Amningsnapp

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Amningsnapp

Inlägg av NlNA »

Hej :!:
Lillgossen är nu 3,5 vecka och jag/vi har haft en lite jobbig start då jag fick en kraftig infektion efter en mjölkstockning som inte ville ge med sig. Blev inlagd i 5 dagar med intravenöst penicillin men är nu mycket bättre (har sällan mått så dåligt :( ).
Han har ammats under hela tiden och jag fick börja med amningsnapp då mina bröstvårtor blev så såriga.
Försöker nu "träna" honom att suga direkt på brösten och det fungerar ibland. Kanske gör jag honom förvirrad att jag kör dubbelt :?:
Grejen är att det verkar som att han tycker att det rinner till alldeles för fort när jag inte använder amningsnappen och han skriker rejält ibland efter bara 5 sugtag på bröstet :!: Sen vill han inte ha mer och det behöver han ju :shock: Jag trugar men han bara skriker :!: Han vägrar ta bröstet mer och det blir nästan en kamp mellan oss :oops: . Han kan ta bröstet och får bra grepp men det är något som "stör" honom.

Vid de tillfällen då han har tagit bröstet har han ibland kräks upp lite. Nackdelen med amningsnappen är att det tar sådan tid att amma honom :roll: . Sitter nog mellan 45-60 min totalt medan det tar knappt halva tiden med brösten direkt :roll: .
Kanske ska jag avvakta lite med att avvänja honom, tills han blivit lite större :?:

Är det någon som har erfarenhet eller tips och råd om hur jag ska göra för att försöka vänja honom av med amningsnappen :?:

Kör SM och har redan nu sett vilka tider han har lagt an vid. Han verkar vara intresserad av att sova långpasset natt mellan 20, 21 - 00, 01 (3-4 tim nu) och det ligger ju lite fel för natten tycker jag. Vill hellre ha långpasset 22, 23 - 02, 03. Kan jag redan nu gå in och styra upp det så att han bara sover 1,5-2 tim på kvällen, så att jag slipper 2-3 nattmål :?: Eller ska jag avvakta och se om han kanske styr upp detta själv om drygt en vecka :?:

Tack för att ni finns :!: :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej på er och grattis till gossen!

Så jobbig start ni fick, låter verkligen tufft :(

Jag använde amningsnapp till min äldsta och det är ju betydligt svårare för dem att suga på den, de får suga hårdare. Så kanske är det så att han suger väldigt hårt och då kommer det mycket? Har du provat att pumpa ut det där första innan han skall ammas? Så att det inte väller ut mjölk menar jag. Den mjölken kan du ju sedan spara och kanske använda som nattslurk när allt stabiliserat sig?

Det är lite vingligt i början och lilla killen är inte så gammal. Men jag vet hur stressande det kan vara med en liten som skriker vid bröstet. Ibland kan det vara en idé att bryta, resa sig upp och hiva upp lillen på axeln och gå ett varv för att sedan snabbt börja om amningen igen, innan han hinner jaga upp sig.

Jag skulle inte styrt upp så mycket nu. Speciellt inte innan amningen funkar som den skall, och det tar ibland ett par veckor till. För om du börjar styra med hans tider nu, har du kanske helt plötsligt en som är övertrött också. Då blir det svårt att bena ut vad som är vad kan jag lova. Fokusera på att få lillen lugn och mätt (genom att själv försöka bevara lugnet) så kommer tiderna sen.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Usch idag har det varit jobbigt :( . Om inte annat för värmen :!:

Tack Anna för ditt svar :heart:

Amningsnappen har fungerat bra :!: Jag har kört med nappen på det första bröstet han får för att allt ska bli lungt och rofyllt. När han ätit färdigt sen får han nästa bröst utan napp och han har tagit det utan några problem och sugit bra :D

Dock har hela em och kvällen varit jobbig :cry: . Försöker ju att amma efter SM men idag har det inte fungerat smärtfritt. Han har haft ett långpass på 2,5 timme och de övriga bara mellan 1-1½ timme så mellan halv 8 och halv 10 ikväll hade vi inget annat än skrik och gap här :( .
Jag försökte ge honom bröstet men han vägrade, försökte buffa till sömns utan resultat och jag fasar nu för att det kan vara det berömda kvällstrasslet som börjat starta :cry: .
Eftersom han sovit så korta pass och ville ha mat när han vaknade så undrar jag om det kan vara så att min mjölk är lite på kant just nu :?
Det kanske inte alls är amningsnappen som är problemet :?: Gav honom 70 ml tillägg i kväll (när han var lite lugnare) och det slukade han i ett nafs :shock: Är det därför han har legat vid bröstet och gnytt vid flera tillfällen fastän han har fått i sig mat :?: Jag har tagit det lite som att han varit lat och inte orkat suga fram mer mjölk och efter ett tag har han ju varit nöjd :!:
Men inte idag, då har han varit kinkig och grinig efter stund :!:

Är lite förvirrad just nu :( . Alltihop på samma gång :!:
Är det amningsnappen, övertrötthet eller för lite mat :?:

Jag måste ju utesluta maten först, så imorgon blir det tillägg vid de tillfällerna då han verkar missnöjd efter amningen :!:

Måste erkänna att jag är livrädd för det här kvällstrasslet :oops: Körde inte AW med tösen förrän hon var 4 månader (hade boken men inte öppnat den) så i 3 månader skrek hon varje kväll och jag tyckte det var ett h-vete :evil: :!:
Har inte hunnit läsa på mig om kvällstrasslet än (trodde kanske inte att det skulle komma än) så det blir till att plugga på imorgon :roll: .

Trodde jag var mer förberedd och påläst denna gången men att inte veta vad som är problemet för honom gör mig så ångestladdad :!: Försöker bevara lugnet men jag sviktar så emellanåt :cry: .

Tacksam för fler svar - ni underbara :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Glömde fråga en sak till :!:
Ska jag ge honom en insomningsslurk inför varje sovpass som för en nyfödd eller ska jag bara ge honom när han vaknar :?:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

En jobbig natt, men det var inte han som var problemet (han sov 23:00-03:30) men tösen höll låda mellan 00-03 och pappan och jag fick inte mycket till sömn :( . Värmen gjorde nog sitt :!:

Maten i natt och i morse gick bra och han somnade om på båda målen och sov ca 2 timmar. Men nu vid 10 så börjar krånglet igen :roll: :(
Har matat nästan i en timme och han är fortfarande missnöjd och när jag lägger honom vid bröstet tar han bara några tag och skriker sen :!: Vill han ha mer eller inte :?: Snart blir det att jag matar hela vakentiden och då blir ju allt så försjutet att han inte kommer att vara tillräckligt hungrig till nästa :!: Jag blir så förvirrad och det hjälper inte med social delaktighet :!: Måste testa tillägget nu, men trodde inte att jag skulle behöva det redan på morgonen :!:
Gud så jobbigt detta är :!: :cry:
Snart orkar jag inte mer, vill ju att han bara ska vara nöjd ju :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej igen Nina!

Det är jobbigt med skrik. Man blir stressad själv. Men det ligger precis i tiden för en ökningsperiod och jag skulle ändå säga att det är maten först och främst som är grejen. I de perioderna har mina barn sovit korta pass (typ som du beskriver 1-1½ timme) sen har jag börjat ett nytt SM-pass och matat på. Inte vagnat ALLS utan matat när det varit skrik. Så att man motar överlevnadsångesten i dörren så att säga.

Det är jobbigt för alla med värmen nu, jag förstår att det är extra tufft för er som har en liten och amningen blir inte så lätt. Dricker du ordentligt? Du måste dricka massor när det är så här varmt, för att mjölken skall räcka. Du måste äta ordentligt och VILA. Känner du att det inte finns tillräckligt med mjölk, kan du väl ge ersättning när det börjar bli tomt i brösten? Det är känsligt det där med ersättning. Vissa tycker det känns jobbigt eller som ett "misslyckande" men samtidigt kan jag tycka att det inte är så konstigt om maten inte räcker i den här värmen. Och det är svårt att få upp produktionen av samma anledning.

Sen är det ju så att ju oroligare och desperatare du blir, desto skrikigare (frågande), blir barnet. Han efterfrågar din attityd, ledning och beskyddande (att säkerställa att han får det han behöver här i världen, dvs mat! Och att det är DU som visar honom det, inte tvärtom).

Ta en liten paus. Om än så bara någon timme. I kväll eller när du nu har möjlighet. Vila dig lite, peppa dig själv och kom igen. Det här klarar du. Barnet behöver säkerhet, massor med mat tills det står ut genom öronen. En sval (så gott det nu går) viloplats och att sova på magen. Bestäm dig för att nu jäklar skall han få vad han tål :lol: mat mat mat och mera mat. Så får du slut på skrikandet.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Än en gång tack Anna för dina svar :heart: Det värmer så gott att veta att här finns folk som bryr sig :)

Idag har det gått bra med lillkillen men jag har inte gjort något annat än ammat under hans vakentid :!: Han fick i sig 20 ml tillägg i fm men vaknade efter 45 min och ville ha mer och jag ammade på igen och då sov han sen 2,45. I em ammade jag i hela 1,5 timme och nu har han sovit i 2 timmar :!:
Mådde så dåligt psykiskt i fm att jag bröt ihop totalt och bara grät och grät :cry: och hade en sådan ångest att sambon fick be mamma komma hit. Dom var här hela dagen och det har varit skönt men det känns ändå fruktansvärt jobbigt :!:
Hade jag inte haft tösen upptill så hade jag nog fixat detta men det känns hemskt att gråta och vara ledsen inför henne och jag blir så frustrerad över att jag inte hinner med eller kan vara så mycket med henne :( . Sambon får ta hela ansvaret för henne och hushållet och jag har tur att han ska vara hemma i ytterligare 4 veckor men jag mår så dåligt av att känna stressen hur jag ska klara av att vara ensam med 2 barn när han börjar jobba igen :!:
Jag tar ut allt i förväg men just nu är jag så nere att jag inte ens vill lämna huset och vågar inte vara ensam med både tösen och pojken än utan sambon måste vara i närheten hela tiden :cry: Detta känns fruktansvärt jobbigt.
Var och hämtade en pump hos en kompis idag så att jag kan öka produktionen när han får tillägget. Hoppas detta vänder snart för annars har jag svårt att orka med något mer :cry: .
Försöker att ta till mig dina tips, Anna och måste bli bättre på både mat och vila vilket har varit svårt i värmen.
Jag är enormt tacksam för dina tips och omtanke :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Nina, grattis och välkommen till SoS, säger jag också!

Jag ville bara flika in att du _kommer_ att greja att vara hemma med dina två smultron sen. Allt kommer att falla på plats, det känns scary as hell just nu, jag veeet men det kommer att ge med sig. Lovar!

Jag tänkte på det med matningen; nu har jag några av de sämsta erfarenheter av amning, sket sig rejält med båda mina barn.
Med första barnet höll jag på att förgås av dåligt samvete när det inte fungerade, jag menar hallå, jag var ju MAMMA så nog skulle jag kunna ge mitt barn MAT? Vad för mamma kan inte det liksom :shock: ? Jag fick överkomma det där och Klimp fick ersättning rätt så omgående.

Med lillasyster så gav jag det en chans med fick inse att mina brösts anatomi inte är skapt för att amma. Så Smulan fick ersättning hon med.

:arrow: Vad jag vill ha sagt är; jag vet hur det är att vilja vilja vilja kunna amma. Men du, skiter det sig så skiter det sig. Huvudsaken är att barnet blir mätt :heart:

Ville bara säga det i förebyggande syfte, ifall du någonstans långt bak i huvudet har tankar av dåligt samvete för att du toppar upp med ersättning.

Du kommer att fixa detta!
:)
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Tack för peppingen :!: :heart:

Jag är konstigt nog inte rädd för ersättningen upptill utan snarare att jag blir så låst när amningen tar sådan tid och att jag inte då har kontroll över det andra runt omkring. Tösen är i trotsen nu och spelar ut sin pappa väldigt mycket och jag är väl typiskt en person som vill ha kontroll och när nu båda barnen "krånglar" blir detta för mycket för mig.
Sambon mår också dåligt av allt detta och han blir också frustrerad av att jag blir som jag blir :?

Minns att jag mådde såhär med tösen också men då hade jag inte AW och BB-boken upptill utan lät allt bara flyta på. Men det var ju lättare då, man hade inga andra personer att ta hänsyn till då på dagarna utan kunde sitta länge och amma och sova på dagarna om det skulle behövas. Nu är det en helt annan tidspress och konstigt nog gör den mig så ångestfylld :oops: .
Vi har många som kan hjälpa oss och som vill hjälpa oss men jag känner mig så kass när jag inte kan fixa detta utan deras hjälp :oops:
Jag är van att fixa allt själv eller att ta det tyngsta lasset då sambon är och har varit 50 % sjukskriven i 5 år men nu är jag helt i händerna på honom och det blir ju på hans "sätt" nu och det är väl det jag inte fixar nu heller...
Jag vill ju att amningen ska fungera så att jag kan vara mer tillgänglig och att ge honom helt med tillägg skulle garanterat vara lättare för mig men jag VILL INTE, jag vill amma, men smärtfritt :!: :!:

:arrow: Hur lång tid kan det ta innan mina bröst har ökat produktionen :?:
:arrow: När är det som bäst att pumpa för att öka, på kvällen eller morgonen :?:
:arrow: Tar det längre tid att öka då jag ger honom tillägg upptill :?:

Tack :heart: för att ni finns :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nina! :D

Grattis till bebisen! :D

Läs Blivande mammans inlägg igen, är du snäll, där står eg allt du behöver höra just nu! :lol: Och så försök andas djupt, tagga ned, och minnas att det ÄR vingligt i början, med amningshormoner och allt. Snart kan ni kliva av berg-och-dalbanan och börja se strukturen! :wink:

Svaren på amningsfrågorna hittar du här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951 Ökningsperioden går över på ett par dagar, och då kommer du att få utrymme att göra annat än att amma igen, lovar. 8)

Off topic: om du behöver söva en liten övertrötting för en kortlur, eller ha händerna fria för att gå ut med storasyster, är mitt bästa tips en bärsjal. :wink: Jag fattar inte alls hur folk klarar sig utan! :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Tack alla för era svar, tips, pepping och omtanke :heart:

Det är fortfarande jobbigt men jag har iaf kommit till insikt att jag inte har tillräckligt med mjölk åt honom :cry: . Trodde inte att det skulle kännas så jobbigt men att inte veta hur mätt han blir känns tufft.

Fortfarande tar nästan all hans vakentid åt till att mata honom.
Jag ammar honom först så länge det går och ger honom sen tillägget.
Har svårt att veta hur mycket tillägg han behöver för han hinner bli så trött medan jag försöker få i honom tillägget och det är ju så nära inpå hans sovtid ändå så det går inte att hålla honom vaken.
I fm fick jag först i honom 60 ml och han somnade gott. Han sov bara i 45 min och ville sen ha mat igen. Fick lite bröst (hade ju inte så mycket då) och sen 60 ml igen som han nästan åt upp alltihopa utav.
Nu har han sovit i 1½ timme så det verkar som att han blev nöjd på det :) men jag hör honom grymta en hel del i sömnen så det är nog snart dags att vakna igen :roll: .

:arrow: Om man skulle ge all mat som tillägg, hur mycket brukar det "normalt" gå åt :?: Bara så att jag vet på ett ungefär vad han bör få i sig :!:
:arrow: Hur lång tid kan det ta att få i sig en hel portion tillägg (om man inte ammar upptill) :?:
:arrow: Han verkar för en stund nöjd när jag ammat honom men blir sen grinig och jag ger tillägget. Dock kan det ha gått en tid sen jag ammade så tillägget kan komma nära inpå sovtiden. Ska jag erbjuda tillägget direkt efter amningen ändå fastän han verkar nöjd för att han inte ska bli så dåsig inför sovtiden :?:

Har gråtit och haft en väldig ångest de senaste dagarna över allt :cry: .
Ibland känns det som att jag ska ge upp amningen helt bara för att slippa allt. Men samtidigt kan jag ju ge honom BM så varför ta bort det :?:
Blir också orolig pga allt det praktiska runt omkring att ge tillägg. Massa saker ska ju med om man ger sig ut (att slänga fram ett bröst är ju betydligt smidigare). Just nu känner jag mig väldigt fången i mitt hus och vågar inte planera någonting med familjen. Dom får hitta på saker själva och det känns inte bra.
Vet att det är så här vingligt i början och att det tar tid och att jag måste hitta mitt tålamod och självkänsla igen. Men än har jag inte lyckats och jag önskar så av hela mitt hjärta att jag hittar tillbaka igen. Min älskade tös ser på mig ibland när jag gråter och konstaterar "Mamma ledsen" :cry: . Det skär så i mig att hon får se mig sån här och jag försöker att inte visa det allt för mycket.

Har inte alls tittat vidare på forumet här ang flaskmatning. Vet ni någon bra tråd som tar upp det praktiska kring detta så får ni gärna länka den :!:

Tack för att ni finns :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Har läst vidare här på forumet och försökt stärka mig via andras erfarenheter.
Kalaskakan: Din tråd, för ett år sedan, gav mig mycket att tänka på och jag beundrar din ork :D .

Ångesten är stark emellanåt men den blir bättre framåt em och framförallt kvällen. Då är jag stark som en oxe 8) och känner att imorgon tar vi nya tag :!:
En tanke har gått igenom mitt huvud och jag har plockat fram amningsnappen igen. Att amma direkt på brösten tar honom numer bara 5-10 minuter och sen vill han inte ha mer (eller att jag inte har).
Kanske att de där feta dropparna som kommer sen inte når honom eftersom allt går så fort annars :?:
Han är lite lugnare när han får amningsnappen och då får det hellre ta längre tid än att han inte blir nöjd. Jag har faktiskt gett honom en insomningsslurk och "låtsats" att han fortfarande är nyfödd, för att göra honom nöjd.

Nu har han sovit riktigt länge i em och vi får väl se hur kvällen blir sen.
Vi märker av en nöjdare gosse idag men att behöva ge så mycket extra tillägg i morse oroar min mjölkproduktion :( . I em behövde han ingen dock :wink:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Halloj Nina!

Jag har tänkt mycket på dig sen jag läste ditt inlägg tidigare idag.
Jag har EN sak jag vill påminna dig om, i huvudsak:

:arrow: Ponken där hemma är 1 månad! EN. MÅNAD. Då varken vet man eller kan man mycket. Ni är nya för varandra, ni har bara känt varandra utanför magen i en månad. 30 dagar liksom.

Sen vill jag skriva en hel roman till dig utöver det men jag skall försöka att fatta mig kortare än så.

Att amma eller inte.
Jag känner igen din "ångest" sen min Klimp. Jag ville men kunde inte :roll:
Med Smulan visste jag redan från början att det kunde skita sig och bestämde mig snabbt att byta över till flaska om/när det sket sig. Det sket sig efter 10dgr eller nåt.

Att flaska är i mitt tycke inte alls krångligare. Det krävs planering ja, men den kommer man snabbt in i.
Till natten hade vi x-antal flaskor färdigblandade, klara i kylen som bara behövde micras. Till dagen så visste vi på ett ungefär när barnen ville ha mat så vi planerade utflykter efter det eller hade helt sonika med oss endera tetra eller termos med varmt vatten i och en flaska med kallt vatten. Blandades i ett nafs. Jag har helt ärligt aldrig tyckt att det har varit meckigt.

För Smulan blandade vi alltid till mer än det som står på förpackningen, åt hon upp allt så åt hon, åt hon inte så.. tja vad?
Jag skall leta upp en tråd med bra flasktips, jag vet att det finns en.

Sen reagerade jag på vad du skrev igår om att vilja vara stark och blablabla. Förlåt, men det ÄR "blablabla" i mina öron. Själva stod vi ensama utan back-up i Sthlm med både Klimp och Smulan och jag lovar att jag hade gett mycket för att ha den hjälpen du har omkring dig!

Så Nina, svälj din stolthet och kasta bort det där blabla-snacket :heart: Jag säger det med och av största omtanken! Ta emot hjälpen ni får!! Hellre en hjälpt mer utvilad mamma än en jag-kan-allt-själv-mamma på gränsen till nervsammabrott för att din egen hjärna säger en massa saker.

Och just det, jag pumpade ur mjölk till Klimp i 4 månader, som han fick i flaska utöver ersättningen. Så om det är så att du vill att PonkenHjärtat där hemma skall ha BM så pumpa och ge utöver ersättningen.
Kom ihåg att ni båda skall trivas med situationen!

Stor kram, det kommer att ordna sig..
Hör du hur det ekar ...ni har bara känt varandra i 30 dagar...? Och det kommer att ordna sig, det kommer att ordna sig. Rom byggdes inte på en dag...

:)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

NINA skrev:Min älskade tös ser på mig ibland när jag gråter och konstaterar "Mamma ledsen" . Det skär så i mig att hon får se mig sån här och jag försöker att inte visa det allt för mycket.
En sak till...
Låt Stortösen få äran att få trösta dig! Klimp fick trösta mig mååånga gånger och han växte med det. VI växte med det.
Smusla inte med dina känslor, våra storsyskon är smartare än så ser'ru :)

Klimp brukade fråga "Mamma sellen?" varpå jag svarade "Ja älskling, mamma är ledsen" varpå Klimp tog mitt huvud i sin famn och klappade gott.
DET är stort!
Dessutom visar vi att man visst får vara ledsen och när man är ledsen så gråter man. Vad annars liksom?!

Kram igen!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"