10 månaders, har svårt att sova på dagen och tidiga uppvak

Skriv svar
Flappflapp86
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 08 jan 2019, 15:34

10 månaders, har svårt att sova på dagen och tidiga uppvak

Inlägg av Flappflapp86 »

Hej! Min dotter som nyligen fyllde 10 månader (kurad vid 6 mån) har sedan kuren fram till drygt 9 månader ålder sovit fantastiskt bra :D . Vi har haft natt 19-07 och i de flesta fall fått väcka henne vid 7:15 (ibland 7:30). Hon har tidigare varit en tröttis skulle jag säga och haft sin långa lur på fm. Vid tupplurarna måste vi också väcka henne i 9 fall av 10. När hon var drygt 9 månader (alltså för ca 1 månad sedan) började det strula lite. Hon ville inte sova på EM luren (inte ledsen men kunde ligga hela luren 45 min och ”prata”) samt blev plötsligt jätteledsen vid läggningen på kvällen. Jag testade i några dagar (4-5 dagar)att låta henne sova 1 gång på dagen (1:5-2h) men det resulterade i lite övertrött dam på kvällen och lite ledsna uppvak på natten. Tillslut visste jag varken ut eller in, läste på lite igen bla här på forumet och beslutade mig för att göra om schemat med den långa luren sist till följande:

07: Godmorgon och välling
09:40: frukost nr 2 gröt och frukt
10:00 sova 45 min
13: lunch
14:15 sova 1.5 h (oftast runt 1h 20 min)
16: Middag
18:45: välling
19:00: Godnatt

Detta funkar bättre men det tar oftast tid för henne att somna vid lurarna 10-30 min ungefär OCH hon tenderar till att vakna tidigt på morgonen oftast runt 06:15, hon är inte ledsen då utan ligger och pratar i sängen. Tystnar emellanåt och somnar om men vi behöver aldrig väcka henne längre. I morse hörde jag henne första gången 05:15 :o .

Vi är ute i princip varje dag på barnvagnspromenad, och/eller på tomten. Vi träffar andra människor, inte varje dag men ofta. Hon är glad som en lärka på dagarna (men jag fattar inte vad som hände med min tröttis :) ), hon kan bli lite kinkig vid 17 tiden på kvällen (men så har hon alltid varit å andra sidan). Det är mörkt i hennes rum, inte heeelt kolmörkt på morgonen dock men det har aldrig stört henne förut.

Vad tycker ni? Ska jag finna mig i detta om inte vad ska jag göra?
:heart: Leona 2010 sov bra från start, men hade SM tänk med henne
:heart: Kira 2012 kurad vid 7 månaders ålder
:heart: Nike 2018 kurad vid 6 månaders ålder
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 10 månaders, har svårt att sova på dagen och tidiga uppv

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Jag skulle sätta en rejäl peng på att ni behöver se över mörkläggningen nu. MÅnga rapporterar problem runt denna ålder och årstid. :wink: Du kan även med fördel lägga henne i lika kolsvart sovrum på lurarna också.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Flappflapp86
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 08 jan 2019, 15:34

Re: 10 månaders, har svårt att sova på dagen och tidiga uppv

Inlägg av Flappflapp86 »

Tack för svar. Ja ok, ska försöka med det . Är det en klassisk ålder att strula lite i också? Jag menar hon är ju påväg till att bara sova 1 gång på dag.
:heart: Leona 2010 sov bra från start, men hade SM tänk med henne
:heart: Kira 2012 kurad vid 7 månaders ålder
:heart: Nike 2018 kurad vid 6 månaders ålder
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 10 månaders, har svårt att sova på dagen och tidiga uppv

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja 1 års ålder är vanlig ålder att strula med sömnen, även 1,5 förtrotsen och sen även trotsen. Läs runt lite här så märker du. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Flappflapp86
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 08 jan 2019, 15:34

Re: 10 månaders, har svårt att sova på dagen och tidiga uppv

Inlägg av Flappflapp86 »

Hej igen! Jag har nu fixat mörkläggningen men hon vaknar ändå runt 06 vissa dagar. Tycker överlag att hon varit mer gnällig och klängig också dagtid. Hon blir snart 11 månader. När kan man börja fundera på om det är dags för en tupplur? Hur gammal var era barn när de gick från 2 till 1 lur?
:heart: Leona 2010 sov bra från start, men hade SM tänk med henne
:heart: Kira 2012 kurad vid 7 månaders ålder
:heart: Nike 2018 kurad vid 6 månaders ålder
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 10 månaders, har svårt att sova på dagen och tidiga uppv

Inlägg av TorsMamma »

Hej, man går INTE ner till 1 lur före 1 års ålder. Men in son var 15 mån. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"