Sigges röda tråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Åh, vad ni är GOA!! :heart: :cry: :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Dessa ständiga besiktningar :!: Är det inte bilbesiktning så är det hundbesiktning eller husbesiktning eller hästbesiktning. Igår var det då dags för den stora två-månadersbesiktningen för unge herr Sigge.

Fint som snus sa doktorinnan som är en underbar personlighet. Så stark han är, sover han gott frågade hon. Ja visst svarade jag, han sover på mage. Mhm sa doktorinnan med glimten i ögat. Med larm sa jag. Klokt sa doktorinnan. Sen följde en härlig diskussion om hur man, enligt alla regler, ska lägga barnen och hur det har förändrats genom tiderna. Doktorinnan tyckte att föräldrarna själva skulle bestämma hur barnen ska sova. Klok kvinna tycker jag.

Besiktningsresultatet blev som följer: Allmän us - u.a. Vikt: 5450 gr. Längd: 57,5 cm. Söthetsgrad: skalan räcker inte till utan slår i taket. :heart:

Passade på att väga och mäta Emil också, han är nu 89,5 cm lång och väger 13,5 kg. Han växer så det knakar. Misstänker att jag i en framtid kommer vara kortast i hela familjen. :shock:

Sigge har skärpt till sig ordentligt nu vad det gäller nattsömnen. Han följer mina regler vilket leder till att även mamman får sova gott om nätterna. Klockan nio är det läggdags, första nattmålet serveras klockan ett, det andra nattmålet är indraget och så är det morgon klockan sju.
Första natten tyckte Sigge att morgonen inträffade strax efter sex men Pappan vagnade så effektivt så lilla barnet sov som en stock tills vi väckte klockan sju och då sa han att han var mätt. :shock: Han trodde nog att han varit uppe och ätit klockan fem men ack så han bedrog sig. :wink:
Natten som gick fick jag vagna ett par gånger strax efter sex innan sonen somnade och sov som en gris. Vi har aldrig haft problem med tidiga uppvak men det beror nog mest på att hela familjen älskar att sova och då främst på morgonkvisten. :sleep: :thumbsup:

Pappan for till Stockholm astidig i morse så Sigge fick följa med mig till frissan idag på förmiddagen. Emil dumpade jag hos syrran där han roat sig kungligt. Min plan var att Sigge skulle kunna sova en liten stund i bilstolen medan jag fick håret klippt, det var ju ändå sovtid så det borde ju gå bra. Men tji fick jag. Sigge blev skitsur :evil: och skrek som en tok. Fick ta upp honom och erbjuda tutten men den ville han såklart inte ha. Mätt men sur kan man sammanfatta sonens humör. Problemet med våra små grodbarn som sover på mage är att de oftast inte gillar att sova på rygg eller sittandes i bilstolar. Som tur var fick frissans kollega en stund över då en kund inte kom så hon tog gladeligen hand om Sigge som fick hänga på axeln och kolla in lokalerna. Nöjd var han även om han skickade några arga blickar åt mitt håll.

Ny kund kom till kollegan så Sigge placerades i bilstolen igen och jag gungade den så fint med min fot. Men inte dög det inte. Surkartet Sigge protesterade ända tills min frissa började föna mitt hår. Då tystnade han :!: :shock:

Så fort hårtorken stängdes av blev han arg igen och skrek. Min frissa löste problemet genom att låta hårtorken vara på fastän den hängde på väggen. Smart va :?: Sigge blev glad igen och så var allt frid och fröjd. Håret blev klippt, ungen var nöjd och mamman likaså. 8) :)

Väl hemma, efter intagandes av lunch hos syrran där jag även hämtade Emil, kläddes lillebror på och lades i vagnen ute på altanen. Han somnade innan det lilla huvudet landade på madrassen. :sleep: Sova gör man på mage i vagnen ute på altanen. Hur svårt kan det vara för en mamma att förstå något så självklart :?: :roll:

Nu sover bägge grabbarna sen länge. Pappan är kvar i huvudstaden tills i morgon då han kommer hem då har han med sig farmor hit. Nu börjar de stora julförberedelserna :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad fint och kul du skriver. Rena krönikorna! Bådar gott för vårt lilla skrivarprojekt... :D =D>

Och så blir man ju så svårt bebissjuk! Fattar inte att lilla söt redan är 9 månader. Hur gick det till???? :shock:

Kram Tinis
Gotlandsmamma

Instämmer

Inlägg av Gotlandsmamma »

Du skriver och beskriver er tillvaro på ett härligt sätt. Skoj att få ta del av.
Ni verkar må jättegott tillsammans och det är underbart. Tänk att man träffar en människa som man älskar så innerligt, man skaffar barn och blir en endaste go familj och njuter i fulla drag, av att vara tillsammans!
Du skulle ha en hemsida med blogg?!!
Kram kram å god jul! :santa:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Ja, denna måste du nog också peta in i barnabarns boken så småning om. :heart: :heart: :heart: :heart: (ett hjärta till er var allihop!) :santa:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ni är så goa kära vänner, både er jag personligen känner och er som jag än så länge bara känner via Forumet. :heart:

Idag har Sigge haft lite hangover efter gårdagens julbord på flott ställe. Storebror fick faktiskt vara hemma för han är fullkomligt vild just nu och jag anser inte att julbord sent på kvällen är någon lyckad tillställning för honom. Var han ledsen för det? Ånej han tillbringade kvällen med sina faddrar E och J och hade hur kul som helst.

Pappan och jag packade in Sigge och Farmor i bilen och for iväg till det flotta men lantliga matstället. Det var jättefint och julbordet var verkligen gott. Visserligen äter inte jag kött men laxen och sillen var finfin. Sigge hade vakentid under vår måltid och jag måste säga att han skötte sig med den äran. Go och glad satt han i någons famn och bara trivdes med livet. :heart: Även Sigge fick julbord men då i form av pissljummen bröstmjölk vilket är en ren delikatess i hans värld. :shock: Han åt, rapade (jättehögt :oops: ) åt lite till, umgicks med Farmor, bajsade så det hördes långa vägar :roll: , följde med Pappan till skötrummet och pudrade näsan som det så vackert heter i finare sällskap. Avslutade därefter med efterrätten som naturligtvis även den bestod av pissljummen bröstmjölk.

Nöjd och glad flörtade han med alla som passerade vårt bord och det var en hel massa människor det. :heart: När maten var uppäten och notan betalt packades familjen in i bilen igen för att ta sig hem till skogen. :santa: Sigge sov gott i bilen. :sleep:

Väl hemma önskade lilla sonen sig en extraslurk av det däringa pissljumma ni vet. Mamma sa ja så det snuttades lite innan pyjamasen kom på och ungen lades i vagnen för att sova.

Eftersom han åt så sent som klockan elva tänkte jag att han kunde sova länge, länge, ja varför inte hela natten? Men Sigge tycker inte att man ska ändra på några tider utan att det diskuterats i familjerådet så han krävde nattmacka vid halv ett tiden. Då var jag trött som ett överkokt ägg så jag tog upp honom och så la jag mig ner och ammade. Hade inte tänkt somna men det gjorde jag så klart och drömde heltokigt. :shock: Vaknade halv två och då sov naturligtvis Sigge så sött intill mitt bröst. Gulleunge. :heart: Jag förpassade honom till sin vagn och sen somnade jag om.

Sigge önskade frukost strax efter sex på morgonkvisten men se då serveras ingen frukost. Den serveras klockan sju så han fick vackert somna om för att väckas en timme senare. Då var han bara så där varm, go, jättetrött, jättesöt och inte alls dödshungrig. Vi mös en stund innan han behagade vräka i sig sin frukost.

På förmiddagen idag har han varit supertrött och sovit extra tid. Det blev ju ganska många härliga intryck i går och det ska ju bearbetas vilket kräver energi och då måste det sovas lite extra. I kväll har vi varit på julfika hos en arbetskamrat och då var han lika social och pratsam. Inga ledsna miner hos den ungen inte.

Nu sover bägge grabbarna, Pappan har kokat knäck, Farmor har somnat i soffan :sleep: (hon nekar naturligtvis :wink: ) och jag har gjort klart de sista julkorten. Ja jag vet att det är lite sent men visst är det roligt att få julkort i mellandagarna när man är så tjock och trött av julmaten att man inte orkar röra sig en endaste meter?

Dags för sängen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
AlbertsMor
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 17:23

Inlägg av AlbertsMor »

Åh, vad det är trevligt att läsa om era dagar igen!

Den där Sigge vet minsann hur man väljer och vrakar vid ett julbord. :D =D>

God Jul till er hela familjen! :heart:
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jul, jul härliga jul. \:D/ Ja vi hade verkligen trevligt, hela familjen.

På självaste julafton kom Elfrid, ni vet den däringa tomtenissan, tidigt på morgonen och smög in i Emils rum med ett långt snöre. När klockan ringde morgon tog vi upp Emil som ville ha sitt lilla paket ur sin Julkalender. Men så snopet, där låg inget paket, bara en snörända. :? Emil blev ganska upprörd och det krävdes en hel del övertalningen innan han började intressera sig för vart snöret tog vägen. Han följde det in i sovrummet, ut i köket, under köksbordet och sen försvann det in genom ventilationshålet i badrumsdörren.
Emil var överförtjust, klappade händerna och skrattade. Han öppnade dörren och där stod ett stort fint paket. Varsamt bar han ut det i stora- rummet och började riva bort pappret. Inunder allt papper hittade han en alldeles egen spis. Han klappade på spisen och sa Pappa :!: Sen pekade han på den stora spisen och sa Pappa igen. :oops: Det är här man inser att man inte tillbringar så mycket tid vid spisen om man så säger.

Klockan närmar sig kvart över sju och alla samlas i soffan för att titta på julkalendern. Alla utom Sigge för honom hade vi glömt bort för en stund :shock: . Han låg ju och sov så gott i sin vagn och hade tagit sig en liten sovmorgon. Plockade upp sonen, pussade på honom och så fick det bli tuttfrukost framför tv:n. Han var inte missnöjd utan bara go och glad som varje dag. :)

Paket öppnades på förmiddagen och god mat åt vi. Barnen sov middag. Ja så var det kanske inte, Emil höll hov inne i sin säng medans Sigge sov gott i sin vagn ute på altanen.
Klockan tre samlades vi framför tv:n igen för att se Kalle Anka. Emil satt i Pappans knä och han skrattade så tårarna rann när de visade den där tokiga fågeln som säger Pa-pa-pa-pa osv och som förstör för Kalle som försöker fotografera fåglar. :lol: Det var så härligt att se honom så skrattig och gissa om det smittade, snart satt vi alla och skrattade så vi fick så där skönt-ont i magen.

På kvällen, vid 17, skulle vi hem till syrran. Alla packades in i bilen tillsammans med julklapparna och så gav de sig iväg. Sigge och jag hade bestämt oss för att gå så han packades ner i vagnen, jag drog på mig varma kläder och satte på mig reflexvästen och pannlampan. Gatubelysning är något som inte existerar hos oss så det gäller att lysa upp tillvaron själv. Jag började gå och Sigge skrek. Han var så arg :evil: , ja jättearg faktiskt vilket han aldrig är. Jag stannade och vagnade två drag och vips så sov han som en stock :sleep: . Korkade jag hade glömt att lilla barnet vill sova och inte promenera. ](*,) Om man ändå envisas med att dra ut honom på en promenad får man faktiskt se till att han somnar innan vilket är helt enligt skolboken så han har ju rätt som vanligt. Han är klok den lille mannen.

Väl framme hos syrran parkerar jag vagnen utanför huset och ansluter själv till släkten. Sigge har ju sovtid mellan 17 och 19 så i lugn och ro kunde jag inta julmiddagen i glada vänners lag. Emil åt av allt som serverades, han är inte kräsen han. När springet i benen blev för envist skuttade han omkring i huset och kickade lite boll. :)
Inte ett pip hördes från Sigge, han sov gott ända tills vi väckte honom klockan sju och serverade jul-tutten. :santa:

Sen kom jultomten i egen hög person och om någon hade trott att Emil skulle bli rädd så trodde den fel. Han var salig över att tomten äntligen kom med alla julklapparna. Emil hjälpte tomten att dela ut klapparna och han var så glad och skuttig. När tomten skulle gå fick han en varm kram av Emil som sedan vinkade tills tomten inte syntes mer. :heart:

Kaffe med tilltugg avslutade en mycket trevlig kväll. Emil var trött, åt välling och spelade hockeyspel. Sigge skulle sova klockan nio men jag tyckte att vi kunde dra lite på det eftersom vi ändå skulle packa in oss i bilen och fara hem om en liten stund. Små korta stunder tenderar ofta att bli mycket längre än man tänkt sig. Begriper inte varför men så är det. Sigge som låg i Pappans famn tog saken i egna händer och somnade gott när klockan slog nio. Tänker inte föräldrarna bevaka hans intressen så får man väl bevaka dem själv verkade han tänka.

Väl hemma somnade familjen gott, glada och lyckliga.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Susan och tack för all din inspiration. Du visste väl att jag skulle plocka in denna bland mina "favoritlänkar" förr eller senare. Så nu åker den in. :wink:

Tack snälla för att du delar med dig av hela din underbara familj! :heart:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 633#122633
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Läser denna tråd med samma glädje som jag läste om "Minibarnaboksdagiset" :) Du skriver så underbart, Susan! Men man blir, som Tinis skrev, svårt bebissjuk... ;)

Kram på er! :heart:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

NU VILL JAG HA MIN BEBIS OCKSÅ.

Fast jag har ändå ingen skog, inga hästar, :shock: läskiga kossor, hundar eller mormor och syrra i närheten så det kommer inte bli lika mysigt och bara döhärligt som du beskriver det.

God fortsättning på er alla, ser fram emot nästa rapport :lol:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack snälla Torsmamma, jag känner mig hedrad som får vara med i din länksamling som är en guldgruva eller kanske en skattkista. :)

Sussi du får gärna komma hit och snuffa på Sigge, han är go som bara den fast ibland luktar han lite illa, hm, när han spytt menar jag då. När han är nybadad luktar han olivolja och på något sätt påminner han om en liten oliv eftersom han är så rund och gullig. :heart: Men som sagt, känn dig varmt välkommen för att lukta på sonen.

Tok-Tessan du gulliga kära vän. :heart: Snart kommer din lilla bebis och du kommer bli botad för då får du ju snuffa och gosa hur mycket som helst. Och livet kan vara helt underbart även om man inte bor i skogen, har hästar och hundar och en mormor nästgårds. :wink: Jag tror jag skulle vara nöjd även om jag bodde i en liten kartong bara jag hade mina goa ungar att glädja mig åt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh Susan... innerligt tack för att jag får le idag - det behövs efter igår!

:heart: :D

Stooor kram till hela familjen D!
/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Min kära Fjällan-vän, om jag kan få dig att le blir jag lycklig :heart:

Tänker på dig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

I natt har vi haft lite underhållning och den stod Sigge för. Här får jag ändå krypa till korset och ta på mig hela skulden utan att ens skrapa av en bit i kanten. Det var ju så att Sigge var väldigt trött på förmiddagen och mamman likaså. Pappan och Storebror var på shoppingrunda och utforskade nya spisar. Själv är jag ju inte så intresserad av just den delen av inredningen så jag och Sigge blev hemma.

Under andra vakentiden på förmiddagen var det omöjligt, naturligtvis var det inte omöjligt, att hålla lillkillen vaken. Jag lät honom sova 20 min medans jag själv slumrade i soffan. :sleep: Vi vaknade, Sigge åt och sen sova han sina resterande lurar ganska bra om man bortser från lite gnäll under den sista luren.

Mm, så blev det då sen kväll och Sigge la sig för natten efter kvällsbadet och nattslurken. Han sov och jag likaså fastän jag låg på soffan och "tittade" på en film på tv. Pappan väckte mig halv ett när Sigge vaknat och vill ha sitt nattmål enligt överenskommet schema. Jag satte mig upp soffan, lät sonen docka fast vid tutte nr ett samtidigt som jag fördjupade mig i en gammal westernfilm på tv. Dockade om sonen till tutte nr två och fortsatte titta på den usla filmen. Tiden gick i rasande takt och rätt som det var hade sonen ätit i 45 min istället för i 20 min. :roll: Suck, vad klantigt. Han var dessutom klarvaken och glad som en lärka ända tills jag förklarade att det var dags att fortsätt sova. Då blev han arg. :evil: Fick vagna av och till länge, länge innan Sigge beslöt sig för att sova.

Före klockan sex på morgonen slog han upp sina vackra ögon och annonserade att det nog borde vara dags för frukost. Ånej, jag hasade mig ur sängen och vagnade. Här följde en utdragen diskussion angående om det skulle sovas eller ätas. När klockan slog halv sju bröt Sigge ihop och höll på att kola vippen av hunger så jag tog upp och gav honom det eftertraktade bröstet.

Under dagen har han också varit trött men jag har varit stenhård med vakentider och sovtider. Alla lurar han han somnat av sig själv, vi har bara vagnet två, tre dag. Sista luren vagnade Emil tills Sigge var tyst och så somnade han själv. :) Emil är en cool storebror som vet hur man tar hand om en lillebror.

Nu har Sigge precis kommit upp ur badet, pyjamasen är på och han verkar inte speciellt hungrig. Ska nu försöka trycka i honom 8) några dl till.

Denna natten kommer bli väldigt tyst och skön. Så de så.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"