Lite frågor i början av SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Lite frågor i början av SM

Inlägg av saraseptember »

hej!

Jag har lite frågor om SM såhär i början. Lillasyster kom den 5 juni, och eftersom SHN räddade vår familj från att bli knäpp vintern 2009 så vill jag absolut införa en bra start för vår lilla pärla!

Vi startade upp SM ca 2 dagar efter födelsen. Det går riktigt bra. Jag får dock inte till nattmålen riktigt. Någon enstaka gång har det blivit två nattmål (01.00 och 04.00), oftast tre (01.00, 04.00 och ca 05.30) men ibland även vakna varje timma, alternativt äta något mål i uppåt 1 och 1/2 timma. Jag tror att det blir så ibland om jag inte lyckats hålla henne vaken långa perioder under dagen. Det är ett riktigt sjå att hålla lillan vaken ibland: Hon är en riktig sömntuta! Jag och pappan håller på som tusan med skötsel, prat, gos, musik och ljus ibland, utan att hon vaknar ordentligt (Om hon är ordentligt vaken är vi förstås inte alls lika på! :). Ofta orkar hon bara vara vaken ca 1 timma, ibland mer, ibland mindre. Jag har dock sett att hon är allt mer vaken under vakenperioderna, med fin kommunikation (stora leenden :) och intresse för omvärlden (wow, en röd ketchupflaska!).

Jag antar att hon inte riktigt har haft sin ordentliga födelse, som Anna kallar det. Men att det är på god väg :)

I denna övergångsfas har jag dessa frågor:

1. Får jag om dagarna väcka henne efter 2 1/2 timma utan att det ställer till något? Anna skriver att man ska undvika att väcka nyfödda, men samtidigt att man måste följa dagsprogrammet för att få till nattmålen. Hur ska jag tänka? Kan jag varsamt väcka henne, och sedan ge henne så mycket mat och social delaktighet hon orkar med? Jag har gjort det de senaste två dagarna, och trots att hon inte orkar vara vaken länge äter hon mycket, och nätterna blir lugnare. Två tydliga nattmål ena, och hade blivit det även i natt om det inte var för den där rapen, och sedan den där prutten, som tvärade ;)

2. Kan jag vagna bort andra mål än de två nattmålen? Om hon till exempel äter kl. 01.00 och vaknar en halvtimma - en timma senare, kan jag vagna, eller ska jag tänka att jag framförallt måste stilla hennes överlevnadsångest så här i början? Hon har ju troligen inte gått in i att vara en tre veckors baby än, eftersom hon så lätt blir utmattad :) Så kanske avvakta med vagnande, om hon vaknar mellan målen, en vecka till? I stället upp och äta?

3. Likadant på dagarna, kan jag vagna om hon vaknar för tidigt, eller ska jag se det som att hon är "klockan" eftersom hon är så ny? Jag vagnade en gång när hon vaknade för tidigt på dagen, och då somnade hon om och sov tiden ut.

4. Tänker jag rätt när jag avvaktar med att få henne att sova själv med buffning? Nu vet jag att hon använder bröstet ibland när hon blir trött mot slutet av sin vakenperiod. Då ropar hon lite "Jag är trött!" hugger efter och släpper bröstet om vartannat. Hugger till slut tag ordentligt, och somnar nästan omedelbart. Återigen tänker jag att hon fortfarande kanske ska räknas som nyfödd, och alltså inte läggas utan att sova. Jag tror då det är bättre att avvakta en vecka till, tills hon orkar vara vaken i minst 1 1/2. Verkar det stämma? Vill ju inte fastna i något kan-inte-sova-själv-utan-bröstträsk ;)

Ja, det var de frågor som jag har just nu :) Tack för all hjälp! :)

/Teresa
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av Sarisparis »

Hej och varmt välkommen till ett fullt fungerande forum :wink:

Grattis till Lillasyster! :heart:

När man är sâ liten som hon sâ är det smekmânad som gäller, alltsâ mat vid minsta pip. Det jobb man lägger ner med detta har man igen dubbelfalt genom att överlevnadsângesten stillas i samma takt. Men man kan ju styra lite ändâ, men frân andra ändan om du förstâr hur jag menar. Alltsâ väcka vid behov. :wink: Till dina frâgor :D
saraseptember skrev:1. Får jag om dagarna väcka henne efter 2 1/2 timma utan att det ställer till något? Anna skriver att man ska undvika att väcka nyfödda, men samtidigt att man måste följa dagsprogrammet för att få till nattmålen. Hur ska jag tänka? Kan jag varsamt väcka henne, och sedan ge henne så mycket mat och social delaktighet hon orkar med? Jag har gjort det de senaste två dagarna, och trots att hon inte orkar vara vaken länge äter hon mycket, och nätterna blir lugnare. Två tydliga nattmål ena, och hade blivit det även i natt om det inte var för den där rapen, och sedan den där prutten, som tvärade
Ja, väck henne du efter 2,5 om hon verkar ha tendens att sova bort hela dagarna och istället köra nattklubb. Att styra vakentiden till rätt plats pâ dygnet tycker jag man kan göra frân start. Med detta menar jag ocksâ att man ser till att dagtid ha DAG - ljus och ljud och framför allt att se till att nätterna hâlls mörka och lugna. Matning och skötning görs snabbt och diskret, men i lugn och ro och med bara sâ lite ljus som möjligt. (jag har haft en sân där miniliten ficklampa vid mitt nattduksbord de senaste âren :wink: )
saraseptember skrev:2. Kan jag vagna bort andra mål än de två nattmålen? Om hon till exempel äter kl. 01.00 och vaknar en halvtimma - en timma senare, kan jag vagna, eller ska jag tänka att jag framförallt måste stilla hennes överlevnadsångest så här i början? Hon har ju troligen inte gått in i att vara en tre veckors baby än, eftersom hon så lätt blir utmattad :) Så kanske avvakta med vagnande, om hon vaknar mellan målen, en vecka till? I stället upp och äta?
Nej, tycker jag. Som jag skrev ovan sâ är smekmânad just smekmânad för att försäkra Lillasyster att ni finns där. Jag vet att det är tufft att vara uppe flera gânger om nattetid, men jag tror som sagt att man har igen det sen om man lägger grunden till barnets förtroende för omvärlden direkt.
saraseptember skrev:3. Likadant på dagarna, kan jag vagna om hon vaknar för tidigt, eller ska jag se det som att hon är "klockan" eftersom hon är så ny? Jag vagnade en gång när hon vaknade för tidigt på dagen, och då somnade hon om och sov tiden ut.
Jag skulle ha väntat in den egentliga födseln, minst, till innan jag vagnade vid uppvak dagtid, men känner du att hon svarar fint och att det funkar sâ kör pâ det.
saraseptember skrev:4. Tänker jag rätt när jag avvaktar med att få henne att sova själv med buffning? Nu vet jag att hon använder bröstet ibland när hon blir trött mot slutet av sin vakenperiod. Då ropar hon lite "Jag är trött!" hugger efter och släpper bröstet om vartannat. Hugger till slut tag ordentligt, och somnar nästan omedelbart. Återigen tänker jag att hon fortfarande kanske ska räknas som nyfödd, och alltså inte läggas utan att sova. Jag tror då det är bättre att avvakta en vecka till, tills hon orkar vara vaken i minst 1 1/2. Verkar det stämma? Vill ju inte fastna i något kan-inte-sova-själv-utan-bröstträsk
Ja, vänta in den egentliga födseln innan du skipper knockoutslurken. Oroa dig inte för nâgra träsk whatsoever än, hon är ju sâ liten man kan bli, nästan :wink:.

Rent allmänt sâ vill jag hinta för en jättevanlig fälla hos andrabarnsföräldrar som kurat nummer ett, idéen om "nu jäklar ska det bli ordning pâ torpet pâ stört". Överdriver lite, men risken är att man blir besviken och frusterad och 'överjobbar' det hela om man ligger pâ för mycket för fort. Standardmodellen är helt fantastisk, men den är inget annan än en modell, ett stöd, inte en strikt bruksanvisning med knapptryckningar och garanterade resultat. Det är slingrigt i början, och det är lätt att tänka att man inte "lyckas" om man inte fâr till de perfekta SM-mâlen och SM-lurarna. Men det kommer, tâlamod och tillit till sig själv och barnet är nog sâ viktiga SM-ingredienser.

Det ska bli kul att följa er resa :D

:heart:
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av saraseptember »

Hej och tack för ditt vänliga och kloka svar!

Jo, jag tycker det du säger är vettigt. Hon är en liten plutta som framförallt ska veta att hon inget har att bekymra sig för, för här finns någon som hör henne och rycker in med all mat hon kan få ner ;)

Så jag skippar allt vad vagnande och buffande heter för tillfället. :) Jag har dessutom märkt att hon sover än mer gott, dag och natt, sedan jag försiktigt började väcka henne för mat och umgänge. Jag antar att hon blir ordentligt tillfredsställd vad gäller mat och närhetsbehov, och alltså lugnt kan sova på.

Jag är tacksam för ditt påpekande om andrabarnsföräldrar - jag kände igen mig direkt! :) Visst är det så att jag fick lära mig vad det heter att inte få sova precis innan jag kurade storebror, och alltså kan bli lite övernitisk nu. Tack för varningen! Detta får gå i sin takt, då jag samtidigt vänligt styr mot ordentliga vakentider under dagen.

Angående det: Kan jag, så småningom, mjukt börja styra mot att väcka henne vid sju för första målet? Även om det gått kortare tid från förra, om hon till exempel velat ha ett extra nattmål tidiga morgontimmarna? I slutändan siktar jag mot ett 7-19 schema, eftersom det är vad storebror har.

Glad midsommar! :)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit säger jag också! :D

Vilken härlig smekmånad ni verkar ha! =D> :D Njuuuuut! Än har ni ett tag kvar innan saker och ting kan/bör styras upp mer. :P

Jag tycker absolut att du kan ha som mål att starta dagen samma tid varje dag. Din lilla verkar ju redan verkligen uppskatta att bli ledd i form av väckning.

Trevlig midsommar!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av saraseptember »

Hej och tack för uppmuntran!

Jo, det fick jag erfara i natt :) I går lät jag henne sova till 08.30 på morgonen eftersom hon tagit sig en extra nattslurk kl. 06.00 (efter de två vid 01.00 och 04.00). Vilket resulterade i för lite mat och vakentid under dagen då schemat försköts (jag var osugen på att dra igång stort mål strax innan midnattstimman). Lillan har egentligen fem stora mål om dagen, eftersom hon inte orkar vara vaken så länge åt gången. Och utan detta femte mål...

...så blev natten i stället full av småslurkande. Till slut tittade vi på varandra med röda ögon vid femtiden denna morgon, och så gjorde vi gemensam sak: - Nu får det vara nog! :) Marsch ut till mörka hallen, koppla på liggkorgen på vagnchassit och vagnas in i sömn. Tack, sa lillan, och somnade snabbt. Jag väckte, nu vis (?) av erfarenhet, lillan igen vid 07.30: - Godmorgon, godmorgon! :)

Så nu vet vi att lillan vill ha ett tydligt schema. Härmed är det samma tid som gäller var morgon, för allas goda sömns skull :)

Trevlig midsommar - här ska ätas jordgubbar! :)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av Sarisparis »

Det lâter som att du har en kanonbra plan! :thumbsup:

Gâ loss pâ jordgubbarna ordentligt nu! :D

:heart:
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av saraseptember »

Hej! Hoppas alla haft en fin midsommar :)

Nu undrar jag minsann om inte lillan haft sin egentliga födelse! :)

Förutom att hon är vaken längre, är mer uppmärksam under vakenpassen och inte somnar lika medvetslöst efter maten så - somnade hon helt själv i vagnen nu!

I natt vaknade hon flera gånger i skarvarna mellan nattmålet klockan 01.00 fram till 04.00, då hon slutligen somnade för att sova fram till sju. När jag plockade upp för att ge mat, så ville hon inte alltid ha, gnällde lite och slöt ögonen. Somnade om. "Jag vill inte ha mat, bara hjälp att sova", eller vad tror ni?

Och efter dagens stora mål har jag lagt henne, varpå hon vaknat till nästan omgående. Legat och tittat på suffletten och väggen en stund. (Ska sätta upp något fint där! :) Sagt "gnyff" någon gång, medan jag gjort husljud. Vagnen står i stora hallen i direkt anslutning till köket, så hon har liv och rörelse runt sig. Sedan har hon ropat, jag har hämtat och trugat, hon kanske tagit lite bröst, men sedan somnat igen i famnen. Då har jag lagt henne och hon har sovit vidare, och sovit gott.

Och nu somnade hon alltså själv! Hon gnyffade till någon gång, ropade sedan, jag hämtade och trugade. Hon ville inte ha, somnade till, jag la henne, hon vaknade strax till, låg och tittade (husljud, läsa bok för storebror med halvhög röst i vardagsrummet som ligger nära, radio på). Jag "struntade" i att hon var vaken (i vårt hus sover vi gott!-attityd), lyssnade med öronen, och tittade ca tio min senare till snabbt. Sover!

Nu tror jag inte att det alltid kommer att vara så, hon är så liten än, men visst måste det vara ett tecken på att hon är redo att börja läggas vaken, trött, mätt och belåten ibland? Om hon inte hinner somna i famnen, förstås... Samt att jag kan använda till exempel vagning på natten om jag inser att det inte är mat som fattas, utan sömnhjälp. Jag uppfattar det helt enkelt som att hon signalerar att hon vill få bekräftelse på att hon kan sova, och då kan hon det själv. Vad tror ni som är erfarna? :) Jag vill ju inte slita upp henne om hon vill somna själv, och få henne att tro att hon inte kan själv.

Fortsatt trevlig helg, alla! :)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av saraseptember »

...eller, ja, nu vaknade hon igen i 45 min-skarven. Åt lite, somnade snabbt. Följer råd ur andra trådar om att räkna uppvakning inom 1,5 h som tillhörande förra SM-målet. Vi får se ;)

Om någon vecka hade jag nog vågat mig på kort vagning i detta läge, med ramsa, men nu vill jag invänta er kloka forumisters råd :) Jag har ju aldrig använt verktygen på en så liten ;)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag tycker du verkar lyssna av din lilla så fint! =D> Anna skriver i Barnaboken att de små både kan och bör läggas vakna efter den egentliga födelsen. Har den inträffat och den lilla magen är proppmätt så kör på tycker jag, liten verkar ju inte misstycka heller! :D

Ramsa är dock för tidigt än. Under ca fyra månader söker de små efter ansiktet som pratar, så vänta med det tycker jag. Vi smög in den "bakvägen" från ca tre månader, har jag för mig, genom att säga den mjukt och lugnt precis vid insomnandet så att den skulle förknippas med sömn.

Fortsätt nu ha en underbar sommar tillsammans och njut av bebistiden, den försvinner ju så fort!

:heart:
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av saraseptember »

Hej SaraMilana!

Tack för svar! :)

Jag funderar fortfarande på om lillan har haft sin ordentliga födelse eller ej. Det verkar stämma på alla punkter vad gäller intresse för omvärld, utseendets förändring och annat som Anna skriver om. Hon har dessutom vaknat till ibland under sömnen om dagen, och somnat om utan annan hjälp än husljud. Men - vilken tröttfia! Den stora kampen med SM och lillan är att hon inte orkar vara vaken särskilt länge. Ibland får vi jobba för att få till en timma. Och det leder till lite frågor. Hm.

Lillan har de senaste två dagarna vaknat ett flertal gånger mellan nattmålen kl. 01.00 och 04.00. Hon kan vakna allt mellan 5-45 min efter att jag lagt henne. När hon ropar (inte bara vid gnissel, stånk och bök) plockar jag upp för mat. Oftast äter hon bara lite, gnisslar lite och verkar jättetrött. Ibland inte alls. Ibland är det rap, ibland var det förmodligen en fråga om det verkligen är okej att sova nu. Somnar snart om. Och så börjas det igen. Vid 4-tiden håller tosset på att bryta ut hos lillans mamma (Jag är själv en ordentlig tröttfia, så jag tror jag anar var hon ärvt anlagen ifrån...). Tyvärr misstänker jag att detta nattvak även lett till att hon blivit ÄN tröttare under dagarna. (Jo, tack, jag med :) ) Nu är jag lite orolig att detta ska knasa på om jag inget gör för att strama upp det hela...

1. Tror ni verkliga födelsen ägt rum om hon nu fortfarande är så trött? Är bara nyfödda så trötta, eller kan det vara individuellt?

2. Bör jag jobba hårdare för att hålla lillan vaken under vakenperioderna? Är ju orolig för att hon ska bli övertrött också...

3. Tror ni jag kan samtidigt vagna bort målen mellan 01.00 och 04.00 om jag är säker på att hon fått i sig under 01.00-målet? Hon brukar sova gott om dagarna, med väckning efter 2,5 h, och det borde väl vara ett tecken på att hon fått i sig ordentligt med mat om dagen? Jag vill ju att hon inte ska vara alldeles slut om dagarna på grund av natten, så att hon inte orkar med mat och umgänge.

Jag vill verkligen få till lite längre nätter vid månadstrecket, så nu har det krupit in en "lillan-kan-inte-sova-mellan-01.00-och-04.00-varg" och därför också en "det-blir-inga-hela-nätter-inom-översiktlig tid!-varg" i rummet och i huvudet kan jag lova. Och tröttfia numero uno (jag!) blir skakis vid tanken. Måste fixa attityden på den punkten! Om ni kan hjälpa mig avliva de vargarna skulle jag vara glad! :)

4. Alltså: Kan lillan nattmåla på detta vis, och ändå få 6-timmars natt redan vid månadsstrecket? Vad säger era erfarenheter? :)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Mitt främsta råd till dig är att försöka dra ner på ambitionerna aningens med denna mini-mini-plutt du har hemma! :wink:
Mycket möjligt att den egentliga födelsen har ägt rum, men jag vet många som fortsatt smekmånaden i 2-3 veckor till med mat vid minsta pip för att säkra att ingen överlevnadsångest får grepp om liten.
Du verkar ju dock läsa av liten så fint och kunna känna från gång till gång om det är läge för mat eller verktyg.
Själv hade jag inte gjort något åt nattmålen än på några veckor, utan satsat allt krut på mat mat mat på dagarna. Lätt för mig att säga (jag var precis lika bokstavstroende som du :wink: och rädd att allt skulle bli fel om jag inte gjorde EXAKT enligt boken... :roll:) när jag har facit i hand och en liten som sovit som en gud sen typ 2-3 mån. Missförstå mig rätt, jag vill bara avliva dina sömnvargar. Jag vågar LOVA att med en sån påläst och ambitiös mamma som du så kommer liten att sova såååå fint om någon månad. Tålamod!! :heart: Kom också ihåg att det tar tid att lära sig äta sig proppmätt!

Och som du säger själv, pressa inte vakentiden för hårt, många pluttar klarar bara 1-1,15 i början (särskilt på morgonen).

Och glöm för Guds skull inte att njuta nu!! :P
Hoppas du inte tycker jag är hård mot dig, är bara det att jag känner igen mig så i att vilja göra allt perfekt! Så här i efterhand förstår jag ju att vi kommit hit vi är idag även på 100 andra sätt, bara Attityden av självklarhet är på plats och SM-tänket finns i bakhuvudet! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av saraseptember »

Hej Irmasmamma!

Tack för ditt svar! Du har rätt i att jag måste akta mig för att inte bli övernitisk! Oh dear, min inre stalinist älskar nitiskhet... ;)

Jag får känna mig fram så gott jag kan. I natt kände jag att vagning var på sin plats när lillan vaknade till vid två efter att ha ätit stort mål mellan 12 och 01.00. Hon hade ätit massor, och lät trött när hon frågade mig. Hon somnade nöjt om och sedan vagnade jag någon enstaka gång fram till fyra, då hon fick nästa mål. Sedan vaknade hon igen vid 05.45 för en extraslurk, och sedan började dagen på lillans initiativ vid 06.45.

Där gjorde jag rätt, får då fick vi en pigg liten skrutt till första vakenpasset. Men sen gjorde jag lite fel... :oops:

Jag trodde hon ville ha vagningshjälp till sömn efter stora frukosten, men bestämde om (inkonsekvent, men hoppas att en gång är ingen gång!) eftersom jag insåg att hon borde först och främst få maten bekräftad. Självklart borde jag bara gett mat direkt. Hon åt inte mycket, utan somnade vid bröstet. Som sagt, hoppas en gång är ingen gång ;) I fortsättningen kan jag nog tänka mig vagning om nätterna mellan två nattmål, för att få en piggare tjej som orkar vara lite mer vaken och äta lite mer om dagen, medan jag klämmer i mat om dagarna varje gång hon ställer en fråga.

Jag blev lite överoptimistisk, eller vad det ska kallas, av att hon flera gånger visat att hon kan somna själv. Hon vaknar ibland till, ligger och tittar en stund, och somnar sedan om. Men, du har rätt. Vagning förbehållet nätter, om det verkar stämma, och mat proppas i om dagen :) Så tacksam att detta forum finns med alla er kloka människor som peppar och ger goda råd! :D

Nu ska jag försöka sluta skämmas för missen efter dagens frukost, och ta nya tag med Attityden av tveklöshet på plats! ;)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av Irmasmamma »

Ja sluta genast skämmas!! [-X :wink: :lol: En gång är ingen gång och det var dessutom en av de minsta "missar" jag nånsin hört talas om! :P :mrgreen:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av saraseptember »

Är det någon som har erfarenhet av en liten kräkis? :)

Lillan kräks nån gång om dagen för tillfället. Är det överskott som åker ut, eller är det en del av det mål hon behöver? Förstår ni hur jag menar? :) Det kan vara bra att förstå hur det påverkar hela dagsintaget. Jag försöker ju proppa i mer i vilket fall :)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
saraseptember
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 07 jun 2012, 10:52
Ort: Stockholm

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av saraseptember »

Hjälp. Nu tvivlar jag totalt på detta. :( Lillan sover inte alls som hon ska enligt Standardmodellen. Just nu är nätterna lika illa som om jag hade haft fri amning.

I natt åt hon mellan 22-00.30. Jättemycket. Kunde inte somna sen. Vagnade. Somnade till slut. Mat kl 01.20. Mat kl.02.20. Vakna, vakna, kan inte sova själv. Mat vid tre, kommer inte ihåg. Somnade till slut, antagligen av utmattning kl. 03.30. Inga "endast två nattmål med Standardmodellen" i sikte här inte. Trots att hon varit mycket mer vaken under dagen, och ätit nästan konstant under målen. Vad är det som händer?

Nu ser jag bara detta framför mig i flera veckor till, eller kanske längre. Och jag är inte riktigt gjort av det virket att jag kan vara uppe sådana tider, det lärde jag mig innan jag kurade storebror. Finns det någon som vet vad som händer, eller vad jag kan göra?

Njutning? Finns inte på kartan. :(
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"