Mikas röda tråd.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ElinN

Inlägg av ElinN »

En gång är ingen gång och inte två gånger heller om man bara har attityden med sig! :wink: Minsta motståndets lag är ack så skön ibland och det måste ju vara okej att följa den utan att förebrå sig själv -och det tror jag inte du gör heller! 8) :D

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Barn är ju bara så roliga så man nästan dör. Gulliga, busiga, fulla av fart och skratt. FatherA hålls ju här hemma fortfarande och det gör att hela flocken tillbringar dagarna tillsammans. Det är jättehärligt men samtidigt göder den överkoncentrationen på lilla Mika vilket hon protesterar högljutt mot.
Det finns ju plötsligt tid att tänka att man först ska se till att Mika sover innan man tar itu med något annat vettigt. Och hur vettig är en sådan tanke? Inte ett endaste dugg kan jag avslöja. Vid varje pip rycker man tag i vagnen och vagnar för att avsluta med ett skak och ett dunk i handtaget. Skulle någon i hela världen kunna somna gott under dessa omständigheter? Svar Nej. Mika vill vara ifred när hon ska somna, hon vill ha lugn och ro i sin vagn, runt omkring kan det dock få låta hur mycket som helst, det är inget som stör prinsessan.

Så nu har vi trampat ur överkoncentrationsträsket för att som vanligt ta itu med kvällens dammsugning, tapetseringen av barnens rum, rastning av hundar m.m. Mika är nöjd, hon somnar som den prinsessa hon är och vi har tid över för annat när vi inte längre envisas med att störa vår dotter. :wink:

Här hemma går livet sin gilla gång. Mika har lugnat sig med sina nattliga vändningar, istället koncentrerar hon sig på att äta mycket mat och då menar jag verkligen mycket mat. När jag kom hem från jobbet idag med sprängfyllda tuttar tog hon sig tid att snutta yttepytte lite från ena tutten innan hon krävde MAT. Sen drog hon i sig en stor burk mat för 6 mån bebisar och en halv stor burk efterrätt, smask. Efter den måltiden låg hon och tittade på tv med Emil en stund medans Pappan bytte hennes blöja och satte på en pyjamas. Har hon det bra eller? :wink: Därefter tömde hon en fortfarande jättefull tutte och drog i sig halva innehållet ur den andra. När jag sedan la henne i vagnen rapade hon och somnade. :sleep: I natt kommer hon inte orka vända sig en enda gång så mätt och tung som hennes lilla mage är nu.

Det var egentligen bara två vändningsnätter, sen lugnade det hela ner sig. Nu kan hon ligga på rygg och sova när vi väcker på morgonen, helt obekymrad. Men om hon av någon anledning vänder sig på natten så är hon inte helt nöjd, det är bara att kasta sig upp och vända tillbaka henne så somnar hon om och sover riktigt gott.

I går var vi hos Polisen och gjorde pass till barnen. Det är helt underbart att fara iväg på äventyr med alla barnen för de är så härliga att tillbringa sin tid med. De stod och satt så fint när det fotograferades och lekte glatt med leksakerna medans de väntade på sin tur. Alla blev ursöta på sina kort och om en vecka kommer passen så då får vi se hur de ser ut på riktigt.

Nu ska vi fortsätta titta på filmen, barnen sover gott och hundarna har tagit vår säng i besittning, de ligger och sover lite huller om buller där.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Alltså det där med överkoncentrationen är väldigt smart tänkt av dig! :D Vi var hemma båda två nästan hela tiden när lillebror var liten pytteskrutt, och visst var det enklare att få ihop vardagen då... men å andra sidan krånglade vi nog verkligen till saker för oss själva också. :oops: Jag tror att det är en rätt hög tröskel innan man kan känna att man klarar sig helt själv som ensam vuxen med bebis + annat/andra barn - men att man faktiskt måste ta sig över den förr eller senare för att få till det där flytet. Och allt som hjälper en att undvika tröskel är eg bara förhalning.... :mrgreen:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hemligheten här är att allt fungerar mycket bättre om FatherA är ensam hemma med alla barnen eller om jag är det. Då styr vi upp allt på ett mycket bättre sätt, ligger ett steg före och har mer koll på läget. Är man två så tänker i alla fall jag att det där tar väl FatherA tag i, men oj så gjorde han inte det och så ligger man liksom efter själva livet. Så kan det vara och så är det här emellanåt. :wink:

Mika har varit på babysim idag och gjort två torpeddyk. Hon kommer bli lika badgalen som grabbarna är det är jag helt säker på. Alla i familjen gillar att leka i vattnet så det kommer nog blir riktigt härligt när vi åker till Kanarieöarna i början på december. Hela gänget ska ge sig iväg tillsammans med farmor och två kusiner med föräldrar. Skoj ska vi ha och just nu håller vi på att fila på självaste packningen. Vad måste man ta med sig och vad kan man skippa? Jag har ju ammat grabbarna i sex månader men drar ut det lite med Mika så hon har tillgång till tuttemjölk under resans gång om hon så önskar. Ska bli spännande!

Mika hade ganska svårt att komma till ro ikväll för hon höll på med avancerade gymnastikövningar. Nu är det nämligen full träning att stå på alla fyra och gunga vilt fram och tillbaka. På söndagar är det fullt drag här hemma så det blir ingen tid för Mika att ligga på golvet och träna. Ingen dag kan man glömma träningen så då utför hon den sent på kvällen när hon egentligen ska sova. Så är det, just nu. :)

Nu ska vi sätta upp bården i barnens rum och i morgon får vi nog kvasta iväg och köpa lite rullgardiner, lister och en lampa så barnen kan få flytta in. Gissa vilken inflyttningsfest vi ska ha med ballonger, girlanger, glass och kex. :lol:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Härliga SusanD...

...kan man inte få låna dig och din attityd för en vecka eller så? Du och Mika kanske vill åka på en långresa till Dalarna och hjälpa min lillkille att sova som folk på dagarna. Sen har du så rätt om attityden, den har jag lite ont om just nu. Trots att jag är hemma själv med två små så har jag av ngn konstig anledning "tid" att rycka i vagnhandtaget för ofta och för länge...

Kul att läsa om din familj, tack för att det delar med dig!

Kram
maiyah
Inlägg: 225
Blev medlem: ons 26 mar 2008, 10:16
Ort: stockholm

Inlägg av maiyah »

Hehe härlig läsning som vanligt. Känner igen det där med att vara ensam eller två..när man är själv har man stenkoll. Alla tider hålls perfekt utan stress, så blir det helg och plötsligt är det ingen ordning alls.

Testade förresten Mikas nattmålsversion och tog upp och matade Cera vid 22snåret. Hon blir så trött på kvällen så det är svårt att få henne att äta ordentligt innan hon lägger sig vid 19.30...halv åtta på morgonen tog jag upp en fortfarande sovande bebis ;)

Visst, hon är ju fyra månader och borde väl klara 12 timmar men hon äter fortfarande inte mycket annat än tuttmjölk så jag avvaktar lite till...och att äta 22 var ju super!!
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

En resa till Dalarna? Jo det vore väl inte helt fel, men jag vet att jag skulle resa helt i onödan eftersom du kommer reda ut detta på egen hand. :thumbsup: Så jobba på KaisaIE, upp med hakan och rota fram den däringa berömda ATTITYDEN. :heart:

Maiyah - Mikas nattmålsvariant försökte vi med redan på Sigges tid och den grundar sig helt på min egen lathet, jag vill gärna sova så länge som möjligt på natten. :oops: Sigge var dock omöjlig att få i en endaste ml klockan elva på kvällen, han var helt medvetslös vid den tiden på dygnet. :sleep: Så det blev till att masa sig upp och mata både kl ett och kl 4, pust. Men det gick ju det med.
Mika var det ju så jätteenkelt att mata kl elva, det var bara att ta upp henne och tutta på, sen åt hon tills hon storknade. Ibland undrar jag om hon märkte att hon åt överhuvudtaget. :wink: Det har dessutom varit det smidigaste sättet att lära henne att äta flaska, att ta upp och bara tratta i. Då har hon ätit en rejäl slurk. Nu kan man faktiskt flaskmata henne från vaket tillstånd så att säga men hon älskar kanske inte flaskan mest av allt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tiden rusar iväg som vanligt och det är väl så det ska vara antar jag. :)

Renoveringen av nya barnkammaren är äntligen klar och efter stor inflyttningsfest har barnen flyttat in där. Emil och Sigge trivs jättebra och sover som små prinsar i sina sänga. Mika däremot har inte fått flytta in än och det beror faktiskt på lata föräldrar. :oops: Vi var tvugna att komma på en bra plan för själv inflyttandet för att få det att flyta på bra. Planen är nu påkommen och påbörjad. 8)

Med Sigge var det ju så enkelt för han sov först i vagnen i vårt sovrum medans Emil sov i lilla barnrummet. När Sigge sov sina 12-tim nätter flyttade vi över honom i spjälsängen, fortfarande i vårt rum. Själva överflyttandet var totalt smärtfritt, :wink: man la ner honom, ramsade och han sov. Praktiskt på alla sätt och vis eller kanske inte ändå, ramsan har aldrig landat helt och hållet i honom för han har alltid sovit, inte krånglat det minsta. Vid kris, och då har det varit verklig kris, en arm sitter fast mellan spjälorna, vilsegång i täcket eller täcket har fastnat under den lilla barnakroppen, har det bara varit att kasta sig in och lösa problemet, ramsa ut och så har han sovit vidare. Efter några nätter fick han flytta in till Emil efter ett hejdundrande inflyttningskallas med ballonger och glass. =P~ :thumbsup: Allt avlöpte utan några större incidenter, vi la pojkarna, ramsade ut och de sov. :wink:

Mika däremot har ju huserat med oss ömma föräldrar i vardagsrummet medans den nya barnkammaren renoverats. Hon har sovit gott i vagnen och 12-tim natten har suttit länge. När nu pojkarna flyttat in i nya rummet så vill de ju att även Mika får flytta in och så ska det ju bli, snart. Steg ett var att flytta över Mika till spjälsängen och sen placerade vi henne i lilla korridoren utanför grabbarnas rum. Hon får sova några nätter i korridoren så vi kan ta hand om eventuella uppvak utan att störa grabbsen. I natt är det andra natten hon sover i spjälsängen och igår natt sov hon natten lång utan ett pip. Utgår från att hon gör det inatt igen. :wink: Det enda som krävs är att man hjälper henne att vända tillbaka från rygg till mage för det klarar hon inte själv än. Men när hon vänt klart, det bruker vara ett par gånger, så somnar hon gott efter en ramseomgång. Hon är stentuff den lilla bruden och söt som socker dessutom.

De senaste dagarna har Mika haft lite feber och varit rosslig. Sovit gott har hon gjort ändå även om vi fått ramsa betydligt mer på kvällen än vad vi är vana vid. Matlusten har det varit lite si och så med, flaskan har det varit totalt nej tack till men lite tuttemjölk och mat har ändå gått ner.
Idag är hon på banan igen! Slukar mat som om hon varit utan i flera veckor, hungrig och glad kan man sammanfatta det hela med.

Tuttemjölken börjar fasas ut, grabbarna har jag ammat tills de var sex månader men Mika får tutta någon månad till. Skälet är att vi ska åka till Kanarieöarna i början på december och då är det ju helt bra att ha tuttarna igång så att säga. Då finns det alltid något ätbart till hands för Mikas del. Annars kan man säga att hon gillar det mesta i matväg, hon är som en liten kopia av Emil vad det gäller den biten.

Nu tuttar hon på morgonen, 10.30 äter hon lunch och då blir det en 6 mån burk om hon inte äter hemlagat och en halv stor efterrättsburk om hon inte äter banan, på detta tuttar hon en yttepytte slurk. Efter långluren äter hon en flaska, 165 ml, ersättning och en portion gröt. Kvällsmaten serveras 17.00 och är samma mängd som till lunch. Till sist fyller vi på med tuttemjölk som nattslurk innan läggdags och då äts det friskt kan jag lova. Ja, hon gillar som sagt vad mat vårt lilla hjärta.

Hon gillar även att vara ute i regnet, idag var det trädgårdsarbete som stod på schemat så det var bara att klä sig och trotsa regnet. Mika började med att sova sin fm-lur innan hon fick sitta uppallad med en kudde i vagnen. Hon stack ut huvudet och lät regnet trilla i ansiktet, det var kul och blött. :D Intresserat inspekterade hon hur vi andra arbetade hårt med lövkrattning, grävning och instoppning av trädgårdsmöblerna och grillarna.

Nu sover alla barnen så nu ska jag plugga en stund.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag är nog en mästare på att planera, ett bra sätt för att ha en struktur och allmän koll på livet och allt därikring. Samtidigt så är jag nog även en mästare på att gå tvärs emot alla planer och skälet till det kan bara stavas lathet och bekvämlighet. Inte speciellt charmigt kanske men väldans praktiskt för det mesta. 8)

Mika har alltså sovit två hela nätter i sin spjälsäng som då är placerad i vår lilla, och enda :wink: , korridor som ligger utanför barnens rum och vårt blivande sovrum. Tanken var ju att hon skulle få sova där en tid så att allt fungerade bra innan hon flyttade in till sina bröder. Det var alltså planen så att säga.

Sen föll det ju så att FatherA skulle iväg ikväll på en bridgekurs, ja ni läste rätt, det ska börjas spelas bridge. Mamma och pappa behövde lite nytt motstånd och kvällarna är ju långa och mörka nu så lite kortspel vore ju en bra aktivitet. För att hinna i tid till kursen for FatherA innan barnens läggtid så där stod jag med tre gulliga ungar. Hur löser man då det lättast? Jo man kastar sig gladeligen över plan B som snickras ihop i samma stund som då barnen ska läggas. Mika får sova hos er inatt, bra va?! :D Och visst tyckte grabbarna att det var bra, de hade ju längtat så.

Eftersom denna inflyttning blev lite plötslig hann vi inte med någon officiell inflyttningsfest. Hur skulle vi då lösa den biten? Emil kom på att det nog skulle räcka om vi sjöng Blinka Lilla Stjärna och Sigge ville att hans docka Hej-Hej skulle få ligga en väldigt kort stund hos Mika. :-({|= Så vi sjöng, väldigt högt och vackert och samtidigt som Hej-Hej låg hos Mika som mest skrattade åt uppståndelsen. \:D/

När inflyttningssången var sjungen klättrade Sigge ner i sin spjälsäng och Emil skuttade ner i sin säng. Jag pussade på dem och stoppade om alla tre, ramsade mig ut och...... okej, jag erkänner att jag stod utanför draperiet till deras rum och tjuvlyssnade lite. :oops: Mika pratade lite och Emil sa till henne med myndig stämma: Dovs nu Mikis annars kan inte Titte och Tittis dovsa! [-X Är man lillasyster så är man och då har man inget annat val än att somna vid en sådan myndig tillsägelse, en storebror måste ju ändå veta vad som gäller. :heart:

Ja och sen slutar det hela med att alla sover. :sleep: :thumbsup: Lite ensamt är det men jag ska ju plugga och inte sitta vid datorn, skärpning!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Haha, underbart Susan :heart:
Tvärtemot vad alla tror kan lathet leda en långt :wink:
(Åsså säger en del att det är jobbigt med barn 8-[ )

Kram på er, hela härliga högen!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Okej..... hemlis:
Attityden av självklarhet= lathet. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mm, lathet kan leda en långt eller kort. Har nu avverkat ett långt telefonsamtal med min gamla farbror från den stora ön mitt mellan Sverige och Finland. Det var trevligt. Men nu MÅSTE jag masa mig till köksbordet där min mattebok väntar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

SusanD skrev:Mika pratade lite och Emil sa till henne med myndig stämma: Dovs nu Mikis annars kan inte Titte och Tittis dovsa! [-X
Haha - godis-Emil! Han är ju för skön :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Det var så härligt att få väcka alla barnen i morse. Mika låg på rygg i sin spjälsäng med ett ben dinglande ut mellan spjälorna. Glad som en speleman blev hon när vi väckte henne och benen sprattlade som trumpinnar. :lol: Hon var inte det minsta bekymrad över den i viss mått obekväma sovställningen. Lilla sötnosen. :heart:

Mika är väldigt lik Emil som också sov hur konstigt som helst. En gång hade han fastnat med bägge armarna inne i pyjamasen, han hade liksom dragit ur armarna från ärmarna och sen inte fått tillbaka dem igen. Dessutom låg han på rygg med täcket över huvudet. Trots detta sova han så gott när vi kom in på morgonen för att väcka honom. Då sover man gott!

Idag har vi varit på Wapnö där det var jättestor julmarknad. Det var helt underbart, en massa duktiga hantverkare som sålde sin vackra alster, god mat, ett otroligt vackert väder, sol och tio grader varmt, helt otroligt. Det bästa var nästan KOSSORNA! Ja jag menar allvar, även om ni som vet om att jag lider av svår koskräck kanske inte tror mig. :wink: Jag måste erkänna att jag hade lite nervdaller innan vi kom fram för barnen ville ju så gärna träffa kossorna och det ville ju inte jag då. Men det fina i kråksången var att när vi väl kom fram visade det sig att man fick se kossorna genom stora glasfönster och bakom nät och galler. Det kunde inte vara bättre. \:D/ Jag kunde alltså stå där som en supermorsa och säga: - kolla på den där fiiiina kossan som nu står med ett gäng andra fiiiina kossor i en stor ko-karusell för att mjölkas. 8) Sen fick vi titta på mammakorna som var på BB och skulle kalva, de gick tillsammans i ett stort utrymme med massor av ren fin halm att ligga på. Ingen av ovan nämnda komammor behagade dock att nedkomma medans vi tittade på dem, och vi tittade ändå väldigt länge. Vi fick också se några kalvar, genom fönster (tack gode gud eller någon annan) fast de stod en bit ifrån så det var inte så mycket att se. Pust, sen åt vi lunch.

Grabbarna hade så kul, sprang runt och konverserade alla människor, fotade, åt hjortkorv och shoppade. Mika höll sig i vagnen, där hon sov, åt, satt och hade trevligt, log mot alla hon mötte och sov igen. Fast hon fick komma upp och titta på kossorna. Man vill ju inte smitta henne med ko-skräck precis. :wink:

Nu sover barnen gott i sina sängar. Inga nattningsproblem idag heller, ett par ramsor och sen sov hela gänget. :heart: :sleep:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härlig läsning! :D :heart:

Varje sommar "planerar" vi ett besök på Wapnö! Än har det inte blivit av, men i sommar kanske!? 8)

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"