Min 10-veckors son kan inte somna - gråter istället

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
NyblivnaMamman
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 11 jun 2010, 17:52
Ort: Göteborg

Min 10-veckors son kan inte somna - gråter istället

Inlägg av NyblivnaMamman »

Min tvåmånaders son vill inte sova under dagarna. Jag ser att han är hur trött som helst men kan inte få honom att komma till ro. Verkar som att han har ångest över att somna in. Sover dock lite bättre under nätterna, 6-7 timmar + 2-3 timmar (magläge i vagn). Om dagarna får vi kanske till några 30-minuterslurar, men totalt blir det inte mer än 8-10 timmar om dygnet. Det har varit värst nu de senaste sju dagarna och det har bara eskalerat med färre och färre timmar.

Han har aldrig kunnat somna in själv, jag ser hur jämnåriga bebisar i mammagruppen kan ligga lugnt i sin vagn och somna hur lätt som helst. Min son skriker efter fem minuters vakentid i vagnen (barnvagnspromenader är därför jättejobbiga). Jag har kunnat lägga honom på mage i vagnen och vagna men då måste han vara dåsig för att det ska fungera, och för att få honom dåsig måste jag ge honom bröstet. Tidigare har det fungerat att han somnat när jag har ammat men nu fungerar inte ens det.

Har börjat läsa här på forumet och har även läst i min nybeställda Barnabok. Kan säga att han sover mycket bättre nu när jag börjat lägga honom på mage, trots bannor från BVC... Jag matar honom så mycket jag kan, först med bröst och sedan med ersättning. Började för två veckor sedan att strukturera upp maten i fyra stora måltider efter att ha kört fri amning de första veckorna, vilket var hemskt. Nu testar jag att mata under 45 minuter under vakentiden men undrar om jag ska återgå till att ge mat när han vaknar, sen vakentid, och sen resterande mat precis innan han ska somna? Men då bli det mat 20 min, vaken 1,5 timmar, mat igen 20 min.

Min man tror att det räcker med 8 timmars sömn för ett barn och han förstår inte riktigt min förtvivlan. Min son är annars väldigt glad och otroligt nyfiken, han vill vara med överallt där det händer saker. Men tänk om min son aldrig lär sig att somna? Det är mitt första barn och jag är av naturen orolig av mig...
Förstagångsmamma till lilleman född 2 april 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"