1,5 åring sömntrubbel

Skriv svar
marlis82
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 20:25

1,5 åring sömntrubbel

Inlägg av marlis82 »

Skulle bli så tacksam för er hjälp. Vi har en 1,5 årig tjej som har fått problem med sömnen efter att ha sovit som en prinsessa sen hon föddes. Vi har kört SM sedan födseln och hon har alltid älskat att sova.
Problemen började för två veckor sedan när vi var iväg på semester en vecka och sov i stuga. Där fick hon sova i spjälsäng i vårt sovrum och sov väldigt oroligt och vaknade och skrek flera gånger per natt. Det var mörkt i rummet men hon såg oss när hon ställde sig upp så enda lösningen då kändes som att plocka upp och lugna henne och sen lägga henne igen. Det funkade ok.
Som det är nu så vaknar hon halv 5-5 och skriker på morgonen. (Sover i vanliga fall 19-07) och får nästan alltid väckas. Vid lunchvilan 12.15-13.45 vill hon absolut inte lägga sig. På kvällen vid 19 så lägger hon sig trots lite protester.

Detta är en tjej som egentligen älskar att sova och alltid har gått och lagt sig utan problem. Vi busar jätte mycket innan läggdags och har mycket lek och utevistelse på dagen och hon är alltid riktigt trött vid lunch och får alltid väckas efter 1,5 h. Äter bra + social delaktighet.

Igår bestämde jag mig för att nu måste vi genomföra en minikur, för jag tror inte att det kommer att vända av sig självt. På morgonen ramsade jag mellan 05.00-06.30 var femte minut och sen tog jag till slut tog upp henne. Kändes inte som att ramsan "tog" och hon lyckades inte somna om på 1,5 h. Tog nya tag inför lunchvilan, vi busade länge innan hon skulle läggas och som vanligt sa jag ramsan när jag lämnade sovrummet. I över en timme stod jag utanför hennes dörr och gjorde husljud och ramsade en gång var femte minut. Jag sa ramsan fyra gånger varje omgång och försökte överrösta hennes skrik och sedan lät jag henne "reagera" i fem minuter innan jag ramsade igen. Om jag skulle ramsat vid alla hennes " frågor" så skulle jag fått ramsat HELA tiden. Tänker jag rätt?

Vill så gärna att hon ska få tillbaka sina goda sömnrutiner. Snäll hjälp mig på vägen.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 1,5 åring sömntrubbel

Inlägg av mamaA »

Hej!

Genom att plocka upp henne och trösta släppte du in vargen så att säga och nu ifrågasätter hon hur det ska vara :wink: . Minikur är helt rätt tänkt men jag hade inte ramsat mer än var 10 minut, hon måste få reagera av sig ordentligt och ramsan biter inte på arga barn. Att ramsa hela tiden är helt verkningslöst, det är sparsamhet som gäller.Hon kommer att somna om men det tar oftast ca 3 dygn när man gör en minikur och en uppföljningsvecka innan det sätter sig igen.

Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 1,5 åring sömntrubbel

Inlägg av TorsMamma »

Hej, precis som mamaA säger gäller. Läs även om 1,5 års - förstrotsen här! Det är även detta som spökar, går att läsa massa om i BB. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
marlis82
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 20:25

Re: 1,5 åring sömntrubbel

Inlägg av marlis82 »

Tack snälla för era svar! Jag bestämde mig igår efter att ha läst runt lite på forumet för att köra "från början" vid kvällsläggningen, dvs att gå in vid minsta pip, tillrättalägg, kort solfjäder och ramsa ut. Vet inte hur jag lyckades men det blev inga protester vid läggningen. Fick dock gå in vid 23.30 2 gånger med tillrättalägg, kort solfjäder och ramsa och även 5.30 och 06.30. Hon lugnade sig fort och kom till ro så det blev inte alltför mycket springande. Läggningen ikväll gick bra utan protester och vid uppvak inatt eller imorgon bitti så tänker jag att ramsan ska ta över helt. Där jag inte ramsar oftare än var 10e min om det skulle behövas, tack för tipset.
Ja det kan verkligen ha att göra med förtrotsen, ska ta mig en titt i barnaboken igen.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 1,5 åring sömntrubbel

Inlägg av mamaA »

Hej! Hur har det gått? Har ramsan tagit över? Måste varna lite för att gå in i rummet på morgonen, det är att be om trubbel :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
emmasofia
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 10 apr 2017, 20:14

Re: 1,5 åring sömntrubbel

Inlägg av emmasofia »

Hej!

Jag har problem med min son som är 1 år och 8 månader nu och har haft 2 veckor med sömnkris nu. Läste därför denna tråd för att få lite tips. Det började med mycket stök och vakenhet under nätterna men nu har det lagt sig lite och nu är problemet framför allt att vår son vägrar komma till ro och sova på kvällen utan ställer sig upp, ropar på mamma, ropar på pappa, ropar efter välling etc. Vi går in kort och lägger honom ner och säger god natt men då gråter han när vi lämnar rummet igen. Det har tagit i snitt 1 timme att få honom att somna senaste veckan. Ni skrev i den här tråden att det går att läsa om 1,5 års trots i BB men jag hittar inte det. Finns det någon tråd här i forumet där jag kan läsa om det? Vad har ni för tips på att komma på banan igen med att komma till ro på kvällen?

Tack!
Mamma till
Sofia född 20-03-04
Filip född 17-02-25
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 1,5 åring sömntrubbel

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

I barnaboken på Sid 439 har du om 1-2 år. På sid 440 står det lite om just "förtrotsen". Vill du hitta här på forum får du använda sökfunktionen och söka på förtrots.
Detta med ut och in springet har ju liksom ni skapat en rutin runt om man säger. Så bara ni kan bestämma att ändra denna rutin, detta kommer inte barnet att göra, mer än att kräva mer och mer och mer tills han får tillfredsställande svar om att på natten sover alla som grisar. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"