Säkare sovare svårt att sova utan sin snuttefilt

Skriv svar
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Säkare sovare svårt att sova utan sin snuttefilt

Inlägg av Frida K »

Hej!

Det var läääänge sen jag var inne på forumet, men nu behöver jag lite hjälp för att få rätsida på Jacobs kvällar.

Jacob är 4,5 år. Kurad vid 4 mån, väldigt säker sovare förutom några dippar. Sover 19/19.30-7. När vi kurade honom tog vi nappen och han har sedan dess haft sin älskade snuttefilt. Dessvärre knölar han in den i munnen vilket har lett till ett överbett. Därför har vi tagit bort filten helt och nu har han varit utan den i drygt två veckor. Det var jättejobbigt de första dagarna, men nu pratar han otroligt nog inte så mycket om sin filt.

Dock märks det på hans insomning på kvällen att något är annorlunda. Tidigare tog han filten med ett förnöjt suck och fick snabbt ro. Inte säkert att han somnade men en gång men han låg och gosade med den och var nöjd. Vi bara la honom och ramsade ut. Nu kommer han inte till ro och det märks att han inte har hittat något bra sätt att slappna av förutom när han stupar av trötthet. Han ropar och grejar, måste kissa, springer ut, ropar igen, en humla är på hans rum (not), osv, ja ni förstår säkert. Han får inte 12 timmar sömn nu, utan snarare 10,5 efter att han snurrat runt.

Jag har kurat tre barn, två egna och en kusin, och är skolad i AW filosofi men märker nu att jag står irriterande handfallen :roll: Jag hade liksom slappnat av helt så nu har jag svårt att ta nya tag.

Vad säger ni, var ska jag börja?

Tack!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Säkare sovare svårt att sova utan sin snuttefilt

Inlägg av Tin »

Hej,
hej hopp en rutinerad kurare. Harligt.

Hur agerar ni nar han snurrar runt och inte kan fa ro?
Jag tror du vet inerst inne vad det ar dax att gora.

Japp, omkurning.
Torsmamma brukar rekommender att stora barn kuras med natt 1 x2, natt 2 x2 och natt 3 x2. Sedan ar det klart och liten har lart sig nagot nytt. Sok garna pa forumet om omkurning sa du kanner dig peppad. Glom inte heller att ett sa stort barn som kuras kan du ju beratta mjukt vad som skall handa och hur harligt det skall bli att lara sig somna snabbt och tryggt utan filtis.

Jag brukar daremot ocksa tanka varje gang det strular att forst och framst tightar jag upp allt, fysisk aktivitet dagtid - ut och spring med liten, social delaktighet till tusen, massor med skratt till godnatt - dvs ramlar man i sang och ar galet trott och glad snurras det inte sa mycket trots att snutten saknas. Sa borja dar medans du samlar ork till en omkur. ;) Ibland racker det tom med detta.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: Säkare sovare svårt att sova utan sin snuttefilt

Inlägg av Frida K »

Tack för svar! Jag ska läsa på om omkurning, återkommer säkerligen :)
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: Säkare sovare svårt att sova utan sin snuttefilt

Inlägg av Frida K »

Hej igen! Det går sådär, jag hittar ingen bra tråd. De jag hittar är för mindre barn. Har ni något tips på tråd? Var kan jag läsa mer om 1*2,.2*2 osv...jag är inte helt med på vad som menas med det. Mvh Frida
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Säkare sovare svårt att sova utan sin snuttefilt

Inlägg av TorsMamma »

Hej, förlåt för sent svar. Jag satt och letade trådar men blev distraherad och sen glömde. :roll: :oops:

Bäst är att titta under kurforum för äldre barn, det är där man hittar just detta.

Det jag dock menar med "stora" barn är att man tar natt 1 i 2 nätter enl. lathunden man tar natt 2 i 2 nätter enl. lathunden och natt 3 i 2 nätter osv.... Så om det tar 3 dagar enl. lathunden så tar det 6 dagar med stora barn om du är med?

Tänk på att barn ställer frågor i alla dess former. I allt från "kissa" till "törstig" till "spöken" till snutte osv.... Ditt jobb är att övertyga ditt barn med ramsan att du har 100% koll och håller båten på rätt köl oavsett vad som händer.

läs gärna om den "ängslige kyparen" tror det går att söka och få fram det med.

Glad Midsommar!! :heartsfade:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: Säkare sovare svårt att sova utan sin snuttefilt

Inlägg av Frida K »

Hej!

Tack för svar! Jag har hittat en del trådar nu, läst på, inte gjort ngn regelrätt kur igen, men visst är det väl märkligt att blotta närvaron på detta forum gör att det går bättre.

Vi kämpar på och återkommer säkert, men just nu funkar det tillräckligt bra igen.

Tack för att ni finns!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Säkare sovare svårt att sova utan sin snuttefilt

Inlägg av Tin »

Hej,
vad skont.

Vet du, jag tror att bara kanslan man far som foralder nar man har en plan gor underverk med ens attityd. Man ar inte hjalplos langre, man vet vad man skall gora. De sma kanner detta. Sa oavsett om du verksstaller och omkurar (fortfarande ett alternativ om det ballar ut igen) eller inte sa har du ju kanslan dar. Attityden pa plats.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: Säkare sovare svårt att sova utan sin snuttefilt

Inlägg av Frida K »

Hej igen!

Nej, nu går det dessvärre åt helt fel håll ingen. Usch vad det snurras. Jag ska läsa in mig mer, men har egentligen en annan fråga som jag skulle vilja höra hur ni tänker kring.

Jacob har sedan dryga månaden sprungit på toa i parti och minut. Vi var på vårdcentralen där tester togs och blodsockret är normalt, ingen diabetes och inte heller urinvägsinfektion. Jag har, efter det, en känsla av att det sitter i huvudet på honom det här med kisseriet (och även bajseriet emellanåt). Inte minst påverkar det läggningar och natten. Han vill gå upp och kissa igen efter läggning och går upp och kissar på natten (sköter det själv och somnar om men ändå). Det kommer en miniliten skvätt. "Jag behöver kissa, jag kan inte hålla mig". "jag tror jag måste bajsa, det är nog inte bara en fis" (lite gulligt mitt i allt :) ) Har ni några tankar kring det, både kring hans ev fixering vid detta och hur vi som föräldrar ska hjälpa honom.

Tack!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Säkare sovare svårt att sova utan sin snuttefilt

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nej jag har inte så mycket råd kring. Tror det kan finnas någon tråd om du använder sökfunktionen för jag känner igen problemet. Mest är nog att inte ni gör det till en fixering för er om du är med? Om han "annonserar" jag går på toa, jag behöver kissa, jag..... Då är ju fixeringen mera på att annonasera och kommunicera. Då är det ramsan som gäller.

Om han inget säger och smyger på natten, kissar och lägger sig utan ljud, och ingen fokus borde det avta en hel del. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"