Ville 3,5 mån har rytm, men hur fixa nätterna??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
katilonia
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 17:45
Ort: Stockholm

Ville 3,5 mån har rytm, men hur fixa nätterna??

Inlägg av katilonia »

Hej kloka föräldrar!

Vår lille Ville är SM från start och på dagarna har det nu givit en rytm som funkar ungefär såhär:

Vakna 7.30
Sova 9-10
Mat 10
Sova 12-14
Mat 14
Sova 16-17
Mat 17
Natt 19.30

Det har inte helt satt sig ännu, men för det mesta fungerar det ungefär sådär. Jag ska ägna nästa vecka åt att "sätta" schemat, men behöver först få ordning på nätterna!!

Från början följde han en rätt bra rytm då också, fick mat 22, 01 och 04. Men den senaste månaden har han börjat bli jättekrånglig. Får mat när jag går i säng ca 22, men sen vaknar han gärna 01, 03, 04, 05 osv... Sen en vecka tillbaka mini-kurar vi honom lite så att han bara fått mat kl 01 och övriga vakningar har vi buffat+ramsat honom till sömns igen. Till kl 7 ca då han fått mat. Men det blir inte bättre, han sover alltså inte över sina vakningar trots att vi buffar+ramsar och inte ger mat, utan fortsätter vakna. Nu börjar vi bli rejält trötta på att vakna en gång i timmen, eller varannan timma förstås.

Jag helammar honom, men tycker inte jag har lika mycket mjölk som i början då det fanns i överflöd. Han gillar inte heller någon kvälls-slurk, då är han för trött och vill bara sova. Därför behöver han mat kl 22 tycker jag. Men sen skulle jag gärna vilja att han sov till 04, då jag gärna kan mata honom igen i några månader till. Jag vågar alltså inte prova med hela nätter ännu, och vill inte heller ge ersättning. Att pumpa ur lyckas jag inte heller med, är alltid så trött och tror att det också är det som gör att mjölken minskat.

I övrigt är han en glad och nöjd bebis som skriker väldigt lite. Till saken hör att han har varit snorig i 2 månader, och ibland tror vi att det är det som gör att han vaknar. Men jag vet inte.

Hur sjutton ska jag lägga upp det här för att få ordning? Jag har Sova hela natten och vet absolut hur kurandet går till, har också läst alla favorittrådar osv, så jag är inte alls osäker på det. Det är bara den här rytmen på natten jag undrar över, och matfrekvensen osv. Och är han för liten för ramsandet? Vi tycker nog att det redan har effekt. Kan någon ge lite snabbt råd? Vi tänkte i så fall försöka börja en riktig kur ikväll!

Vintriga hälsningar från iskallt Helsingfors... 8)
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Ville 3,5 mån har rytm, men hur fixa nätterna??

Inlägg av Sarisparis »

Hej Katilonia :D

Sâ härligt ni verkar ha det, bra jobbat!

Jag satsar en rejäl slant pâ att det är hunger som spökar där pâ natten. Lille Ville börjar närma sig fyra mânader, kanske dags att börja med lite riktig mat? Läs i Barnaboken om Fast föda. Om det känns som rätt väg att gâ, glöm inte att det kan ta nâgra dagar innan kroppen fattat att den inte är lika hungrig längre, sâ utvärdera inte för tidigt.
Hos oss har banan varit poppis, och sâ gröt till kvällen. Vâr lillebror helammades fram till knappa fyra mânader, sen infördes fast föda och det gick finemang. Amningen behölls i nâgra mânader till.

:heart:
katilonia
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 17:45
Ort: Stockholm

Re: Ville 3,5 mån har rytm, men hur fixa nätterna??

Inlägg av katilonia »

Hej Sarisparis, vad fint med ett supersnabbt svar!

Hmm... är nog lite lockad denna gång av att införa fast föda tidigare, men hade ju tänkt vänta till mitt i fjärde månaden alltså en månad till. Ska läsa på litegrand igen i BB.

:?: Men du, det här med "nattschemat": kan man bestämma mat-tider även på natten (i vårt fall 22 och 04) och så försöka få det att sätta sig genom att inte ge mat däremellan? Eller blir det förvirrande för lillebror?

/Katarina
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Ville 3,5 mån har rytm, men hur fixa nätterna??

Inlägg av lilla mia »

jag skulle också tro att din lilleman är hungrig. testa smakisar! det kan ta ett tag innan han fattar. eller så går det på en gång! jag har varit med om båda falllen.

du skrev att du inte vill ge ersättning men om bröstmjölken inte räcker.... du kanske kan ge ersättning just bara till natten eller vid nattmålen 22 och 04? så kan pappa mata ett av målen och du får sova många mer sammanhängande timmar också!

kram från lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Ville 3,5 mån har rytm, men hur fixa nätterna??

Inlägg av Sarisparis »

katilonia skrev:Men du, det här med "nattschemat": kan man bestämma mat-tider även på natten (i vårt fall 22 och 04) och så försöka få det att sätta sig genom att inte ge mat däremellan? Eller blir det förvirrande för lillebror?
Hmm... pass! Jag har själv varit alldeles för lat för att orka ställa klockan pâ nätterna. Jag har ammat när det vaknats och nattmâlen glesades ut och försvann av sig själva när dagarna fylldes med mycket mat (och mycket kul).

Jag tänker sâ att Ville är ju sâ pass stor att han snart kommer att fixa sammanhängande tolvtimmarsnätter utan mat, om allt flyter fint pâ dagarna. Sâ jag skulle nog ha börjat med maten och väntat in nätterna... Men det är jag, det! :D

:heart:
katilonia
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 17:45
Ort: Stockholm

Re: Ville 3,5 mån har rytm, men hur fixa nätterna??

Inlägg av katilonia »

Ok, tack - jag förstår hur du tänker. Ska fundera. Kanske blir det bara råddigt med nattmål.

En helt annan fråga, för att jag ser att din ort är Frankrike, hur tycker du det är att leva med småbarn där? Jämfört med här (fast du kanske inte kan jämföra om du alltid bott där). Är det liknande frågor som diskuteras, eller annat? Har själv bott där flera år som ung, med många vänner kvar, men jag har ingen klar bild av småbarnslivet... Bara nyfiken :-).

/Katilonia
Lycklig mamma till tre små höstbarn .
:heart: Fanny 22 nov 2005, sovtroll från start.
:heart: Hedvig 29 nov 2007, kurad vid 8 mån.
:heart: Vilhelm 30 okt 2010, kurad vid 8 mån.
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Ville 3,5 mån har rytm, men hur fixa nätterna??

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
kolla in här

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/viewforum.php?f=43

så finns spännade internationell utblick!

(Och även jag tipsar om Mer Mat.. :lol: med Smör :lol: Mums!)

:heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Ville 3,5 mån har rytm, men hur fixa nätterna??

Inlägg av Sarisparis »

Hej igen,
katilonia skrev:En helt annan fråga, för att jag ser att din ort är Frankrike, hur tycker du det är att leva med småbarn där? Jämfört med här (fast du kanske inte kan jämföra om du alltid bott där). Är det liknande frågor som diskuteras, eller annat? Har själv bott där flera år som ung, med många vänner kvar, men jag har ingen klar bild av småbarnslivet... Bara nyfiken .
Jag flyttar in oss till Hela världens barnaboksforum, som Clara länkat till ovan. :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"