Linus röda tråd.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Bluna :heart: - det är nästan ingen som kan förstå hur lat jag egentligen är. Skulle jag inte ha några barn, inga hundar och ingen man skulle jag tillbringa den mesta tiden i soffan med en god bok och gärna några goda praliner. Jag är nog den lataste människa jag känner även om jag är ganska bra på att dölja det.

Men nu har jag ju huset fullt av barn, ett par hundar och en härlig man och då måste man piska sig själv för att hålla organisationen igång så att säga. Svämmar tvätten över, leksakerna invaderar huset, barnen går hungriga och hundarna är kissnödiga så drabbar det ju mig och då måste jag ju jobba. Istället försöker jag ligga steget före hela tiden så det flyter på, då blir ingenting så där jättejobbigt. Och jag har dessutom utvecklat en otrolig förmåga att kunna lata mig lite då och då, i smyg. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Snorig näsa och så lite hosta är det som gäller i familjen just nu, så där överlag så att säga.

Linus har svårt att äta, några tuggor går ner men sen blir han bara ledsen och förtvivlad. Antar att det inte smakar någonting och så är det ju svårt att andas och äta på en gång när näsan är snorig. Sover gott gör han trots förkylningen men han har stora problem med täcket som allt som oftast hamnar under hans lilla kropp. Skönt till en början men hualigen så kallt det blir framåt småtimmarna. Då får en öm förälder hasa sig ur sängen och åtgärda problemet och Limpan sover vidare utan problem.

Ikväll har vi varit på Emils första riktiga fotbollsmatch. Han är absolut yngst i laget, så liten att så fort han spelade fick hans lag ha en spelare mer inne på planen än det andra laget. :) I hällregn gjorde lagen tre mål var, oavgjort alltså och ett iskallt lag samlades i omklädningsrummet efteråt, trötta men nöjda med sin insats.

Sent kom barnen i säng, men de sov nog nästan innan deras små huvuden hamnat på kuddarna. :)

Linus har börjat att stå utan att hålla i sig. Några få sekunder klarar han och stoltheten har liksom inga gränser när han lyckas med sitt uppdrag. Är han lik sina syskon kommer han gå strax innan jul, det ska bli spännande.

Nu skuttar jag med i säng, det är ju en dag i morgon med.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Vad stor han har blivit vår lillebror. I morse låg han i min famn och klappade händerna när Pappan anlände med vällingflaskan. Pappan smälte och kärleken svämmade över alla breddar. :heart:

Känner inte att effekten blir densamma när jag klappar händerna. :roll:

Sover gott gör lillprinsen även om han ibland på nätterna ropar att täcket har försvunnit. Snabbt får man då kasta sig in i barnrummet och kasta på täcket och sen ut igen. Jag gör det i sömnen så det är inget som stör.

Linus är fortfarande go och glad, han hänger med på allting och älskar nog mest av allt att leka med sina syskon. Han får nästan alltid vara med nu och roligast är nog när han får duscha med dem. De kan hålla på tills de blir som russin hela bunten och skulle jag inte stänga av vattnet så skulle de nog aldrig komma ut.

Nu har Linus, äntligen, börjat på simmis. Han är så otroligt lik Emil, plaskar på som en vilde och bara skrattar, flyter på rygg och har jättekul. Alla våra barn gillar vatten så på söndagar tillbringar vi hela förmiddagen i simhallen.

Linus simmar först med mig, samtidigt simmar Sigge själv i lilla bassängen. Pappan sitter med Emil och Mika och tittar på Sigge. När Linus och jag är klara duschar jag och klär på honom lite innan jag hystar över honom till Pappan. Han, Linus alltså, får sitta i selen och där somnar han en stund vilket blir hans fm-lur i kortversion. När Sigge simmat 45 min kommer han upp och så hoppar Emil i och när Emils simmat 15 tar jag Mika och så hoppar vi i en annan bassäng. När Emil simmat klart duschar han och Sigge och klär på sig, tillsammans med Pappan går de till kafeterian där de får macka och smörgås och Linus äter lunch. Mika och jag kommer upp ur bassängen en kvart efter Emil, vi duschar och sen ansluter vi till resten av gänget.

Pappan och jag simmar varannan gång och det är jätteskoj när man får simma och mindre skoj när man får vara assistent på land. Men sånt är livet, man får dela på både det roliga och det mindre roliga.

Nu ska jag kasta mig i sängen, det är ju som bekant en dag i morgon med.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av Sarisparis »

Vilket gäng ni är! Er badorganisation inspirerar, kanske blir nâgot för oss ocksâ när Nisse inte sover sâ mycket pâ förmiddagen. :D

:heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av Tetz »

:D Logistik på hög nivå att åka till simhall med fyra ungar :shock: Jag blir imponerad =D> Jag har ju för fasen inte ens lyckats ta mig till ICA med TVÅ barn än :lol:

Kram på dig och finingarna! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Vilken härlig dag vi hade igår, i motsatts till tisdagen som var katastrofal.

Igår åt vi som var hemma lunch tidigt, tidigt och sen packade vi in oss i bilen och for för att överraska Emil på skolan. Vi smög in på skolgården där barnen hade rast och den första som såg oss var Emils kompis E som rusade fram och tog Mika i famn och kramade om henne. De har en liten kärleksaffär de tu och nu hade de inte träffats på flera veckor.

Emil blev förvånad över att se oss men blev riktigt glad och visade runt oss på skolgården. Sen fick vi följa med in i klassrummet och vara med på dagens avslutningssamling. Mycket trevligt.

Solen sken och när Emil var klar i skolan for vi till ICA Maxi för att inhandla lite matsäck. Jag tog Linus i selen på magen, Mika fick sitta i kundvagnen sits och sen hoppade storkillarna ner i själva kundvagnen. Tungt att dra hela gänget men jag ser det som bra träning. Allt handlar ju som bekant om hur man ser på saker och ting. :wink:

Under vår shoppingrunda var det fyra kunder som kommenterade mig och min familj. De sa att jag var modig som handlade med så många barn, att jag kanske tagit mig vatten över huvudet eller att jag var helt fantastisk. Tänk att folk inte vågar handla med barnen, begriper inte det när det är så busenkelt. Sigge skötte skannern och när han "plippat" en vara gav han den till Emil som var ansvarig för nedpackningen i påsen. Mika var ansvarig för min plånbok medan Linus skötte orienteringen och jag drog vagnen. Inga problem alls bara roligt faktiskt.

När handlingen var avklarad körde vi till Hembygdsparken där barnen lekte i lekparken, vi hittade trollskogen där vi roade oss länge och väl, vi åt vår goda matsäck, vi njöt i solen, vi besökte toaletten ett antal gånger eftersom barnen aldrig blev nödiga samtidigt vilket hade varit väldigt praktiskt och innan vi åkte hem satt vi i solen och åt varsin glass. Härligt var det på alla sätt och vis.

Jag passade på att ringa Pappan och be honom köpa med sig pizzor hem så jag skulle slippa laga middag. Vi ville ju vara ute så länge det bara var möjligt. Så när vi kom hem, skickade jag in storkillarna i duschen där de helt själva tvålade in sig och tvättade håret på varandra. Mika sov i soffan, hon hade somnat i bilen så hon fick lite tid för sig själv att vakna till på. Linus fick på sig pyjamas och Mika med när hon vaknat till. När storgrabbarna torkat sig tog de också på sig sina pyjamasar och precis då anlände Pappan med pizzorna.

Barnen mumsade i sig maten och sen var det välling för några, kvällsbanan för andra innan tandtrollen skulle jagas iväg och sängarna äntras. Det tog inte många minuter förrän det var tyst i barnens rum och snarkningarna började. :)

Nu ligger Sigge i soffan och klagar på att jag skriver för mycket. Han vill spela sitt dataspel för han känner sig ensam och övergiven. Pappan är ute och fiskar med Emil och Mika har dragit iväg med moster Mia, hon ska sova över där och så ska de shoppa och ha trevligt tillsammans idag.

Datorn ska överlämnas till Sigge, Linus behöver ny blöja, tvätten ska hängas, sen blir det lunch och efter den är det trädgårdsarbetet som gäller för alla som är på hemmaplan. Ja Linus kommer ju undan för han ska sova middag men vi andra ska slita lite vilket ju bara är roligt när solen skiner.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av videunge »

HEj

jo tänk vilka kommentarer man kan få. Jag får ju det titt som tätt fast jag bara har två med mig i kundvagnen :lol: Då kan jag ju tänka mig er med 4 haha. Enda kruxet är ju begränsad plats i vagnen :roll:

häromdagen klagade kompisen på att det var så bökigt att åka och handla för han måste göra det när barnen ( 3,5 och 5) sov, likaså att det knappt gick att laga middag om de inte var två föräldrar hemma så att den ene kunde ta barnen. Varför? jo för annars ville de bara hjälpa till... :shock: Sa att dom kunde få handla med mig så nu får vi se om jag får två lånebarn med mig till affären. Jag är sugen på fler så det kan bli kul. Tror det går bra. Det är härligt att läsa om er. När jag funderar på om det går att göra något så brukar jag tänka på erat gäng och sen kommer jag fram till att det går :mrgreen:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av Stilla »

:D jomen visst är det mycket roligare att handla när barnen är med!!! Jag tycker det är supertrist nu när båda är i skolan på min lediga förmiddag så jag måste åka iväg ensam till affären!

Älskar dina berättelser, Susan!

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

:D Jag vet inte vad som händer men kommentarerna fortsätter hagla när jag tar med mig alla barnen och handlar. Denna gången var vi på vår lilla affär i byn där familjen är välkänd. Linus hade jag i selen på magen, Mika satt i kundvagnen, Emil gick för egen maskin och Sigge hade en liten vagn. De stora skickade jag att hämta olika varor och så sammanstrålade vi vid frukten för att fundera vidare på vad det var vi behövde köpa hem. Inköpslappen låg nämligen kvar i bilen och det kändes som överkurs att gå och hämta den. :wink:

Emil föreslog gröna äpplen, ja sa ok och han packade ner tre stycken i en påse. Sigge ville ha morötter och det var också ok. Sen ville Mika ha purjolök men det lyckades vi avvärja genom att visa henne kiwisarna istället. När vi står vid frukten och dividerar om diverse inköp säger en kvinna i sina bästa år att det var roligt att se en mamma som inte lämnade in sina barn på förskolan när hon skulle handla.
Jag berättade då att jag hämtade min son så han kunde få vara med och handla eftersom alla barnen tycker det är roligt och att de är bra hjälp också. En annan, lite äldre, dam frågade då om alla barnen var mina.
Svaret var ja och då säger jag att jag kan besvara fråga nummer tre på en gång; alla barnen har samma pappa. Då skrattade damerna och sa att jag nog var unik.

De var riktigt trevliga och den yngre varianten var förskolelärare så vi hade en härlig diskussion om när barnen ska börja förskolan. Jag blir så glad när folk vågar prata och säga vad de tycker, speciellt när de är trevliga.

Våra barn är ju alltid helt underbara men är de med i affären, ute på olika äventyr eller hälsar på hemma hos någon så är de liksom så där extrem skötsamma. Nästan så man svämmar över av stolthet, de här så härliga och det är alltid roligt att åka iväg med dem.

Limpan är lika go och glad som sina syskon. Han sover riktigt bra nuförtiden, inga fnurror alls egentligen. Lite jobbigt med maten just nu för han har kommit på att han bara vill äta själv och det ska vara bitar, riktiga bitar, riktig mat som alla andra äter. Men inte blir han mätt på det han plockar i sig så man får ju vara med och ösa in lite mat så magen blir full. :)

Sin andra vaccination skulle han haft i tisdags när vi var på BVC men jag drar på det till nästa vecka för han är fortfarande rosslig efter sin förkylning. Vägd och mätt blev han i alla fall.
9½ mån gammal vägde han 10,2 kg och var 75 cm lång.

Samtidigt så var Sigge med för att göra sin fyraårskontroll. Det är ju så otroligt underhållande. Han ritade minsann ingen huvudfoting utan det blev en vacker gubbe med mage och navel och alla andra kroppsdelar precis där de skulle vara.
Syntestet gick också bra, han satt stilla och pekade på rätt bokstav hela tiden. Liksom sin bror är hans uttal en bra bit ifrån perfekt, men med det får han hjäp på dagis dit det kommer en talpedagog en gång i veckan och övriga personalen är inriktad på språkträning.
Vad han vägde kommer jag inte ihåg, det är inte ifyllt i hans bok, men han var 105 cm lång.

Eftersom Mika var med passade hon också på att göra fyraårstestet, visserligen 1,5 år för tidigt men det tyckte hon spelade mindre roll. Hon ritade en gubbe, ganska snurrigt men ändå, hår hade han och så lite armar och ben. Ett fint kryss ritade hon också, vår sköterska blev mäkta imponerad. Sen rabblade hon en massa bokstäver samtidigt som Sigge fick göra sitt syntest. Hon var nöjd med resultatet, Mika alltså.
Vid 2,5 års ålder väger Mika 12 kg och är 90 cm lång. Snart är Limpan tyngre än sin storasyster. :)

Just nu är det förkylning för hela slanten här hemma, sämst sover jag. Barnen hostar i sömnen och sover vidare trots snoriga näsor.

Linus har lärt sig klappa händerna och så kan han blåsa på kommando. Vi tror att han vill kunna blåsa ut ljuset på kyrkis när det är hans tur, det är nog därför han övar så mycket.

Snart stundar det födelsedagar för Emil och Sigge. Kalas i flera dagar blir det, måste börja förbereda nu.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av Sarisparis »

Trâkigt med förkylning, visst vore det behändigt med en liten offknapp pâ mammaberedskapen just sâna gânger? :wink:
SusanD skrev:Snart stundar det födelsedagar för Emil och Sigge. Kalas i flera dagar blir det, måste börja förbereda nu.
Japp, samma här (fast bara en dâ) :lol:

:heart:
aso
Inlägg: 251
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 20:41

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av aso »

SusanD skrev:När vi står vid frukten och dividerar om diverse inköp säger en kvinna i sina bästa år att det var roligt att se en mamma som inte lämnade in sina barn på förskolan när hon skulle handla.
Jag berättade då att jag hämtade min son så han kunde få vara med och handla eftersom alla barnen tycker det är roligt och att de är bra hjälp också. En annan, lite äldre, dam frågade då om alla barnen var mina.
Svaret var ja och då säger jag att jag kan besvara fråga nummer tre på en gång; alla barnen har samma pappa. Då skrattade damerna och sa att jag nog var unik
Vet du en sak Susan? Jag blir väääääldigt glad när jag läser dina fina rader :heart: !
Man skulle ju kunna tro/hoppas att det skulle vara en självklarhet att barnen fick vara med och handla. Ibland undrar man vad som händer med vårt samhälle? Hur ska det bli när folk, för att vara effektiva, stänger ute barnen?
Heja dig och stort grattis till dina barn som har en så go mamma :D !

Kram aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Tack Aso för dina fina ord, de värmer.

Här hemma lever vi i hostans tidevarv. Jag trodde inte att småfolk kunde hosta så mycket som våra gör. Hade de varit hundar hade jag på stående fot sagt att de har kennelhosta hela högen.

Linus var ju sjuk och så blev han frisk och så blev han sjuk igen. Jag hann få lite astmamediciner utskrivna men har inte behövt använda dem än. Undviker det så länge det går, men använder det om det gör livet lite lättare för vår gulliga lillebror.

Emil har varit sjuk i drygt en vecka nu, han hostar så han kräks och har feber som struttar upp och ner precis som den vill. Nu har han fått träffa vår underbara doktor på vårdcentralen, hon är så enkel att ha att göra med. Det blev halsprov för Emil, Linus och Mika och så stick i fingret för hela gänget. Sigge slapp för han var helt frisk och tillbringade dagen på dagis.
Linus hade börjat peta i sitt högra öra dagen innan läkarbesöket och mycket riktigt hade han öroninflammation med vätska bakom trumhinnan på det.

Summa summarum så blev det antibiotika för Emils del eftersom han hade både tonsillit och bronkit, Linus likaså för att få bukt med det sjuka örat och Mika fick dela lite hostmedicin med bröderna.

Sigge har fyllt fyra år och nu är han STOR på riktigt. Han härjar och domderar och BESTÄMMER för det gör man när man är fyra år. Så go är han när han vägleder, med fast hand, Mika genom deras lekar. De reser till Stockholm, är på babysim med dockorna, bygger asfaltsläggare av köksstolarna och lagar mat med alla husets kastruller och skålar.

Något gemensamt kalas blev det inte för pojkarna, det fick vi skjuta upp två veckor för det går ju inte att bjuda in folk till en sjukstuga.

Emil fyllde år i onsdags, 6 år, och han blev så där härligt stor och tycker att jag ska sluta larva mig och inte vara så pinsam. Kvällen innan födelsedagen grät han när han lagt sig, han var så ledsen för att han skulle bli sex år, sen skulle han bli sju och sen åtta och sen vuxen, han ville ju bara vara ett litet BARN. Ljuvliga lilla unge, det är verkligen inte lätt att vara barn och bli stor. :)

Kalaset för storebror har vi också fått skjuta upp ett par veckor. Ingen orkar vara huvudpersonen på ett kalas med en klen och sjuk kropp.

Linus har fått en ny sovkamrat, det är Mika som givit honom Co-Co krokodil som nästan är lika lång som lillebror. Men åh vad han älskar sin krokodil, han kramar om henne och ligger tätt intill henne på natten. Ibland smyger jag in i barnens rum, lyssnar på dem när de sover och sen tittar jag på lillebror för det finns absolut ingenting som är så sött som en sovande liten, eller stor, bebis. Gud vad söt han är och så otroligt pussvänlig med sina tjocka kinder och goda uppsyn. Kärlek säger jag bara.

En gåvagn har Mika och jag köpt till Linus och han är så stolt när han går runt med den. Visserligen är den ofta upptagen av något syskon men ibland får han ha den och då kör han den fullastad av lillasyster eller storebror eller leksaker. Kul har han i allafall.
Nu vill han inte alls äta någon bebismat längre, nej tack! Det ska vara riktig mat och samma som alla andra äter, något annat duger icke.
För övrigt sover han gott, även om han envisas med att vakna halv sju alla vardagar eftersom Pappan är uppe och härjar då. På helgerna har han sovmorgon till klockan sju, Linus alltså. Pappan skulle kunna sova myyyyyycket längre om han bara fick. :wink:

Farmor har varit här en vecka när grabbarna fyllde år och det var både roligt och jobbigt. Det är så trist att hon har sån otur att alla barnen är sjuka när hon hälsar på. Att inte kunna åka iväg och göra något roligt tillsammans är trist. I vårt pyttelilla hus är vi ju alltid på samma ställe allihopa även griniga små trötta och sjuka barn. Men samtidigt har vi haft många mysiga stunder med farmor så hon har nog fått en bra dos av barnakärlek även om den var ganska snorig och hostig.

Sigge, som numera är STOR, vräker ur sig en massa livsvisdom och det är bara ren njutning att få ta del av den.
I bilen på väg hem från dagis;
Sigge; -Mamma, hur fort kör du?
Jag; -80, fortare får man inte köra här.
Sigge; -Hur fort kan du köra?
Jag; -120 för fortare får man inte köra i Sverige, men på den här vägen får jag bara köra 80 annars kommer polisen stoppa mig och ta mitt körkort.
Sigge; -Men mamma kör 120 och stängt fönstren så kan inte polisen ta ditt körkort. :D

Idag pratade vi om döden, varför vi kom in på det vet jag inte;
Sigge; - Mammis, Mollan (vår numera döda katt) är där uppe nu (pekar mot himlen)
Jag; -Jaha, vad gör hon där då?
Sigge; -Ingenting, bara ligger ner.
Jag; -Vad trist.
Sigge; -Hon är ett gosedjur och då ligger man bara.
Jag; -Jaha, blir man ett gosedjur när man dör?
Sigge; -Jaa. (med en betoning på ordet som sa att det borde jag verkligen ha vetat :wink: )

Så nu vet jag att det bara är att köra för fort så länge man har fönstren stängda och att jag efter döden inträffat kommer bli ett gosedjur som ligger uppe i himlen och gör ingenting.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SaraMilana »

Åh, ni är så härliga!! :) Varje gång jag läser din tråd blir jag sugen på en hel hög med ungar!! Vi som bestämt att det räcker med max två... ;)

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

SaraMilana - man kan ju alltid bestämma om. :wink:

Ja den här hostsjukan är ju inget vidare rolig men nu, äntligen, verkar den vara på väg från oss och till.... Ja för mig får den dra vart som helst faktiskt så länge den inte terroriserar oss mer.

Emil fick åka tillbaka till VC i fredags för antibiotikan bet inte på hans otäcka bakterier, det blev ny antibiotika och redan på lördag mådde han bättre. Idag har han varit igång hela dagen, visst är det lite hosta kvar men det hanterar han bra, febern är borta och han orkar leka med sina syskon. Pust.

Linus hostar mest på morgonen, måste få upp allt eländig slem som samlat sig i luftvägarna under natten. Mika hostar så mycket på morgonen så all välling kommer upp. Men hon är tapper, lutar sig fram och kräks över golvet och konstaterar glatt att hon inte fick något på pyjamasen. :) Sån är hon, en cool tjej.

Sigge är frisk, helt frisk faktiskt. Han fick åka och simma idag vilket hade varit riktigt kul. Mest gillar han att vara i badlandet och minst i bassängen och träna. :wink: Till skillnad från Emil så är Sigge en riktigt blyg kille i nya sammanhang, det tar tid innan han tinar upp och känner sig trygg nog att dundra på i samma takt som han har här hemma.

Linselus är ju bara så otroligt gullig, han hänger med sina syskon och leker som besatt med allt de tar för sig. Ibland blir han utvisad och då släpas han bort från leken och ibland får jag till uppgift att hålla reda på honom. :) Limpan gillar ju mer att ta sönder olika legobyggnader medan de andra föredrar att just bygga upp.

Nu hoppas vi på en normal, frisk vecka för hela familjen. Emil ska till skolan och han längtar verkligen dit. Hans tjejkompis E som i princip är vår granne och åker tillsammans med Emil på bussen var hit i går och lämnade ett helt underbart krya-på-dig kort till Emil. Hon hade ritat en massa hjärtan med ansikten och vingar och skrivit så fint att Emil skulle bli frisk snart. Det är kärlek.

Sigge ska på dagis i morgon, Mika och Linus och jag ska nog åka till Alla-kyrkis en stund på fm.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Linus röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Först så går det upp och sen så går det ner och så går det upp och sen..... Ja ni fattar va?

Emil blev ju faktiskt riktigt frisk efter sin ab-kur och Mika slutade hosta och Sigge förblev frisk och glad. Men jag blev sjuk, lunginflammation och antibiotika naturligtvis. Vilken hosta! Pappan fick bli hemma och ta hand om barnen medan jag låg och hostade.

Inte heller Linus blev frisk, han rosslade och hostade och det blev ett besök till hos doktorn. Byte av antibiotika och så lite medicin att andas in för att underlätta andningen.

Nu, äntligen, är vi nästan helt friska, allihopa faktiskt. Hurra, hurra, hurra. =D> :D

Linus står nu utan att hålla i sig, han är så stolt över sin erövrade nya kunskap så han klappar sina små händer. Han kan sätta sig på huk och resa sig igen. Det är stort. Några steg för egen maskin har han inte vågat prova på än men det kommer.
Med första barnet håller man på och tränar, lilla barnet ska gå mellan mamma och pappa och så applåderas varje lilla steg som om det vore en världhändelse, och det är det ju också. Andra barnet får något mindre träning och tredje barnen; va hon kan gå!? :wink:

Det märks att lillebror börjar bli en stor kille, snart fyller han ett år. Morgonluren är inte längre dödsnödvändig, visst sover han den när han ska men om vi ska iväg på något kan han lika gärna skippa den och fortfarande vara på gott humör. Långluren på dagen är två timmar lång och då sovs det gott, riktigt gott. Alla våra barn har sovit en tvåtimmarslur mitt på dagen, de har gillat den och Mika sover fortfarande länge även om hon inte sover riktigt varje dag.

Äts gör det som bara den, allt går ner men det ska vara samma mat som alla andra får. Alla våra barn har varit likadana på den punkten, det ska vara riktig mat och mycket mat. :wink: Tur är väl det att alla har och har haft bra matlust för trots detta är de ena riktiga spinkiga små ungar. :) Men glada, pigga och fulla av fart.

Den här veckan är det höstlov, Emil är hemma från skolan och Sigge är hemma från dagis. Det är härligt att ha hela gänget samlat, det blir mycket lek, bus och så lite bråk också för all del. I morgon ska vi åka in till stora leksaksaffären i stan och göra av med lite födelsedagspengar. Riktigt skoj är det för barnen blir så snåla när det ska handla för sina egna pengar, de är inte vana att få så mycket saker och de är väldigt rädda om det som de köper själva.

Kalasen har ju skjutits upp och skjutits upp men nästa lördag ska Emil äntligen få ha sitt sexårskalas och helgen efter är det dags för det stora grabbkalaset. I det har vi nu inkluderat Linus också för han fyller ju snart ett år och med tanke på alla bakterier som härjar i våra trakter så kan man ju aldrig vara säker på att gänget håller sig på fötter så det är lika bra att fira alla man kan fira på en och samma gång.

1 år har alltså snart passerat sen Linus föddes, huset är fullt av stora små barn och bebistiden är snart ett minne blott. Trist men samtidigt väldigt roligt. Vi har ett så fint barngäng, de är så goa och härliga att vara med. Och visst blir det smidigare nu när Linus snart bara kommer sova en lur per dag, lättare att hitta på en massa roliga saker tillsammans.

Men samtidigt så lider jag av en svår längtan efter en bebis. Tyvärr delar inte Pappan samma längtan, han är mer än nöjd.
Sånt är livet, ibland är man bara inte riktigt överens om saker och ting.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"