Dra ner på vilan?

Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Dra ner på vilan?

Inlägg av Bellan »

Hej alla där ute eller inne!

Min lite börjar bli stor! Dryga 2 år nu. Allt går bra , trotålder och sociala delaktighet, utelek, ja ni vet!
Sover 19.15 till 6.30. Plus 1,5 mitt på dagen. Liten har alltid varit en piggis.
Men nu börjar det strula. Somnar seeent, ligger och pratar till kl 20. Vill ha vatten mm. Fy vilket spring det är vissa kvällar. Svårt att somna även på vilan, men sover alltid 1,5 och vaknar oftast själv.
och vet inte om det bara är trots eller om jag måste dra ner på vilan till 1 h.

Vad ha en för åsikter?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Dra ner på vilan?

Inlägg av Bellan »

Missade att skiva att liten börjat vakan tidigt på morognen. Ena dagen 6.10 nästa 5.50. Orolig att det hinner gå för långt innan jag fångar upp det. Kan det vara trots plus sömnbrist eller bara att vi måste dra ner på vilan?
Läs inlägger innan också
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dra ner på vilan?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så jag tror mycket är trots på G MEN normalt sätt brukar ju dagsluren försvinna vid 3 års ålder och man har 12 tim natt LÅNGT upp i skolåldern. Typ 9 år är inte ovanligt att erbjuda 12 tim natt!

Så jag tror du gissar mitt svar? ;)
Förläng natten till 12 tim, se över mörkläggningen nu, de tider du beskriver är soluppgångstiderna!!! Det bara MÅSTE vara KOLSVART nu när du går in i rummet kl. 12.00 och stänger dörren.
Du kan ha en middagslur på säg 20 min om du vill, men inte för sent, alltid samma tid och VÄCK!

Sen ang. kvällstrasslet. Här är det ramsan som gäller. Förhör dig om att han druckit, kissat m.m. innan han lägger sig!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Dra ner på vilan?

Inlägg av Bellan »

Tack för ditt svar!

Japp, trots! Var uppe nu kl 5.40 och ramsade. Liten M var arg. Jag har kört ramsa vid läggningen men aldrig använt den förut på annat sätt förut, så det blir väl en liten kur ingen helt enkelt.
Tycker att det är jättejobbigt, om jag ska vara ärlig. Men jag vet att det sitter i attityden. Bara att hålla på den och vara självklart. På natten sover vi!
Ön har vi blöja på natten som tur är! Och mörkläggning tycket jag borde funka, bubbel upp på fönstren. Skarvar vid tag och vägg kan ev vara problemet, ska kolla det när jag går i när det är morgon.
Rutiner har vi som vi följer!
Sen är det trots vid maten, men vi petar i mer vid nästa måltid om Liten M inte äter. Igår blev det gröt och korv till kvällsmål eftersom middagen inte var så stor.

Igår vaknade liten m efter 1h10 min av sig själv på vilan. Hur tänker du? Ska vi dra ner på vilan från 1h30min till 20 min på en gång? Det låter lite tycker jag. Natten har alltid varit 11,5.

Nu ska jag ramsa igen 6.08. (Arg och sen prat med gosedjur, efter det arg igen. Jag avvaktar mycket med ramsan.)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Dra ner på vilan?

Inlägg av Bellan »

Jo, vilan är alltid 12.-13.30, det skulle jag också skrivit.

Mycket trots med äldre barnen, slå rivas och dra i håret. Sen skrattar. Vi instruerar att säga "sluta det görcont" och gå där ifrån. Kan det hanteras på annat sätt?

Tack igen!
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dra ner på vilan?

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
klart att et ar jattejobbigt att inte fa sova. Haller verkligen med. Och vad jobbigt for liten att inte ha tillrackligt med somn i kroppen. Sa ta den kanslan av jobbighet och anvand som drivmedel/attityd att fixa till detta sa lugnet lagger sig igen.

Nagra enkla atgarder: Nar du kontrollerar morkret, ga in mitt pa dagen, stang dorren. Det skall var backsvart, du skall inte urskilja handen framfor dig. Ser du minsta ljusstrimma vid fonster och dorr, tapp till.

Skrattet till godnattet, minst 15 minuter med gapskratt utanfor sovrummet vid varje laggning, sen in i sovrummet, plupp i sang ramsa ut. Svart att somna har inget med for mycket somn att gora utan snarare pa utvecklingsfas. Vakna tidigt kan vara tecken pa for mycket somn MEN kolla allt annat forst sasom morklaggning, social delaktighet, skratt till godnatt, ordentligt med fysisk aktivitet minst 2 timmar om dagen ute och klattra, springa osv.

En tva aring skall ha 13 h, sa om ni kor en 12 h natt (vilket ar att rekommendera) har ni typ 45 minuter kvar till dagsov for en piggis. Har du en superpiggis (ovanligt) kanske 20 racker, undrar om det var det Torsmamma menade?

Las pa om trotsen i barnaboken och pa forumet, det finns oandligt mycket rad om agerade och attityd, och vad barnet behover fran sina foraldrar under den tiden. Las pa och aterkom. Den har ar bra: https://forum.annawahlgren.com/viewtopi ... 40&t=13298

Infor vackarklocka om morgonen. Mao det ar inte liten som bestammer nar morgonen borjar, och det ar inte mamma. Det ar klockan.

Pangramsa i vargtimman. Dvs hur agerar du nar liten vaknar tidigt? Budskapet har ar att: Det ar fortfarande natt, nu hander ingenting".

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Dra ner på vilan?

Inlägg av Bellan »

Tack så mycket för ditt svar Tin!

Jag ska kolla igenom alla dina tips så att vi får ordning på det här! Och läsa barnboken igen. Alltid nyttigt med en påminnelse!

Tycker annars att det funkar utmärkt att följa Annas råd!

Ha det gott!
Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dra ner på vilan?

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
tanker pa er, hur gar det for er?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"