Spring på natten 3.5 åring

Skriv svar
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Spring på natten 3.5 åring

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!
Det var länge sen! Och tur är väl det :dance:
Har fått sova gott i flera år!

Men, vargar har tagit sig in och borta är den goda sömnen...
Efter längre sjukdom för Alma i våras så har det sedan semestern spårat ur totalt här.

Vi har ledsnat, på riktigt. Det är ändå november nu. Men nu är det som det är. Nu kavlar vi upp ärmarna.
Den lilla trixaren springer på nätterna in till oss. Efter att ha läst en del i forumet införde jag Spökspray så nu är inte monster och spöken ett bekymmer. Lugnet la sig i flera nätter, och jag tänkte yes! Jag har det här.
Tills för några dagar sedan.

Nu springer hon upp och är bara ledsen. Eller inte ledsen. Eller bara tyst. Vi säger inget och leder tillbaka.
Ibland säger hon att hon inte kan sova så länge. Vi slår dövörat till och leder tillbaka. Men tidigare har det varit att det inte är mysigt i hennes säng, kallt, varmt, svettigt, osv osv, ni vet ju trixarens repertoar.
I natt låg hon plötsligt i vår säng utan att vi märkt något, vi var väl helt slut båda två...
Jag verkligen hatar att ligga bredvid och flyttade till hennes säng för att sova vidare. Man måste ändå ha lite energi på jobbet :sleeping:

Att lägga sig och somna är inga bekymmer för henne. Vi läser och busar och sen somnar hon gott. Go natt och sov så gott! Säger vi.
Har ingen väckarklocka men känns inte som att det skulle hjälpa... hon har sovit bra i flera år och vaknar inte tidigt. Under semestern kunde hon dra till med 15 h nätter :shock:
Storasyster blir störd och klagar på att hon är trött och vaknar varje gång hon håller på. Detta måste sluta!

Just nu har hon varit uppe 4 gånger på 2 timmar...

Och där börjar hon gråta igen.... suck.
Hjälp oss att vända på denna negativa trend :(
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Spring på natten 3.5 åring

Inlägg av Tin »

Hej, kara du
Nagra snabba fragor klattrar hon ur sin spjalsang fast det ar backsvart i rummet menar du?
Och ni leder tillbaka direkt, hon far klattra i sjalv och ramsas kvar?

DVs, har ni fortfarande spjalsang? ar det verkligen backsvart? lever ramsan fortfarande?

I denna trad finns det en massa svar och ideer att ta till sig, klicka vidare pa lankarna fran mamaA.
https://forum.annawahlgren.com/viewtopi ... en#p353382

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Spring på natten 3.5 åring

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!

Vi har inte kvar spjälsäng, utan en vanlig stor. Blev så efter flytt till nytt hus, vi har bott här drygt 1 år nu. Det har gått väldigt bra.
Ramsan lever på det sättet att den sägs på vägen ut eller utanför rummet vid läggning..Men har inte behövt använda den på något annat sätt så att säga.

Hon har en ledlampa som lyser med svagt rött ljussken på en liten stol bredvid sängen för att se vattenflaskan som hon dricker ur på nätterna. Annars är det becksvart. Men vi hade perioder när hon var rädd för spöken och då var en lampa tänd. Med det satte jag stopp för.

På dagarna är det ingen trots just nu, hon är hjälpsam och glad och sprallig, aktiv och lyssnar och pratar väldigt mycket och tydligt och är verkligen i en rolig period, skojar och fantiserar. Duktig med påklädning och äter som en häst, smal som en sticka. Äter varierat och mycket grönsaker, väldigt smidig med maten. Går på förskola 4 dagar i veckan, vi är lediga på fredagar hon och jag.

Därför jag inte fattar vad som är fel? Nåt dumt har vi gjort...
Hon har haft en del långdragna förkylningsperioder, fick tyvärr lägga henne i vår säng då för att den som inte vabbade fick chans att sova gott i hennes säng och vi tröttnade på att springa in där för att hon grät och var ledsen och hade hög feber. Så skötte jag eller sambon om henne där. Det var aldrig bekymmer att hon skulle sova i sin egen säng igen sen när hon var piggare.
För några veckor sen fick hon väckas för penicillin vid 23.00, det var väldigt traumatiskt men jag tycker nog inte att detta spelade roll.

Hon vet mycket väl att hon ska sova i sängen och inte springa in till oss men det glömmer hon tydligen på natten. Vi frågar ibland varför hon sprungit på natten, när det är dag alltså.
"Jag var bara så pussugen och myssugen med dig mamma"
Men kramas och pussas kan vi göra på dagen, på natten ska alla sova, och även du, svarar jag... eller så vet hon inte varför hon springer in. Hon vet allt mycket väl och skäms när vi börjar prata om det. Hon är väldigt kärleksfull och pussas hela tiden och berättar hur mycket hon älskar mig. Det har hon alltid gjort. Men det har jag ingen lust med på natten.

Inatt dröjde det ändå till 03.30 efter allt spring tidigare på kvällen innan hon kom. Jag låtsades inte höra henne ett par minuter. Hon bara står bredvid min sängsida. Till slut sa jag, det är natt, gå tillbaka till din säng. Men det gjorde hon inte. Och jag orkade bara inte gå tillbaka med henne.
Jag hade förberett hennes gamla madrass från spjälsängen på golvet och sa att hon minsann fick lägga sig där för vår säng är upptagen. Hon protesterade och började gråta. Jag ignorerade. Hon la sig där, klagade på att hon inte kunde ta på täcket/filten,
Det kan du själv du är en stor tjej sa jag. Sen att madrassen var liten. Hon klagade högt och det var sååååå synd om henne. Jaf låtsades inte höra. Sen somnade vi snabbt och hon och sambon sov till 09.30 sen...

En minikur vore bra absolut. Men orkar nog inte just nu. Kanske när vi får lite längre ledighet ill jul.

Har läst en del trådar, och de du skickade, tack för tips!!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Spring på natten 3.5 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du har fått supertips av Tin, så läs vidare. Barn i denna ålder ställer frågor i "handling" inte i röst om man säger. Och ditt beteende kring detta är ju just svaret. Du valde dessutom att "ändra" svaret genom att lägga madrass brevid sängen osv.. Speciellt när hon ställer en extra fråga eller två, om man faktiskt skall sova i sin säng, eftersom undantagstillstånd råder när man är sjuk hur skall man då veta att det inte gäller lite när som helst? Att frågan ställs i handling genom pussar osv... är inget ovanligt. Svaret däremot MÅSTE vara samma, men i hennes värld så ändras det ju mest lite då och då, speciellt i handling. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"