Svar på vanliga frågor - Läs här först

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Svar på vanliga frågor - Läs här först

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vi märker att vi använder vissa länkar som vi klistar in ofta till många svar, här kommer våra favoriter och de vi använder mest.
Dessa kan vi varmt rekommendera!

:arrow: Så här kommer VÅRA hänvisnings/favorit länkar!


Klistrade trådar (dessa rekommenderas att läsas innan man lägger upp ett nytt ämne)

Vad är standardmodellen?
:arrow: Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader
:arrow: Översikt - SM från början. Finns någon sådan? inte för en nybörjare utan kanske mera som en slags ”kom ihåg” för den som redan kan och är införstådd med SM men behöver snabbt få fram sömntimmar, mattider osv…
:arrow: Mina NYBÖRJAR-FRÅGOR som jag skulle vilja ha hjälp med Yosa, nybörjare som hade MÅNGA frågor INNAN barnet ens kom ang. SM (standardmodellen) Har du frågor? Finns här svar!!! ganska lång.
:arrow: SM - behöver lite vägledning

Jag känner mig osäker, kommer detta att fungera?
:arrow: Förhållningssättet - det som avgör Om den nödvändiga attityden av självklarhet.
:arrow: Synd om lilla barnetOm du finner dig själv tycka synd om ditt barn som inte kan/”vill” sova
:arrow: Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attitydenför barn över 2-3 mån och uppåt


Hur hjälper jag mitt barn att komma till ro?
:arrow: Verktygslådan. (Buffning, solfjädern, vagning och ramsan)
:arrow: Filmklipp Anna visar vagning, buffning, solfjäder mm

Jag har hamnat i vagningsträsket!
:arrow: Vägen ut ur vagningsträsket

Hur gör jag ett schema?
:arrow: Mat-och sov-tider Schemaförslag från ca. 0-3år
:arrow: Sheman som andra haft sorterade efter ålder
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ov#p239858 sömnbehov för olika åldrar även lite äldre barn

Mitt barn vaknar för tidigt på morgonen!
:arrow: Mat-och sov-tider” (Schemaförslag från ca. 0-3år)
:arrow: Tidiga morgnar och olika strategier
:arrow: Hur mörklägger ni?Mörkläggningstips!
:arrow: Mer mat åt småfolket En snabbguide till införandet av smakportioner

Mitt barn sover aldrig luren ut
:arrow: Skriket till godnattet - och det lyckliga slutet Underbar tråd om lille Charlie som åt sig ur sömnproblemen
:arrow: Skarvar - liten checklista Några enkla tips när liten inte sover hela luren

Nappen ramlar ur hela natten och barnet vaknar
:arrow: Nappen bort, inspirationstråd Att ta bort nappen


Jag vill kura men mitt barn är för litet?
:arrow: Grundläggande fråga med svar kring sömnen, 3 mån” -barn ej SM från början. Detta kan vara ett sätt att köra SM lite i raketfart och sen slippa kura
:arrow: Mer mat åt småfolket En snabbguide till införandet av smakportioner


Matningsproblem?
:arrow: Hur kombinera intensivamning med Standardmodellen?När man vill amma men mjölken inte riktigt räcker till
:arrow: Flaskmatar(t)rådEn tråd med tips om det mesta som gäller flaskmatning
:arrow: NattmackanTorsMammas nattmacka – recept (typ 3mån och uppåt)
:arrow: Mer mat åt småfolket En snabbguide till införandet av smakportioner
:arrow: Svårt att få juvelen att rapa - lite tips Raptips
:arrow: Tips för mycket små mattrasslare tipstråd

Barnet skriker vid läggdags!
:arrow: Olika träsk att inte fastna i!thaimassagetråden
:arrow: Förhållningssättet - det som avgör Om den nödvändiga attityden av självklarhet.
:arrow: Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attitydenför barn över 2-3 mån och uppåt

Hjälp! Det känns inte som att det fungerar!
:arrow: Om du inte "får till" Standardmodellen Snabbguide
:arrow: Vändningen när det börjar svårt och blir riktigt tufft, innan knutarna till slut löser sig; mycket uppmuntrande för den som har en svår start
:arrow: Förhållningssättet - det som avgör Om den nödvändiga attityden av självklarhet.

Det känns så ensamt att köra med Standardmodellen, känner ingen annan som gör så
:arrow: Att inte ha de som alla andra… om att vara AW förälder i en ”icke AW värld

Jag har fått tvillingar!
:arrow: Tvillingar! Tipstråd när man får dubbelglädje

Hur får man ihop standardmodellen när det finns äldre syskon?
:arrow: SM, Syskon och Skak i handtag
:arrow: SM för lillasyster
:arrow: 18 kor och 17 bebisar... Kloka ord från Nancy om hur man får livet att gå ihop trots rullstol, sjuk make och nykommen bebis.
:arrow: Sigges röda tråd! Livet från den ljusa sidan. Är glaset halvtomt eller är det halvfullt?

Mitt barn får inte plats i vagnen längre
:arrow: Att förstora en barnvagn

Ålning och krypning (frustration kring 6 mån vanligt)
:arrow: Vändningscirkus Hur gör man när liten vänder sig och inte kommer tillbaks och inte kan somna?
:arrow: Tillbaks på magekrönika om barns utveckling och magläget
:arrow: Hur uppmuntra till att åla framåtsupertråd
:arrow: Utvecklingssamtal med herr Vällingsonen humoristisk väg ur 6 mån trassel
:arrow: Magtrivseltips! tips inför social delaktighet

8-månadersångest
:arrow: Hon vill inte sluta skrika
:arrow: 8-mån ångest
:arrow: 8-månadersångest - jag klarar det inte!!!
:arrow: Står i sängen

Hur gör man vid resor?
Reseguiden

Torsmammas resa (Vår kära ordförande)
:arrow: Oerfaren mammas frågor till mer erfarna min första tråd här på forum och vår resa från det att Tor var ca. 1,5mån – ca 6mån
:arrow: Som Fan läser bibeln sammanfattning hur vi gick från helvetet till himlen
:arrow: Vill bli diplomeras SS (Säker Sovare) Tors egen tråd med AW om hur resan till att bli diplomerad gick till
:arrow: Till min älskade Anna-bebis en hyllning till min son och AW
:arrow: Skjuta matvarg, "attityd"-pepping eller klagomur.. från mattrasslare till Gourmé
:arrow: Min glada fina 2 åring är ur kontroll...
Senast redigerad av TorsMamma den tor 05 feb 2009, 18:20, redigerad totalt 5 gång.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"