Sigrids tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Tror att Samuels schema kommer att landa vis att se ut ganska exakt så också! :D Schemat är ju faktiskt tänkt att utgå från just den unika bebis som du har och tanken med vaken- och sovtid är väl snarare att se till att de små får tillräckligt mycket sömn, eller? Så tänker jag nu iaf. När jag hör hur lite andras bebisar sover tycker jag synd om de små liven och förstår nödvändigheten i att Anna W rekommenderar ett visst antal timmar / dygn. Sen om det diffar någon timme hit eller dit beror ju på individen.

Men sover Sigrid mellan 22 och 06.30? Eller har du ett nattmål till?

:heart: Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Tack mamaA och Ylvispylvis! :heart: Enda anledningen till att jag inte är helt nöjd med schemat är att sista luren alltid strular, så jag tänker att något kanske är fel i någon ände. Men men, jag tror att det får bli såhär. Visst är det så att sista luren är den som oftast strular mest.
Ylvispylvis skrev:Men sover Sigrid mellan 22 och 06.30? Eller har du ett nattmål till?
Faktiskt så har nattmålet vid fyra nästan försvunnit! \:D/ Jag tar upp och matar i sömnen vid 22, men hon är inte direkt superhungrig då heller. De få gånger hon vaknar i vargtimmen får hon dock mat, jag har ingen som helst lust att vagna på natten. :sleep:

I och med ökningsperioden vid 7-8 veckor gick vi snabbt upp från fem skopor ersättning till sju eller åtta (jag kan förstå att de som ammar kan ha svårt att hänga med! :shock: ). Jag tror det motsvarar typ 2,5 dl. Så det tar sin lilla tid att sörpla i sig! Vi får hålla på nästan hela vakenpasset med att äta, rapa, äta, rapa, äta, rapa... Ibland känns det som att hon blir irriterad över att dte inte rinner tillräckligt fort, men när jag provar nästa storlek på flasknapp rinner det så fort att hon storknar. Nu kör vi på nummer 2. Så svårt det där tycker jag. Har varit lite inne på att blanda i lite majsvälling eller nåt för att det ska bli lite lite tjockare, då borde ju nästa dinapp funka bra. Men jag vet inte, det känns så tidigt. Tänker någon?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sigrids tråd

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag använde bovetemjöl för att tjocka upp köpevällingen till J som inte klarade mer än napp 1 utan att sätta i halsen fast han var typ ett halvår. Välling gick ju saaakta genom napp1 men genom att tjocka upp den kunde vi byta till napp 3 :!: och det hela gick mycket fortare med mindre frustration.

Nu är ju din lilla dam ganska liten men kan det verkligen skada med lite bovetemjöl? Ett tips för framtiden om inte annat i alla fall...

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Jag kom på att när jag jobbade som assistent åt barn med funktionshinder blandade vi i förtjockningsmedel i vätskan så att de som hade svårt att få i sig flytande saker kunde "dricka" på sked.

Googlar man på det förtjockningsmedlet, Thick and easy, verkar det användas av många i ersättningen för att göra det lite tjockare och även minska på kräkningar. Det skulle ju vara att slå två flugor i en smäll! (Idag fick jag en kaskadspya i knät när vi var på tvåmånadersbesiktning på BVC och fick promenera hem med blöta byxor, det såg ut som att jag kissat på mig...) Thick and easy består av "modifierad majsstärkelse och maltodextrin".

Vad tror ni om detta? Eller bovetemjöl eller majsvälling? Alltså bara lite för att göra ersättningen något tjockare.
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Dumlekolan »

Jag gjorde några hål i napp1, med hjälp av en tjockare nål...då 1;an var liten o 2;an för stor. Det hjälpte!


Annars är lite bovetemjöl inte fel. Du får prova dej fram lite o se vad som passar bäst för unga fröken! :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Sigrids tråd

Inlägg av mumintrollet »

hej!
Vi hade thicken up eller liknande produkt för dottern. Hon föddes ju för tidigt och hade väl omogen magmun så hon kräktes massor ända tills hon lärde sig gå.. Vi rekommenderades förtjockningsmedlet på sjukhuset då hon var riktigt pytte så jag antar att det är ok för små magar :)
Det hjälpte massor, samtidigt bytte vi ersättning till nutricia omneo som är tjockare till koncistensen än nan.
Fast föda hjälpte ju en del, men sist och slutligen var det bara att vänta tills hon blev större...
Investera i en bra tvättmaskin och ladda upp med trasor.. :) och försök locka ut alla rapar..
Kramar!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Tack ska ni ha! Ska fundera lite.

Ja, tvättmaskinen går varm här. Bra som husljud också! Sigrid sover gott i tvättstugan precis bredvid tvättmaskinen... :wink: Och då små spytrasorna har bytts ut mot större modell handduk. Ofta tror jag att det beror på att jag missat nån rap, för ibland får rapen sällskap av en kaskadspya. Men andra gånger känns det som att jag varit alltför duktig på att truga i massor av mat. Ska prova att backa lite på den punkten. Hon verkar inte skarva mer även om hon ätit lite mindre, så kanske att det är tillräckligt ändå.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Sigrid är nu två månader gammal och är en tvättäkta tröttis. Ju mer och ju bättre hon sover, desto tröttare blir hon. Jag kommer ihåg att det var likadant med storasyster, när vi fick till sömnen på ett bra sätt så fick vakenpassen kortas ner. Sigrid orkar nu på sin höjd att vara vaken i en timme och en kvart. Ofta lägger jag henne efter redan en timme. :shock: :sleep: Jag har provat att hålla henne uppe lite längre, men det slutade med katastrof.

Skarvandet blir sakta men säkert bättre och bättre. Ibland händer det att jag inte märker av skarven över huvud taget och ibland känns det nästan som att hon bara gnölar lite i sömnen. Oftast hojtas det dock lite i skarven men det är sällan jag behöver ingripa. Sista luren har länge varit katastrofal, men det känns ändå som att vi skulle kunna få till den så småningom också.

Det var länge sen jag var uppe för nattmat nu. \:D/ Sigrid verkar tycka att det är helt ok att sova sitt längsta sovpass mellan 22 och 06.30 och det gör mig absolut ingenting. 8)

Jag har backat lite på matfronten och låter bli att truga i det där sista. Lite mindre spyor har det blivit och jag märker inte nån särskild skillnad varken på skarvar eller på nattsömnen. Övertröttheten verkar vara den största boven.

Igår var en helt fantastisk dag. Alla lurarna satt som en smäck och Sigrid var nöjd och lugn under hela vakenpassen. Hon tog flaskan utan problem och åt lugnt och fint.

Idag har det varit gallskrik när flaskan närmar sig och skarvar i varenda lur. Lite kvällstrassel på det kom som ett brev på posten. Dessutom hade storasyster aldrig somnat efter lunch på förskolan, utan legat i sin vagn och sjungit i en timme, så kvällen blev minst sagt livlig. Som grädde på moset skulle min man iväg på kurs ikväll, så jag var ensam med två trötta, hungriga barn som bröt ihop ungefär samtidigt.

Men det var inte igår när jag fick allting att löpa på fint som jag kände mig som mest nöjd med mig själv, utan idag. Idag när jag faktiskt lyckades skapa lugn i kaoset och jag hade två nöjda och mätta barn som sov lugnt innan sju. Nya friska tag imorgon!

:heart:
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Tutan »

Jag läser :D . Jag njuter 8) . Jag imponeras =D> .

:heart: :heart: :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Hurra för er, Sara!! :D :heart: =D>
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Sigrids tråd

Inlägg av lgh140 »

Fantastiskt!!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Bra jobbat!! =D>

Och... :shock: det är ju otroligt...så unika och ändå så lika :lol: !!! :D :heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Jag såg fram emot ett mysigt höstlov ute bland löven tillsammans med mina två småtjejer. Men istället fick vi halsfluss hela gänget och försöker roa oss så gott vi kan inomhus. Sigrid är den som det märks minst på, hon tjorvar mer än vanligt med maten och är lite tröttare än vanligt bara. Vi andra överlever på glass... :?

Men alla sjukdomar och det faktum att Sigrid är så trött av sig (vilket ger noll flexibilitet) har fått mig att lägga schematankarna på hyllan tills vidare. Jag har det i bakhuvudet, framförallt mattiderna, men annars kör jag på med rytmtänket. Och brakar det ihop nånstans så löser jag det efter bästa förmåga med mottot "make it work".

Jag ser fram emot att lägga spädistiden bakom mig. Det är såklart underbart mysigt att hålla ett litet knyte i famnen, men jag vet ju att det bara blir roligare och roligare för varje dag som går. Stella pratar ofta om vad de ska göra när Sigrid blir lite större. Det ska bli så roligt att se systrarna växa upp tillsammans! :heart:

Kram på er!

:heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Sigrids tråd

Inlägg av lgh140 »

:heart:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Dumlekolan »

Halsfluss lät inget skoj, hu...stor krya på er KRAM!


Ni har nåt att se fram emot, när systrarna kan umgås än mer, det ÄR toppen. Minns när mina killarna fick större utbyte av varann, vad himla skoj det var! Syskonlycka!


Linda :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"