Amningsnapp

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

NlNA skrev:Hej :!:

Luzerne-te går inte att få tag på i min stad, trots att vi har 3 hälsokostbutiker :roll: .
Däremot finns Weledas "Stilltee" (främjar en harmonisk amningsrelation) i butikerna, men är det någon som vet om detta är samma sak :?: Ökar detta teet mjölkproduktionen :?:
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Flyttat svar

Inlägg av Elle »

Lobilina skrev:Jag vet inte exakt vad Luzern-te innehåller, men jag vet att Weledas te innehåller bla fänkål, anis mm, som bidrar till att öka produktionen. Så det borde ju funka. Annars kan man ju köpa fänkål etc i kryddpåsar och blanda ihop och lägga i tesil 8) . Borde bli billigare också, för jag tror Weledas te är rätt dyrt.

Har du kollat på nätet annars? Jag vet att bla minimundus säljer amningste.

Tänk på att dricka mycket också i värmen, det påverkar produktionen.

Lycka till!
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Flyttat svar

Inlägg av Elle »

NlNA skrev:Tack för informationen :!:

Teet är beställt och ja, Weledas te var väldigt dyrt i jämförelse. 109 kr för 20 påsar = 40 gram :oops: .
Nu får jag Luzern-teet hemskickat för 36 kr + porto och det innehåller 100 gram :lol: . Lite skillnad alltså :wink:
Ska genast lämna tillbaka Weledas till hälsokostaffären :!:
TACK :heart:
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lindsey
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 19:56
Ort: Malmö

Inlägg av Lindsey »

Hej Nina,

Skönt att det går åt rätt håll!
Det var jag som var i Gastsjön med lilla s och kastade amningsnappen där. Vad som gick upp för mig där är hur allt hänger ihop och om jag skulle få henne att sova hela natten, vara pigg och glad under vakentiden och äta som hon skulle var jag tvungen att kasta amningsnappen även om jag först tyckte det var jobbigt att göra alla förändringar samtidigt. Men efter Anna förklarat för mig förstod jag att det var nödvändigt. :heart:

Lilla s var 5 månader och jag hade använt amningsnapp hela tiden. Det tog 1 1/2 timme att amma och det slutade alltid med att hon somnade helt utmattad. Bara för att vakna när jag lade ner henne. Hon sov räv vid bröstet medan hon åt och fick lite ny energi men naturligtvis inte den sömn hon behövde. Själv gick jag runt i pyjamas hela dagarna som en zombie (man blir helt slut av att sitta still och amma hela dagarna) och tid till att äta och göra sig iordning för att komma ut fanns inte.

Jag blev lite förskräckt när jag skulle ta bort amningsnappen och lilla s vägrade ta bröstet, hon fattade inte hur hon skulle göra, utan skakade bara på huvudet vid bröstet utan att greppa vårtan så då fick jag tips om att ta upp henne direkt efter sovstunden och lite halvsovande lägga henne vid bröstet. Då tog hon bröstet utan att tänka och det var lugnare att ligga ner och så klockade jag. Efter 10 min tog jag snabbt upp och rapade samt bytte bröst och efter 10 min så hade hon tömt det andra bröstet. I början strulade hon lite när jag bytte bröst (hon hade ju vaknat till lite då) men det gick över snabbt. Nu är hon alltid vaken när jag ammar och amningen har inget att göra med att hon ska somna utan med mat. Vi äter, vi är vakna och vi sover. Tre enskilda saker. Känns bra. Så jag vet med säkerhet att för att allt annat ska fungera så ska amningsnappen bort. Med tiden försvagas deras sugreflex och det blir jobbigare att få ut mjölken genom amningsnappen. Så försök vara utvilad, bestäm dig att köra och gör det med känsla av säkerhet. Det kommer att bra! :heart:

Allt gott!
Hälsar Linda
Mamma till Tova född 2002 och Stella 2010, kurad i Gastsjön juni 2010.
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Jag har tagit tag i amningsnappen nu och det går förvånansvärt bra utan :D
Men han äter på mindre än 10 minuter på ett bröst så jag är osäker på om han får i sig allt han behöver. Förrut kunde han suga fram det där sista men det verkar inte som att han gör det nu :?
Idag har han bara ätit på ett bröst och sen inte velat ha mer.
Dessutom blir han så fort trött, han orkar fortfarande bara vara vaken en timme åt gången och det tycker jag är så frustrerande. Sen sover han bara i 2 timmar och skarvar nästan alltid på 1½.
Är det för mycket begärt att av honom att vara vaken minst 1½? Han är 6 veckor nu!

Han sover fortfarande bra på natten så jag förstår inte varför han är så trött på dagen! Försöker med en massa social delaktighet och 5-min men inte att det hjälper. Det går inte att göra något vettigt schema av detta då jag börjat skriva upp hans tider. Det varierar alldeles för mycket!

Har ni några bra tips?
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Jag räknar med att överlevnadsångesten är fixad.
Nu när han bara orkar vara vaken 1 timme åt gången och sen gäspar stort vad ska jag sikta på för sovtid?
45 min är för lite men då han skarvar där så vagnar vi över!
1½ timme skarvar han också och vi försöker vagna där med. Men då han bara varit vaken i en timme så undrar jag om det är ok med 1½ timmes sovtid på det?
Det blir ju så kort mellan amningarna då!
:arrow: Vad ska jag sikta på i vakentid resp. sovtid?
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag hade inte hållt vaken mer än vad Liten faktiskt orkar, det är som att be om trassel både vid insomning och under sömn då skarvtendenser ökar då.
Om det är ok med 1.5h sömn på det, ja det beror på barnet. Se på barnet, lyssna på barnet, vad tycker barnet?
En del kör vaken 1.5/sömn 2, eller vaken 1.5/sömn 2.5. Variationerna är oändliga ty bebisarnas olikheter är oändliga :)

Skarvandet under sömn kommer att ge med sig. 45min's skarven är klassisk för måååånga Småa.

Vad gäller maten så hade jag inte heller matat var 3e timme såvida det inte är ökningsperiod så klart, utan styrt kosan mot 3.5h-4h mellan målen.
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Hej igen och tack för ert engagemang och svar :heart:

Har nog sömnmedel i min mjölk :wink:
Var i stan idag och gick runt en massa så då sov han i 3 timmar, med skarv på både 45 och 1½ :roll: .
Ammade när han vaknade och körde sen med bilen till svärmor som passade tösen (tog max 10 min). Gav honom andra bröstet där men vägrade ta det och började sen att skrika :!:
Sambon tog honom på armen och gick runt då vi inte tog vagnen in eftersom vi bara skulle hämta tösen.
Han slocknade efter 10 min och då hade det bara gått 45 min sen han vaknade från sitt sovpass på 3 timmar :shock: Hur kan man vara så trött :?:

Ska köra på det där med att lägga så fort han är trött och det kommer att bli mellan 45-60 minuter som han max är vaken isf :!:
Det kommer att bli tufft att få honom att sova 2-2,5 timme för han skarvar mycket och ofta men jag ska sträva mot det. Är rädd att han inte kan sova så länge då han varit vaken så lite :?
:arrow: Det är väl så att vakenhet gör att han sover bättre och med tanke på att han är en skarvare av rang :roll: så undrar jag om det är därför han sover så dåligt.
Ibland går det inte att somna om honom då han skarvar på 1½ och att då ge honom mat när han bara varit vaken i 60 min gör att det blir så tätt mellan amningarna :!: . Men det verkar annars vara ett pass som passar honom 8) . :arrow: Ska jag då köra på det fastän det betyder fler sovpass och mål än "schemat" :?:

Sen jag slutade med amningsnappen har han blivit så här trött och vill bara äta från ett bröst under hela sin vakentid. Han äter på 10 min och vill sen inte heller ha nr 2 på samma bröst. Inte ens när vi bytt blöja vill han ha mer och absolut inte från det andra bröstet :roll:
:arrow: Hur kommer det sig att det blivit så här :?: Någon som vet, eller har liknande erfarenhet av en tröttmössa :?:

Ska egentligen inte klaga på att ha ett barn som vill sova :lol: :wink: men alla dessa skarvar gör mig lite "tokig" då jag får springa upp och ner till övervåningen hela tiden (jag försöker backa så mycket det går och tänka på alla dessa 18 korna m.m men han är inte så pigg på att lära sig somna om själv).

Tack för att ni finns :!: :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Skarvandet idag har han skött för det mesta helt själv, även om det har varit många :!:
Men jag börjar faktiskt bli lite orolig för att han inte orkar vara vaken så länge.
Har lagt honom som du sa Kalaskakan när han inte orkar vara vaken längre och det har varit allt ifrån 30 min- 50 min. Mer pallar han inte för :roll:
Han har på det sovit i 2 timmar.

Men nu har han sovit 3 sovpass á 2 timmar och kl är nu 16:00. Hur ska det bli till kvällen då :?: Om det ska gå i den här takten lär det bli minst 5 sovpass idag innan natten :?
Natten brukar bli runt 22-22:30 och morgon 7:30-8:00.
Kan tänka mig att flytta fram natten till runt kl 21:00 men vet inte hur han ska orka vara vaken tills dess :( .
:arrow: Ska jag bara följa honom och se hur han löser det :?:

Tack :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Se där, liten börjar bli stor, åtminstone stor nog för att fixa sina skarvar på egen hand.

Jag tycker inte att du ska vara orolig för att han är så trött, lätt att säga men svårare att genomföra. :wink:

Kanske är det så enkelt att han faktiskt äter mer nu, även om han inte äter så länge. Alla mina småttingar har ätit relativt snabbt och inte velat ha någon vidare påfyllning, de har fått i sig en rejäl mängd mat och sovit som små knubbsälar.

I det här läget hade jag faktiskt följt honom, han kommer vakna upp igen det kan jag lova. Sakta kan du tänja ut vakentiden och få lite mer struktur på dagarna, men det är ingen större brådska.

Ja hur kommer natten bli? Det får du se blir mitt svar. Den blir som den blir och ganska snart kommer du kunna styra upp dagarna och då faller även nattsömnen på plats. Se hur mycket lillponken fixar på egen hand och så ger du en hjälpande hand när det behövs, och det kommer det göra när du ska förlänga vakentiden.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Usch :cry: :cry: :cry:

Jag mår skit :cry: :cry: :cry:

Har universums tråkigaste unge :!: Får man tycka det :?:
Han är ständigt grinig tycker jag.
Orkar fortfarande bara vara vaken i 30-45 min och sen blir han så grinig så :x

Han skarvar fortfarande mycket och han sover aldrig mer än 1,5-2 timmar. På kvällen är han ibland ett "monster" (får man tycka det :?: ) och vi tar till en massa powernaps för att hålla humöret uppe men det hjälper föga :cry: .
Han sover minst 4 långpass om dagen och det är först mot kvällen han är lite piggare.
Men ju närmre kvällen vi kommer desto svårare har han för att komma till ro och allt detta gnäll och missnöje går mig på nerverna.
Igår var han så övertrött att det var SÅ svårt att få honom lugn. Han vaknade i ett och skrek sen igen, kom aldrig till ro, somnade en stund, vaknade och skrek, ville inte ha mat och det var en enda cirkus :oops: :cry: . Idag är han (och jag skäms :oops: ) hes pga sitt skrikande :!:
(Det är inte överlevnadsångest, då han inte tar bröstet och jag trugar alltid medan han är på ett bra humör men blir bara arg när han får bröstet i mun)

Vet inte om jag pallar mycket mer :cry:

Kommer detta gå över, när får vi en go och nöjd unge :?:

Jag mår jättedåligt och gråter mycket över att allt bara är "tråkigt".

Finns det någon som har haft en lika trött och tråkig unge :?: Jag kan verkligen inte glädjas utav honom så som det är nu.... :cry:

Hur ska jag få glädjen tillbaka och när vänder det :?: Längtar redan till han är större då han förhoppningsvis är "roligare" att ha att göra med, för nu är det bara pest :!: :oops: Varje dag :!: :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hur mår du egentligen undrar jag? Tror inte alls att du har universums tråkigaste unge och tycker inte att man ska skriva så ens om en underbar liten person som försöker lösa en del av livets gåva.

Är det kanske du som behöver lite hjälp med att komma i balans efter förlossningen? Ta en funderare på det, känn efter så det inte är du som mår så dåligt att du inte kan ta det lugnt och njuta av lillungen.

Tänk på att småttingen bara är knappa två månader, jag upprepar - knappa två månader gammal. Då går inte livet på räls, det är mycket man ska lära sig, få grepp om, begripa eller åtminstone acceptera och ta till sig.

Här hemma brukar vi aldrig ha några krav på småttingar under två månader, då är livet för vingligt så man får vingla med lite och styra upp, med varsam hand, där det går och där det verkligen behövs. Efter två månader tycker jag att det brukar stabilisera sig både för lilla bebisen och för ömma föräldrar som också varit lite i gungning.

Ha inte så stora krav på dig och bebisen än, det kommer ordna sig. Men fundera på hur du mår, på riktigt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Hej och tack för svaren :!: :heart:
Hur mår du egentligen undrar jag?
Som jag skrev i inlägget: Jag mår skit :!: :cry:
Är det kanske du som behöver lite hjälp med att komma i balans efter förlossningen? Ta en funderare på det, känn efter så det inte är du som mår så dåligt att du inte kan ta det lugnt och njuta av lillungen.
Ja, jag behöver hjälp med att komma i balans :cry:
MEN, jag har så svårt för hans skrik :oops:
Jag lyckas ofta att få honom lugn med vagningen när han ska sova och när han skarvar men det är så ofta jag får göra detta och jag är så TRÖTT och URLESS på det :oops:
Då han är vaken så lite och sover så många pass med en massa skarvar så är det så ofta jag får höra hans skrik om dagarna att jag snart har fått nog... Därtill kommer kvällens övertrötthet och mellan 2-3 powernaps.

Eftersom han är så lite vaken hinner jag inte lära känna honom och ibland går det runt i huvudet på mig vad som kan vara övertrötthet och matbehov. Han är piggare på kvällen men det tar mycket längre tid för honom att komma till ro när han behöver det och vaknar ofta. Jag tror då att det kanske räcker med en powernap för honom då men sen blir han trött igen och får aldrig till en längre sömn, hur mycket jag än hjälper honom.

Amningen: Det ska ju gå (helst) minst 3 timmar mellan amningarna men jag har ibland svårt att få till det när han är vaken så lite och sover mellan 1,5-2 timmar.
:arrow: Ska jag amma så fort han vaknar eller ska jag vänta lite så att han hinner bli lite mer hungrig eller då han visar behov utav det :?: Med andra ord äta närmre sitt nästa sovpass.

Tack för att ni finns :heart:
Jag behöver en massa pepping av er för att klara detta :oops:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Har funderat :roll:

Kan han ha sugbehov tro :?:

Då han äter på max 10 min och sen inte vill ha andra bröstet, så kanske hans sugbehov inte blir stillat :?
När jag använde amningsnappen sög han 2x20 minuter och jag tyckte nog att han var mer nöjd då...

Men jag behöver hjälp med att få reda på för- och nackdelar med att använda napp :!: Beslutet tar jag sen :? Nappen ska bara användas vid sömn :!:

:arrow: När tycker man att nappen stör :?:
:arrow: Ska den bara användas vid insomning och sen plockas ur efter typ 10 min :?:
:arrow: Vid ev uppvak och skarvar ska man stoppa in nappen igen eller se om han klarar av att somna om själv eller ska man vara konsekvent :?:
:arrow: Ska man vagna samtidigt som man använder nappen som ett verktyg :?:

Vet att det finns delade meningar med det här med napp men jag skulle behöva få reda på hur ni tycker om införandet av nappen eller inte :idea:

Många frågor men tacksam för svar :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nina! :D

Napp eller inte är upp till dig. Men många bebisar har stort sugbehov och då kan den vara till nytta. Sugbehovet avtar drastiskt kring 4 mån, så då är det bara att plocka bort den (i samma veva brukar fenomenet napptapp dyka upp, dvs när barnet börjar vakna av att det saknar den tappade nappen, och då blir man som förälder rätt trött på nappen :mrgreen:) - barnet glömmer den på 3 dagar om föräldrarna gör det! :wink:

:idea: Det jag funderar på är om ni inte ser en ökningsperiod - det ligger en vid ca 7-8 veckor som kan vara rätt jobbig för en del. Börja med att läsa våra amningstips (om hur man ökar mjölkmängden): http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

Det du skriver om hur han blir arg när han får bröstet stämmer bra med ökningsperioden - det är JÄTTEJOBBIGT för bebisen att suga fram ny mjölk ur ett bröst som inte vill tillverka den extra mjölken! :shock: Så han blir både jättetrött och jättehungrig! Och behöver nog få äta i många omgångar (fler än 4) under varje vakenpass - satsa på en 5-minlur i varje vakenpass nu också om det behövs så att han orkar suga ordentligt. Förutom den/de powernaps han redan får på kvällen.

:idea: Och om du vill, jaga efter med en flaska ersättning till nattslurk (eller till fler mål). :D Både mamma, brösten och barnet är trötta då, och det kan vara guld värt att barnet får i sig ett extra tillskott just då. Samt att pappa får ta en matning så att du hinner softa lite med storasyster alt gå och lägga dig lite tidigare. :sleep: Med min dotter gjorde vi så nästan från början (vi hade också strul från början med amningsnappar och taskig sugteknik :?) och det funkade finfint, ända tills jag slutade amma vid 8 mån. SusanD brukar också göra så med sina barn, men de har själva valt bort flaskan vid ca 3 mån, när amningen har räckt. Hur det blir hos er kan jag förstås inte veta, men jag tror att det skulle vara en lättnad för er alla, särskilt för dig som mår dåligt, att prova.

Helamning är ett alternativ, inget tvång. :D Kram och chin up! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"