasyster för. Lite kämpigt är det dock när mamma tycker att man ska vara vaken lite till när man är trött. Men det vore skönt att närma sig ett tremånadersschema snart. Livet blir så mycket enklare med korta lurar på fm och em, mindre inrutat och lättare att åka iväg och göra saker.

För 2,5 månad sen var jag själv hemma med två barn för första gången. Lite lätt genomsvettig. Men nu har vi verkligen har landat i tillvaron. Jag känner mig "on top of things" igen och storasyster har blivit mer harmonisk efter en rejäl trotsomgång när lillasyster kom. Jag kan nu rodda runt hela familjen och ändå hinna med sånt jag tycker är roligt. I veckan har jag både sytt lite och målat om vårt sovrum. Jag njuter av tillvaron!
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Sigrids tråd

Inlägg av mumintrollet »

Så roligt Saramilana att följa er resa!! :) känner igen mig själv i mycket vad du skriver och ni verkar ha det så fint i vardagen!

Det där trugandet kämpar jag själv med för tillfället så jag håller på och bli tokig ibland.. Lillebror är ju inte hungrig men jag skulle gärna se att han åt ordentligt för att förebygga kvälls och natthunger ;) ser också framemot 3 mpnaders schema och smakisar så vi blir lite mer mobila dagtid..

Och en eloge för nymålat sovrum och mamma med koll! :)
Min största triumf var att klara av en morgon med båda ungarna ensam och ha alla ätna påklädda och glada till läkaren kl 8:45 då de båda vaknar 08:00 :) vi hann!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Mumintrollet! :heart:

Tremånadersschema var den här lilla tösen visst INTE redo för. När jag försökte införa 12-45-2-45 slutade det med 12-45-1,5-20-kvällstrassel... Jag gav upp efter fyra dagar. :? Nu kör vi istället på 12,5-1,5-2-45-20 och vi drog nog alla en lättnadens suck. Det är bara att inse att jag har fått en till tröttis. :lol:

Sigrid är verkligen lättsam att ha att göra med. Om det beror på att hon får äta och sova som folk eller för att det är full fart kring henne för det mesta vet jag inte. Kanske både och. När storasyster är hemma är det inte en lugn stund. Då vill hon ha med lillasyster i sina lekar eller springer och hämtar roliga saker åt henne att titta på. Annars hänger Sigrid med i det jag gör. Jag tar med henne runt i huset där jag dammsuger, syr, diskar, målar eller vad det nu är. Bästa platsen är på mage mitt på köksbordet (med gott om plats för att rulla åt båda håll om hon skulle få för sig det), där har hon koll på det mesta som händer!

Roligast just nu är de egna händerna. De kan hon titta på länge! Om de inte är inne i munnen förstås...

Sedan en vecka tillbaka äts det lite riktig mat. Ibland en hel del, ibland nästan inget. Fruktpureerna funkar bäst och jag blandar i lite kokosfett i dem för att det ska mätta lite bättre. Om jag hinner blir det lite riktig mat till varje mål.

Sigrid sover natt mellan 18.30-07 och jag får alltid väcka vid 07. Jag tar fortfarande upp för påfyllning innan jag går och lägger mig, undrar när jag ska våga sluta med det... :roll:

:heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Sigrids tråd

Inlägg av lgh140 »

Vad underbart det låter! Blir riktigt avis även om vi har det fint här med ;) :roll:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Åh! Tummen upp för tummen!! Sigrid hittade den igår och läggningarna har sedan dess varit helt knäpptysta. \:D/ Jag förstår nu precis varför folk envisas med napp. Vi försökte halvhjärtat erbjuda napp till båda barnen i början, men ingen av dem ville ha den.

Vi jobbar vidare mot tremånadersschema här, dagarna ser ut ungefär såhär nu:

07.00 Mat
08.30 Sova 1,5 h
11.00 Mat
12.00 Sova 2 h
14.00 Mat
16.00 Sova 45
17.00 Mat
18.30 Kvällsslurk
19.00 Godnatt
22.30 Nattmål

Men ofta kroknar Sigrid lite i förväg och då blir dagen lite kortare. Eller så lägger jag in en liten lur i sista vakenpasset, lite beroende på vad vi gör och vad som passar just då.

Riktig mat är gott tycker Sigrid! Hon är så söt, sitter och gapar som en liten fågelunge. Det lossnade när jag provade att palla upp henne i syrrans matstol, att sitta bakåtlutad i babysitter gillas visst inte. Nästa steg är att börja med välling, tänkte prova att göra egen bovetevälling.

Jag har sett diskussioner i andra trådar om missnöjda barn. Sigrid är också missnöjd. Hon protesterar när jag försöker hålla henne vaken fast hon vill gå och sova. Hon protesterar när jag vill vänta lite med maten fastän hon är hungrig. Och hon protesterar när jag envisas med att hon ska ligga kvar på magen fast det är jobbigt. Men jag ser inte det som gnäll, för jag vet nästan alltid varför hon är missnöjd och då är det oftast enkelt åtgärdat.

Glad första advent!

:heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Sigrids tråd

Inlägg av lgh140 »

Härligt! Tack för att du delar med dig av erfarenhet och klokskap! En dum fråga kanske men hur gör du då när hunger/trötthet resulterar i missnöje? :roll:

Efter att ha experimenterat med tiden för det tidiga nattmålet utan resultat (dvs det sovs inte längre för det) så tog jag bort påfyllningen innan jag gick och lade mig. Resultatet blev att tjejerna sov 9 h istället för 6 h. Påfyllningen verkade alltså inte spela någon roll. Spännande att se hur Sigrid reagerar när du vågar skippa påfyllningen!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"