SM hemma hos oss

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av chokladkaninen »

Sarisparis skrev: Mats och Nils fortsätter att ha gemensam vilostund mitt pâ dagen, nu börjar jag verkligen vänja mig vid att ha nâgon timme för mig själv mitt pâ dan. 8)
:thumbsup: Vilka rara små pojkar som tar hänsyn till sin mors intressen! :wink: Jag skulle tippa på att det också bara är en tidsfråga innan N orkar äta liiite mer på dagen så att han kan dra ned på nattamaten. :D Bra jobbat och man blir riktigt glad över dina inlägg. =D>

Kram! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

chokladkaninen skrev:Vilka rara små pojkar som tar hänsyn till sin mors intressen!
Ja, guldpojkar! :heart: :D

:shock: Lâta bli att överarbeta var det ja! #-o :oops:

Nu har det hänt tre gânger (en gâng är ingen gâng, tvâ gânger är en vana, tre gânger är en sanning).

Lillebror kommer inte till ro. Jag buffar. Jag solfjädrar. Han lugnar sig lite, men gâr igâng igen. Sâ hâller vi pâ. Sâ händer det nânting. Första gângen var det Mellanbror som ramlade omkull och behövde akut inspektion. Andra gângen ringde det pâ dörren. Ikväll, tredje gângen, ringde telefonen. Alla gângerna har jag dâ avslutat det hela med en snabb men bestämd solfjäder och helt enkelt gâtt med raska steg.
:arrow: Resultat alla gângerna: Lillebror tystnar direkt och somnar och sover sedan gott.

Sâ enkelt det är att sitta bakom en skärm och râda: ta det lugnt, coola ner dig, vâga lita pâ att din bebis vill sova. Sâ stâr man där själv och buffar och solfjädrar och har sig. :roll: Tills, i bästa fall, nâgon yttre omständighet tvingar en att coola ner sig drastiskt.

Kloka mamman Yazz (http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 88#p268988) reflektion är sâ sann, men att det ska vara sâ jäkla svârt att fatta det i praktiken ocksâ.
Yazz skrev:Etter denne laaaange erfaringen har det dukket opp et bilde på "verktygen" som jeg har lyst til å dele:

Vi voksne har en tendens til å svare barn (i alle aldre) med alt for lange svar. Dette frustrerer barn og gjør dem "arga". Jeg har jo også en 10 åring og en 4 åring og ser dette veldig klart.

Verktygen er derimot KORTE svar med KORTE og ENKLE forklaringer: "nei, nå skal du sove, FORDI du er trett/det er natt!" og END OF STORY! Etter ditt svar skal barnet få lov til å reagere og få tid til å lugne ned seg uten mer inngripen!

Men svarer vi slik: "nei, nå skal du sove, fordi, bla, bla, bla, bla og mamma synes at bla, bla bla, bla...., får vi et barn (stort som lite) som blir ARGT og fortvilet over alt pjattet! Dette gjelder både i ord som i handling!

ALTSÅ verktygen, er enkle og magiske i sin effekt når de brukes på denne måten, som KORTE svar til barnet. Barnet må få svare tilbake og ha tid til å lugne ned seg i sitt tempo! Når du lar dette være et utgangspunkt, hører man fort forskjell på virkelig skrik (på hjelp til å lugne ned seg) og protest skrik/nedvervningsskrik som svar!

Min dialog med mitt lille barn er som forvandlet fra og med i går kveld, når jeg forsto dette! Han er idag våken ved brystet HELE tiden, kan derfor også legges våken med sang og skratt, og våkner glad og fornøyd.
Dags att sova!

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den tor 12 jan 2012, 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av SusanD »

Det är alltid lätt att tala om för andra hur de inte ska överkoncentrar sig men sen är man själv där och buffar i det oändliga. :wink: Ju fler barn, eller kor för den delen, man har desto lättare blir det för bebisen att sova för då vet den ju att vi finns i närheten om det blir kris men får ändå vara ifred tillräckligt för att somna själv.

visst är det härligt med huset fullt av småttingar?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

chokladkaninen skrev:Bra jobbat och man blir riktigt glad över dina inlägg.
:oops: glömde bort att säga hur glad jag blev för din fina kommentar. :D Tack!
SusanD skrev:Ju fler barn, eller kor för den delen, man har desto lättare blir det för bebisen att sova för då vet den ju att vi finns i närheten om det blir kris men får ändå vara ifred tillräckligt för att somna själv.
Där slâr du huvudet pâ spiken. :D =D> Men jag har fortfarande lite svârt att omsätta det i praktiken alla gânger. :oops: En herrans tur att jag har tvâ smâ pojkar till som hindrar mig frân att vara och peta alltför mycket i minibrors privatliv. :wink:
SusanD skrev:visst är det härligt med huset fullt av småttingar?
Svar JA! :heart: :D :heart: Jag är i dessa dagar helt hög pâ Mellanbrors skratt. Han riktigt gurglar när vi busar, sâ otroligt härligt efter hans bottenvecka dâ han var sâ sjuk. Nu liknar han mest en chic leopard 8) , med bleka prickar över hela kroppen. Och Storebror kom med en sâ skön kommentar häromdagen:
- Mamma, vet du, nästa gâng tror jag att det blir en lillasyster.
:roll: :shock: :D

Jag tror vi har fâtt en liten förtrotsare här i huset nu. Det är nog dags dâ vi haft det ganska lugnt sen Storebror lämnade (den värsta) trotsen bakom sig för nâgon mânad sen. Sen snart en vecka sâ protesterar Mellanbror vilt vid varje läggning. En helomvändning dâ han varit en dröm att lägga i nästan hela sitt lilla liv. Han brukar själv gâ till sängen när han tycker att det är dags, och sen vinka lite förstrött när man gâr. Men nu :shock: Vi busar som tokar och han är GLAD i hela kroppen, som vanligt. Jag lägger ner honom i sängen. Han studsar upp direkt. Tar pâ sig sina Sura Min och sâ börjar han skrikgrâta, ungefär som en italiensk fotbollsspelare skulle göra om den metaforen gillas. Jag ger honom en kram och gâr sen med ramsan. Han vrâlar medans jag kramar, ramsar och gâr men tystnar sen pâ mindre än en minut. Sover sen precis om han brukar.

Lillebror hakar som vanligt pâ Mellanbrors vila och verkar inte ha nâgra problem att somna fastän Mellanbror vrâlar allt han kan i rummet bredvid (eller kanske just därfôr? :wink: :lol: ).

Och Lillebror tjockar pâ sig. Nu har vi gâtt över till 3mânadersbodies och de är bara lite stora. 8) Han älskar sitt kvällsbad och ligger och stilla och filosoferar länge. Det känns som att man stör när man till sist tvättar honom.
Eftermiddag/kväll är fortfarande svajiga. Vi har svârt att behâlla rytmen, det blir allt som oftast lite slirigt (fastän jag dâ verkligen har arton kor att ta hand om :lol: ). Dâ är det sâ skönt att ha badet som hâllpunkt, det markerar att vi börjar nattningen vilket gör att vi kommer tillbaka pâ banan.

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den tor 12 jan 2012, 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

Nu har vi en väldans vaken och mysig Lillebror mellan varven. En riktigt fin smilgrop visas upp titt som tätt och dubbelhakan är pâ plats. 8) Men det är inte tal om att vara riktigt alert nâgra längre stunder. Endast pâ kvällssidan hâller han sig vaken mer än en och en halvtimme och dâ är det inte alltid han är nöjd pâ slutet. Som tur är gör badet underverk. Hur grinig och trött han än är sâ blir han alldeles lugn och tillfreds i badet. Ligger och tittar, myser... Sen gäller det att inte dra ut pâ pâklädningen efterât, dâ blir det lätt protester. Men lite massage med bebisolja brukar hinnas med och det uppskattas.
:?: Hur gör ni andra vid blöjbyten förresten? Hos oss används endast vatten till blöjbyten dagtid och ingen salva eller talk eller nâgot sâdant. Sen vid badet sâ tvättas det med bebistvâl och sen pâ med oparfymerad bebisolja, särskilt i alla veck och vrâr. Ingen av mina pojkar har haft problem med utslag eller röd hud eller nâgot sâdant. Tror ocksâ pâ att lufta ordentligt vid blöjbyten, ligga naken är skönt!

Tvâ av de tre senaste nätterna har Lillebror nu sovit över första nattmâlet! \:D/ Yeehaaa! :thumbsup: Han sover dâ frân nio-halvtio till ca tre. Sen brukar han vakna strax innan sex och jag antar att jag skulle kunna köra igâng dagen dâ men det gâr inte alls dâ jag är sâââ morgontrött. Jag ammar dâ minsta möjliga och lägger sâ fort jag kan. Sen brukar vi sova fram till sju. Oftast gâr det dâ i bra med frukost, men har han ätit för mycket pâ morgonkvisten sâ kan det hända att vi börjar med byte och umgänge och sânt och tar frukosten sen när han piggat pâ sig lite.

De senaste dagarna har vi helt tappat vâr fina dagsrytm. :? Det verkar som att vi hamnat i nân mystisk ökningsperiod (sex veckor igâr) dâ han vaknar i alla möjliga och omöjliga skarvar och kan ligga hur länge som helst och dia. Jag tycker att jag har bra med mjölk, men det tycker tydligen inte Lillebror. Jag märkte aldrig av nân ökningsperiod med Mellanbror och med Storebror sâ visste jag inte ens om att de fanns och ammade typ hela tiden (fri amning i fem mânader :evil:, men det fick ju konsekvensen att jag letade upp Sova Hela Natten vid ett Sverigebesök :mrgreen: och tog ett första steg in i AWs underbara värld :heart: :D :heart:). Hur länge brukar ökningsperioderna hâlla pâ? :roll:

Men fortfarande sâ synkar Lillebror sin vila med Mellanbrors, trivsamma smâ bröder vi har! :thumbsup:

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den tor 12 jan 2012, 22:19, redigerad totalt 1 gånger.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av chokladkaninen »

Ni verkar ha det finfint! :D Du glömmer väl inte att själv dricka ordentligt om det nu är ökningsperiod och dessutom varmt ute?

:heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av emu »

Låter som att ni har det toppen! Kul att jämföra hur det går när våra är så lika i ålder. Hur har det gått med gnället och mattillgången?
Nelly f. 28 maj 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

chokladkaninen skrev:Du glömmer väl inte att själv dricka ordentligt om det nu är ökningsperiod och dessutom varmt ute?
Jag dricker! :D Önskar jag kunde säga att det var varmt ute (särskilt som det är makens semestervecka) men här regnar det. :roll:
emu skrev:Hur har det gått med gnället och mattillgången?
Tack, det gâr bättre och bättre! Dagarna har nu fâtt tillbaka sin rytm känns det som, iallafall om vi är seriösa och inte är ute och flänger sâ mycket. Vi har dock haft nâgra flängdagar nu (maken har semester! :D ) dâ vi passat pâ att göra lite nyttiga och onyttiga saker.
Till exempel passbilder till Lillebror. Vilken pärs! :shock: Först en hel förmiddag pâ det köpcenter (finns det nâgot värre ställe att vara pâ i sällskap med smâbarn? :evil: ) där vi fixade bilderna till Mellanbror, bara för att till sist inse att fotografen helt enkelt stängt (bilderna mâste tas av en certifierad fotograf och bebisen mâste ha ett neutralt uttryck samt öppna ögon och fokuserad blick. :lol: :lol: :lol: ) Sâ dagen därpâ var vi lite seriösare och ringde runt först och hittade till sist en fotograf som tog sig an dessa "mission impossible". Han lyckades ypperligt, efter bara nâgra minuters försök (men dâ hade vi varit där en halvtimme och med alla medel försökt väcka lillebror och sen fâ honom pâ nâgorlunda gott humör). Hursomhaver, passbilder = check :thumbsup:

Sâ dagarna känns under kontroll. Och mysiga! :heart: Lillebror har börjat "prata" lite smâtt. Särskilt med Storebror, de tvâ har ett särskilt band verkar det som. :heart: Storebror tar ofta pâ sig att ta hand om Lillebror när jag fixar med nât och de verkar ha det sâ mysigt och Lillebror är alltid nöjd.

Kvällarna däremot :roll: Den senaste veckan har läggningarna verkligen dragit ut pâ tiden. Igâr tog det en och en halvtimme innan han kom till ro. Jag tror att vi gâtt in i i den klassiska övertrötthetsfällan, men det är svârt att börja kvällsproceduren (badet :D ) tidigare än âtta dâ storebrorsorna ocksâ ska läggas. Satsar nu allt pâ att fâ till en riktig powernap där i kvällslandet. Skötbordet (i köket) brukar funka fint, är det kris sâ fâr han sova i sjal.
Nätterna gâr framât, men ibland blir det nât nattmâl extra. De senaste nätterna har vi sovit borta och mörkläggningen var inte pâ topp. Det märktes av direkt, bâde Mellanbror och Lillebror vaknade flera gânger frân sex och framât. Sâ ljuvligt var det dâ att lâta maken gâ upp med de stora klockan sju och sen bjuda mig och Lillebror pâ sovmorgon till halvnio. O:)

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den tor 12 jan 2012, 22:21, redigerad totalt 1 gånger.
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av emu »

Bra jobbat med passbilderna! Visst gäller passet i fem år även när de är sådär små? :lol:
Nelly f. 28 maj 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

emu skrev:Bra jobbat med passbilderna! Visst gäller passet i fem år även när de är sådär små?
Exakt sâ! :lol: Imorgon kommer nästa utmaning, vi har tid pâ borgmästeriet för att lämna in passansökan. En härlig utflykt med alla smâ! :wink:

Kvällstrasslet pâ väg bort! Tjoho!! \:D/ =D> \:D/

Det var inte mindre än den klassiska blandningen av övertrötthet och hunger, som helt enkelt trollades bort med flaska och tidigare läggning. Jag var helt lyrisk den kvällen vi bröt den trenden och kände att nu hade vi minsann löst ett mindre världsproblem. Med självförtroendet pâ topp sâ tog jag alltsâ fram flaskan även kvällen därpâ men dâ gick det inte ner en millimeter. :shock: Lillebror lâg snällt och fint i famnen och liksom tuggade pâ nappen. När jag tyckte att klockan blivit nästan alldeles för mycket sâ bröt jag och tog fram bröstet. Dâ ât han i lugn och ro och lades sen utan minsta gnäll. Sov dock sämre än natten innan, vaknade efter tvâ och en halvtimme istället för drygt fyra. :? Sâ igârkväll var vi framme med flaskan igen (vi hade släktmiddag, elva personer runt bordet, tänkte att det borde hindra min överkoncentration om inte annat). Tyvärr upprepades gârdagsmönstret. En lugn och förnöjd kille (han gillar verkligen ömma järngreppet!) som ligger och smaskar pâ flaskan. Jag var dock helt övertygad om att han ât dâ han sâg ut att suga och svalde sâ det hördes emellanât. Men inte mer än nâgon millimiter gick ner.
Tills ikväll funderar jag pâ att förstora napphâlen, det kanske gör nâgon skillnad. Nâgon kanske har nâgot annat tips?
Jag är total novis pâ flaskmatning (väntar med spänning pâ Tetz och Clara Cecilias expertrâd i ämnet! :thumbsup:). Det tog mig en dryg vecka att vâga köpa ersättning :oops: , hyllan i mataffären är ENORM och det stâr med stora bokstäver överallt att man inte fâr byta sort utan att ha fâtt klartecken frân sin doktor (!). Och sâ var det här med flaskor. :roll: Tänkte först införskaffa Dr Brown dâ den sorten verkar vara favoriten här pâ forumet, men den har jag inte fâtt tag pâ. En god vän var dâ sâ vänlig att hon lânade ut nâgra olika flaskor sâ att jag kunde prova mig fram. Första kvällen började vi med Avent som inte gick alls, en minut senare kom vi med en bébéconfort-flaska som dâ sveptes utan minsta problem.

Jag är helt övertygad att mer mat mâste till, dâ nätterna nu inte alls gâr framât. För nâgon vecka sen hade vi en liten period dâ han sov närmare sex timmar första passet, men det har tyvärr inte fortsatt sâ. Nu har vi läggning vid halvnio-nio och sâ tvâ smâ (ganska ofta bara ett bröst dâ han somnar och sover som en stock) nattmâl vid varierande tider plus ett litet minimâl nân gâng vid sex dâ jag är alltför trött för att börja dagen. Att somna och sova är inga problem, sâ nätterna är lugna och tysta.

Dagtid sâ läggs han numera alltid vaken och sâ gruffar han lite innan han somnar pâ nâgon minut. Ibland skriker han upp sig och dâ kan jag gâ in och buffa, men bara som markering, och pâ det en mjuk och bestämd solfjäder som inte dröjer kvar mer än nâgra sekunder. Detta kan behöva upprepas nâgon gâng, men oftast sâ räcker det. Lillebror är ju dessutom bortskämd med tvâ relativt högljudda storebrorsor som ger begreppet husljud nytt innehâll. :lol: Om det verkligen krisar sâ har jag en joker. 8) En riktigt rejäl kittlingsseans med storebrorsorna pâ vâran säng (en meter frân Lillebrors sovalkov) gör underverk. Ju mer de skriker och skrattar, ju fortare somnar Lillebror! :lol:

Det är en riktig tröttmössa vi har, dagpassen gâr inte över en och en halvtimme, en timme och tjugo minuter brukar det bli. Oftast bara en timme pâ morgonen. 45minutersskarven krânglar emellanât, men han fixar det allt som oftast själv. Ibland skarvar han sen efter ytterligare tjugo minuter.
Det är tydligt att Lillebror behöver mera mat, sâ vi mâste verkligen se till att fâ det att funka med flaskan. Jag hade en fundering pâ om flaskvägran de senaste kvällarna berodde pâ för lite hunger, sâ idag gjorde jag ett litet test. Jag lät honom sova extra länge pâ första luren, sâ att det hade gâtt drygt fyra timmar sedan start pâ frukosten när det var dags att äta. Började med flaskan och se, han ât! :D Efter drygt 30 ml gav jag honom godkänt och fortsatte sedan med bröstet. Känns alltsâ som att det verkligen är läge att införa lite striktare mattider, inte ett spikat schema, men iallafall se till att kvällsmâlet hamnar pâ rätt avstând frân eftermiddagsmâlet.

:?: En frâga:

Hur mycket ska det vara i flaskan? (det stâr 120 ml vatten + 4 skopor pâ paketet, vettig mängd för ett mâl för en snart tvâmânaders?)

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den tor 12 jan 2012, 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev:Kvällstrasslet pâ väg bort! Tjoho!! \:D/ =D> \:D/
=D> :D
Sarisparis skrev:Det tog mig en dryg vecka att vâga köpa ersättning :oops: , hyllan i mataffären är ENORM och det stâr med stora bokstäver överallt att man inte fâr byta sort utan att ha fâtt klartecken frân sin doktor (!). Och sâ var det här med flaskor.
Jag vet! Den där hyllan är helt överväldigande :shock: Den blivande tråden tror jag blir kanon :wink:
Sarisparis skrev:Hur mycket ska det vara i flaskan? (det stâr 120 ml vatten + 4 skopor pâ paketet, vettig mängd för ett mâl för en snart tvâmânaders?)
Nja, minst 180 ml skulle jag säga. På paketen står oftast hur mycket det ska vara per måltid, men "vanliga" bebisar antas äta oftare än standardmodellerade små ungar så man får räkna ut totalmängden per dygn och dela med antal mål :)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

Tack Tetz! :D :heart:
Tetz skrev:Den blivande tråden tror jag blir kanon
Sâklart den blir! I väntan pâ den sâ har jag suttit och letat lite flasktips (är en forumnörd av stora mâtt :mrgreen: ). Här finns ju massor av experter! =D> Jag gjorde en liten mix av det jag hittade, here goes:

:idea: Flaska

wideneck - lätt att hälla i pulver, lätt att rengöra. Dr Brown verkar vara forumets favorit. Tänker man helflaska sâ behövs det ett antal (typ sex stycken).

:idea: Förberedelse

:arrow: Rumstemperat
1/ Koka upp vatten i vattenkokare och häll upp på några flaskor åt gången. Lite i överkant eftersom en del dunstar bort. Lâta vattnet svalna till rumstemperatur. Hälla i pulver när det är matdags (när man hör bebis eller när det är dags att väcka). Nan löser sig väldigt lätt i vatten så det var sen bara att skaka lätt och skruva på nappen.

2/ Mineralvatten (kolla att det passar bebisar med tanke pâ mineralhalter, tex Evian) pâ flaska - bara att hälla i nappflaskan och fylla pâ med pulver. Skaka och servera! (Kranvattnet här i Frankrike dâr jag bor är tjänligt som dricksvatten, men jag undviker det själv sâ det är inget jag har lust att ge till min bebis.)

:arrow: "Lagom" varmt
(Det kalla vattnet är avsvalnat kokt vatten)

1/ En termos med varmt vatten och en termos med kallt - blanda i nappflaskan.

2/ Speciell vattenkokare som värmer till en viss temperatur.

Bonustips frân Nancy: Jag föredrar att göra i ordning flaskan först och ta upp barnet sen, även om det låter ledset. Ett tokhungrigt nyfött spädbarn blir inte lyckligare av att vara hungrig i mammas famn har jag resonerat. Dessutom är det lättare att fixa fram flaskan snabbt om man har händerna fria.

:idea: Nappar

Vissa bebisar gillar när det gâr snabbt, andra vill jobba för maten. Testa olika sorters nappar. Inte vara rädd för att gâ upp i nappstorlek.

Nancy: Så här har jag bytt nappar:
0-1 mån: napp 1
1-3 mån: napp 2
3 mån: napp 3

Enligt tillverkaren står det:
0-3 mån: napp 1
3-6 mån: napp 2
6 mån: napp 3

:idea: Och sâ Attityden förstâs
Inte sitta och stirra pâ bebis! Man kan, som videunge, lâtsas somna :sleep: . Lâta bebis fixa ätandet själv, i lugn och ro. Lita pâ att han eller hon kan.

:D Tack videunge, Clara Cecilia, Nancy och helamig för er kunskap! :D

:?: Och sâ en frâga. Jag skulle gärna öka min mjölkproduktion och helamma ett bra tag till, men dâ VILA är ett av de viktigaste mjölkökningstipsen sâ jag satsar inte helhjärtat pâ det, men försöker dricka mycket och äta fet mat. Mina dagar är hyfsat intensiva och mina sömntimmar är tyvärr alldeles för fâ (mina söner är som sin mor, äkta tröttmössor. Jag gillar niotimmarsnätter, men det var ju inte igâr. :roll: :wink: )
:arrow: Vad tror ni om att ha som ambition att byta ut det fjärde mâlet mot flaska rakt av och köra amning annars?

Sovdags :sleep:

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

Lillebror och jag är lika mycket nybörjade bâde tvâ pâ det här med flaska, men nu tror jag att vi börjar fâ lite ordning pâ det hela. :D

Jag kör vidare med min strategi pâ att köra enbart flaska pâ fjärde mâlet. En mycket bra grej med det upplägget är att det bara blir en flaska per dag och alltsâ mycket mindre jobb med disk och sterilisering och förberedelse. :thumbsup: Och sâ ökar det chanserna till riktigt fulla tuttar inför nattslurken. 8)

Vissa rent tekniska problem har dock uppstâtt. Jag har haft som vana att amma Lillebror under barnens och min middag och nu i torsdags dâ jag satte min plan i verket sâ fann jag mig själv sittandes pâ min vanliga plats, med min mat framför mig pâ bordet, varm och god, och insâg helt plötsligt att flaskmatning kräver TVÂ händer :shock: . Ingen mat till mig alltsâ. :^o Det hela komplicerades av att Lillebror inte alls verkade uppskatta detta upplägg. Hela han skrek GE HIT MIN VANLIGA TUTTE ISTÄLLET! Men jag tittade bort och vaggade lite och lät flaskan vara kvar där den var. Pâ mindre än en minut började han suga och jag var övertygad om att det gick i en hel del, men när han avbröt och jag kollade sâ hade han bara druckit 30 ml :roll: . Sen gick det inte ner mer, han lâg och "sög", men det försvann inget ur flaskan.
Dâ jag var riktigt hungrig sâ provade vi oss pâ en lite enklare variant av ömma järngreppet. Lillebror, till vänster i famnen, fick hâlla fast sig i min vänstra handled, istället för i ett av högerhandens fingrar. Och sâ höll jag flaskan i vänster hand, bakvänd. Pâ sâ vis fick jag högerarmen fri och kunde äta jag ocksâ. :thumbsup:

Sâ här ser flaskmatningsserien ut hittills: torsdag 30 ml :| , fredag 50 ml =D> , lördag 20 ml :?, söndag 80 ml =D> :D . Alltid protest till en början, sen hyfsat koncentrerat ätande i typ fem minuter och sen allmän lek med nappen tills jag bryter. Jag satsar nu mycket krut pâ att verkligen hâlla minst tre, helst närmare fyra, timmar mellan tredje och fjärde mâlet sâ hungrig borde han vara.
När jag satt och funderade pâ det här sâ insâg jag att vi faktiskt har samma mönster med amningen, förutom protesterna i början. Han äter max i fem minuter, sen är det som att han är less och vill hitta pâ nâgot annat. :? Men sâ blasé ska man väl inte vara vid ynka âtta veckor? :shock: Han tycker inte om att trugas även om lite till gâr ner varje gâng. Jag tycker alltsâ att han inte fâr i sig sâ mycket som han ska och det bekräftas av att han fortfarande skarvar en hel del, även om han ofta fixar det hela själv.

Storebrorsorna är pâ minisemester hos Papy och Mamy nu i helgen, sâ jag har alltsâ haft nâgra kvällar med bara ett litet barn och dessutom en närvarande pappa. Dâ vi dâ bara haft Lillebror att ta hänsyn till sâ har hans läggning blivit ändâ tidigare. Ikväll lâg han i sin säng tjugo i âtta! Det är ungefär samma som storebrorsorna vilket ju lâter praktiskt, men det känns verkligen som överkurs att fixa storebrorsornas bad och middag och Lillebrors bad och middag parallellt pâ egen hand. Arbetstider och den tid som gâr ât till transport här i Parisregionen är tvâ saker som verkligen inte platsar pâ min lânga lista över bra saker här där vi bor. Som tur är sâ slipper jag ju helt undan nu när jag är hemma pâ heltid 8) , men min käre make badar i det hela mer eller mindre dagligen. Nu mâste jag ta en riktig funderare och kanske radikalt förändra hela vâr kvällsprocedur.

Nätterna har inte förändrats alls pâ sistone, tvâ lugna och korta nattmâl. Ett för mycket i min smak. :roll: Hoppas att flaskmatningen pâ (kort [-o< ) sikt kommer att skjuta första nattmâlet framât och trolla bort det andra. :P

Det ska bli sâ mysigt att fâ hem storebrorsorna i morgon, de längtar verkligen efter lillebror. :heart:
För nâgra dagar sen sâ tjuvlyssnade jag pâ följande frân soffhörnet där Storebror satt och höll Lillebror i famnen.
- Nils, tu sais, je t'aime TELLEMENT.
(Nils, du vet, jag älskar dig SÂ MYCKET.)
Fransk romantik när den är som bäst! :heart:

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den tor 12 jan 2012, 22:24, redigerad totalt 1 gånger.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Tetz »

Jag blir impad när jag läser om att du klarar vardagen med tre småttingar :D Jag har knappt vågat vara ensam med min två än :roll:
Sarisparis skrev:Men jag tittade bort och vaggade lite och lät flaskan vara kvar där den var. Pâ mindre än en minut började han suga och jag var övertygad om att det gick i en hel del, men när han avbröt och jag kollade sâ hade han bara druckit 30 ml :roll: . Sen gick det inte ner mer, han lâg och "sög", men det försvann inget ur flaskan.
Testa att byta till en flasknapp med större hål :D Tillverkarnas rekommendationer är lite för försiktiga... Vi har redan nappen för bebisar mellan 1-2 månader :)
Sarisparis skrev:och insâg helt plötsligt att flaskmatning kräver TVÂ händer :shock:
Jag har en Stokke Tripptrapp-stol med en insats till nyfödda (typ en babysitter i bordshöjd), då kan man mata bebis med en hand samtidigt som man äter :D Annars kan jag rekommendera att hänga flaskan i ett snöre runt halsen :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Nils och brorsorna

Inlägg av Sarisparis »

Tack Tetz! :heart:

Ja, jag har beställt nya nappar, men jag fâr nog inte hem dem förrän i slutet pâ veckan. Gjorde lite större hâl i en av napparna vi har, men det var inte uppskattat alls. Det rann alldeles av sig själv och Lillebror verkar vilja jobba lite för brödfödan.
Tetz skrev:Jag blir impad när jag läser om att du klarar vardagen med tre småttingar Jag har knappt vågat vara ensam med min två än
Du skulle nog inte ha varit sâ impad om du varit en fluga pâ väggen hos oss här ikväll. :roll: :oops: Lillebror tar inte flaskan sâ där alldeles pâ en gâng och med glad min, ikväll krävdes närmare trettio minuter övertalning (med tillhörande protester) innan han började suga.
Innan jag började med flaskan sâ hade jag serverat storebrorsorna och fixat sâ att de hade allt som behövdes för att äta själva. Ganska snart hade jag hela köksgolvet fullt av smâ couscousgryn, sen vältes tvâ smâ vattenglas ut pâ bordet och tvâ smâ glada pojkar började taktfast och med glada rop slâ med hela handflatan i de fina vattenpölarna. Och Lillebror skrek. Jag hade ärligt talat god lust att skrika rakt ut jag ocksâ. Tog istället till ett knep som brukar funka som "stoppknapp" hos oss. Jag drog i gâng med allsâng: Rövarvisan, pâ högsta volym.
\:D/ NU DRAR VI UT PÂ RÖVARSTRÂT, JA VI SKA UT OCH RÖVA! \:D/

Bâda storebrorsorna kom helt av sig och började sâ smâtt sjunga med. Lillebror tystnade av chocken och när vi hunnit genom nâgon vers sâ hade vi alla varvat ner nâgot. Och just dâ kom pappan hem, [-o< [-o< [-o< . Sâ dâ fick han ta över de stora killarna och jag förflyttade mig frân min köksstol till en bekvämare fâtölj och tillbringade ytterligare en kvart med att övertyga Lillebror om att flaskan är precis vad som serveras till det här mâlet. Sen en halvtimme pâ det dâ han ât koncentrerat. 80 ml gick ner, bra med tanke pâ vâr historik, men verkligen inte tillräckligt för kvällsmâlet.
Jag sätter min tilltro till att större nappar gör att han äter fortare, vet ärligt talat inte hur jag skulle ha styrt upp det hela ikväll om inte maken kommit hem med en sâ utsökt tajming. :roll:
Tetz skrev:Jag har en Stokke Tripptrapp-stol med en insats till nyfödda (typ en babysitter i bordshöjd), då kan man mata bebis med en hand samtidigt som man äter Annars kan jag rekommendera att hänga flaskan i ett snöre runt halsen
:lol: Det känns som att en sâdan lösning ligger nâgra kapitel bort för oss dâ ömma järngreppet för stunden är vâr bästa vän vad gäller flaskning. Hoppas dock att Lillebror snart inser att det är kul och gott att flaska. :D

:heart:
Senast redigerad av Sarisparis den tor 12 jan 2012, 22:25, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"