Sigges röda tråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jo hej vad hungrig han var då :!: Not :!: Inte en droppe fick jag i honom han bara var arg :evil: och så fort jag slutade tvinga på honom tutten blev han glad och konverserade hela världen. :heart: Han är en go kille. Jag la honom för fem minuter sen för då gick de vackra ögonen i kors. Tre vagningsdrag så var han tyst och nu sooooooover han som en liten stock. :sleep: :thumbsup:

Nu är det ingen mat förräns halv ett och då är det tjugo minuter som gäller och inget annat. :oops:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
vanna
Inlägg: 207
Blev medlem: fre 08 apr 2005, 17:57

Inlägg av vanna »

Åh. Man blir både glad och varm i hjärtat av Sigges röda. Tack för den!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:heart: Varsågod :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi önskar er alla en riktigt god fortsättning på detta nya härligt runda året om man ser på siffrorna, nästan bara en massa goa cirklar. :)

Sigge har avgett följande nyårslöften: jag ska sluta med tuttmjölken (låter ju rimligt eftersom jag ammade Emil i sex månader och tyckte det räckte bra), jag ska börja åla, jag ska krypa, jag ska gå (bra ordning om jag får säga vad jag tycker) och så ska jag fråga chans på Lilly när hon hälsar på till våren :heart: (ja här får jag kanske gå in och styra upp unge herrn lite, fast Lilly är ett gott parti så jag sätter nog inte några stora insatsstyrkor :wink: )

Emil däremot ska bara skaffa fler traktorer och ha kul. :) Vilket ju också är bra nyårslöften och inte omöjliga att genomföra.

Sigge är ju en sån liten söt bebis om än något tung, rund och go. På något sätt har jag helt missat att han blivit äldre och haft svårt för att ge honom längre sammanhängande sömn nattetid. Har nu tagit mig i kragen, riktigt ordentligt faktiskt. [-X Nu har vi ändrat om förutsättningarna för sonens sömn så han får sova lite längre på natten. Så här ser "schemat" ut nu när han med stormsteg närmar sig tre månader:
7.00 Väckning och tuttemat
9.00 Sova i vagnen ute på altanen som är favoritstället
11.00 Väckning och tuttemat
13.00 Sova i vagnen ute på altanen igen
15.00 Väckning och tuttemat (ensidig kost men han verkar nöjd :wink: )
17.00 Sova i vagnen inomhus
19.00 Väckning och tuttemat så mycket det går, bad och en skvätt nattslurk
21.00 Sova i vagnen inne
22.30 Här serveras en nattmacka i form av tuttemat till en i princip sovande Sigge, han äter friskt för att sen somna om 23.00

Det blir 16 tim sömn minus de däringa tjugo minutrarna han äter nattmacka i sömnen vid 23.00.

Vi har kört så här i två dygn och första natten krävdes en hel del vagningsomgångar. Han var aldrig förtvivlad, gud förbjude, men hade svårt att komma till ro riktigt ordentligt. Först sova han till halv ett, somnade vid halv två för att väckas av mig strax före två :oops: jag började vagna när han grät lite och så visade det sig sen när jag öppnat mina öron att det var Emil som pipit lite. Suck, bad om ursäkt och vagnade ett par gånger så han somnade om. Emil lyckade sedan väcka Sigge en gång vid fyra då han drömde och pratade väldigt högt om traktorer, mamma och pappa. Gullunge. Då fick jag vagna Sigge i några omgångar igen, ganska många men få varje gång om man så säger. Han tystnade jättefort men började gnälla igen efter en liten stund. Mamman var dock envisare än sonen så han somnade och sov sedan tills jag väckte honom klockan sju.

Det låter kanske som om vi sover i samma rum men så är det inte alls, vi råkar bara bo i ett väldigt litet hus utan dörrar (om man bortser från ytterdörren och toadörren) så det hörs väldigt tydligt om någon pratar i sömnen eller bara piper litegrann.

Igår natt, den andra natten, sov han till halv tre utan uppvak, jag vagnade en stund av och till innan han somnade om. Sen var det lite gnäll och vagning vid fyratiden. Han var aldrig ledsen eller desperat hungrig utan mer lite undrande. Var väl rädd att missa ett eventuellt nattmål. :wink:

Sigge är som en klocka med sina tider. Jag har ju inte spikat schemat, känner inte att jag behöver följa det exakt på minuten men det känner Sigge att han vill göra och då gör han det. Hans inre klocka är hur vältrimmad som helst. :)

Denna veckan är sista dagarna Pappan är hemmavid. Han kommer visserligen jobba hela dagarna men ändå finnas på plats. På måndag börjar den vanliga visan när Pappan lämnar hemmet på måndag morgon och återkommer sent på onsdagkvällen. Sen jobbar han hemma torsdag och fredag. Själv blir jag hemma med grabbarna och våra tre hundar.

Det går verkligen ingen nöd på oss men jag tror att hundarna inte är helt nöjda för det blir inga långa promenader när Pappan är iväg på jobb. De får springa lösa i trädgården och så blir det korta promenader till brevlådan och så lite agilityträning i trädgården. Jag kan bara inte med att sätta bägge barnen i stora vagnen och dra iväg på en långrunda med hundarna. Emil måste få gå, klättra och upptäcka världen medans Sigge inte kan sova i den mjuka insatsen som finns till stora vagnen. Går jag med Emil lös och Sigge i vagnen släpar jag inte med hundarna som måste gå kopplade för att inte jaga skogens alla djur. Det blir ingen rolig promenad för någon.

Nu ska jag sätta in lite foton i album, sen ska Sigge ha lite nattamat, Pappan ska väckas (han ligger och slumrar i soffan :) fast det skulle han aldrig erkänna) så han kan kvällskissa hundarna och sen är det sängen som gäller.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

SusanD skrev:...och så ska jag fråga chans på Lilly när hon hälsar på till våren :heart: (ja här får jag kanske gå in och styra upp unge herrn lite, fast Lilly är ett gott parti så jag sätter nog inte några stora insatsstyrkor :wink: )
Lilly hälsar att hon planerar att svara ja :lol:
SusanD skrev:Emil däremot ska bara skaffa fler traktorer och ha kul. :) Vilket ju också är bra nyårslöften och inte omöjliga att genomföra.
Olle hälsar att han ska ta med sig sin Fendt ner till er i vår och visa Emil alla viktiga detaljer. Hans morfar har en STOR, grön Fendt som Olle bara äääälskar att köra. Kan sitta och hissa skopan upp och ner i evigheter. :D

Kram till hela familjen :heart:
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja så var det då tredje natten när sömnen skulle sitta som gjuten eller krångla tokmycket. Här måste jag då vara helt ärligt och berätta att Sigge skötte sig väldigt bra 8) men att jag måste ha drabbats av något lokalt hjärnsläpp :oops: .

Sigge var inte speciellt hungrig på kvällen, tyckte att han åt snålt men försökte intala mig att hela dagens konsumtion av tuttmjölk måste tas i beaktande. La liten klockan 23 och placerade mig själv i vågrät läge på soffan under duntäcket. Sov gott gjorde vi ända tills Sigge pruttade :shock: 00.49, av denna enorma fis vaknade han och blev ledsen. :cry: Jag vagnade och fick så göra i flera omgångar innan han somnade igen.

Sen måste jag inträtt i något okänt komatillstånd för jag har för mig att jag vagnade en vända till men är inte helt säker på detta. Kan ha drömt!

I vilket fall som helst tänds en av julljusstakarna i fönstret, jag kastar mig upp, väcker Sigge, vi kastar oss tillsammans ner i soffan och så dockar jag till ungen på första tutten. Det är nog i detta ögonblick jag vaknar. :shock: Tystnaden i övriga huset är nämligen total och inga fler ljus har tänts, inte stjärnorna i fönstret heller. Vi har dem på timer och allt tänds klockan sju samtidigt som klockradion i sovrummet slås på. Men det var tyst, väldigt mycket tyst faktiskt.

Då och först då tittar jag på klockan. Kvart över fem :!: :shock: Plötsligt minns jag hur Emil varit på ena ljusstaken och pillat på timern. När chocken lagt sig samlar jag ihop mig och förklarar lugnt för Sigge att detta bara var ett kort träningspass, mamma ville bara kolla hur fort han kunde vakna, kasta sig i soffan och börja äta. 8) Låter honom äta 20 min för att sen föra tillbaka honom till vagnen där han nöjt somnar. Är faktiskt inte helt säker på att han begrep att han var vaken och åt, han tror nog att han drömt det hela.

Den här natten ska Pappan ta, själv ska jag sova natten lång inne i sovrummet och drömma om hur det är att vinna 32 miljoner kronor. :wink:

Emil är just nu en kille som testar oss från morgon till kväll. När vi nattat honom ropar han: -TÄCKE!! TÄCKE!!. Vi ömma föräldrar bara småler och låter honom hållas en stund för att sedan köra en ramseomgång som sätter punkt för ropningsaktiviteten. Han kan sedan länge dra på sig täcket själv så den lätta går vi inte på. =;

Kan föresten meddela att vi har snö här hos oss på kullen. Sigge blev helt översnöad när han sov i vagnen ute på altanen. :) Emil blev lite orolig men när vi borstat bort snön och tagit in vagnen upptäckte han att Sigge sov gott utan att bry sig om att han varit översnöad. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Tack för härlig morgonläsning så här på morgonkvisten.
Snön yr utanför och här sitter jag i värmen och myser när jag läser denna tråd :D :heart:
Tintin hälsar en puss och kram till Sigge och Emil :D
Traktorer kan hon inget om (än) men däremot är hon en hejare på Mora träsk låtar och att bygga duplo så behöver Emil texthjälp till musik eller bara någon att bygga lego med så är det bara att hojta till.

Kram
Sophie
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Pussar skickas från pojkarna till Tintin och Emil låter hälsa att de gärna kan sjunga tillsammans eller leka med duplo och så kan han lära henne allt hon behöver veta om traktorer. :)

Pappan tog en natt med Sigge och jag fick sova vilket jag kanske inte gjorde helt och hållet. Halv fyra vaknade jag av att Sigge vaknade och Pappan vagnade, nästa gång var klockan strax efter fem men då höll de låda ända tills klockan sex och då var Sigge :evil: både arg och hungrig. Jag ropade att Pappan kunde komma med Sigge så han fick tutta på lite, tyckte att det finns gränser för små söners nöd. :wink:
Pappan stapplade in i sovrummet, gav mig lillsonen och kastade sig själv i sängen samtidigt som han, mycket lidande, sa att han bara fått sova fem minuter. :shock: Sen somnade han :!: :shock:

Pappan var väldigt pigg under dagen och så småningom erkände han att han eventuellt fått sova några minuter mer än just fem ynka han tidigare sagt. 8) Dessa klena män. :wink:

Nu har jag vänt på steken och ändrat schemat, som inte är spikat utan mer ett stöd i tillvaron än så länge, för det passade inte unga herrn och det måste det ju göra för att han ska må väl.

Sigge får gå och sova natt klockan 21 och sen sova till klockan 5 för ett kort nattmål och så får han sova vidare till klockan sju. Detta passar egentligen alla parter mycket bättre, begriper inte riktigt vad jag tänkte på när jag fnulade fram det föregående schemat. :?
Detta funkar väldigt bra, idag sov lillsonen till halv sex och då var han inte dödshungrig.
När Pappan befinner sig på jobb i huvudstaden kan jag gå upp halv sju och göra mig själv iordning för dagen och lita på att bägge sönerna sover gott. Så här får det bli nu och så får vi göra en ny utvärdering lite längre fram vad det gäller sömn och tider.

Sigge har fått lite ögoninflammation i ena ögat så det kladdar och rinner lite. Hans lilla hand gnor runt för det kliar i ögat men han verkar inte speciellt bekymrad över det hela. Vi tvättar lite och hoppas att det är övergående.

Emil är inne i något slags gos-stimm. Det ska flörtas, gosas, smekas och kramas hela tiden. :heart: Så fort han gör något bus kommer han och säger Maaaaaama, blinkar med bägge ögonen, och kramas. Vad gör man då? Jo man gosar tillbaka, det gäller att passa på. :wink:

Nu ska jag väcka storebror och servera mellis och sen ska lillebror upp och då ska det serveras tutte.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej SusanD,

Du skriver så bra och jag är så himla glad att du även skriver om era "ändringar och missöden" med full attiyd och positivism! :heart:
Nu har jag vänt på steken och ändrat schemat, som inte är spikat utan mer ett stöd i tillvaron än så länge, för det passade inte unga herrn och det måste det ju göra för att han ska må väl.

Sigge får gå och sova natt klockan 21 och sen sova till klockan 5 för ett kort nattmål och så får han sova vidare till klockan sju. Detta passar egentligen alla parter mycket bättre, begriper inte riktigt vad jag tänkte på när jag fnulade fram det föregående schemat.
Detta funkar väldigt bra, idag sov lillsonen till halv sex och då var han inte dödshungrig.
Härligt att du kom fram till detta tycker jag. Jag tror ärligt talat det kommer att passa herr Sigge mycket bättre, även om jag verkligen förstår att det där vagtimmes målet är ju faktistk det man (som egoistisk vuxen) helst vill slippa först :roll:

Men nu är ni ju helt enl. SM och BB. Där det står att 01 målet bort först, sen 23 målet och sist 04 (05) målet.

GO Susan och Sigge! =D> \:D/ :heart:

Puss till Emil också! :-$
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Sitter här på jobbet och ler stort. Vilket fantastisk underbar läsning. Tusen tack. Ser storebror framför mig :D

Ha det gott där på kullen.
Kram
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Såklart detta passar unge herr Sigge bättre men man måste ju också förstå att han har en mycket envis mor som tycker att hon ska kunna bestämma det mesta. Men jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig. :wink:

Nu ligger Sigge i badet och vi har döpt om honom till Skorv-Olle :) för han är så skorvig i huvudet. Men vi går på det med lite olja så får vi se om det rättar till sig. Egentligen så är det ju inget problem men jag tycker det är lite äckligt och så tror jag att det kan klia lite, fast det gör inte det än så länge. :)

Idag har busungen sovit alla lurar inomhus vilket inte varit så populärt. Men det har blåst så otroligt mycket här så jag har inte velat ställa ut honom i vagnen. Sovit har han ändå gjort och Emil vagnade honom lugn till sista luren så den sov han gott.

Mormor kom ner en stund idag, hon har varit utomlands över jul och nyår så nu saknade hon pojkarna. När hon lyfte upp Sigge sa hon att hon oroat sig i onödan, så tjock som du är så har du ätit ordentligt och lite till! Som om han skulle svälta ihjäl så fort hon far bort?! :wink:

Nu ska pyjamas på och så ska det ner så mycket mjölk det bara går i den lilla Siggemagen och så är det natti-natti.

Kram Susan
:sleep:
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Glad och varm blir man av att läsa dina små historier :D :heart:

Vera ha fortfarande skorv. Inte mycket kvar nu, men det syns. Jag bekymrar mig inte så mycket. Ibland gnuggar jag lite extra när hon duschar/badar, ibland lossar jag lite när håret är torrt, men det är nog lite obehagligt, för det gillas INTE!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
tröttmamma
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 00:27

Inlägg av tröttmamma »

Hej!

Jag har ett "skorvtips"...
Massera in lite barnolja i hårbottnen och låt sitta ett par timmar. Det ska vara så där lagomt kletigt äckligt. :? Låt det sitta ett par timmar, sedan vid badet på kvällen är det bara att ta en kam, gärna en lite tätare variant, och kamma loss skorven.
Jo oftare man gör det ju kortare tid mehöver det sitta i.

Ha det så gott / Helene
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Tintin hälsar till Emil att hon gärna lär sig mer om traktorer :D
Hon kan ju inte så mycket mer än mamma - en traktor - så varianter och typer av traktorer vet hon inget om än :lol:
Och Sigge tar hon gärna hand om, bebisar i alla former älskar hon och vill gärna lägga filt på, buffa, klappa, krama, pussa, bära (om hon bara fick) och hålla. Men det kan säkert Emil lära henne allt om också :lol:

härlig läsning som vanligt denna tråd, tack för det SusanD :heart: :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vilken underbart jobbig natt! Sigge somnade ovaggad klockan nio precis som vi kommit överens om. Emil la sig redan klockan sju och somnade för att sen vakna och skrika mamma, pappa och så gråta en skvätt. Det serverades ramsor och han somnade om för att vakna igen lite senare och så var samma skiva igång igen. :evil: Man blir liksom nästan arg för att han inte sover när han ska, han behöver det ju så väl.

Vi visste att han hade ytte-pytte feber och lite ont i magen men sova behövde han ju ändå så vi ramsade och han somnade om. Så här höll vi på till klockan var tre på natten då han somnade för att sova ända tills klockan fyra och då var han nog inte riktigt vaken när han ropade så han fick ingen ramsa utan somnade om själv.
Jag resonerade som så att om han verkligen behövde någon hjälp så skulle han säga till på skarpen :!: Nu var det nog bara en trygghetsfråga, han kollade att vi verkligen höll vakt när han själv var ur form.

I morse kräktes han så vi avblåste utflykten till syrran, vi hade tänkt ha lite kul i snön tillsammans med kusinerna. Men med tanke på att de ska åka till Mexico om nån vecka så kan de ju slippa en eventuell magbacill. :) Egentligen skulle de åkt till Kenya den 9:onde men se den resan blev inställd pga oroligheterna i landet. Därför blev det Mexico istället och vi vill ju inte att de ska behöva ställa in den resan pga magsjuka. :roll:

Sigge sov sig igenom nattens ramsande fasta jag hojtade precis över hans huvud. Sömnen hans är det verkligen inget fel på. :) Strax efter fyra vaknade lillebror och då fick han sitt nattmål vilket tog en halvtimme men då ingick det ett blöjbyte. :wink: La honom i vagnen, vagnade inte ett endaste drag utan ha somnade av sig själv. :thumbsup: Det gjorde jag med. :sleep:

Morgonväckning av liten son skedde strax efter sju och då var han bara sällskapssjuk och inte ett dugg hungrig. Frukost ville han inte ha förräns strax efter åtta. :shock: Pappan och Emil hade sovmorgon till åtta men då tvingade jag upp dem för att inte hela dagen skulle falera i något allmän halvdvala. 8) Sen åt vi frukost och sen kräktes Emil. Det blir ju inte alltid som man tänkt sig. Nu blir det en lugn dag inne istället för snölek ute.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"