Påbörja SM - född 110719

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av SanOsc »

Hej,
Hej! :D

Det ser ju ut som att lilltjejen får massor med mat! Men jag ser inte till någon nattslurk? Och kanske du kan klämma in ett mål till med lagad mat? Så att det inte bara blir en massa gröt och välling med snabba kolhydrater. Jag tänker middag med övriga familjen och sen vällingen strax före sänggåendet.
Jodå, nattslurken är där. Bara inte utskriven :wink: Hon erbjuds en flaska välling inför natten.
Hon får ett mål mat innan långluren, ett ytterligare mål då tänker du?

Mat-tiderna är:
7.30 Välling erbjuds 240ml, dricker ca 150ml.
8.00 1 portion gröt
11 Mat med efterrätt i form av frukt
11.55 Skarvförebyggande 100ml välling
15 1,5 portion gröt med frukt
18 Välling erbjuds 240ml, dricker allt mellan 150-240ml
18.45 Nattslurk, erbjuds 240ml dricker allt från 50ml - 200ml
Sista sovpasset är ju det som brukar vara knöligast för många. Varför går du in så mycket? Risken är ju att hon lär sig att det inte går att somna utan din hjälp!
Ja, jag får lära mig backa på detta passet. Blir lite stressad av att hon inte somnar... så då vill jag så gärna hjälpa. :oops: :cry: Tänker att om hon inte somnar förrän halv fem, då sover hon alldeles för nära nattpasset, och sen står alla vargar i farstun och flåsar...
15 timmar är lagom. Men du skulle kanske kunna stuva om lite, till 12-45-2-20, så blir det inte lika mycket sömn så nära natten.

:heart:
En mycket god idé, absolut värt att prova. Provar detta redan från imorgon!
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av Tetz »

Vi har också trassel med sista sovpasset, så jag delar med mig av mina knep :D

:arrow: Locka fram ett riktigt gapskratt innan den läggningen, så lillan är GLAD när hon läggs.
:arrow: Lägg en kvart innan det är dags att somna, så du slipper stressen med att hon somnar "för sent".

Om hon somnar bra på sina övriga sovpass så är det inte hela världen om du hjälper till lite extra på den sista sömnen. Den luren faller ändå bort inom några månader 8) Periodvis har jag erbjudit den luren i vagn under promenad, och passat på att göra nåt ärende.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av SaraMilana »

SanOsc skrev:Jodå, nattslurken är där. Bara inte utskriven :wink: Hon erbjuds en flaska välling inför natten.
Hon får ett mål mat innan långluren, ett ytterligare mål då tänker du?

Mat-tiderna är:
7.30 Välling erbjuds 240ml, dricker ca 150ml.
8.00 1 portion gröt
11 Mat med efterrätt i form av frukt
11.55 Skarvförebyggande 100ml välling
15 1,5 portion gröt med frukt
18 Välling erbjuds 240ml, dricker allt mellan 150-240ml
18.45 Nattslurk, erbjuds 240ml dricker allt från 50ml - 200ml
Jo, vad jag menade var att om du inte hade haft med någon nattslurk (som du ju har), hade du kunnat införa ytterligare ett mål mat. Men med alla mål på plats funderar jag bara över all denna gröt och välling. Bara snabba kolhydrater, inget man är mätt på länge. Jag skulle byta ut minst ett välling- eller grötmål mot riktig mat med en ordentlig klick smör i som man står sig på längre.

:heart:
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av SanOsc »

Kom att tänka på en annan sak, när hon kräks nuförtiden, väldigt sällan men det händer efter maten och då luktar det vuxen-spya. Riktigt illa luktar det, gör era det med?

Sen, gröten, har ni en smörklick där i också?
Tetz skrev:Vi har också trassel med sista sovpasset, så jag delar med mig av mina knep :D

:arrow: Locka fram ett riktigt gapskratt innan den läggningen, så lillan är GLAD när hon läggs.
:arrow: Lägg en kvart innan det är dags att somna, så du slipper stressen med att hon somnar "för sent".

Om hon somnar bra på sina övriga sovpass så är det inte hela världen om du hjälper till lite extra på den sista sömnen. Den luren faller ändå bort inom några månader 8) Periodvis har jag erbjudit den luren i vagn under promenad, och passat på att göra nåt ärende.

:heart:
Tack för tipsen Tetz! :heart:
Jag har också använt mig av promenad ibland. Funkar rätt bra. Enda nackdelen är att ibland skarvar hon vid 20min, och det går inte alltid att få henne att somna om. Hon skarvar ALDRIG vid 20min inomhus men i vagn och bil sker det mer ofta. Konstigt. Och i bilen har jag inga knep på att få henne att somna om.
Nu till helgen ska mannen och dottern åka till mina svärisar (3h bilresa) och vi kom fram till att bästa tiden är att åka 19, då vet vi att hon inte skarvar. Och hon gillar inte att sitta fast en längre tid, absolut inte en sån lång bilresa, så att åka under vakentiden känns inte heller bra. Nu åker ju mannen ensam dessutom.

Hur gör ni andra vid längre bilresor :?:

Tetz, du har ju en jämngammal om jag inte minns helt fel, hur ser era "matvanor" ut? Om du vill dela med dig vill säga. :heart:
Jo, vad jag menade var att om du inte hade haft med någon nattslurk (som du ju har), hade du kunnat införa ytterligare ett mål mat. Men med alla mål på plats funderar jag bara över all denna gröt och välling. Bara snabba kolhydrater, inget man är mätt på länge. Jag skulle byta ut minst ett välling- eller grötmål mot riktig mat med en ordentlig klick smör i som man står sig på längre.
Ah, jag förstår. Kanske aktuellt att byta ut kvällsmålet, så att hon får mat kl 18 istället. Vad kan jag annars ge istället för gröt eller välling, t ex till frukost? Några bra förslag?
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av Tetz »

SanOsc skrev:Kom att tänka på en annan sak, när hon kräks nuförtiden, väldigt sällan men det händer efter maten och då luktar det vuxen-spya. Riktigt illa luktar det, gör era det med?
Japp :-& Det blir ju så när det är riktig mat som ska brytas ner. Båda mina ungar är/var riktiga kräkbarn, men med storan gick det över nånstans runt nio månader har jag för mig. Jag räknar ner.... Det luktar fyllecell här hemma ibland :lol:
SanOsc skrev:Hur gör ni andra vid längre bilresor :?:
Vi har inte åkt på några, men jag vet att många åker när det är dags för kvällsläggning.
SanOsc skrev:Tetz, du har ju en jämngammal om jag inte minns helt fel, hur ser era "matvanor" ut? Om du vill dela med dig vill säga. :heart:
Självklart :D
07.30 1,5 dl gröt
09.30 0,5 fruktpuré
11.00 2 dl matpuré + 0,5 dl fruktpuré
14.30 1,5 dl gröt
17.30 2 dl matpuré + 0,5 dl fruktpuré
19.00 200 dl välling

Matpurén gör jag själv på rotsaker, broccoli, köttfärs, fisk, kyckling etc. med en rejäl klick osaltat smör. Jag har inget smör i gröten, men så har jag en stor och stadig unge på över 8 kg :wink: Men jag skulle ha i smör om hon var lite tunnare eller om hon behövde bli mättare :D

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av SanOsc »

Japp Det blir ju så när det är riktig mat som ska brytas ner. Båda mina ungar är/var riktiga kräkbarn, men med storan gick det över nånstans runt nio månader har jag för mig. Jag räknar ner.... Det luktar fyllecell här hemma ibland
Ja, det luktar verkligen illa, och doften sätter sig länge och väl... :(
Självklart
07.30 1,5 dl gröt
09.30 0,5 fruktpuré
11.00 2 dl matpuré + 0,5 dl fruktpuré
14.30 1,5 dl gröt
17.30 2 dl matpuré + 0,5 dl fruktpuré
19.00 200 dl välling

Matpurén gör jag själv på rotsaker, broccoli, köttfärs, fisk, kyckling etc. med en rejäl klick osaltat smör. Jag har inget smör i gröten, men så har jag en stor och stadig unge på över 8 kg Men jag skulle ha i smör om hon var lite tunnare eller om hon behövde bli mättare
Hm, 200 dl välling låter lite mycket även om du har en stor tjej :shock: :) :lol: :wink:
Min tjej är också en stor tjej, väger kring 8kg trots att hon vägde 2,4kg vid födseln :shock:
Ser att du kör endast gröt på morgonen, skulle jag ju också kunna göra så blir det kanske inte så mycket kaka på kaka, och då undvika så mycket välling hela dagarna och mat på kvällen. Ska fundera och justera lite tror jag. Tack för att du delade med dig! :heart:
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av Tetz »

Jag har ju funderat på om kräkset är frekvent för att hon äter för mycket. Så några dagar har jag givit henne mindre mat för att testa... Men då sover hon bara sämre, och kräks lika mycket ändå :? Vällingflaskan sveper hon på fem minuter där på kvällen, och den kommer inte upp dock :D
SanOsc skrev:Min tjej är också en stor tjej, väger kring 8kg trots att hon vägde 2,4kg vid födseln :shock:
Hoppla! :shock: :lol: Visst är det mysigt med en liten tjockis :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av Tetz »

Hahahaha, nu såg jag att jag skrivit 200 DECIliter välling :lol: Då lär hon ju väga TJUGOåtta kilo inom kort :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av SanOsc »

Hahahaha, nu såg jag att jag skrivit 200 DECIliter välling Då lär hon ju väga TJUGOåtta kilo inom kort
:lol: :shock: :D
Haha, ser framför mig vilken enorm nappflaska ni har :wink: :wink: :mrgreen:

Jag ändrade ju i mitt schema för någon dag sen och ändrade så att hon sov

9-9.45
12-14
16.20 - 16.50
och sen natt 19-07

Nu ska jag ju inte utvärdera eller fundera eftersom det är för kort tid som gått, men jag vill ändå bolla redan nu eftersom jag känner mig lite osäker. Fördelen med ändringen är att hon direkt slutade med att vakna 06, nu vaknar hon strax innan 07. Perfekt! Hoppas det håller i sig.
Nackdelen och mitt problem är att jag inte får henne att somna på 20-minuters luren, inte alls. Hon blir vansinnig, hon skriker, är förbannad, arg och lägger sig på rygg hela tiden och när hon hamnar på rygg pratar hon och jollrar till en början men blir sen arg där med. Jag kan ju inte verktyga en arg bebis, så vad gör jag? Jag kan ju inte tvinga henne att sova, bara ge henne alla förutsättningarna eller?

Även när hon inte sover dessa 20 min så är hon glad och nöjd från 14 till sovdags kl 19.

Ska jag lita på henne, att hon faktiskt är nöjd? Det blir ju ett långt vakenpass på 5h för en sån liten, även om hon påvisar att hon klarar det? Ska jag bara ge henne möjligheten nu under "prov-veckan" och backa undan eller ska jag göra annorlunda? :?

Känns som det är en vändningscirkus hos oss. Nu när hon somnade för natten och jag gick in och kollade till henne så att täcke och allt var OK hade hon somnat på rygg. Inför dagslurarna håller hon också på med att vända sig. Känns inte som något jag ska bekymra mig om, hon somnar när hon är trött - oavsett ställning. Vi har ännu ingen cirkus på nätterna iaf.
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av Tetz »

SanOsc skrev:Ska jag lita på henne, att hon faktiskt är nöjd? Det blir ju ett långt vakenpass på 5h för en sån liten, även om hon påvisar att hon klarar det? Ska jag bara ge henne möjligheten nu under "prov-veckan" och backa undan eller ska jag göra annorlunda? :?
Eftersom det inte spårar ur till kvällen trots fem timmar vaken, så skulle jag avvakta och fortsätta ge förutsättningen att sova. I alla fall under tre-fyra dagar.

Men om vägrandet av sista tjugominutaren håller i sig, så skulle jag nog hoppa över den och istället förlänga lunchluren :D Visst, det är lite tidigt att gå över till två lurar men likväl som det finns tröttisar så finns det piggisar 8)
SanOsc skrev:Fördelen med ändringen är att hon direkt slutade med att vakna 06, nu vaknar hon strax innan 07. Perfekt!
Toppen! =D>

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av SanOsc »

Tack för dina (och alla andras) råd och tips, och din (er) tid :heart:
Återigen, vilket fantastiskt forum att ha i ryggen när vargarna attackerar på alla håll.
Eftersom det inte spårar ur till kvällen trots fem timmar vaken, så skulle jag avvakta och fortsätta ge förutsättningen att sova. I alla fall under tre-fyra dagar.

Men om vägrandet av sista tjugominutaren håller i sig, så skulle jag nog hoppa över den och istället förlänga lunchluren Visst, det är lite tidigt att gå över till två lurar men likväl som det finns tröttisar så finns det piggisar
Jag kör vidare några dagar och försöker få till sömnen enligt tänkt schema. Annars kommer jag tänka om och fundera ut ett bra schema med två dagslurar. Konstigt som det kan ändras fort, hon var en riktig tröttis när hon var yngre och vi låg alltid i överkant med sömnen, och nu plötsligt så tycker damen att vi ska ligga i underkant.

:heart:
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av Sarisparis »

Hej SanOsc :D

Hur har det gâtt med nya tiderna?

Övergângen till tvâ lurar kan vara lite knepig, men förutsättning till vila kan behövas bra mycket längre än förutsättning till sömn. Det kan till exempel vara en stund i vagn, dâ liten är med, men i fred. Att köra pâ för fullt hela sista vakenpasset ger lätt en övertrött bebis när det är dags för middag och bad osv, men har man fâtt ta det lite lugnt alldeles innan sâ brukar det gâ bättre. Är min min erfarenhet i alla fall.

:heart:
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av SanOsc »

Hej SanOsc

Hur har det gâtt med nya tiderna?

Övergângen till tvâ lurar kan vara lite knepig, men förutsättning till vila kan behövas bra mycket längre än förutsättning till sömn. Det kan till exempel vara en stund i vagn, dâ liten är med, men i fred. Att köra pâ för fullt hela sista vakenpasset ger lätt en övertrött bebis när det är dags för middag och bad osv, men har man fâtt ta det lite lugnt alldeles innan sâ brukar det gâ bättre. Är min min erfarenhet i alla fall.
Hej Sarisparis,

Gullig du är som frågar! :heart:

Eftermiddagen går inte alls, hon verkar inte alla vara trött.
Hon ges möjligheten att vila/somna i vagn, vi brukar ta en promenad precis intill eftermiddagsluren.

Om jag skulle gå över till två lurar funderar jag på:
Frukost 1 7.30 Välling 100ml
Frukost 2 8.15 1,5dl gröt
Sova fm-lur 9.30-10.15
Lunch 11.30 2dl mat + frukt
Sova lunch 12.30- 15
Mellanmål 15.30 1,5dl gröt
Middag 18.30 1,5dl mat + frukt
Natt 19.00 Nattslurk Välling 100ml

Problemet som jag upplever det med schemat är att middagen blir så väldigt sen. Gör förvisso inte oss i familjen något så kanske är det okej att den blir så. Sista vakenpasset blir 4h långt. För länge?

Oavsett så har hon ju 5h vakenpass idag eftersom hon inte sover sista passet, och det är ju längre. :?

Några andra tips på två lurars schema?

:heart:
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av Sarisparis »

Just i övergângen till tvâ lurar sâ har jag marginalkvartatganska flitigt. Helt enkelt siktat pâ att fâ lânga luren sâ sent som möjligt. 8)
Och som du säger, en promenad i vagn där tredje luren brukade ligga, sâ att det lilla livet fâr koppla av och vila lite mentalt.
SanOsc skrev:Sista vakenpasset blir 4h långt. För länge?

Oavsett så har hon ju 5h vakenpass idag eftersom hon inte sover sista passet, och det är ju längre. :?
Du svarar dig själv sâ fint. :wink:
SanOsc skrev:Några andra tips på två lurars schema?
Jag tycker att ditt schema ser fint ut. Men du kan alltid kika lite inne bland Svar pâ vanliga frâgor, kolla länken Mat och sov-tider.

:heart:
SanOsc
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 21:48

Re: Påbörja SM - född 110719

Inlägg av SanOsc »

Hej,

Efter att vi fått tillbaka morgon kl 6 och alltid skarv på långluren så höll jag på att bli tokig. Funderade starkt på att bara ge upp och låta henne sova när tusan hon själv ville.

MEN! Jag läste Fannys tråd, http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... &start=105
Och jag blev super motiverad.

Idag vaknade hon halv sex, hade bajsat. Jag bytte och la henne i vagnen efteråt (är inte hemma utan på resande fot) och sen gick vi ut. Jag försökte få henne att somna genom att gunga vagnen fram o tillbaka, men ikke. Kom sen på att jag ju kunde prova vagna, har aldrig provat innan. Efter 2-3 minuter sov hon. Kl 7 gjorde vi morgon. Yeah! En lyckad morgon.

När jag la henne för fm-luren, så backade jag helt. Ramsade ut. Och fick gå in två gånger och vända henne, solfjädra en gång och ramsade ut. sen sov hon. Vaknar efter 32 min, jag stoppar in nappen (ja vi har den kvar) och ramsar ut. Sen sov hon. Väckte henne efter 45min. Första gången detta har hänt sen jag vet inte när!! Grymt taggad är jag!

Maten har vi ökat och ändrat lite efter hennes aptit. Jag tror jag äntligen fattat! JAG har fattat inte hon... Hon har ju vetat hela tiden.

Nu är jag redo för middagslur!

Yeah!!
Storasyster 110719
Lillebror 150120
Mini-lillebror 210905
Alla tre SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"