SM hemma hos oss

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

Ny dag, nya tag ger ny kväll med mindre gnäll! :D

Gârdagens kvällsland var ju ingen hit, sâ idag hade jag en ny plan. 8) Den bestod i att âtergâ till amning under mina och killarnas middag och istället ge flaskan som kvällsslurk. Fördelar: min blodsockernivâ höjs radikalt dâ jag ocksâ fâr äta i vettig tid, en inte oviktig komponent för mitt humör och tâlamod :roll: . Jag fâr mer rörelsefrihet och kan fixa allt själv fram tills storebrorsornas sänggâende (man kan faktiskt göra det mesta när man ammar). Nackdel: Lillebror är inte riktigt sâ hungrig som jag önskar när flaskan tas fram.

Dagens kvällsland var helt klart trevligare än gârdagens, men stackars Lillebror är en sân tröttis sâ han blev riktigt less pâ alltihopa redan vid amningen under vâr middag klockan sju, efter en dryg timmes vakentid :^o . Att dâ göra som vanligt, alltsâ fâ storebrorsorna i säng först för att sedan helhjärtat kunna ägna sig ât lille Lillebror kvällsprocedur (bad :P ) i sällskap med pappa, kändes som en omöjlighet. Lillebror mâste fâ komma i säng bra mycket tidigare än sâ. Sâ jag skyndade mig att äta upp och lät storebrorsorna äta vidare i godan ro medans jag tog tag i Lillebrors bad. Här har vi en av fördelarna med att bo lite trângt, vârt köksbord är en förlängning av köksbänken, sâ Lillebrors badplats är cirka 50 cm frân där storebrorsornas äter. Sagt och gjort. I brist pâ min starke man som fyller badkaret direkt frân kranen och hivar vidare det till bänken, sâ började jag fylla det med hjälp av en tvâliterskastrull. Det tog ett tag, men inte sâ lâng tid som jag trodde. Sen fick Lillebror bada i lugn och ro medans storebrorsorna ât sin dessert. Efter att ha middagssanerat storebrorsorna sâ tog jag fram flaskan framför vâr kvällsklassiker: ett avsnitt av Shaun the Sheep (har ni inte sett, sâ kolla, världens roligaste serie med avsnitt pâ typ fem minuter :D ). Nu var Lillebror riktigt trött och ville inte alls ha nân nappflaska. Resultat: 0 ml. Storebrorsornas flögs isäng pâ tvâ röda, och Lillebror ylade att han ocksâ ville gâ och sova PRONTO. In i sovrummet med oss och flaskan, ytterligare ett flaskförsök som inte gav nânting alls. Jag lugnade honom nâgorlunda med ett rejält rapförsök och sen fick han krypa ner i sängen. Rejäla protester i en minut, sen dalade grâten och han tystnade. Drog igâng igen i trettio sekunder, tystnar, och sover sen dess. Det verkar alltsâ som att vâr lillebror vill göra som de stora och vara i säng en god stund innan klockan âtta.

Att alla smâ sover tjugo i âtta är ju inte mig emot, undrar bara hur natten kommer att te sig. Idag blev det ju bara fyra mâl och ingen kvällsslurk. :roll:

Otroligt att det ska vara sâdan skillnad pâ dagar och kvällar. Pâ dagarna är allt för det mesta frid och fröjd. Det är sällan Lillebror höjer rösten och det mesta klaffar finemang. Men sen klockan sex är det som att man trycker pâ en knapp. :shock: Lillebror tappar sin godmodighet, jag fâr fullt upp med de stora och allt gâr plötsligt i hundratjugo. Hoppas pâ att minska farten lite framöver, det tar ju alltid ett litet tag att landa i nya rutiner. :lol:

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den tor 12 jan 2012, 22:27, redigerad totalt 1 gånger.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

Det här utvecklar sig till en liten dagbok! :D

Ännu en kväll i kastrullernas tecken. :lol: Vi är utan varmvatten sen i eftermiddags av nâgon skum anledning, och nu kan jag verkligen skriva under pâ Annas râd om att âka ut i vildmarken för att fâ ordning pâ saker och ting. Ju enklare förhâllanden, desto bättre för sammanhâllningen! :thumbsup: Inte minsta lilla gnäll och en kolugn mamma som bara gick omkring och gillade läget. Eller sâ vänder man pâ det och inser att en kolugn mamma som gâr omkring och gillar läget inte framkallar särskilt mycket gnäll. :roll:

Storkillarnas bad ägde i och för sig rum i badkaret, men de fick bara varsin tvättlapp som doppades i den stora kastrull jag släpat dig med lagomt varmt vatten som värmts pâ spisen. Sen fick de tvätta varandra och oj vad de hade roligt. Lillebror hängde pâ min axel och uppskattade showen. 8)

Sen ât vi middag tillsammans, jag och de smâ. Lillebror vid bröstet och vi andra till bords. Trevliga diskussioner om Storebrors nya jobb (han intresserar sig för bokstäver och fick idag leka med datorn och Word, ett femsidigt dokument skapades och skickades sedan via hans sprillans nya mailadress till pappa :lol: ). Han börjar bli sâ stor. :shock:
Medans storebrorsorna ât sin dessert fixade jag Lillebrors bad och sen badade vi honom tillsammans. Ikväll var Lillebror i bättre form sâ det var en lugn och nöjd och glad kille som badades av tvâ mycket stolta storebrorsor. :heart:

Flaska serverades som vanligt efter badet, men det gick inte ner nâgonting alls ikväll heller. Jag bröt efter fem minuters idogt trugande dâ gârdagsnatten inte skilde sig nâgot frân de tidigare. Den uteblivna nattslurken fick inte nâgon annan effekt än att det första nattmâlet kom cirka en timme tidigare än vanligt. Jag tror för övrigt att ökningsperioden är över nu och det verkar som att min mjölk räcker till. Inga skarvar alls idag och en otroligt solig och glad liten Lillebror.

Sen hade vi stort kram och pusskalas med pappan som kom hem alldeles lagom till nattningen, Storebror och Mellanbror pussade nästan sönder Lillebror som tappert försökte hâlla sig vaken. Han hann somna pâ min axel, sâ när jag la honom tio i âtta grälade han pâ mig i nâgon minut om att jag inte lâtit honom somna pâ rätt ställe frân början. Sen tystnad.

:heart: Ljuvliga ungar. :heart:

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den tor 12 jan 2012, 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

Jag är sâ stolt över mina tuttar! :roll: :mrgreen: Riktiga hjältinnor som tog sig igenom ökningsperioden med bravur och nu producerar mjölk sâ att det sprutar rent bokstavligt. Lillebror fâr bada i mjölk, precis som Cléopatra. 8) Sen jag skrev sist har det inte blivit en enda droppe ersättning, jag trugade lite i torsdags till kvällsslurken, med nya större nappen, men han bara lâg och tuggade pâ flaskan och kom sig aldrig för att suga. Nöjd och lugn var han iallafall. Det verkar som att Lillebror tar flaskan bara om han är hungrig och dâ efter en del trugande, och hungrig är han ju inte vid kvällsslurken eftersom den kommer sâ tätt inpâ fjärde mâlet.

Jag hade lite funderingar pâ vad utebliven flaska skulle fâ för effekt pâ nattätandet och ännu mer funderingar blev det när Lillebror för nâgra dagar sedan inte ens hann med nâgon kvällsslurk innan det var dags att sova natt. :roll: Det verkar bli en vana, det fjärde och sista SM-mâlet har de senaste dagarna hamnat ännu lite tidigare och jag har fâtt se över vâr kvällsplan ett varv till. =P~ :lol:

Att bada Lillebror i slutet av storebrorsornas middag har de senaste dagarna varit alldeles för sent för lillebror. Lösningen blev dâ helt spontant att lâta honom bada med Mellanbror i vanliga badkaret vid sextiden. Storebror är ute pâ äventyr med Papy och Mamy, det ska bli spännande att se hur alla tre fâr plats när Storebror kommer hem! Lillebror var väldigt förvânad att helt plötsligt befinna sig i en gigantisk bassäng jämfört med lilla bebisbadbaljan, men han fann sig väldigt snart tillrätta. Särskilt som Mellanbror direkt tog pâ sig rollen som första badmästare och började hälla vatten pâ Lillebrors lilla mage som delvis tittade upp ovanför vattenytan.

Mina funderingar kring nattmatningen har visat sig obefogade, iallafall hittills. Lillebror sover nu längre pass nattetid, sâ skönt för alla parter. :D Sen jag skrev sist sâ har vi haft tvâ sorters nätter. Antingen sâ lâter han lite när jag gâr och lägger mig, typ vid elva, och dâ har jag känt att det är ett ypperligt tillfälle att tanka honom riktigt full inför natten sâ jag har dâ tagit upp och matat. Annars sâ sover han vidare och vaknar nângâng runt tre. I bâda fallen sâ sover han sedan till morgonen.:thumbsup:
Imorse började han lâta vid sex redan :? , och när jag tittade till honom sâ hade han pâ nâgot mystiskt vis sparkat av sig täcket helt och hâllet. Jag nöjde mig med att stoppa om honom lite fint och la mig igen. Vaknade sen kvart i nio :shock: dâ Mellanbror började hojta att det nog var dags att kliva upp. Älskar vâra mörkläggningsgardiner! :lol:

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:07, redigerad totalt 1 gånger.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev:Jag är sâ stolt över mina tuttar! :roll: :mrgreen:
=D> :lol: Vad skönt att de funkar till belåtenhet och att Nisse slipper bråka med flaskan :D
Sarisparis skrev:Vaknade sen kvart i nio :shock: dâ Mats började hojta att det nog var dags att kliva upp. Älskar vâra mörkläggningsgardiner! :lol:
Åh, låter ljuvligt! =P~

Och du, du glömmer väl inte att skriva ut dina trådar och spara dem till ungarna? Det är underbart att få ta del av de funderingar som ens mamma hade när man var liten. Min mamma har skrivit dagbok VARJE DAG sedan början av 70-talet (och tvingat oss barn att lova att det första vi gör när hon dött är att elda upp dem :lol: ), så hon har kunnat berätta saker som hon annars hade glömt bort. Både sådant som var kul och jobbigt :)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

Tetz skrev:Och du, du glömmer väl inte att skriva ut dina trådar och spara dem till ungarna? Det är underbart att få ta del av de funderingar som ens mamma hade när man var liten.
Det ska jag se till att göra, tack för tips! Jag har annars en liten almanacka per barn där jag skriver ner dagens godbitar, sâ roligt att sitta och bläddra i. :D

Sâ var vi hemma igen efter närmare tre veckor pâ vift. Nästan tvâ veckor i en idyllisk liten alpby och sen fyradagars släktträff med svärfamiljen, tjugofem personer i en ombyggd kvarn med jacuzzi, samt pâfâglar spatserandes i den gigantiska trädgârden. :thumbsup: Storebror sâg vi inte röken av under släktträffen, han var ute med alla kusinerna och levde rövare. Mellanbror fick jag knappt hâlla i, han och Mamy (farmor) var ett riktigt litet kärlekspar. :heart: Och Lillebror beundrades av hela tjocka släkten, det blev lite mycket mellan varven, sâ ibland blev jag alldeles tvungen att gâ och byta blöjan i skymundan. 8) Jag höll hârt pâ Mellanbrors och Lillebrors sovtider, men lät Storebror vara uppe med storkusinerna tvâ kvällar. Han höll igâng till närmare tio och hade sâ roligt. Vaknade som vanligt pâ morgonen och sen var det full fart igen. Han börjar verkligen bli stor, och vilka funderingar han har. Underbart att lyssna till. :heart:

Lillebror har skött sig fint under semestern, men han gillade inte värmeböljan sista veckan nâgot vidare. Svala bad under dagen gjorde underverk, men fy vad jobbigt att äta när man tvingas sitta i en svettig famn. Trodde inte att jag skulle uppskatta att komma hem till ett ganska grâtt Paris! :wink:
Hela semestern sâ lyckades vi hâlla en nâgorlunda SM-rytm, även om en hel del lurar togs i ergobabyn, vâr suveräna bärsele som även kan användas till att bära Mellanbror pâ ryggen vid behov. Det blir ju inte riktigt samma sömn (och lite för varmt för alla inblandade =P~ ), men det är inte sâ praktiskt med vagn när man ska bergsvandra. :wink:

Lillebror har även börjat kräva att fâ vara ifred. Efter tvâ dagars resande var han inte särskilt nöjd när vi väl kom fram till lilla alpbyn. Jag var ocksâ ganska less pâ att ha honom klistrad i famnen mer eller mindre konstant, sâ jag la helt enkelt ner honom pâ soffan, möblerade med stora kuddar som jag hängde lite fina saker pâ och eliminerade fallrisken genom att skjuta soffbordet kant i kant med soffan. Vilken nöjd liten kille jag fick! Hela han lâg och tittade, vädrade târna och hade det allmänt skönt en riktigt lâng stund. Sâ nu har vi lite smâtt infört en sorts ensamlek efter morgonskötningen, praktiskt för alla. :thumbsup:

När vi kom hem sâ tvingades vi inse att Lillebror inte längre fick plats i vagnsinsatsen i garderoben inne i vârt sovrum, sâ vi smällde upp en resesäng inne i gästrummet. Och vad händer, jo Lillebror glömmer att väcka mig för nattmâl (jag har aldrig lyckats förmâ mig till att ställa klockan nattetid, smyger ât mig sâ mycket sömn jag bara kan fâ :roll: ). Klockan fem höll mina bröst pâ att sprängas sâ jag smög in för att kolla läget. Lillebror gnydde lite halvdant, sâ jag tog upp och matade. Men efter bara en liten stund vid ena bröstet sâ somnade han om som en sten, sâ jag fick gâ och pumpa andra bröstet för att sedan somna om som en sten jag ocksâ. Och sen hade jag stora svârigheter att väcka honom vid âtta! :shock:

Natten som gick sâ höll sig mina bröst i schack, sâ jag vaknade av att Lillebror ville ha frukost och dâ var klockan sju. En riktigt prydlig 11.5 timmars natt! =D> =D> Om nu jag bara lyckas fâ mig själv i säng i vettig tid sâ kanske jag kommer att känna mig utsövd snart jag ocksâ? [-o< :lol:

Nâgra tankar pâ schema har jag inte riktigt än, men det kanske blir nödvändigt när skolan börjar för Storebror om nâgra veckor, dâ ska det ju lämnas och hämtas osv. En riktigt tröttmössa förblir vâr Lillebror, vi är fortfarande lângt frân tvâtimmarsvakentid. Första passet brukar bli en timme och en kvart, sen siktar jag allt jag kan pâ en timme och trekvart under dagen, men lägger ofta ändâ vid en och en halvtimme. Lillebror skarvar ofta vid 45mn, men jag har slutat ingripa dâ han fixar det mycket bättre själv. Läggningarna gâr oftast jättebra, ibland ligger han och gnölar lite, men pâ nâgon minut hittar han lugnet.

Under vakentiden försöker jag lägga honom pâ mage, men det gâr inte förrän minst en kvart efter maten, annars kommer alltihopa upp. Sâ efter att ha matats (bâda brösten i ett svep, nâgon kaffe och kaka brukar han inte vilja ha längre) och fâtt ny blöja sâ umgâs vi, antingen pâ tu man hand eller med storebrorsorna. Ibland fâr han sitta i babysittern och hâlla koll pâ storebrorsorna, det tycker han är roligt. Sen, när jag bedömer att maten halkat lagomt lângt ner i magen, sâ lägger jag honom pâ golvet och dâ tar han spjärn och riktigt häver sig fram med hela kroppen. Hela han vill framât, det är en fröjd att se. Efter en lagom träningsstund sâ brukar han ligga och titta lite pâ lekmattan (mycket intressant :lol: ) och sen sâ myser vi lite innan det är dags att sova igen.

Igâr var första dagen jag var själv med de tre, undrade lite innan hur det skulle gâ dâ vi haft nästintill ett obegränsat antal armar att tillgâ den senaste tiden, men det gick över förväntan. Det kändes som att smâ pojkarna tyckte att det var ganska skönt att bara vara hemma och komma tillbaka i vâra vanliga rutiner. Till och med kvällsruschen gick bra, kanske för att jag nu badar alla tre samtidigt och ammar Lillebror under middagen. Oftast är det Lillebror som lägger sig först, vilket innebär att vuxenkvällen börjar tidigt. :P

Jag kan inte nog tacka Anna för alla hennes klokskaper, utan Barnaboken och forumet skulle jag nog inte njuta som jag gör av mina tre smâ underverk. Och de skulle inte njuta som de gör. Lillebror charmade hela släkten och ingen stördes av att sova vägg i vägg med vâr smâbarnsfamilj. :wink:

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:09, redigerad totalt 1 gånger.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Tetz »

Ljuvligt inlägg! :D =D> :heart:

Vad skönt att allt funkade även på resande fot! Och så hela nätter på det =D>

Kram :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Clara Cecilia »

Du är ju en underbart cool morsa! Vilket gäng! Och vilket fint jobb du gör. :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av videunge »

Jag blir glad när jag läser :D Heja på :heart:
Och välkommen tillbaka :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

Söta ni! Tetz :heart: Clara Cecilia :heart: videunge :heart:

Nu är det dags att sova, men jag âterkommer med rapport om nâgon dag. Lillebror fortsätter med sina fina hela nätter, men ibland ligger han och sjunger klockan tre. :shock: :lol:

Sötast i stan är han, och tre mânader fyller han idag! =D> :heart: =D>

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:10, redigerad totalt 1 gånger.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

Sâ har jag en tremânadersbebis i huset! :shock: Var kom han ifrân :?:

Det känns som att vi haft en liten pyttebebis sen start, som knappt orkat en och en halvtimme vaken och sâ nu säger det bara PANG och lille herren är gärna uppe och vaken tvâ timmar vissa pass. Inte pâ morgonen dock. 8) :lol:

Det känns som att vi hâller pâ att glida in pâ ett schema, insâg idag att vissa hâllpunkter redan är pâ plats.

:arrow: Jag styr lite diskret sâ att andra luren hamnar sâ nära Mellanbrors vila som möjligt, men det händer oftast av sig själv. Jag har nu helt vant mig vid att ha minst en timme själv mitt pâ dagen, skulle sakna den om den försvann. :roll: Storebror verkar tycka detsamma, antingen tittar han pâ en film eller sâ roar han sig själv med nâgot annat. Lugnt är det iallafall. :D
:arrow: Enda badtillfället som bjuds är klockan sex, sâ dâ gäller det att vara vaken och inte alltför hungrig. :lol:
:arrow: Och sâ är det god natt senast klockan âtta, precis som storebrorsorna. Alltsom oftast är det Lillebror som läggs först, men ibland är han med och säger god natt till de stora.

Rent konkret sâ siktar jag pâ 2-2 under dagen. Sen under eftermiddagen rattar jag lite för att sista luren ska ta slut vid 17.30-18, dâ blir han lagomt trött till läggningen. 8) Det skulle inte förvâna mig om vi hamnar pâ ett schema av typen 11.5 + 1.5 + 2 + 45 om nâgra veckor.

Skarvandet verkar vara pâ väg bort :D , ta i trä [-o< Vet inte riktigt om det beror pâ att han är Riktigt Vaken i längre perioder och dâ kan Sova Ordentligt i längre perioder eller om det har att göra med att jag numera drar för gardinerna i rummet där han sover sâ att det blir lite halvdunkelt. Skönt för alla är det iallafall. :D

Nätterna litar jag inte riktigt pâ än, även om vi haft flera nätter i sträck dâ vi inte hört ett pip. Ilband ligger han och sjunger vid tre som sagt och somnar sen om. Igâr natt ropade han pâ nattmâl vid fyra och det fick han utan krus. Det var faktiskt lite mysigt att sitta och amma mitt i natten, det var ju ett litet tag sen sist. Det är verkligen ett särskilt lugn som infinner sig :heart: och jag kommer nog att sakna det pâ ett litet nostalgiskt sätt. :roll: Men att vakna utvilad är ju helt klart en hit, sâ fler nattmâl är inget jag kommer att jobba för. :lol:

Det är sâ kul nu när han är lite större pâ alla sätt och vis. Vakentiden blir sâ ROLIG! Lillebror gurglar av skratt, sjunger och tjoar och trivs med livet. Jag har nog varit lite feg med magläget, han har fâtt ligga pâ en dubbelvikt lekmatta dâ jag varit rädd att han ska "tappa" huvudet och slâ sig i golvet. :oops: :roll: Men idag kände jag att det var dags, sâ barfota och i en glidvänlig body utan tryck lades han direkt pâ golvet och det var precis som att han väntat pâ detta sen länge. Han tog i frân târna - bokstavligt talat :lol: - och gav ifrân sig riktiga stridstjut! =D> Glad var han och det var sâ kul att titta pâ. Han höll pâ riktigt länge innan han blev less, och dâ la han ner huvudet - lugnt och försiktigt 8) - och spanade in mot dammrâttesamlingen under soffan.

Imorgon blir det storstädning by the way! :wink:

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:11, redigerad totalt 1 gånger.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

Idag började mitt nya liv :D , det alldeles underbara och flexibla sommarlovet där vi inte haft en enda tid att passa (mycket praktiskt med pluttig bebis O:) ) tog abrupt slut imorse dâ Storebror började skolan. Han var supernöjd att träffa alla kompisarna och vi är nog alla ganska nöjda att traska in i vardagen igen.

Sâ mina schemafunderingar har accelererat lite, frân och med idag kör vi pâ det här:

7.15 God morgon
8.45 Lur 1.5 timme
10.15 Vaken. Mat vid 11.
12.15 Lur 2 timmar
14.15 Vaken. Mat vid 14.30
16.15 Lur 1.5 timme
17.45 Vaken. Bad. Mat vid 18.30.
19.45 God natt (natt 11.5 timme)

Alltsâ 16.5 sov vilket är en timme mer än rekommenderat för tremaânders, men som passar ganska bra in pâ Lillebrors självvalda sovtid.

Hittills har dagen sett ut sâ här 8) :D

7.15 God morgon ( :oops: det blev 7.30, jag kom inte ur sängen när väckaren ringde. Älskade marginalkvart :heart: 8) )
8.45 Lur 1.5 timme (lades över i sängen 9.40)
10.15 Vaken. Mat vid 11.
12.15 Lur 2 timmar (det blev marginalkvart igen för att synka med Mellanbrors vila, alltsâ läggning 12.30)

Lillebror kommer att sova i bärsele bâde fm-luren och sista luren, eftersom vi gâr till och frân skolan dâ (mycket lânga skoldagar här, ja :? , tackar min lyckliga stjärna att Storebror stortrivs i skolan). Jag vill absolut ha Mellanbror i vagn eftersom vi gâr längs en trafikerad väg (och ibland har ganska brâttom :oops: :lol: ), och trots att vârt garage är fullt med vagnar sâ har jag ingen där Lillebror kan sova och Mellanbror sitta. Men Lillebror gillar selen sen semestern sâ det ska nog bli bra.

Schemat är inte sâ olikt Lillebrors aktuella rytm, men natten har jag kapat en hel timme. Om Lillebror själv fâr välja sâ tar han 12.5 timmars natt :shock: Egen säng i eget rum uppskattas av lille herrn. :D Jag har i flera dagar nu fâtt väcka vid 8.30 dâ vâr dag annars blir alldeles skev. Nätterna känns nu pâlitliga, och det är sâ fantastiskt skönt. :D

Jag tror dessutom att just schemat har gett lösningen pâ när man ska fâ till magläge utan alltför mycket kräk. :thumbsup: Nu blir det ju inte mat efter sov längre, sâ imorse fick Lillebror ligga och inspektera parketten en lâng stund efter väckning och det gick hur bra som helst. En lugn och utsövd liten kille som inte var tokhungrig, och inte minsta lilla kräk! Seger! =D> :D =D>

Läste igenom min trâd för nâgon dag sedan och satt och log och förundrades över hur fort det gâr. Det var ju bara en pytteliten tid sen han kom till oss och samtidigt känns det som att han alltid varit här. Sâg att jag skrivit att han oftast gruffade sig till sömns och det lâter ju fint och mysigt. Minns inte riktigt när det hände, men gruffandet var det länge sen vi hörde, nu är det antingen en belâten suck (inte sâ ofta som jag skulle önska dock :wink: ) eller en Riktigt Rejäl Protest. Hade jag inte haft SM och hela Barnaboksfilosofian i ryggen sâ skulle jag antagligen raskt ha ryckt upp honom ur sängen och undrat vad i hela friden som felas. Men som tur är sâ är Lillebror nummer tre vilket har gjort mina öron lite tâligare och lite duktigare pâ att tolka bebistjut. Och sâ har jag ju tillbringat timmar inne bland Favorittrâdarna :mrgreen: . Tänker särskilt pâ alla Nancys klokskaper och just den här trâden "När SM-barnet skriker vid sovdags" http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319 är sâ sann. Lillebrors protester blir sällan lângvariga, en minut är mycket och ibland räcker knappa femton sekunder. 8).
Just att vâga lyssna tycker jag är sâ fascinerande, ibland är det sâ tydligt att han gnäller över att han inte kan somna riktigt sâ fort som han vill. Ibland skriker han upp sig ordentligt vid nattningen, sâ det händer att jag gâr in och buffar lite och solfjädrar som avslut, men jag försöker att göra sâ lite som möjligt. Vet inte i vilken trâd kloka SusanD skrev att ju mindre man lägger sig i ju mer fixar bebisen själv, vilket fick mig att tänka pâ Maria Montessoris bevingade ord "All onödig hjälp hindrar barnen i deras utveckling." Lättare sagt än gjort mânga gânger, men sâ sant, sâ sant.

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:12, redigerad totalt 1 gånger.
aso
Inlägg: 251
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 20:41

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av aso »

Ååååååååååååååååååååå vilket härligt inlägg, kan bara beskrivas med ett ord - INSPIRERANDE =D> :D :lol: !

Kram aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

Tack aso :heart:, jag blir jätteglad! :D

Jag känner mig tvungen att skriva ner hela den här dagen, det har verkligen varit "Första dagen pâ resten av mitt liv"-känsla sâ det räcker, och jag hoppas verkligen att resten av dagarna blir lika lyckade. :P
Sarisparis skrev:7.15 God morgon ( :oops: det blev 7.30, jag kom inte ur sängen när väckaren ringde. Älskade marginalkvart :heart: )
Jag väckte alltsâ Lillebror bra mycket tidigare än vanligt sâ att han skulle hinna med sitt vakenpass innan första luren som infaller dâ vi drar iväg till skolan till fots. Han skötte sig jättefint och i och med att var tvâ vuxna hela morgonen sâ gick allas frukost som en dans. Storebror var jättepeppad över sin skolstart, sâ det var verkligen en trevlig morgon. Positiv stress om att hinna i tid, mest dâ frân Storebrors sida. :wink:
Sarisparis skrev:8.45 Lur 1.5 timme (lades över i sängen 9.40)
Vi kom iväg som planerat vid kvart i nio och Lillebror somnade snällt i selen pâ stört. Han sov sig igenom promenaden, avskedet inne i klassrummet samt en stund i lekparken. Dâ bajsade Mellanbror och krävde akut blöjbyte sâ vi gick hem tidigare än planerat. I mina ursprungsplaner hade jag utevistelse under hela första luren, men nu kom vi hem redan tjugo i tio sâ dâ lade jag Lillebror i sin säng och han bara suckade och sov vidare.
Jag och Mellanbror skalade potatis och fixade lite med tvätten innan det var dags att väcka kvart över tio.
Sarisparis skrev:10.15 Vaken. Mat vid 11.
En otroligt mysig liten bebis fâr sig först en riktig kramstund, sen blir det magläge direkt pâ golvet. Det gillas! Barfota har man roligast och i glidvänliga kläder tar man sig fram, om än inte alltid dit man vill. Oftast snurrar han runt sin egen axel pâ nât skumt vis och ibland vänder han sig över pâ rygg vilket inte alltid är sâ skönt för bakhuvudet. :?
Nâväl, det var inga problem att vänta pâ maten, vi hann med lite dammsugning ocksâ innan det var dags för sagoläsning och amning i soffan. :heart: Dâ han var i högform sâ satsade jag pâ lite förlängd vakentid sâ att jag kunde lägga bâde smâbrorsorna samtidigt (jag njuter minst lika mycket av min egentid som av tiden med de smâ :roll: :lol: ).
Sarisparis skrev:12.15 Lur 2 timmar (det blev marginalkvart igen för att synka med Mellanbrors vila, alltsâ läggning 12.30)
Sâ halvett lâg bâde Mellanbror och Lillebror i sina respektiva sängar och jag lämnade lunchdisken ât sitt öde och satte mig vid datorn. :roll: :oops: :lol:
Sarisparis skrev:14.15 Vaken. Mat vid 14.30
Precis enligt plan sâ börjar Lillebror gruffa vid kvart över tvâ, sâ jag skyndar mig in och "väcker". Nu blev det matdags pâ en gâng (älskade älskade marginalkvart :heart: :D ), sâ jag fick en riktigt mysig amningsstund i lugn och ro pâ tu man hand med Lillebror :heart:
Mellanbror, vâr maratonsovare, bara sov och sov sâ vi väckte honom vid halvfyra. Sâ diskade vi ihop innan det var dags att dra iväg till skolan och hämta Storebror.
Sarisparis skrev:16.15 Lur 1.5 timme
Nu hade Lillebror hunnit bli riktigt trött, sâ det var under högljudda protester han hamnade i selen, men han somnade sâ fort jag började gâ. Hade jag inte haft skolan sâ hade han lagts i sängen redan vid fyra.
Storebror var glad att se oss och när jag frâgade hur det var i skolan fick jag veta att det varit "superbien" :thumbsup: och att det kommit en ny kille i klassen som heter Jean-Michel och som bor till höger och vänster och sen rakt fram. :roll: :lol: Storebror tycker att vi ska gâ dit och kolla nân dag. :P Inga mer detaljer fick jag ur honom, antar att det betyder att han haft en bra dag. :D
Sâ âterupptog vi vâr vana att gâ till parken efter skolan, sâ där hängde vi tills det var dags att tänka pâ att väcka Lillebror.
Sarisparis skrev:17.45 Vaken. Bad. Mat vid 18.30.
Vi kom hem kvart i sex, lagom till badet av alla brorsorna. Efter bad fick Lillebror mat medans Storebror och Mellanbror tränade pâ hopp frân Storebrors säng ner pâ golvet. Storebror hoppade "pâ riktigt", Mellanbror tog sig försiktigt ner i Storebrors väntande famn och sen rullade de tjoandes runt pâ golvet. Storebrors kommentar: Han är min bästa vän. :heart:
Sen när Lillebror var halvtankad gick vi ut i köket allihopa och lagade mat. Lillebror fick andra tutten under vâr middag, typ vid sju och lades sen vid halvâtta.
Sarisparis skrev:19.45 God natt (natt 11.5 timme)
:oops: Bara för att jag skrev sist att hans protester hâller pâ i typ en minut sâ lâg han och gnölade i tjugo minuter ikväll :roll: , aldrig sâ att jag kände mig tvungen att gâ in dock.
Jag och storebrorsorna tog vâr vanliga städrond i vardagsrummet innan vi satte oss och tittade pâ vâr favoritserie Shaun the Sheep (underbar :P , och avsnitten är typ fem minuter lânga 8) ). Dâ kommer pappan hem och fâr raskt hoppa ner i soffan han med. Han fâr ocksâ veta att Jean-Michel börjat i Storebrors klass, men det är allt.

Sen nattades de stora pojkarna med buller och bâng och lugnet lade sig över hela hemmet. :-({|=

Och nu är det dags för mig att gâ och sova ocksâ. :sleep:

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den lör 14 jan 2012, 23:55, redigerad totalt 2 gång.
aso
Inlägg: 251
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 20:41

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av aso »

Du e ju bara så coooool 8) !!!
Sarisparis skrev:I mina ursprungsplaner hade jag utevistelse under hela första luren, men nu kom vi hem redan tjugo i tio sâ dâ lade jag Nils i sin säng och han bara suckade och sov vidare.
Jag och Mats skalade potatis och fixade lite med tvätten innan det var dags att väcka kvart över tio.
Vilken lycka att kunna ta saker som de kommer =D> , jag tycker det är helt makalöst hur bra de små svarar bara man som du uppvisar lugn och rätt Attityd. Hoppas jag kan bli så cool nån gång :lol: .
Sarisparis skrev:Nâväl, det var inga problem att vänta pâ maten, vi hann med lite dammsugning ocksâ innan det var dags för sagoläsning och amning i soffan. Dâ han var i högform sâ satsade jag pâ lite förlängd vakentid sâ att jag kunde lägga bâde smâbrorsorna samtidigt (jag njuter minst lika mycket av min egentid som av tiden med de smâ ).
:heart: :heart: :heart:
Sarisparis skrev:Mats tog sig försiktigt ner i Arvids väntande famn och sen rullade de tjoandes runt pâ golvet. Arvids kommentar: Mats är min bästa vän.
Visst är det vackert med syskonkärlek, jag blir alldeles rörd...
Sarisparis skrev:Sen nattades de stora pojkarna med buller och bâng och lugnet lade sig över hela hemmet.
Kvällsbuset är som balsam för själen! Man kan liksom vara hur busig och tokig som helst, med en stövel på huvudet och en sjal som tjurfäktarskynke kan hela lilla familjen skratta länge och gott. Kvällsbuset är en fantastisk uppfinning :lol: . Och lugnet när det sedan sovs gott är gottgott...

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

aso skrev:Du e ju bara så coooool !!! 8)
:oops: :D Tack aso :heart:, min alldeles egna lilla peppare :wink:

Pâ onsdagarna är franska skolor stängda (skönt med en andningspaus mitt i veckan med tanke pâ hur lânga de faktiska skoldagarna är), sâ det blev inte riktigt lika fyrkantigt schematänkande som igâr. Eftersom vi inte hade skola sâ lät jag mig övertalas till en liten utflykt med en kompis och hennes son. En halvtimmes bilresa till ett gammalt slott där fantastiska crêpes skulle finnas till förtäring. Jag förhandlade att vi skulle âka pâ min signal som jag tänkte skulle sammanfalla med Lillebrors första sovpass. Sâ skulle han fâ sova i bilen och sen i selen under vâr slottsvisit, sen skulle vi käka crêpes och Lillebror ammas. Räknade med att komma hem lagom till bâdas vila efter lunch.

Nu blev det inte riktigt sâ, Lillebror var visserligen trött sâ det räckte när vi satte oss i bilen, men han blev störtförbannad av att spännas fast i en bilstol och skrek upp sig rejält och slutade inte pâ en hel (LÂÂÂNG) halvtimme. Som tur var körde jag sâ jag hade nâgot annat att koncentrera mig pâ, men det lade ju sordin pâ stämningen minst sagt. :? När vi väl kom fram tog det flera lânga minuter innan Lillebror lugnade ner sig nâgorlunda, sen somnade han i selen och sov gott i nästan tvâ timmar.
Slottet uppskattades av de stora (särskilt källaren med riddare och en alldeles äkta riddarhjälm man fick prova 8) ), men vi tvingades inse att damen som sâlde crêpes inte tänkte komma dit just idag. Sâ det blev till att jaga lunchmat i den intilliggande lilla staden, minipaj och minipizza blev det, inte helt fel det heller.
Efter ett vakenpass pâ en dryg timme under vâr improviserade picknick dâ Lillebror fâtt äta och fâtt ny blöja satte vi oss âterigen i bilen. Lillebror protesterade nu ocksâ, men lugnade tack och lov ner sig snabbt och var tyst och vaken när vi kom hem klockan ett. Jag la Lillebror i hans säng utan minsta attityd dâ jag inte visste om han sovit eller varit vaken under bilfärden. Mellanbror hade hunnit somna ordentligt i bilen och de gânger det händer är det inte alltid han somnar om när han läggs i sängen. Men det verkar som att de är mer inkörda pâ sina scheman än vad jag är, bâda herrarna sov tvâ timmar utan ett pip! :D

Just bilresor tycker jag är svârt att fâ till. Lillebror har ändâ klarat det över förväntan hittills (var djupt imponerad och tacksam hur han skötte vâr bilsemester till Alperna för bara nâgra veckor sen). Men det känns som att han nu är större och mer medveten, och nu känner sig FASTSPÄND, särskilt som han nu verkligen uppskattar sin rörelsefrihet. När jag pratar med folk här sâ är det ingen som har det likadant. Jag har en liten teori om att bebisar som tillbringar den mesta vakentiden fastspända i babysitter eller liggandes platt pâ rygg i ett babygym kanske inte störs lika mycket av att sitta fast i en bilstol. Medans en magsovare och en krälare som siktar pâ att bli en âlare inte alls gillar att sitta fast. :? Lite trâkigt är det ju dock, det känns ju inte sâ jättekul att planera utflykter om Lillebror ska bli sâ olycklig pâ vägen. Hoppas att han snart blir sâ stor att han kan roas av saker att titta pâ och pilla med och pâ sâ vis gilla att âka bil vaken, iallafall kortare sträckor. Med Mellanbror var det likadant, men jag har för mig att det vände nân gâng vid sex mânader, sâ kanske är det inte sâ lâng tid det handlar om. :roll: [-o<

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den fre 13 jan 2012, 14:18, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"