hur börja med schema mm...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
idel
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 21:29

hur börja med schema mm...

Inlägg av idel »

Hej :D
våran fina pojke blir nu två månader och jag blr mer o mer övertygad om att det är dags med ett schema för honom. Har läst en äldre version av BB och även sova hela natten...vår pojke var från början en riktig tröttis, sov VÄLDIGT mycket och somnade själv utan problem :) ,

var oxå från början väldigt regelbunden o ville ha mat var 4:e timme. Har inte kört SM exakt (hade inte läst BB...) men det blev ändå så naturligt att äta från ett bröst, truga, byta o sen en tutte till så nästan SM kan man säga... :P

sen ett tag tillbaka strular gossen med sömnen en del, vaknar väldigt lätt, svårt att få att somna....han sover på mage med larm ibland, men i vagnen när vi är ute på rygg...då gillar han sin napp, men risken att han vaknar när han tappar nappen är rätt stor...har även tendenser att vakna när vagnen står stilla om han somnat under en promenad...

vi har haft en del rikgtig dåliga nätter då han sovit väldigt lite, han låg på rygg innan vi fick andningslarmet o då ligger han bara o stirrar...känns plötsligt som tillvaron kretsar kring hans sömn...


(kan tillägga att han var rätt stor när han föddes (4,1 kg= och nu gått upp 2 kg på två månader....)
undrar därför...

när jag vill införa ett schema, börjar jag då bara en morgon köra på de tiderna, oavsett hur natten varit (tänker bla på maten om han ätit vid 5 eller 6 lär det blir svårt att få i honnom tillräckligt vid sju...)?

läste nånstans här att vi får börja med att satsa på 6 timmar mellan amning på natten för att sedan övergå till 8 sen 10 sen 12, stämmer det?

fattar inte riktigt hur jag ska tänka med schemat...

tänker mig nåt sånt här om vi tänker 8 timmars uppehåll på natten...

7.00 godmorgon, mat morgontoalett o morgonstök m mamma o syster

8.30eller senast 9.00 sova fm lör 1,5 h, somna i vagnen när vi lämnar storasyster på dagis
sova 8.30-10 alt 9.00-10.30 (bra tid för fm lur även senare...)
11.00 mat, senare bra med smakis här...
12-14 sova långlur (bra tid även senare)
15. mat
19 mat
20 nattslurk
03.00 nattmat

på eftermiddagen är jag osäker med lurarna där...tycker det verkar hattigt med två små 45 min lurar som föreslås Hugo i BB..
undrar oxå hur jag ska tänka om det ska vara sex timmar mellan sista målet o nattmålet...vill sikta på en natt som är 19.00-7.00 så småningom med fm lur 9.00 ch lunch/långlur 12....

undrar oxå (dum fråga kanske...) enligt SM är det ju mat så fort liten vaknar men detta schema blir det ju luckor..dvs kanske vakna 10 äta 11...hur funkar det? vad gör man den tiden?

vad gör man om liten vaknar för tidigt (om han är ledsen blir det vagning...men om han bara ligger o tittar?)

upplever att vi just nu måste hjälpa honom väldigt mkt för att somna, köra med vagnen mm..för tidigt med ramsa ju gäller det bara att vagna så att han är lugn men sen övelåta till honom? :?: just nu känns det som det skulle ta evigheter innan han somnade...känns oxå som han lätt vaknar för tidigt, vill inte ha honom på mage när vi inte kan ha larmet (går med vagnen) fast det är klart vi kanske kan vända honom när vi kommer hem/står stilla?
ibland bökar han runt väldigt mkt på mage, upplever att ibland blir det bättre av att vända honom o ge honom nappen, han liksom suckar av lättnad...

lite förvirrad oxå av Sova hela natten (vet att han är för liten men tar till mig tänket... :lol: där är det ju 3-3,5 timmar mellan målen...

ja, jag är lite förvirrad...

kan tillägga att storasyrran kurardes när hon var sju månader främst pga vi hade svårt att få henne att somna..
Sofia
mamma till ester f. 28/1 2006 och Holger f. 30/8 2010
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"