Sovschema för pigg tvååring

Skriv svar
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Sovschema för pigg tvååring

Inlägg av emmasofia »

Hej!

Min son fyllde två för några veckor sedan. Mellan 1-2 års ålder har han haft i princip samma sovschema, dvs sover natt 19:15-07:15 samt lunch 12:00-13:30. Som ett brev på posten så började han få problem att somna på kvällarna för någon vecka sedan. Han ligger i drygt en timme innan han somnar. Han har svårt att somna på lunchen men det går ändå om vi lägger honom lite senare. Jag frågade på förskolan och dom säger att han har haft svårare att somna på lunchen där också. Vi har dragit ner lunchsovningen till 1 h men det verkar inte hjälpa. Hur ska vi tänka? Ska vi dra ner ytterligare eller ändra tid för lunchsovningen? Eller ska vi acceptera en senare läggtid på kvällen? Eller både och? Tror ni han behöver 13 timmar sömn per dygn? Tack!!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sovschema för pigg tvååring

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så 1 tim är inte natuligt sömnpass. MItt tips är samma som jag just gav en annan mamma med barn runt 2.

1. dra ner luren på dagen till 45 min och lägg honom upp till 30 min tidigare på kvällen!
2. se över mörkläggningen i rummet. Gå in en lördag kl. 12.00 stäng dörren och se vart ljuset sipprar in. Just denna tiden fick jag lägga en handduk nere vid dörrspringan för att få det kolsvart.
3. Förskolan har inte typ en garderob eller annat kolsvart förråd eller så där ni kan ha en resesäng han kan få sova i under ett år?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Sovschema för pigg tvååring

Inlägg av emmasofia »

Ok, stort tack! Ja vi har mörksäkrat rummet härhemma sedan tidigare men såklart inte så på förskolan, ska kolla det. Vi har lagt honom lite senare på lunchen några dagar typ 12:45, då har det funkat bättre. Är det en ok tid tror du eller ska vi hålla kvar vid 12-12:15? Om vi lägger honom 30 minuter tidigare på kvällen kan han ändå sova till 07:15? Tack för hjälpen!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sovschema för pigg tvååring

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ja samma morgontid, han får 12,5 timmars natt ett tag just nu för att kompensera för den kortare middagsluren. När du märker att han inte är lika trött inför kvällen sen så kan du gå tillbaka till 12 timmars natt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Sovschema för pigg tvååring

Inlägg av emmasofia »

Ok, kanon, tack för era fina råd!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Sovschema för pigg tvååring

Inlägg av emmasofia »

Hej igen,

Som vanligt blir jag lite osäker när vi behöver justera sovschema och rutiner härhemma. Vi kortade ju ner lunchluren till 45 minuter och lade den senare tidigare under våren och det har funkat jättebra. Men senaste två veckorna är det som att min son inte är trött på kvällen och behöver vara uppe en timme längre dvs till 20:15-20:30 vilket har blivit en ny standard och är väldigt tröttsamt för vi får nästan inga kvällar kvar efter det. Han sover fortfarande till 07:15 på morgonen. Ska man justera lunchsovningen ytterligare till bara 20 minuter? Eller ska vi acceptera att det är såhär ett tag tills han slutar sova lunch? Hur vet man när man är redo att ta bort lunchsovningen helt och hållet? Förra veckan somnade han en dag inte på förskolan på lunchen och då var det kaos här på kvällen tills jag lade honom 19:00 så det verkar inte riktigt som att han klara en dag utan lunchlur om man inte lägger honom ännu tidigare då... Han har också varit lite stökigare vid läggning (läste andra trådar med samma problem att han vill välja nallar, bilar etc etc när han ska sova) så måste läsa på lite om trotsen också. Men jag tror största problemet är att han ör lite för pigg. Tacksam för era tankar och råd!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sovschema för pigg tvååring

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ni befinner er nog i "gränslandet" för att ta bort dagsluren. Det kan ju vara så att 20 min räcker? Jag hade i den åldern "vila" oavsett sömn eller inte. :D

Sen kan det vara värt att försöka vara lite "mörkare" nu 1 timme innan, kanske göra något mysigt på det mörklagda rummet eller så. Det är så pass ljust ute nu vid midsommar att melatoninet får inte en bra skjuts heller på kvällen. Så mycket dagsljus på dagen och mörklägg gärna lite på kvällen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: Sovschema för pigg tvååring

Inlägg av emmasofia »

Tack för svar och tipsen! Ja, det är verkligen mittemellan, sovar han på dagen så blir det sena kväller, sover han inte så somnar han på en sekund under eftermiddagen, typ 16:00 vilket inte heller är bra. Nu har vi semester så ska försöka få in 20 minuter vila på lunchen bara och se om det blir bra. Jag har en till fråga bara, hur avgjorde du/ni att det var dags att ta bort lunchvilan helt? När luncvilan inte funkar eller när kvällarna blir struliga eller både och? Tack!!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Sovschema för pigg tvååring

Inlägg av Tin »

Hej,
hur gar det har, sag just att det vara en fraga i ditt senaste inlagg.
Har det lost sig?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"