4 åring som har svårt att komma till ro på kvällen

Skriv svar
mimmi
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 23 okt 2019, 19:30

4 åring som har svårt att komma till ro på kvällen

Inlägg av mimmi »

Hej!
Sedan vår 4 åring föddes har vi följt barnaboken, alltid haft rutiner och ordning på dagen. Han har dock strulat ganska mycket vid läggningarna under en lång period, mer eller mindre hela trotsåldern. Han har ofta varit väldigt arg vid läggningar och legat och skrikigt av ilska en stund.Vi har trots detta hållit hårt på vår läggningstid som är kl 19 och uppstigning kl 07.

Han sover inget på dagarna nu men har lite vakenvila när lillasyster sover. Vi är aktiva och är ute och leker och rör oss mycket på dagarna. Trots detta har han svårt att komma till ro på kvällen, han ligger oftast vaken 40 minuter till 1 timme. I värsta fall 1,5 timmar. :waiting: Han ropar en del men går inte ur sängen eller ut ur rummet. Han vaknar aldrig på nätterna och sover för det allra mesta till kl 07, någon enstaka gång kan han vakna en liten stund innan 07.

Jag har läst att han fortfarande behöver 12 eller 12,5 timmars sömn men detta får han inte då han inte kommer till ro direkt. Är detta något vi behöver oroa oss för? Eller ska vi bara se den tiden som vila.? Eller ska vi senarelägga läggningen, men detta ttcker jga inte heller känns rätt då han är så liten och behöver sin sömn.'

KRAM mimmi :heart:
:heart: Älskade sonen född maj 2017
:heart: Älskade dottern född 13 september 2019
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 4 åring som har svårt att komma till ro på kvällen

Inlägg av TorsMamma »

Hej Mimmi,

Vi brukar säga, det är inte varje minut de sover som räknas utan att de har "förutsättningarna". Så att ha 12 - 12,5 tim "förutsättningar" tycker inte jag är dåligt. :)
Min son fick alltid möjligheten att sova, 12 tim hade vi säkert upp till 10 års ålder nästan. ;) Så att ligga och snacka lite, prata för sig själv, sjunga m.m. är ju liksom hans privata liv. Väljer han att "skrika" av sig den sista energin kanske ni vill fundera på att ta ut den lite extra på kvällen med lite extra aktivitet och ett skönt bad med epsomsalt? Se till att ta bort ALLA skärmar 1 tim innan läggning. Satsa på skratt till go natt minst 20 min. Se till att det är ABSOLUT kolsvart i hans rum kl. 12.00 mitt på dagen.
Utöver det kan vi som sagt inte sova ÅT våra barn, bara ge de bästa förutsättningarna.

Skicka på honom några ramsor med en rejält punktsättning och svara inte på skriket, utan låt ramsan göra jobbet. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"