Lilla M sömn och fnurra

Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av Bellan »

Hej!
Skulle behöva lite stöd :)
Jag har en liten M här hemma som är 11,5 månader nu (blir 1år på nyår). Kurad vid 10 månader men SM från början (som inte var exakt som Anna förklarar, men rutiner och tider har vi försökt hålla).

Jo, kurningen gick bra. Första natten protester men hade inga direkt långa protester, andra natten gick det väldigt bra, tredje fattade M och få kom protester men efter det har det fungerat bra. Förutom varg-timmen som strulat ibland. Vila har vi tagit i vagn ute och det har funkat bra.

Det som strular är vila inomhus som vi aldrig fick att funka och nu även morgnarna då M vaknar kl 5 varje morgon.

Inne vilan, då är det mycket protester och ilska. Det tar minst 20 min att somna och M vaknar också oftast innan vilan är slut (har sin skarvar på 30 min och 60 min). Jag är ju van att M somnar på 5 min i vagnen (kör vagnen tills ögonen stängs, står still i 5min och kör en kort bit hem och ställer vagnen till det är dags att vakna, M somnar om själv vid skarvarna i vagnen). Hur gör jag för att få samma lätta insomning i sängen?

Eftersom M vaknar 5 ibland sen vi kurade så har M varit så gnällig dom dagarna. Ibland helt hysterisk och det går ju inte. Vi har därför ändar schemat och lagt första vilan tidigare och förlängt den för att kompensera sömnbrisyen. Kan det vara därför det nu blivit så att M vaknar 5 varje dag? Eller är det så att M blivit större och behöver mindre sömn? Frågan är väl egentligen vad vi kan göra för att få ordning på det?

Schema:
6.30 amma
7 frukost
9.00 sova 1,5
11 lunch
14 vila 30 (vi har precis ändrat från 13.30-14.30)
15 mellis
17.30 kvällsmat
18.30 bad
18.45 gröt eller frukt
19 godnatt
Vi måste ha länga vilan först pga storasysters skola.

Tack dan för idéer, tips och hjälp!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av Bellan »

Hej igen!

Idag tog det 20 min att somna. Sov sen 30 min, vaknade, jag avvaktade för att se om M kunde somna om själv. Nej. Jag gick in för att solfjädra. Då hade M dragit av byxorna! Och var sen jätte sur. Jag solfjädrade och gick ut med ramsa (å vad su ska få sova skönt röst) när M blev lugn. Tredje gången jag varit inne nu. Så arg!

Tips?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av Bellan »

Dvs på vilan inomhus. Vi har svinkallt och vila i vagn ute funkar inte här.

Har fått buffade för första gången sen kuren. M blir lugn men arg när jag går ut.
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ursäkta jag frågar, men om nu långa iland fungerade i vagn ute på så vis du beskriver, varför då 3envisas med att ha den inne? De flesta om de sover ute sover ju bäst så dessutom. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av Bellan »

Hej :) jag förstår din fråga TorsMamma :)
Två orsaker, dels för att det ibland/ofta på vintern hos oss blir för kallt för att sova ute och dels för att när vi är borta på resa, som vi är titt som tätt, inte har alternativet sätt sova ute i vagn.

Sen tycker jag nog att en liten Kurad M borde kunna sova med ramsa var som helst. ;)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av Bellan »

M sover i sin säng i mörklagt rum på dagen inomhus
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst förstår jag dig! En kurad säker sovare skall kunna sova vart som helst hur som helst. Då få vi börja eliminera saker som stör. Hon verkar ju ha en del sysselsättning för sig. Som du märker är det inte läge att buffa. :wink: Hon skall somna och somna om på ramsa, detta är en mera attitydsfråga för att vara ärlig. :D
Ang. blöja m.m. kanske "sovpåse" vore något för er?

Sen vet jag du har långluren först av förståligt skäl, men det kan vara så att det är också av den anledningen det inte funkar. De flesta barn behöver bli mera trötta och mera mätta för att sova 1,5 tim gott. Går det inte att kasta om lurarna på något vis? Jag tänker också att det är ju liksom inte lång tid tills ni har 1 vila kvar, när tänkte ni ha den i så fall? Låt oss börja tänka på detta lite långsiktigt för långvilan 1-3 år hänger ju med ett tag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av Bellan »

Hej!

Vad tiden går! Lilla M är nu 13 månader. Sover på natten i egen säng i eget rum (kan vakna till men somna om själv, lugnt och tryggt). Vi håller på att fasa ut fm vilan men gick nog fram lite fort så vi har haft en övertrött liten M och i och med det vaknar hon kl 05 på morgonen. Men som sagt så har vi koll på läget och har sen två dagar tillbaka återinför fm vila på 10-20 min beroende på när hon vaknat på morgonen. Sen vilr hon kl 12 i 1.5h fast de tär här vi har problem. Hon sover bra i vagn ute men inte inne. De gånger vi lägger inne i sängen så sover hon bara 45 min. Vad är det som blir fel? Vi har ju inga problem på kvällen!

Sen funderar jag på maten också. Hon ammas när hon vaknar på morgonen ca 6.45, sen frukost kl 7.15. Lunch 11.00, mellis 14.30, middag 17.00. Hon äter mycket, gärna och sitter ofta och plockar länge. Men hon vill absolut inte ha något efter badet innan hon ska läggas. Hur gör man då? Jag funderar egentligen bara på det här nu när hon börjat vakna så pass tidigt. Kan detta vara en av orsakerna också?

Schema 06.45-18.45

Tack för hjälp!
Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av Tin »

Hej,
vilka framsteg. Bravo hela ganget. =D>

Maten: ater hon mycket under hela dagen ar det ingen stor grej att hon inte vill ha nattmat, det ar liksom dagens samlade maltider som lagger grunden till den goda nattsomnen. Min yngsta ville inte ata efter middagen heller, ja ja. sa foka pa ovriga maltider du och se till att hon ater sa mycket det bara gar. Dessutom gar mat behovet ner vid ettarsaldern da de inte vaxer lika mycket.

Tidiga mornar: tja om det ar lost genom att ta tillbaka morgon luren, perfekt.

Sova inne: lustigt hos oss var det tvartom, absolut inte sova i vagn da vaknades det i 45 minuters skarven. Inne funkade bast. Har skulle jag nog saga precis som TorsMamma, prova farskinnsfall och sovpase ute, manga ar de sma som sovigt ute i minus grader. Lagg ner en termometer sa du vet att liten inte ar kall.

Alternativt skulle jag felsoka pa foljande satt:
- sover pa mage inne?
- backsvart rum?
- musik pa, dvs inte for tyst nar det gas upp i somn i 45 minuters skarven?
- extra banan direkt innan langluren?
- pangramsa i skarven?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av Bellan »

Tack för sitt svar Tin!
Jag ska felsöka lunchvilan men tycker att allt är gjort. Kanske annan sorts bakgrundsmusik då ;)

Efter att vi lagt första vilan 8.30 och bara 10 min så sover hon till 05.50. Jippi! Det blir bättre och bättre i alla fall och hon är inte lika övertrött. Vi håller ut några dagar till sen får vi se om vi behöver kapa morgonvilan till 5 minuter istället.

Tack för allt stöd!
Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om nu vagn funkar bäst på middagsluren, varför inte lägga i vagn inne då? Bara en tanke :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av Bellan »

Tack för tipset MamaA!
Vi har gjort det och då har hon blivit hysterisk. Var tvungen att lägga henne inne igår och då sov hon 1.5 h!
Hurra för det! Vad vi gjorde annorlunda? Ingen som vet ;)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av Tin »

Hej,
vilken skon attityd du utstralar.
Om tom vi kanner det ha pa forumet sa kanner liten det definitivt. Bra jobbat.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av Bellan »

Hej!
Läste igenom alla inlägg. Vilken resa det är med varje barn.

Liten M, som är mycket större nu, har sovit bra även över sommaren. Somnar kl 19, sover ofta hela natten, annars somnar M om väldigt lätt, vaknar kl 06-06.20 (det funkar för familjen),lunchvilan ute i vagn 11.45-13.15.

Nu har M börjat vakan 05 väldigt många mornar. Ligger och ropar efter mamma (inte ledsen). M är nog även i förtrotsen. Vill ha allt på sitt eget sätt!

Vi måste gå upp senast 6.30 för att hinna iväg till skola och jobb på morgonen. Korta vilan? Men hur lång då? Har ju haft 1+30 på grund av att natten är 11h.
Skulle tacksamt ta emot bästa tips på att få M att sova längre!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilla M sömn och fnurra

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Lägga tidigare? Säg kl. 18.00?

Läs gärna runt en del till om just förtrots och läs extra om det i BB! Men en sak är och se till att de är REJÄLT trötta när man skall lägga dem. Mycket utevistelse och social delaktighet är extremt viktigt här! går han på förskola kan du med fördel lägga ÄN tidigare och då dra ner på middagsvilan lite. Men 1-2 år skall ha 13,5 tim sömn/dygn och detta uppnår ni inte just nu.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"