SM frågor till 8 månaders flicka

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

SM frågor till 8 månaders flicka

Inlägg av Olivia1983 »

Hej! Är ett stort fan av AW och alla metoder ni lär ut, kurade min son när han var 6 månader och det var räddningen för hela familjen! Önskade då att jag hittat Barnaboken och Sova hela natten tidigare, så nu med min 7,5 gamla lilla flicka ska jag göra rätt från början tänkte jag :)

Har lite olika frågor och funderingar...till att börja med så har jag problem med att få henne att äta enligt SM, speciellt på natten. Hon somnar så fort, går knappt 5 min. När jag försöker med allt som står i boken (lägga på rygg, locka med bröstvårtan på kinden, byta blöja) så vaknar hon men så fort jag lägger henne för att äta så somnar hon igen...Vad ska göra för att lösa det? Även på dagen är det svårt, då är det mer vägran som gäller när jag försöker truga. Jag försöker hålla henne underhållen med ögonkontakt och titta på roliga saker, men ibland är hon för gnällig. Är rädd att hon får för lite mat i sig, men hon går upp fint hos BVC iaf.

Antar att allt säkert hänger ihop men natten är då inte som den ska heller :( På dagen sover hon extremt lite, max 1 tim per pass brukar det bli (om hon inte sover på bröstet på någon av oss). Ska jag vid denna åldern buffa henne tills luren är slut enligt schemat? Jag har inte satt något schema ännu då hon inte riktigt är 2 mån, men det känns som hon inte ens klarar 2 tim vaken och 2 tim sömn än...Samma fråga på natten, om hon inte sover mer än 4 tim ska jag då buffa/vagna tills 6 tim har gått? Om hon vaknar vid kl 2 buffar jag henne att somna om men då vaknar hon oftast 1 gång i timmen tills hon får mat. Ibland klarar hon 6 tim första sömnpasset (oftast kl 22-4), men efter det brukar det vara rejält struligt med 1,5 tim sömn och omöjlig att söva från kl 0530-0600 och 1-2 tim framåt...ska jag fortsätta buffa tills det är morgon eller ska jag ”göra” morgon tidigare typ kl 6? Vissa mornar har jag gett upp för att ryggen inte orkar buffa (vi har ingen inomhusvagn) och tagit upp henne och då somnar hon i famnen. Jag läste någonstans här att man kan testa att väcka henne precis innan hon brukar vakna, är det en idé? Eller kanske en 3-dagars minikur?

Tacksam för svar, vill verkligen få till mat och sömn för min lilla dotter! Kram Olivia
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: SM frågor till 8 veckors flicka

Inlägg av Olivia1983 »

Olivia1983 skrev: ons 08 jul 2020, 16:18 Hej! Är ett stort fan av AW och alla metoder ni lär ut, kurade min son när han var 6 månader och det var räddningen för hela familjen! Önskade då att jag hittat Barnaboken och Sova hela natten tidigare, så nu med min 7,5 gamla lilla flicka ska jag göra rätt från början tänkte jag :)

Har lite olika frågor och funderingar...till att börja med så har jag problem med att få henne att äta enligt SM, speciellt på natten. Hon somnar så fort, går knappt 5 min. När jag försöker med allt som står i boken (lägga på rygg, locka med bröstvårtan på kinden, byta blöja) så vaknar hon men så fort jag lägger henne för att äta så somnar hon igen...Vad ska göra för att lösa det? Även på dagen är det svårt, då är det mer vägran som gäller när jag försöker truga. Jag försöker hålla henne underhållen med ögonkontakt och titta på roliga saker, men ibland är hon för gnällig. Är rädd att hon får för lite mat i sig, men hon går upp fint hos BVC iaf.

Antar att allt säkert hänger ihop men natten är då inte som den ska heller :( På dagen sover hon extremt lite, max 1 tim per pass brukar det bli (om hon inte sover på bröstet på någon av oss). Ska jag vid denna åldern buffa henne tills luren är slut enligt schemat? Jag har inte satt något schema ännu då hon inte riktigt är 2 mån, men det känns som hon inte ens klarar 2 tim vaken och 2 tim sömn än...Samma fråga på natten, om hon inte sover mer än 4 tim ska jag då buffa/vagna tills 6 tim har gått? Om hon vaknar vid kl 2 buffar jag henne att somna om men då vaknar hon oftast 1 gång i timmen tills hon får mat. Ibland klarar hon 6 tim första sömnpasset (oftast kl 22-4), men efter det brukar det vara rejält struligt med 1,5 tim sömn och omöjlig att söva från kl 0530-0600 och 1-2 tim framåt...ska jag fortsätta buffa tills det är morgon eller ska jag ”göra” morgon tidigare typ kl 6? Vissa mornar har jag gett upp för att ryggen inte orkar buffa (vi har ingen inomhusvagn) och tagit upp henne och då somnar hon i famnen. Jag läste någonstans här att man kan testa att väcka henne precis innan hon brukar vakna, är det en idé? Eller kanske en 3-dagars minikur?

Tacksam för svar, vill verkligen få till mat och sömn för min lilla dotter! Kram Olivia
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: SM frågor till 8 månaders flicka

Inlägg av Olivia1983 »

8 veckor ska det vara, inte 8 månader! Försökte redigera men blev fel...
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM frågor till 8 månaders flicka

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
och grattis till tvaan.

8 veckor ja, da kan man ju smyga in ett 2 manaders schema att luta sig mot. Har ar ett standard schema, kanske nat att inspireras av:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet 1,5 tim
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge 1,5 tim
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge 2 tim
16.00 Sova 1,5 tim (45+20 har en del också, natt något tidigare)
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål


Min forsta reaktion nar jag laser ditt inlagg ar att om natten sa foljer man inte SM malen pa samma satt. Om SM malen dagtid for en 2 manaders ar: mat inom 1 timme, absolut inte sova pa tutten, bada brosten tva ganger typ (proppa in mat) och rap pa det sa ar nattmalen ca 20 minuter, morkt rum, knappt rap om det inte behovs, direkt ner i bingen igen.
Ar du med? Om natten sover man.
Dessutom kan det racka med 1 nattmal (ofta 04:00), aven om manga har tva fortfarande.

Sa hur styr man om kosan nar det later pa dig som om det bade snutt ats och snutt sovs.

Jag skulle lagga ALLT fokus pa att fa till SM malen DAGTID, och att sedan halla sig vaken pa dagpassen sa ni far lite ordning och reda. Som du marker sover hon pa tok for lite men att skapa vanor som att hon behover sova pa er ar ju inte onskvart, malet ar ju att kunna somna och somna om helt sjalv. Sa innan ni verktygar (buff, vagnar) maste ni far till maten. Ar man proppis i magen, sover man gott, langre an 1 timme, sen vaknar man och ar hungrig. Goda cirklar skapas.
Snutt ater man (for att man somnar i maten, eller for att man slutar ata halvmatt) leder till snutt sovande.

Sa, satt ett schema - hall er till schemat sa mycket som det gar (ibland far man jobba for att halla liten vaken en kvart till), var galet noga med att hon inte sover i maten - vack direkt, upp och rapa. Las lathunden for SM malet. Gor sa har minst 4a dagar och se vad som hander.......

Youve got this.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: SM frågor till 8 veckors flicka

Inlägg av Olivia1983 »

Tusen tack Tin för råden! Vi har hållit på att justera ett schema som passar damen (hon är morgontrött), vad tror du om detta:

0630-0730. Godmorgon, mat
0730-0930. Sova 2 tim
0930-1130. Vaken, mat, umgänge
1130-1330. Sömn 2 tim
1330-1530. Vaken, mat, umgänge
1530-1615. Sömn 45 min
1615-1930. Vaken, mat (nattslurk kl 19), bad, godnatt

Är det för länge på em att vara vaken? Är nästan omöjligt att få henne att somna...Matningen går lite bättre på dagarna och hon har lärt sig att somna själv! Bökar runt ett tag men kommer sedan till ro själv :) Natten är däremot fortfarande ett problem, inatt sov hon 3 tim första passet, sedan vaknade hon 1 gång i timmen...Hur ska jag bete mig på natten när hon vaknar, amma eller buffa? När jag ger henne bröstet så äter hon som om hon aldrig sett mat förut så känns lite hjärtskärande att buffa...Vad tror ni? Funderar på tredagars PM enligt Barnaboken men det kanske är för tidigt? Tack på förhand! Kram Olivia
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: SM frågor till 8 veckors flicka

Inlägg av Olivia1983 »

Hej, här kommer en vänlig påminnelse (vet att det kan ta ett tag då ni gör detta vid sidan om allt annat), jag skulle så gärna behöva lite mer hjälp och stöttning... Tack för ni finns!
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM frågor till 8 månaders flicka

Inlägg av TorsMamma »

Hej Olivia, tack för påminnelsen! :)

Så grejen är den om jag förstår det hela rätt så fyller hon 3 mån om 16 dagar. Vid 3 mån brukar saker kännas stabilt och att då spika 12+45+2+45 schemat samt börja vagna bort nattmål känns oftast mera stabilt.

På ert schema funderar jag på om du kan i alla fall skjuta på första luren så hon är vaken 1,5 tim då skulle hela schemat vara förskjutet med 30 min så får du 3 tim vakentid på kvällen vilket skulle kunna funka lite.

Så detta med vakna varje timme. Det är ju så här att äter man om natten behöver man ju liksom inte äta så mycket på dagen..... :roll: Att då få ligga och småäta mest lite hela tiden blir ju svårt....
Så här gäller att du verkligen matar på dagtid. Ett tips jag fick av Anna var att efterjaga med flaska (jag ville ju amma till 100% så jag pumpade ur mjölk) då äter de ibland lite lättare. Så jag ammade på det som gick och efterjagade med pumpad BM från morgonmjölken som oftast är den fetaste. Kvällsmjölken i brösten är rätt blaskig så här kan även flaska till kvällen vara en viss "förstärkning" om man säger. Jag gjorde ju då vid 3-4 mån "Nattmackan" men den kan man ju tillämpa även tidigare om man vill vara säker på att de små inte skall vara hungriga. ;)
Sen kan du faktiskt göra en liten "fuling" om du vill en tid och se om det funkar.
Säg du går och lägger dig kl. 23, ta då upp henne i sömnen och mata på så hon i princip äter lite sovandes. Lägg henne lägg dig. Då borde hon kunna sova till ca 03-04 utan mat och vaknar hon innan dess DÅ kan du även vagna med gott samvete för då VET du att du fyllt på. :D

Kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: SM frågor till 8 månaders flicka

Inlägg av Olivia1983 »

Hej och tack för svar! :) Det är så sant som du säger med att hon äter mer på natten...en anledning kan vara att hon får lite mer lugn och ro då (storebror är väldigt på hela tiden och vill aldrig låta mig gå undan och amma ifred, väldigt svartsjuk). Har testat att låsa in mig och amma, men då bankar och slår storebror på dörren och då äter inte lillan heller :( De senaste två dagarna har det blivit värre och värre med hennes ätande, hon äter max 5 min på bröstet 1 gång och sedan totalvägrar hon en droppe till. Jag har testat med flaska, både ersättning och utpumpad bm men hon vägrar det också. Hon blir verkligen hysterisk, jättearg och upprörd...Jag har även testat lite olika ätställningar utan någon lycka. Tror tyvärr att jag kanske inte har tillräckligt med mjölk, när jag pumpar båda brösten efter ca 4 tim paus får jag ut max 120 ml totalt, måste ju vara för lite? Vad är ”standard” i ml att äta för en 2,5-3 månaders bebis? Jag har fått i henne 150 ml ersättning som mest för några dagar sedan men efter det tror jag hennes mage krånglade (blev lös och lite förstoppad på en gång) Idag kom mensen tillbaka dessutom, känns som det är pga att jag ammar för dåligt. Börjar fundera på att helt ge ersättning men när hon vägrar flaska också så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Försöker så gott det går att behålla attityden, men är väldigt svårt när paniken kommer smygandes...:( Storebror åt väldigt dåligt (och gör fortfarande), fick åka flera ggr till läkaren så det här med mat känns som en ständig hets. Kan såklart vara min rädsla som speglar av sig, men när det blir värre och värre vad gör jag då? Snälla hjälp en desperat mamma <3 Tusen tack på förhand, kram!
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: SM frågor till 8 månaders flicka

Inlägg av Olivia1983 »

Glömde skriva att hennes bajs också är grönt, kan det vara mjölkallergi kanske?
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM frågor till 8 månaders flicka

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
forst och framst en stor kram. Det kan alla behova nar det ar lite jobbigt. Jag vet precis hur det kanns att uppleva att man inte har tillrackligt med brostmjolk.

Gront bajs: gront eller gult bajs ar normala bajsfarger for ett ammanda barn sa inget att oroa sig for har. Men om du ar orolig kolla med BVC.

Ata for en 3 manaders: herregud vad svart det ar for dom att fa ro med atandet eller hur, sa mycket i varlden att titta pa
Nagra tips:
- Skarma av intryck for liten, duk pa huvudet kan fungera
- Distrahera lillebror med viktiga uppgifter (typ hamta vatten till mamma och bloja till bebisen, sjalvklart kan du ju inte amma om inte han hjalper till med viktiga uppgifter sa han kanner sig oumbarlig och inte bara ivagen) eller kanske en stunds peppa pig
- Ga upp ett napphal i flaskan, for langsam strom av mat ar irriterande
- Hall tiderna i schemat - bade dag och natt, ju oftare du later henne snutt ata, ju mer snuttande kommer det bli
- Testa "nattmackan" och att efterjaga (enligt Tors mammas inlagg)
- Har du last SM-guiden har pa forumet, den beskriver hur man skall tanka, vad en maltid ar och hur man skapar fa stora mal istallet for snuttatande
- Om ett par veckor kan du borja med smakisar, manga ar de sma som foredrar riktig mat samt grot om inte ersattning passar gommen
- Anvand brostpumpen efter varje amning for att fa upp mjolk productionen, om inte liten ater "slut" sa producerar man inte mer, du kan ju kora ett brost bootcamp pa tre dagar dar du maxar pumpande efter varje maltid for att fa brosten att oka produktionen

PS, sa snart mina var ca 3.5 manader startade vi med smakisar. Succe. Alla matproblem forsvann, vi gav upp amning (med ettan), lugnet lade sig. Med tvan loste sig ammandet nar bebis fick smakisar forst och var nojd och glad och vi ammande tills 10 manader utan problem. Alla losningar ar bra, ni skall bara hitta er.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM frågor till 8 månaders flicka

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag håller med Tin till 100%. Jag håller också med dig, amning skall vara trevligt, mysigt och roligt. Om du inte känner så kan du som kallar det "hobbyamma". Du ammar det du vill och tycker om. Resten ger du ersättning. Här brukar jag rekommendera att du köper NAN HA ersättning för magens skull. :)
Som Tin säger, gå upp en storlek på flasknappen!
Jag pumpade massa då jag var stressad över att bebis MÅSTE ha 100% BM men hade problem att amma. När jag pumpade kom nog inte heller mer än 120ml på första pumpen. Antingen satt jag då kvar och höll på i typ 15 min till och då kom ibland en omgång till eller så får man pumpa flera gånger. Helst morgonmjölken som är fetast.
Vill du öka produktionen finns massa tips, jag har skrivit långa trådar på ämnet så prova sökfunktionen på att öka mängden bröstmjölk.

Men att hobby amma brukar passa de flesta, pumpa lite ibland när du vill och hinner, fyll på med ersättning! Som Tin säger mat kan man introducera från 3,5 mån (jag körde 4 mån) så vi krånglar inte till det mer än så. Tänk på att inte "snuttmata" varken dagtid eller nattetid, då blir saker varken hackat eller malet så att säga. :D :)

KRAM nu! och njut av småbarnstiden, om inte mamma njuter njuter inte bebis.
Små barn skall njutas och njuta själva hälsar Anna Wahlgren. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: SM frågor till 5 månaders flicka

Inlägg av Olivia1983 »

Hej alla och tack för kloka svar! Nu känns allt mkt bättre, jag slutade amma när hon var 3,5 månad då det inte funkade och sedan dess har hon ätit mkt bättre.

Dock så skulle jag nu, när hon är 5 månader, vilja ha lite experthjälp med schemat...Vi har inte riktigt kommit igång med vanlig mat, detta pga att hon har exem över hela kroppen så de antar att hon är allergisk mot något. Men samtidigt måste hon ju få mat i sig, så ett dilemma. Ska till läkarn nästa vecka men det verkar som det bara är uteslutningsmetoden som gäller😕 Men så till schemat då, det känns som det behöver justeras nu! Kom gärna med tips om hur mkt mat/gröt/välling som är ”normalt” för denna ålder. Kruxet är att jag måste hämta storebror på f.skolan så tiden mellan 08.45-09.30 och kl 13.45-14.30 måste vara blockade för både mat och sömn...Jag har testat att låta henne sova i vagnen, att vagna, att flytta över henne från säng till vagn men hon vaknar varje gång (för nyfiken😊). Vet att det är för lite vanlig mat, när jag testat så hulkar hon och kräks...vad göra? Såhär har vi schemat nu:

0630-0730 Ersättning ca 200 ml
0800-0845. Sova 45 min
0945-1045 några skedar fruktpuré + ersättning 200 mk
1100-1300. Sova 2 tim
1300-1400. Ersättning 200 ml
1515-1600. Sova 45 min (här brukar det bara bli ca 20 min)
1630-1730. Gröt några skedar + ersättning 200 ml
1800-1815. Bad + nattslurk
1830. Godnatt

Tacksam för er återkoppling!
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
Olivia1983
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 08 nov 2017, 12:56

Re: SM frågor till 8 månaders flicka

Inlägg av Olivia1983 »

Hej igen, glömde skriva att hon nu bara vaknar 1 gång per natt, vanligtvis mellan kl 03-05. Då äter hon ca 100 ml, ibland hela flaskan på 170 ml. Så en väldig förbättring, hon klarar ibland 10 tim i sträck😊Antar att det är mera mat på dagen som krävs för att få bort nattmålet?
Mamma till lille E född 30 april 2017, började kura 12 nov 2017
Mamma till lilla L, född 16 maj 2020
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: SM frågor till 8 månaders flicka

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
oj vad bra det gar for er. :clapping:

Schemat ser ju bra ut, for 5-6 manders racker det me 20 minuter i sista luren sa lagg den 15:50 till 10 over typ.
Annars stralande. Men du sager att det kanns som att det skall justeras, vad menar du da? Vad ar det som inte fungerar?

Ni lackar ju mot 6 manader, da ater man hur mycket som helst.....Vid 6 mander ar det inte ovanligt att ate en stor barnmatsburk (eller samma mangd hemlagat saklart) till lunch och sedan fruktpure.

Har liten alltid haft allergi, med BM och ersattning och mat? Om inte kan du se var det borjade?

Och ja man kan sova hela natten igenom pa bara flytande foda men de allra flesta behover fast mat for att fixa det, men ett uppvak ar ju kanon. Jag skulle jobba pa att klura ut allergin, sa att ni kan kora pa riktig mat och oka portionerna, dvs all fokus pa maten om sovandet fungerar sa har bra.

Det jag kan saga ar att jag skulle skippa fruktpure och grot och istallet kora potatis, sotpotatis, morot etc.....

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"